حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

واکسن کرونا – آیا واکسن کرونا ویروس آماده انتشار است؟

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | پزشکی و سلامت

نتایج واکسن کرونا ویروس روسیه اشکار شد

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین اخیراً اظهار کرد که تیمی از دانشمندان روسی واکسن COVID-19 را ایجاد کرده اند و این برای استفاده ی نهادهای نظارتی حداقل در روسیه تأیید شده است.این اظهاریه باعث بهت و تعجب سایر دانشمندان و بیمارستان ها در سراسر جهان شد. زیرا آزمایشات انسانی برای تولید واکسن کرونا ملقب به Sputnik V را پوتین فقط چند ماه قبل از اعلام تولید واکسن کرونا اظهار کرده بود.

نتایج فاز و یک دو ازمایشات انسانی در مورد واکسن فقط در لنست که یکی از معتبرترین و مشهورترین هفته‌نامه‌های پزشکی است اعلام شده بود. خب پس ما چی یاد گرفتیم؟نخست باید ببینیم این واکسن چه نوعی از واکسن است. واکسن ” پلاتفورم” استفاده شده در پژوهش از ادنو ویروس استفاده می کند. اینها ویروس هاس معمولی سرماخوردگی هستند که Ad5 و Ad26 نامیده می شوند ، به گونه ای ساخته شده اند که قادر به رشد در بدن نیستند.

آنها دارای ساختاری هستند که توانایی انتقال کد ژنتیکی یکی از پروتئین های ویروس نوپای کرونا ویروس ، به نام پروتئین اسپایک را به سلول می دهد. با تزریق ادنو ویروس های اصلاح شده به افراد ، سیستم ایمنی تحریک می شود که به پروتئین های اسپایک در حین ایمن سازی پاسخ دهد و خوشبختانه اگر فرد واکسینه شده در معرض ویروس کوید 19 قرار گیرد در طول چند سال پاسخ ایمن راخواهد داد.

واکسن پلاتفورمی که روس ها از ان اسفاده می کنند چیز جدیدی نیست ، بعضی از واکسن های ساخته شده برای درمان کرونا ویروس از ادنو ویروس ها بهره می گیرند که شامل واکسن های دانشگاه اکسفورد و واکسن AD26 ساخته شده توسط جانسون جانسون می باشد.

واکسن کرونا

واکسن کرونا

موفقیت واکسن کرونا

بعد از ازمایش های حیوانی موفق هر دوی واکسن ها درحال ازمایش روی انسان ها می باشند. CanSino Biologicals ، که یک شرکت چینی است هم چنین اعلام کرده است که واکسن Ad5 ساخنه شده در این کمپانی باعث حفاظت و ایمنی در برابر این ویروس در انسان ها می شود.اما روسیه اعلام کرده است که تدارکات ثابت ، خشک شده واکسن به میزان تدارکات ماده منجمد شده کاربرد دارد.این برای حمل و استفاده از واکسن مهم است.

مقاله پزشکی لنسنت اطلاعات ایمنی قابل قبولی را حتی با وجود دوز بالا ، ارائه میدهد. این نتایج با وجود چندین واکسن با بنیاد ادنو ویروس که برای بیماری های مختلف در پزوهش های پیشین ارائه شده اند غیرمعقول نیست.

خب این واکسن امن است ، حداقل برای افراد 18 تا 60 سال ، اما ایا واقعا کاربردی هم دارد؟ ایا این واکسن از ما در برابر کوید 19 محافظت می کند؟

تیم روسیه اظهار کرده اند که واکسن انها تعداد زیادی انتی بادی را شامل می شود که می توانند به پروتئین اسپایک متصل شوند. اما معیار مهم تر انتی بادی هایی است که عملکردی دارند. ایا این انتی بادی ها می توانند از سرایت ویروس در سلول خنثی و یا جلوگیری بکنند؟

در مقایسه با سایر آزمایشات واکسن منتشر شده ، تعداد آنتی بادی های خنثی کننده در این مطالعه بسیار کم بود. همچنین پاسخ سلول T (بازوی دیگر پاسخ تطبیق شده ​​سیستم ایمنی بدن) نیز زیاد بود.

یک توضیح دیگر از مطلبی که گفتیم این است که این واکسن ها باعث تولید پاسخ خنثی کننده خوبی نمی شوند. متناوباً ، روشهای مورد استفاده برای اندازه گیری این پاسخهای ایمنی ممکن است بهینه نباشند. از طرفی دیگر در صورت نبود استاندارهای بین المللی نمی توانیم بگوییم این واکسن در مقایسه با دیگر واکسن ها بهتر است یا بدتر.

ایا واکسن کرونا ویروس اماده انتشار است؟

با وجود موفقیت در ازمایشات کوچک فاز یک واکسن Sputnik V ، این واکسن باید روی افراد بیشتری ازمایش شود تا پس از ان با اطمینان کامل در اختیار عموم قرار بگیرد. همه واکسن ها نیاز دارند که روی افراد زیادی با سن و قومیت های متفاوت در فاز سوم ازمایشات بیمارستانی مورد ازمایش قرار بگیرند.

برای به دست اوردن اطمینان کافی از این واکسن ها درمورد پیشگیری از سرایت ویروس ، ازمایش های فاز سوم ضروری هستند. آنها همچنین به بروز عوارض جانبی نادر کمک می کنند که ممکن است در گروه کوچکی از داوطلبان سالم اشکار نشود. مرحله نهایی آزمایش ، مرحله ای است که نمی توان و نباید کنار گذاشته شود.

متأسفانه ، سازندگان واکسن Sputnik V سیاست جدی تلاش های علمی و دارویی برای تولید واکسن علیه COVID-19 را مورد تاکید قرار می دهند. این “ملی گرایی واکسن” سرچشمه نگرانی افرادی است که در زمینه واکسن تخصص دارند زیرا از قدرت واکسن برای از بین بردن بیماری آگاه هستند ، اما باید بدانیم فقط در صورت قبول مردم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فکر می کنید کدام کشور موفق شود اولین واکسن کرونا را تولید کند؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Taha

خدا کنه کرونا هرچه سریعتر نابود شه 🙏🙏🙏👌

Milad7

بعیده فعلا عرضه ی عمومی بشه!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نویسنده آزمایشی