حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رابط کاربری EMUI 11 هوآوی، طراحی تعاملی جدید برای یک زندگی آسان‌تر

نوشته

3 سال قبل | 17 دیدگاه | هواوی

چندی پیش رابط کاربری EMUI 11 پس از مدت‌ها انتظار به صورت رسمی معرفی شد. یکی از قابلیت‌های جدید این رابط‌‌‌کاربری روش‌های جدید تعامل کاربر با گوشی است که کار با آن را بسیار آسان کرده است.

همانطور که «مائو یومین» (Mao Yumin)، نایب‌رئیس بخش نرم‌‌افزار هوآوی می‌گوید: «یک طراحی خوب، ترکیبی از علم و هنر است». در طراحی رابط‌کاربری EMUI 11 از عوامل انسان‌گرایانه استفاده شده است یعنی هدف اصلی آن راحتی کاربر و در نظر گرفتن احساسات او در طراحی است. این امر از سه طریق به دست آمده که عبارت‌اند از ایجاد حس هنرمندانه در کاربر، تلاش برای ایجاد موقعیت‌های لذت‌بخش هر روزه برای کاربر و طراحی کلی با محوریت انسان.

بارزترین نکته در طراحی رابط‌کاربری EMUI 11 طراحی مبتنی بر نیاز کاربر (User Friendly) است که باعث می‌شود کاربر بتواند کارها را سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهد.

 

یک حس هنری عالی در دستان کاربر

یکی از قابلیت‌های بصری جذاب این رابط‌کاربری که در گوشی‌های مجهز به صفحه‌نمایش LED فعال می‌شود، صفحه‌نمایش همیشه روشن است. در فناوری LED به دلیل اینکه هر سلول تصویری می‌تواند به صورت جداگانه روشن یا خاموش شود، امکان روشن بودن قسمتی از تصویر برای همیشه فراهم است. نکته مهم اینکه قابلیت AOD یا Always on Display بدون استفاده زیاد از شارژ دستگاه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

المان‌های پایه‌ای طراحی عبارتند از فضا، شکل و رنگ که در طراحی قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن (AOD) این المان‌ها به خوبی رعایت شده است. در حالت پیش‌فرض در این قابلیت از سه رنگ اصلی قرمز، آبی و زرد استفاده شده، اما امکان انتخاب هر رنگی توسط کاربران وجود دارد. حتی می‌توانید ظاهر و رنگ گوشی خود را با لباس‌های هر روزتان هماهنگ کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب، انتخاب رنگ‌های موجود در محیط از طریق قابلیت AOD Color Catcher است که در این شیوه به کمک دوربین گوشی رنگ‌های موجود در یک صحنه استخراج شده و می‌توانید از آن رنگ‌ها استفاده کنید.

 

وقتی عوامل انسان‌گرایانه روی طراحی تاثیر می‌گذارند

استفاده از طراحی انسان‌گرایانه و به صورت کلی یک علم است. این علم کمک می‌کند تا توسعه‌دهندگان متوجه شوند چه عواملی باعث بهتر شدن تجربه کاربر شده و چگونه می‌توان رفتار کاربر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به شناخت آن پرداخت.

برای مثال بر اساس تحقیقات، مشخص شده که کاربر در زمان تغییر صفحه تمایلی به جابه‌جایی زیاد چشم خود ندارد. بر اساس همین داده، افکت‌های تغییر صفحه در EMUI 11 به‌گونه‌ای طراحی شده که میزان زیادی از محتوای صفحه‌بعد را نیز هنگام جابه‌جایی به نمایش می‌گذارد. در این شیوه کاربر بدون جابه‌جایی زیاد چشم، از اطلاعات صفحه بعد نیز مطلع می‌شود.

از منظری دیگر به کمک علم شناخت عوامل انسانی، مشخص شده که استفاده از افکت تغییر صفحه بلند‌مدت کمک شایانی به افزایش تمرکز کاربر می‌کند و به همین دلیل افکت‌های جابه‌جایی در رابط‌کاربری EMUI 11 طولانی‌تر از قبل هستند. این افکت‌ها علاوه بر جابه‌جایی در صفحات در بسیاری از قسمت‌های دیگر مانند تقویم گوشی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

بخش دیگری که عوامل انسان‌گرایانه در آن رعایت شده، بخش صداهای سیستم و «رینگتون» (Ringtone) است. بر اساس تحقیقات تیم هوآوی لرزش تماس‌هایی در حدود 23 تا 46 میلی‌ثانیه پس از پخش شدن صدا کمترین تنش را در کاربر ایجاد خواهد کرد که بر همین اساس تمامی صداها و لرزش‌های گوشی با تنظیمی خاص فعال می‌شوند.

تعامل خلاق به کمک قابلیت چند پنجره‌ای

لحظات بسیاری در زندگی وجود دارند که افراد، درگیر تعامل با چند مسئله و عوامل بیرونی می‌شوند. در استفاده از گوشی نیز همین اتفاق می‌افتد، در حال تماشای فیلم هستید که پیغامی جدید ظاهر می‌شود، در یک جلسه آنلاین حضور دارید که به نوشتن نکاتی نیاز پیدا می‌کنید، مثال‌های این‌چنینی در استفاده از گوشی هوشمند بسیار است. در رابط کاربری EMUI 11 استفاده از چند پنجره به صورت همزمان و استفاده از پنجره شناور بر روی برنامه‌های دیگر به راحتی امکان کار با چند برنامه به صورت هم‌زمان را برای کاربر فراهم می‌کند.

در سالیان اخیر، رابط‌کاربری EMUI به صورت بی‌وقفه رشد کرده و تبدیل به پلتفرمی بسیار کارآمد برای کاربران شده، پلتفرمی که سعی در ایجاد تجربه بهتر برای کاربر و آسان‌تر کردن زندگی او هنگام کار با گوشی داشته است. آخرین نسخه این رابط کاربری به زودی برای گوشی‌های هوآوی عرضه خواهد شد.

اشتراک در
اطلاع از
17 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AŁɪ

تکمیل و پایدار ترین رابط کاربری موبایل

_V_

جالبه

m.b

هوآوی از سه چیز که حرف میزنه خندم میگیره…
اولیش بنچمارک نسل بعدی پردازنده های پرچمدارش قبل از اومدن…
دومی امتیاز هوشمندی پردازنده‌ش موقع معرفی…
سومیش هم طراحی رابط کاربری…

کلا از اینا حرف نزنه سنگین تره…
لعنتی جای این شیطنت ها یا بعد از چند سال بکوب اون رابطی که پایه‌هاش هنوز همون پایه های 5 سال پیشه رو با پایه میکروپروگرمینگ و با ux و ui فلت که مد روزه (مثل سامسونگ که کوبید از نو oneui رو ساخت) بساز یا اگر دیگه نمیشه پایه ها رو عوض کرد و ساختمون رابطت از هم میپاشه، اون هارمونی رو جای وعده سرخرمن دادن و این خبرایی که خودتم وقتی میبینی خندت میگیره بفرست بیاد تا فروشت زیر صد نرسیده…
یاد نیشخند اپل موقع دیدن چهره های شاد کاربرا بعد از شنیدن حذف شارژر افتادم…
اصلاً پیچش مو رو دیدن لازم نیست… الله وکیلی مو رو هم کسی بتونه ببینه حقیقت مشخصه…

persepolis

هوآوی از سه چیز که حرف میزنه خندم میگیره…
اولیش بنچمارک نسل بعدی پردازنده های پرچمدارش قبل از اومدن…
دومی امتیاز هوشمندی پردازنده‌ش موقع معرفی…
سومیش هم طراحی رابط کاربری…

کلا از اینا حرف نزنه سنگین تره…

واقعا نمیدونم به این چنین افراد چی بگم…
خب این روال عادیه چرا به بقیه گیر نمیدی!؟کاملا درسته.
شاید بنچمارکی نتونه هوشمندی را درست ثبت کنه…
طراحی رابط کاربریش خوبه فقط بعضی ها تم های روشن و متحرک دوست دارند که بسیار بر مصرف انرژی تاثیر گذاره…
طبق گفته سامی رابط کاربریش از صفر نوشته نشده و بخشیش هنوز واسه قبل است.
پس کامل نکوبیده و بسازه…

The MTest MT

ایکوناش دقییییقا کپی ایفونن باز این نسل بهتر شدن

AŁɪ

کجاش کپیه لامصب

Mahdi

همین که پایدار باشه بنظرم کافیه

OnePlus_Fan

تم هاش محشره❤

Pouya

یه چنتا تم خوبشو معرفی می کنی لطفا؟
البته رایگان باشه😁
من نمی دونم چرا هر تمی زدم آخرش برگشتم سراغ همون دیفالت خودش

OnePlus_Fan

اون موقع که من کاربر هوآوی بودم تم از تم استور یا هرچی دانلود نمیکردم
تم هایی هم بود که فرمتش hwt بود اونا رو دانلود میکردم توی فلان پوشه میریختم و بعد از قسمت تم ها اعمال میکردم و خار شخصی سازی رو میدیدم
حتی میشد تم هارو استخراج کرد و ادیت کرد
ولی همین چیزی که لحاظ کردی رو من با وان یو ای تجربه میکنم
همه تم هاش یه جوری دل آدم رو میزنه😔

OnePlus_Fan

رابط کاربری سلیقه ایه
فقط همین

Pouya

ظاهر آیکون هاش معمولیه برام نه خیلی خفنه نه خیلی داغون
ولی انقدر پایدار و سریع و روونه که حرف نداره
5t با اختلاف محسوسی از اس ۹ روون تره
ببینیم emui 11 چی میشه
امیدوار بودم تغییرات گسترده ای تو ظاهرش بده که نمی کنه این کارو ظاهراً

Naranj

Boring

نیما عرفانی

حرف آخرو اول میگم
«دوستان شرمنده طولانی شده ، تا جای ممکن سعی کردم خلاصه باشه هرچند که بازم بخش هایی از حرفام تکرار مکرراته⁦🤦‍♂️⁩.
اگه می‌خونید ممنون از صبر و شکیبایی و حوصله اتون 🙏🌷.»
برای تحلیل کامل نیازه مطالب دو پست رو تجمیع کنم تا به یه جمع بندی با ثبات برسیم ؛
پست “کاهش سهم هواوی از بازار و تقسیم آن بین سامسونگ و شیائومی…
✓https://toranji.ir/?p=1084315” و همین پست …
سیستم عامل و کلاً نرم افزار بر روی دو تا اصل و مقوله پایبنده ، یکی UI(رابط کاربری) و دومی UX (تجربه ی کاربری) و اینا باهم در ارتباطن و چگونگی عملکرد هر کدوم رو اون یکی تأثیر مستقیم می‌ذاره …
از بُعده تجربه کاربری تو پلتفرم موبایل ، ios اپل که از اول بنیانش زبان زده خاص و عام بوده ، تو اندرویدی ها هم طبق تجربه و رویکرد خودِ هواوی میشه گفت هواوی همواره بیشتر رو UX تمرکز داشته تا UI . جدای از بحث سخت افزار دوربین ها و طراحی های نوین و خاص دیوایس که چندسالی هست هواوی نوآوری ها و ابتکارات جذابی رو پیرامون این دو مورد ارائه میده ، تو بخش رابط کاربری هم دست بسته عمل نکرده و به عنوان مثال با اضافه شدن واحد npu به ساختار و معماری کایرین ۹۷۰ ، پردازش عصبی و هوش مصنوعی رو مبتنی بر یادگیری ماشینی به رابط کاربریش هم اضافه کرد که سال به سال با ارتقاء بخش npu چیپست هاش عملکرد این ویژگی تو سراسر رابط کاربریش به وضوح نمایانه و فراگیر شده . اوج تغییرات رابط کاربری هواوی از زمان EMUI 9 کلید خورد که هم تغییراتش در UI نسبت به قبل بیشتر شده بود و هم با اومدن اندروید ۹ و اضافه شدن یکسری ویژگی ها مثل سیستم ناوبری جدید، باعث شد هواوی در UX پوسته ی خودش هم تغییرات زیادی به همراه داشته باشه . اگه هواوی اولین برندی نباشه که تو نرم افزار و رابط کاربریش ، learning machine و artificial intelligence رو اضافه کرد قطعاً یکی از اولین ها تو این حوزه بوده . به عنوان مثال ؛ زمانی که الجی و هواوی تو نرم افزار دوربینشون قسمت هوشمندی و تشخیص سوژه مبتنی بر هوش مصنوعی داشتن اونم با تنوع و تعداد زیاد در شناسایی صحنه ها و عملکرد گسترده( با آپدیت ورژن های جدیدتره AI Master)، من تقریباً تو هیچ برند دیگه ای همچین قابلیتی رو ندیده بودم که بعدها به بقیه هم اضافه شد. یا زمانی که هواوی یادگیری عادات رفتاری و پیش بینی نحوه ی استفاده ی کاربر از گوشی و افزایش سرعت رابط کاربری در طی زمان رو به EMUI اورد و خودمون هم به عینه اینو احساس کردیم ، نمیشه انکار کرد که تو این مبحث پیشرو بود .
بالاخره برای برندی که با ایستادگی و استقامت همه جانبه علیه تحریم های سنگین آمریکا به دنبال ایجاد یه اکوسیستم جدید و مشترک بین پلتفرم های مختلف و توسعه ی فروشگاه نرم افزاری اختصاصی و سرویس های HMS و در عین حال خودکفایی در ساخت و تأمین قطعات سخت افزاری هست میطلبه که بیشتر روی یکپارچگی و بهینگی نرم افزار کار کنه تا اینکه بخواد هسته و foundation (تلفظ فارسی و روتین: فوندانسیون) رو هم بکوبه و همرو از نو بسازه چرا که ظاهر و شکل و شمایل فعلی رابط کاربری هواوی دیگه یه شخصیتی گرفته که متعلق به خودشه و در طی زمان مدت هاست که از اون مرحله ی فقط کپی کاری و آزمون و خطا و راستی آزمایی گذشته و رسیده به الگوبرداری و ایده پردازی های کاربردی و جدید. لذا پیرو این بحث باید روی بهبود تعامل کاربر با نرم افزار و ارتباط حیاتی که با سخت افزار داره کار کنه تا تغییرات ظاهری و بصری( جا داره به این نکته هم بپردازم؛ به جرأت میگم کاریزما و انسجام آیکون ها و قالب کلی المان های نرم افزاری ios رو تو هیچ کدوم از رابط کاربری های اکوسیستم اندروید ندیدم که از اول اینقدر تخصصی و حرفه ای روش کار شده که تو آپدیت های هر ساله ی ios ، اپل کمترین تغییرات رو به این قسمت ها اختصاص میده) . حالا اون پست کاهش سهم هواوی و تقسیمش بین سامی و شیا چه دخلی به این قضیه داره؟؟ سره پیازه یا ته پیاز؟؟؟ الان میگم …
کاهش سهم هواوی اصلاً موضوع غیر قابل پیش بینی و دور از انتظاری نبود چرا که خودم از قبل از رونمایی سری نوت ۲۰ گفته بودم که این رتبه ی اولی هواوی موقتیه و با عرضه ی گوشی های جدید سامسونگ(با احتساب گلکسی اس ۲۰ FE و بدون احتساب سری A, M) مجدد جایگاه اول دومی به زودی تغییر پیدا می‌کنه و همینم شد . از طرفی با اینکه سهم اپل نسبت به قبل تغییری نکرد و ثابت موند اما اینم گفتم که همیشه ۳ ماهه ی چهارم هرسال و بعضاً سه ماهه ی اول سال های پیش رو، اپل رشد قابل توجهی در فروشش با معرفی و عرضه ی آیفون های جدید داره پس باز از این جبهه هم هواوی با شروع عرضه و در دسترس قرار گرفتن آیفون های سری ۱۲ بیشتر ضربه میخوره . شیائومی هم که خب تو این ۲-۳ ماهه اخیر چندتا گوشی تو رده های مختلف
قیمتی و سطوح امکانات و پرفورمنس معرفی و وارد بازار کرده(شیائومی+ردمی و پوکو) پس طبیعتاً سهم اونم باید افزایش پیدا کنه .حالا تو این هاگیر واگیر به تبعیت از شرایط به وجود اومده، زیر مجموعه های BBK هم بدون منفعت نمیمونن و سرِ این سفره ای که پهن شده یه سودی هم نصیب اونا میشه! اما شدت و سیر صعودی همه ی این اتفاقات بیشتر برای بازار گلوبال و جهانی صدق می‌کنه و زمانی سیر نزولی به خودش میگیره که سری میت ۴۰ و سری نوا ۸ و همچنین سری آنر وی ۴۰ به بازار تزریق بشن ، اون موقع دیگه سهم بازار هدف هواوی یعنی چین از اینی هم که هست افزایش پیدا می‌کنه و جبران مافات میشه و خب قاعدتاً هم تأثیرش رو بعد از مدتی دوباره تو بازار جهانی می‌ذاره ‌هرچند کمرنگ تر از گذشته .
حالا رابط کاربری کجای این ماجرا بود؟؟
از اونجایی که هواوی برای معرفی رابط کاربری EMUI 11 دیگه فقط پرداخت به خودِ این رابط کاربری و گستردگی تغییراتش و ویژگی هایی که بهش اضافه شده بود(چون دیگه مجوز استفاده از ورژن های جدید اندروید رو نداشت پس بیشتر به عنوان یه رابط کاربری مستقل بهش نگاه کرد تا اینکه برخلاف تصور و طبق معمول یکی از پوسته های سفارشی سوار بر اندروید ۱۱ باشه). برای همینم سری میت ۴۰ و احتمالاً مابقی گوشی های جدید و در شرف معرفی هواوی با اندروید ۱۰ پیش فرض و رابط کاربری EMUI 11 عرضه میشن.
همه میدونیم هواوی تو اصلی ترین بازارش یعنی کشور مادری از حمایت حداکثری مردم بهره منده که اون ها قطعاً عقلی در سر دارن و برخلاف یه عده دهن بین نیستن و عقلشون تو چشمشون نیست که فقط عواملی مثل تبلیغات یا الزام دولت یا خدمات پس از فروش گسترده و ر.ضایت بخش در خرید مردمش از هواوی دخیل باشه. یکی از معیارهای مهم در انتخاب گوشی موبایل قطعاً به همین بحث نرم افزار و رابط کاربری مربوط میشه و اگه هر برندی تو این زمینه ضعیف عمل کنه و افراد نتونن با رابط کاربریش ارتباط خوبی برقرار کنن و در تعامل با گوشی اثر منفی بذاره خب طبیعتاً سمت اون برند نمیرن . پس در کنار اون عواملی که گفتم، خودِ رابط کاربری EMUI و سرویس های نرم افزاریش هم تونسته نظر قریب به اتفاق عموم مردم چین رو جلب کنه که نخوان صرفاً احساساتی به رخدادهای به وجود اومده نگاه کنن. حالا نبود GMS و سرویس های گوگل آنچنان تو چین برای مردم اونجا اهمیت نداره چون سال ها گوشی های برندهای چینی که رام چین دارن ، مثل بازارهای سایر مناطق سرویس های گوگل به صورت پیش فرض روشون نصب نیست چرا که تو چین سرویس های جایگزین خوب و کارآمدی دارن که نیازاتشون رو برطرف می‌کنه و از این رو نبود GMS تو تجربه‌ی کاربریشون لطمه ای وارد نمیکنه . حالا در این بین برای اونایی که قدرت و توان خرید بالایی دارن و می‌خوان از GMS هم بهره مند باشن میرن در کنار هواوی از یه برند دیگه یه گوشی دومی میگیرن که هم رابط کاربری متفاوتی رو تجربه کنن و هم GMS داشته باشن .‌
پی نوشت : خدا گواهه نیتم از وقت صرف کردن برای تایپ کردن این همه حرف این نبود که بخوام از هواوی طرفداری کنم و قضاوت هارو به سمتش مثبت کنم و در موازاتش ضعف هاش رو کم اهمیت جلوه بدم نه اصلاً اینطور نیست بلکه فقط خواستم واقعیت هارو به اون دست از دوستان عزیزی بگم که راجع به مطالب اینچنینی اطلاعات کمتری دارن . هنوزم رو حرف همیشگیم هستم ؛
همه ی برندها نسل به نسل رو ارتقاء و بهبود رابط کاربریشون از جهات مختلف کار میکنن و می‌خوان بهترین نتیجه و بیشترین بازخوردهای مثبت رو بگیرن(یکی چارچوب و اسکلت رابطش رو میکوبه و از نو میسازه و یکی رو تکامل همون قالب و سناریوی قبلی کار می‌کنه چون رویکردها و سیاست های هر کدوم متفاوته و نمیشه گفت کی داره درست می‌ره کی غلط…)
همه‌ی رابط کاربری ها نسبت به هم معایب و مزایایی دارن…
رابط کاربری یه بحث کاملاً سلیقه ایه و هیچ رابط کاربری کامل نیست و بهینگی و پایداری، امکانات و شخصی سازی های متعدد ، تسریع در آپدیت دهی ، کم باگی و روون بودن ، همه ی این ویژگی هارو با هم نداره . من خودم زمان الجی جی ۳ با رابط کاربری الجی بیشتر از تاچ ویز سامسونگ حال میکردم و مطمئناً خیلیا برعکس نظر منو دارن ولی من به هر حال نظرم این بود . الان رو نمی‌دونم چون تجربه ی استفاده ی رابط کاربری جدید ال‌جی و وان یو آی سامسونگ رو ندارم که بخوام بینشون قیاس انجام بدم ، با اینکه خیلی به هم شباهت پیدا کردن ولی خب در مورد سامسونگ خودم شخصاً آیکون های زمان اکسپرینس رو بیشتر از وان یو آی قبول داشتم هرچند که وان یو آی تو سایر شاخصه ها مثل نوار ناوبری ، کنترل سنتر ، استاتوس بار و نوتیفیکیشن بار و منوی تنظیمات به کلی تکامل یافته تر شده. از وقتی هم که میت ۲۰ پرو گرفتم شکر خدا در کنار یکسری ضعف ها در رابط کاربری هواوی اما در مجموع پوئن های مثبتش برام بیشتر به چشم میاد و ازش راضیم . اینجور حس های مشابه در خصوص تمام رابط کاربری ها صدق می‌کنه و مثلاً کسی که فن وان پلاس یا شیائومی هست و چندسال فقط از یکی از این دو برند گوشی داشته شاید دیگه برخلاف میل باطنیش که دوست داره رابط های جدید هم تجربه کنه اما نتونه در طولانی مدت باهاشون ارتباط برقرار کنه و مورد پسندش واقع نشه .

ببخشید سرتون رو درد آوردم 🙏

Pouya

عالی 😁👍

Taha

خسته نباشید 🙏

Milad7

خیلی پیشرفت کرده ولی هنوز جای کار داره 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)