حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

لیتوگرافی ۲ نانومتری TSMC پیشرفت قابل توجهی ارایه می کند

نوشته

3 سال قبل | 23 دیدگاه | پردازشگرها

طبق روزنامه Taiwan Economic، لیتوگرافی ۲ نانومتری TSMC پیشرفت بزرگی کرده است. روند تحقیق و توسعه اکنون در مراحل پیشرفته است. این شرکت خوش بین است که بازده تولید آزمایشی آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ می تواند به 90 درصد برسد. گفته می‌ شود که لیتوگرافی ۲ نانومتری TSMC پیشرفت قابل توجهی ارایه می کند.

لیتوگرافی ۲ نانومتری TSMC

زنجیره تامین همچنین نشان داد که برخلاف فرآیندهای ۳ نانومتری و ۵ نانومتری که از FinFET استفاده می کنند، فرایند ۲ نانومتری TSMC از یک ساختار جدید ترانزیستور اثر میدانی کانال چند پل (MBCFET) استفاده می کند.

سال گذشته تیم تحقیق و توسعه پروژه ۲ نانومتری را برای یافتن راهی عملی برای توسعه ایجاد کرد. با توجه به هزینه، سازگاری تجهیزات، بلوغ فناوری و عملکرد ، 2 نانومتر معماری MBCFET را بر اساس فرآیند گیت فراگیر (GAA) اتخاذ می کند. با این کار محدودیت فیزیکی نشت کنترل فعلی FinFET به دلیل کوچک شدن فرآیند حل می شود. TSMC پیش از این اعلام کرده بود که تحقیق و توسعه 2 نانومتری آن در Baoshan و Hsinchu انجام خواهد شد. همچنین در حال برنامه ریزی برای چهار پارچه ویفر فوق العاده بزرگ از P1 تا P4 است که مساحت بیش از 90 هکتار را پوشش می دهد.

با نگاهی به پیشرفت تحقیق و توسعه فعلی 2nm شرکت TSMC ، باید تولید آزمایشی را در سال 2023 و تولید انبوه را در سال 2024 ارایه کند.

ترانزیستورها – کلیدی برای فرآیندهای پیشرفته تولید نیمه هادی

ترانزیستورها کلید دستیابی به موفقیت در فرآیندهای پیشرفته تولید نیمه هادی هستند. به عنوان مثال، در مرحله 45 نانومتری ، صنعت فرآیند لایه عایق / دروازه فلزی (HKMG) با عیار بالا را معرفی کرد. نسل دوم فرآیند لایه عایق / دروازه فلزی با عیار بالا در 32 نانومتر معرفی شد. با این حال، هنگامی که اندازه ترانزیستور کمتر از 25 نانومتر است، اندازه لوله اثر میدان مسطح سنتی نمی تواند کاهش یابد.

ترانزیستور  Field-Effect یا (FinFET) که توسط پروفسور هو ژنگمینگ از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی اختراع شد، این مشکل را حل می کند. ایده اصلی ساخت سه بعدی ترانزیستور اثر میدانی است. این ترانزیستور نیمه رسانای اکسید فلز جدید می تواند کنترل مدار را بهبود بخشد و جریان نشت را کاهش دهد.

به لطف اختراع FinFET، اینتل 22 نانومتری FinFET تجاری را در سال 2011 راه اندازی کرد. از آن زمان، صنعت FinFET روند تولید نیمه هادی را از 22 نانومتر به 5 نانومتر رسانده است. با این حال، فرایند 5 نانومتری ترانزیستور را به سطح اتمی کاهش داده است. قطر اتمهای سیلیکون 0.117nm است و 3nm تقریباً طول 25 اتم سیلیکون است که انتهای آن به انتها متصل است.

فناوری FinFET در فرایند تولید 4nm / 3nm متوقف می شود

برای ادامه روند نیمه هادی های کوچک سازی، لازم است فناوری های جدیدی معرفی شود. GAA یا (Gate-all-around، around the gate) که توسط  TSMC تصویب شده است GAAFET نیز نامیده می شود. همان مفهوم FinFET است. تفاوت این است که دروازه GAA به دور کانال پیچیده می شود. با توجه به طراحی های مختلف ، GAA نیز اشکال مختلفی دارد. چهار فناوری جریان اصلی ، نانوسیم ها ، باله های پل چند منظوره ساختاری ورق مانند ، نانوسیم های مقطعی شش ضلعی و نانورنج ها هستند.

فناوری GAA معرفی شده توسط سامسونگ Multi-Bridge Channel FET یا (MBCFET) است که یک باله پل چند کاناله با ساختاری مانند صفحه است. در پذیرش فناوری GAA، سامسونگ حتی رادیکال تر است. گزارش شده است که سامسونگ فرایند ۳ نانومتری GAA را معرفی می کند تا عملکرد فرآیند 3nm خود را 35٪ افزایش دهد و در مقایسه با 7nm مصرف انرژی را 50٪ کاهش دهد. با این حال ، TSMC تا 2nm فناوری GAA را معرفی نخواهد کرد.

GAA می تواند عملکرد و کاهش مصرف برق را به همراه داشته باشد ، اما هزینه آن نیز بسیار زیاد است. هزینه فرآیند 28 نانومتری 62.9 میلیون دلار است و 5 نانومتر به 476 میلیون دلار می رسد. سامسونگ ادعا می کند که هزینه 3 نانومتری GAA آن ممکن است از 500 میلیون دلار فراتر رود.

منتظر تراشه های ۲ نانومتری هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
23 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
The MTest MT

دوستان بعد از اسنپ دراگون 895 نام گذاری های اسنپ چجور میشه؟؟

نیما عرفانی

باید از استیون مولنکاف بپرسی.

Taha

من بیشتر ذهنم درگیر سری ۷۰۰هستش که اگه تموم شه چی میشه ؟ یعنی دوباره می‌ره روی ۸۰۰؟

The MTest MT

من که میگم بعدش سری 700 میشه 900
سری 800 میشه 1000
سری 400 میشه 500
سری 600 هم کلا از بین میره یا میشه 6000(مثلا جانشین 690 میشه 6100

نیما عرفانی

#نظرسنجی
به کدوم علاقه دارین؟کدوم برتره؟؟
خط تولید TSMC –
خط تولید سامسونگ +
✓استفاده از VPN آزاد!

Taha

به tsmc . ولی اینجور که میگن سامسونگ برای اسنپ چیزای بهتری ساخته

Dr.Nazer

من شخصاً به TSMC حس بهتری دارم اما خب در نهایت قرار نیست که چون سامسونگ فرایند ساخت چیپست رو (اسنپ ۸۷۵) بر عهده گرفته چیپست بخاری باشه! مشکلی ندارم که گوشی‌ای با چیپست اسنپ‌دراگون ساخت سامسونگ بخرم و خیلی برام فرقی نمیکنه اما در کل انتخابم تو این نظرسنجی TSMCئه…

Auroro

یکی از خصلت های سامسونگم همینه که وقتی با یه شرکتی تعهد میبنده سرش کلاه نمیذاره. همون چیزیو میده که میخواد.

Auroro

مثل LCD هاش

pooria

از نظر فناوری ساخت میئنا tsmc منتها بخاطر قیمت پایین تر سامسونگ رو انتخاب میکنم مخصوصا اگه کارخونه داشتم 😂

The MTest MT

تی اس ام سی
ولی سامسونگم اسنپای خوبی میزد

_V_

فکر نمیکنم این نظرسنجی جاش بین کاربران عادی باشه، اینو باید از کسایی که ازشون سفارش میگیرن بپرسین!

نیما عرفانی

کاربران عادی؟؟ همین کاربران عادی هستن که خیل عظیمی از خریداران گوشی هارو شامل میشن پس حقشونه آزادانه در مورد علایقشون اظهار نظر کنن و رأی بدن. تصویرسازی هرشخص براساس دیدگاه و ذهنیت خودش نسبت به محیط پیرامونش مختص به همون فرده…
ما اینجا نیومدیم معاملات و تجارت شرکت هارو آنالیز کنیم که لازم باشه از اونا بپرسیم دلایلشون برای انتخاب شریک تجاری چیه؟ که اگه اینطور باشه اصحاب رسانه و کارشناسا و تحلیل گرا قبلاً در این رابطه از AMD , اپل , کوالکام ، هواوی و مدیاتک و غیره پرسیدن و جواب های جالبی هم گرفتن!
امیدوارم این توضیحات اینقدری قابل درک باشه که نخوایم از روی قصد و غرض به یه نظرسنجی ساده جهت دار نگاه کنیم.

Mahdi

سامسونگ فقط تولید رو برعهده داره دستورالعمل مال کوالکامه فکر نکنم مشکلی داشته باشن

نیما عرفانی

#Samsung
تصویر منتسب به گلکسی اس ۲۱ پلاس …
ظرفیت باتری ۴۸۰۰ میلی آمپری برای این گوشی محتمل هست…
✓http://uupload.ir/files/vmxc_20200923_160812.jpg

Demon

این مترخیاطی چیه و اون خطی که با ماژیک کشیده شده چیه؟

The MTest MT

متره که برا فهمیدن ابعادشه
خطه رو نمیدونم

نیما عرفانی

فکر نکنم مسئله ی مهمی باشه و هیچ نظر مطمئن و قطعی به ذهنم نمی‌رسه اما اون ماژیک نیست و یه نواره یا ادیت تصویر اصلیه که احتمالاً مربوط به خودِ باتری میشه و نوشته ی خاصی بوده و خواستن اینطوری اونو پوشش بدن که مشخص نباشه دقیقاً چیه… در رابطه با اون متر هم جز اینکه برای تخمین زدن ابعاد باشه دیگه ایده ای ندارم براش که اینم منطقی به نظر نمی‌رسه چون؛ چرا باید ابعاد یه باتری رو با این متر اونم از ۲۱ تا ۲۷ بسنجن؟!! شاید اون متر ربطی به باتری نداره.

The MTest MT

اقا نیما قربونت اون تیک رو نزار ته لینکات

نیما عرفانی

البته ته لینک نیست اوله اینکه🙂

نیما عرفانی

لینکه

Auroro

‏اونایی که با خودشون حرف میزنن دیوونه نیستن اونا پولدارن ایرپاد دارن

Milad7

TSMC واقعا نامبر وانه 💗

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)