حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی تبلت هواوی Mediapad T5

هفته گذشته با هم در ترنجی آنباکسینگ تبلت هواوی مدیاپد T5 را دیدیم. این تبلت یک نمونه اقتصادی از هواوی برای بازار کشورمان است. امروز می خواهیم نقد و بررسی تبلت هواوی Mediapad T5 انجام دهیم و ببینیم که این تبلت می تواند از آزمایشات سربلند بیرون بیاید یا نه.

تبلت هواوی Mediapad T5

تبلت هواوی Mediapad T5

تبلت هواوی Mediapad T5

تبلت ها محصولات مناسبی برای مقاصد آموزشی، تماشای محتوای ویدیویی و بازی هستند. شرکت های مختلف با تولید محصولات متفاوت تلاش می کنند تا هر کدام از این زمینه را پوشش دهند. تبلت هواوی مدیاپد T5 بیشتر برای دو منظور اول در نظر گرفته شده است. با قیمت مناسبی که در بازار دارد نیز می تواند برای کاربران جالب باشد. البته این واقعیت که تبلت مذکور مدل ۲۰۱۸ است و به تازگی وارد بازار ما شده را نباید از یاد برد. در این بررسی به آن خواهیم پرداخت که موضوع ذکر شده چقدر در تجربه کاربری موثر خواهد بود.

طراحی تبلت هواوی Mediapad T5

تبلت هواوی Mediapad T5

تبلت هواوی Mediapad T5

هواوی برای تبلت مدیاپد تی ۵ از یک بدنه آلومینیومی استفاده کرده است. برای آنتن دهی مخابراتی، وای فای و بلوتوث یک قسمت پلاستیکی در بالای آن فرار داده شده است. این بخش شامل دوربین تکی دستگاه می شود. دوربینی که حتی فلاش LED هم ندارد. یکی از دلایلی که این بررسی شامل بخش مستفیم برای دوربین نمی شود و آن را در بخش عملکرد جای داده ایم، همین است که صحبت زیادی باقی نمی ماند. البته معمولا از تبلت ها انتظار دوربین فوق العاده ای هم نیست. خوب اینکه در بخش طراحی شاهد یک دوربین هم سطح بدنه هستیم.

بخش پلاستیکی بالای تبلت با طراحی جالبی در قاب دور دستگاه ادامه پیدا می کند. به این ترتیب به نظر می رسد که شاسی دستگاه باید پلاستیکی باشد و قاب پشتی آلومینیومی است. البته در برخی مراجع گفته شده که فریم دستگاه هم آلومینیومی است که طبق مشاهدات من، اشتباه است.

تبلت هواوی Mediapad T5

تبلت هواوی Mediapad T5

این تبلت رنگ های طلایی و مشکی دارد. فکر می کنم در بازار ما با رنگ مشکی باید ارایه شود. دستگاه ارسالی برای ترنجی هم رنگ مشکی داشت. من شخصا رنگ مشکی را همیشه دوست دارم و آلومینیوم مشکی قاب پشتی هم حس خوبی دارد. هر چند شاید مستقیما آلومینیومی بودن دستگاه را نشان ندهد اما خنک و استوار بودن قاب پشتی همواره به شما این کیفیت ساخت را یادآور می شود.

روی قاب پشتی فقط لوگو هواوی در وسط قرار دارد که خیلی کمرنگ و متواضعانه آنجا قرار دارد.

سمت راست دستگاه دکمه های فیزیکی تنظیم حجم صدا و قفل قرار دارد. سمت چپ آن جک ۳.۵ میلی متری صدا، سینی سیم کارت و مموری کارت در کنار پورت Micro USB قرار دارد. به هر حال پورت میکرو USB موضوع خوشحال کننده ای نیست اما با توجه به سال طراحی دستگاه، ایرادی به آن وارد نیست.

یک جفت بلندگوی استریو روی بله پایین قرار دارند که وظیفه تولید صدا را به عهده گرفته اند. در حالتی که تبلت افقی در دست است و معمولا به تماشا ویدیو یا بازی مشغول هستید، استریو بودن صدا به شما حس خوبی می دهد. این در حالتی که تبلت عمودی باشد مشخصا نمی توان حس استریو بودن را بدهد، چرا که جهت بلندگوی در سمت راست یا چپ قرار می گیرند. به نظر من تصمیم هواوی برای طراحی صحیح بوده و در اکثر شرایط که شما به بلندگوی استریو نیاز دارید، این تجربه ارایه می شود. تنها موضوع قابل ذکر این است که بلندی صدا پایین تر از حد انتظار ما برای یک جفت بلندگو است.

روی قاب جلویی نمایشگر بزرگ ۱۰.۱ اینچی قرار دارد. حاشیه نمایشگر زیاد است اما خوب اینکه متقارن طراحی شده و این به شما امکان می دهد که بدون ژستی عجیب و غریب، در حالت افقی یا عمودی از آن استفاده کنید.

روی بله بالای نمایشگر دوربین تکی و LED نوتیفیکیشن قرار دارد. روی لبه پایین هم لوگو هواوی که در اندازه کوچک و منطقی جای خوش کرده است. از آن فریم پلاستیکی که گفتیم، کمی دور نمایشگر و به صورت برجسته قرار دارد (خیلی کم) که به دستگاه کمک می کند در شرایط افتادن یا ضربه خوردن مقاومت کند.

وزن ۴۶۰ گرمی این تبلت ۱۰.۱ اینچی آن را به یک تبلت سبک تبدیل می کند که در دست گرفتنش شما را اذیت نخواهد کرد. البته باید بدانید که باتری نسبتا کوچک ۵۱۰۰ میلی آمپری آن هم در این وزن مناسب بی تاثیر نبوده است. ضخامت ۷.۸ میلی متری به همراه طراحی باریک تر در لبه ها یک تبلت باریک را برای شما تجسم خواهد کرد.

بلندگو مکالمه در این تبلت تعبیه نشده است و برای مکالمه شما فقط به بلندگوهای اصلی متکی هستید. میکروفون تکی آن هم در لبه بالای دستگاه قرار دارد.

به صورت کلی با توجه به قاب پشتی آلومینیومی و طراحی با فریم پلاستیکی که ضربات را بهتر جذب می کند، می توان گفت که طراحی مقاومی برای مدیاپد T5 در نظر گرفته شده است و این بخش مشخصا نقطه قوت تبلت است.

نمایشگر تبلت هواوی Mediapad T5

همانطور که گفتیم هواوی در تبلت مدیاپد T5 از یک نمایشگر ۱۰.۱ اینچی استفاده کرده است. این پنل با رزلوشن FHD مجهز می شود که برای یک نمایشگر در این اندازه واقعا ضروری است. نسبت ابعاد نمایشگر ۱۶:۱۰ بوده و به استفاده بهتر دو برنامه در کنار هم کمک می کند. نسبت نمایشگر به بدنه ۷۴.۲ درصدی با توجه به سال ساخت و رده بندی تبلت خیلی خوب است و هواوی توانسته یک تبلت جمع و جور را تولید کند.

این پنل از نوع IPS LCD است و کیفیت خوبی را ارایه می کند. از نظر روشنایی حداکثری و حداقلی شاید بهترین گزینه ای نباشد که در بازار دیده اید اما در رده قیمتی خود قابل احترام است. رنگ ها و کنتراست برای تماشای فیلم و بازی ها، از زاویه مستقیم خوب است. از برخی زاویه ها شاهد تغییر تراز رنگ سفید و در نتیجه تغییر رنگ ها هستیم.

پاسخگویی به لمس مناسب است هر چند نمی توان برای بازی های خیلی حساس کاملا به آن اعتماد کرد. البته این موضوع مقداری هم به پردازش دستگاه باز می گردد و به صورت قطعی نمی توانیم بگوییم که به پاسخگویی تاچ دستگاه مربوط است یا نه قدرت پردازشی.

خوشبخانه و لطف حالت ویژه Eye Comfort شما می توانید پرتوی آبی نمایشگر را کم کنید و برای مصارف طولانی مدت آموزشی مثل مطالعه کتاب ها یا جستجو در اینترنت راحت باشید.

به صورت کلی می توان گفت که نمایشگر می تواند دومین بخش دوست داشتنی تبلت هواوی مدیاپد T5 باشد.

عملکرد تبلت هواوی Mediapad T5

بخش عملکرد تبلت هواوی مدیاپد T5 شامل موارد زیادی می شود که هر کدام اظهار نظر کوتاهی خواهد داشت.

نرم افزار

من با بخش نرم افزاری آغاز می کنم. به دلیل این که این تبلت مدل سال ۲۰۱۸ است می تواند گفت که خوشبختانه شامل تحریم امریکا نمی شود. این یعنی می تواند از سرویس های گوگل استفاده کند. به این معنی که فروشگاه نرم افزاری پلی استور در دسترس شماست، نرم افزارهای گوگل به راحتی سینک می شوند و می توانید حساب کاربری گوگل خود را روی دستگاه ست کنید.

این البته همزمان به این معناست که شما همان سیستم عاما ۲ سال پیش (و حتی قدیمی تر) را دارید. اندروید ۸ سیستم عامل تبلت مدیاپد T5 است. این سیستم عامل با رابط کاربری EMUI 8.0 ارایه می شود که این هم سه نسل قدیمی تر از جدیدترین رابط کاربری است که ما منتظر آن هستیم یا ۲ نسل قدیمی تر از رابط کاربری که در حال حاضر هواوی روی باقی دستگاه هایش ارایه می کند.

این بد است؟ ببینید بستگی به شما دارد. مادامی که بسته های امنیتی گوگل و اندروید برای دستگاه ارایه شود جای نگرانی خاصی وجود ندارد. درباره آپدیت شدن به نسخه های بعدی اطلاع دقیقی در دست نیست ولی اگر کاربرد خود را مشخص کنید شاید خیلی موضوع خاصی نباشد. مثلا اگر شما می خواهید وبگردی کنید و یا برای مقاصد آموزشی از این تبلت استفاده نمایید، اندروید ۸ هنوز هم آن قدرها بد نیست.

همچنین بهینه سازی هایی برای تبلت از جمله توانایی اجرای ۲ برنامه همزمان در کنار یکدیگر یا کیبرد بهینه برای نمایشگر بزرگ می تواند بخش نرم افزار را بهتر کند. برای من عجیب است که چرا در این تبلت مثلا نوتیفیکیشن بار مشکی بود اما تم کلی دستگاه سفید! ولی به هر حال اگر کاربر هواوی بوده باشید، این دستگاه برای شما بسیار آشناست.

درباره نرم افزارهای پیش فرض هواوی و بی نیاز کردن شما از نصب نرم افزارهای جانبی نیز قبلا گفته ام و اینجا نیز صادق است.

سخت افزار

در بخش سخت افزار هم مانند بخش نرم افزار شاهد سخت افزار سال ۲۰۱۸ (و حتی قدیمی تر) هستیم، همان سالی که دستگاه طراحی شده است. ما تراشه Kirin 659 را داریم که نمی توان به آن گفت یک تراشه قدرتمند. این تراشه پیش از کایرین ۷۱۰ به عنوان قلب تپنده دستگاه های میان رده هواوی استفاده می شد. حالا روی این تبلت اقتصادی قرار دارد. این تراشه ۸ هسته همراه با حداکثر ۳ گیگابایت حافظه رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقا با کارت حافظه جانبی Micro SD) همراه شده است.

اگر بخواهم درباره عملکرد نرم افزار و سخت افزار صحبت کنم، در کارهای عادی مشکلی ندارید. شاید باز کردن بعضی نرم افزارها مکث داشته باشد اما به صورت کلی آنطور نیست که کلافه تان کند. البته اگر بخواهید بازی مثل پابجی را بازی کنید قطعا از حرام کردن حجم اینترنت خود بیشتر ناراحت خواهید بود تا امیدتان به اجرای خوب آن روی این دستگاه. مشخصا اصلا این تبلت برای بازی هم طراحی نشده است و بازی های با پردازش قابل توجه مثل PUBG برای آن یک انتظار بیجا است.

اما این یعنی بازی تعطیل؟ نه، بازی های ساده تر مثل Clash royal عملکرد بهتری دارند و می توانید آن را بازی کنید. به هر صورت این را در ذهن داشته باشید که این تبلت به صورت مشخص برای بازی طراحی نشده است.

اگر به بنچمارک ها علاقه دارید، این جا برای شما اطلاعاتی داریم:

دوربین

دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی تنهای این دستگاه و دوربین سلفی ۲ مگاپیکسلی اش مشخصا از همین ابتدا انتظار زیادی برای شما ایجاد نمی کنند. همینطور هم هست. کادر دوربین ها خیلی بسته است، ما فاصله کانونی دقیقی از این دستگاه نداریم اما مشخصا کادر آن بسته است. در ویدیو وضعیت کمی بدتر می شود.

دوربین اصلی برای عکاسی از اسناد هم آنقدرها مناسب نیست مگر اینکه صبر کنید، به کاغذ نزدیک باشید، فوکس کنید و چند تصویر بگیرید تا یکی خوب باشد. دوربین سلفی هم حرف زیادی برای گفتن ندارد و حقیقتا اصلا دوربین سلفی نیست، بیشتر یک وبکم لپتاپ طور به نظر می رسد.

یکی از دلایلی که دوربین تبلت مدیاپد T5 ناامیدکننده دیده می شود، رابط کاربری آن هم هست. تصاویر پس از ثبت در گالری (و به لطف اورشارپینگ رابط کاربری) بهتر دیده می شوند اما در کادر درون خیلی شسته و بدون جزئیات هستند.

می توانید نمونه های آن را پایین ببینید:

باتری

باتری ۵۱۰۰ میلی آمپری با استانداردهای امروز دنیای اندروید، برای یک موبایل بین ۶ تا ۷ اینچ است. مشخصا برای تبلت ۱۰.۱ اینچی نمی توانید چنین باتری را راضی کننده بدانید. در عمل می توانم بگویم که اما فراتر از انتظار ما ظاهر شد و تماشای یک ساعت ویدیو حدود ۱۳ درصد باتری مصرف گشت. خوب این بد نیست.

شارژر ۵ وات درون جعبه جایی است که حقیقتا آب سرد روی هیجانتان خواهد بود. من در مدت ۳۵ دقیقه حدود ۱۴ درصد باتری را شارژ کردم و شارژر کامل باتری بیش تر از ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان می خواهد. پس به یاد داشته باشید که این تبلت زمان قابل توجهی برای شارژ شدن نیاز دارد و می توانید مثلا شب ها آن را به شارژ بزنید.

نداشتن اثرانگشت

در سال ۲۰۱۸ هم دستگاه های زیادی با حسگراثرانگشت و حتی تشخیص چهره ۲ بعدی وجود نداشتند اما متاسفانه مدیاپد T5 هیچ کدام را ندارد. این یعنی اگر می خواهید تبلت شما امن باشد باید برای هر بار باز کردن آن یک رمز ۶ رقمی بزنید و خب برای تنبل هایی مثل ما که به اثرانگشت یا تشخیص چهره عادت کرده ایم، خوب نیست.

جمع بندی

همیشه شما باید پیش از خرید یک دستگاه بدانید که هدف و کاربری‌تان چیست. اگر کاربری شما از یک تبلت برای وبگردی و مقاصد آموزشی است، این تبلت می تواند با توجه به قیمتی که دارد، عمکلرد قابل قبولی ارایه کند. اگر اهل بازی هستید مشخصا این تبلت برای شما ساخته نشده است. اگر برای سرگرمی و تماشای ویدیو می خواهید بخرید، این یک تبلت خوب است و در نهایت اگر یک پکیج نرم افزاری به روز می خواهید باید جای دیگری دنبال انتخاب به روزتری باشید.

نظر شما درباره تبلت هواوی مدیاپد T5 چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
OMID

سونی در صدر 100 شرکت با ثبات دنیا به واسطه مدیریت کنچیرو یوشیدا
https://www.wsj.com/articles/these-are-the-worlds-10-most-sustainable-companies-11602624830?mod=searchresults&page=1&pos=2

Str

هر وقت آقای عطا یی رو میبینم حس میکنم می خواد یه نفر رو کتک بزنه 😰
ولی در مجموع یه بررسی خیلی خوب بود برای یه تبلت بد
خسته نباشید

یه سوال این بدون شارژر بهتره همون روح تائه مون نیست؟؟
فازش چیه این

Mb.Pcr

چرا همونه

نویسنده آزمایشی

واقعا چرا یه مدت از سامسونگ دفاع میکنه یه مدت از اپل؟؟
اصلا درکش نمیکنم چرا اینکار رو میکنه

Mb.Pcr

یعنی متوجه نشدی منظورش چیه ؟🙂

داره مسخرشون میکنه؟؟

Mb.Pcr

همون طوری که گفته بودم:
خریدن تبلت تو این رنج قیمت کار درستی نیس
چراکه نه چیپ درست حسابی دارن نه حافظه رم کافی
الان گوشی ها همچین هم کوچک نیستن 6.5 اینچ واقعا کوچیک نیس

Auroro

با ریش شدی برادر بسیجی مومن(^_-)(^o^)

Mahdi

اون دور نمایشگر که مشکیه چیه؟ نکنه حاشیه هست ، پردازنده همین که کایرین ۷۱۰ نیست خوبه 😂😂😂

Milad7

ممنون مثل همیشه عالی بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)