حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شرکت TSMC یک میلیاردمین تراشه ۷ نانومتری خود را تولید کرد

نوشته

3 سال قبل | 4 دیدگاه | مطالب ترنجی

بزرگترین سازنده تراشه های قرارداد در جهان یعنی TSMC تایوانی توانسته است بیش از ۱ میلیارد تراشه ۷ نانومتری تولید کند. این تنها کمی بیش از ۲ سال از زمان آغاز فرآیند ۷ نانومتری می رسد، که این یک دستاورد قابل توجه است که این شرکت در اوایل این هفته جشن گرفت. شرکت TSMC یک میلیاردمین تراشه ۷ نانومتری خود را تولید کرد.

TSMC

برای مقایسه می توانم بگویم که این تعداد تراشه برابر تعداد تراشه هایی است که می تواند ۱۳ بلوک شهری منهتن را پوشش دهد. TSMC (شرکت تولید نیمه هادی تایوان) تولید تراشه های ۷ نانومتری را در آوریل ۲۰۱۸ آغاز کرد. از آن زمان، این شرکت “تراشه های ۷ نانومتری برای بیش از ۱۰۰ محصول از ده ها مشتری تولید کرده است.” مشتریان شامل نامهای بزرگی در صنعت مانند AMD ، Apple ، Qualcomm و حتی هواوی تا سپتامبر امسال هستند.

TSMC

TSMC

در مقایسه دیگر، اینتل یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ تولیدکننده بزرگ، هنوز به روند ۷ نانومتری منتهی نشده است. از نظر عملکرد دیگر با مشکلات مختلفی روبرو بوده است و تراشه های ۷ نانومتری را تا اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل سال ۲۰۲۳ به تعویق انداخته است. از طرف دیگر، TSMC قبلا توانسته است هر یک از تراشه های ۷ نانومتری خود را با حداقل یک میلیارد ترانزیستور مجهز کند. به عبارت دیگر، این شرکت همچنین توانسته است بیش از یک کوانتیلیون ( ۱۰ به توان ۱۸) ترانزیستور ۷ نانومتری را نیز بسازد.

یکی از دلایلی که TSMC موفق به دستیابی به این نقطه عطف شده است، فناوری لیتوگرافی EUV آن است که این شرکت با آخرین نسل خود معرفی کرده است. EUV مخفف “نور ماوراء بنفش شدید” است که برای چاپ در مقیاس نانومتر استفاده می شود. معرفی این فناوری به ویژه برای خط تولید انبوه دشوار بود، اگرچه قطعا سرمیاه گذاری آن به ثمر نشسته است و این شرکت در حال حاضر با تراشه های ۵ نانومتری نیز کار می کند.

نظر شما درباره این دستاورد تایوانی ها چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
persepolis

یک میلیارد تراشه!؟.
چقدر سود…
در کل باید بگم این است علی برکت ا…

Mahdi

عاشقتم tsmc
#عاشقتم_اوریجینال

Milad7

#بهترین 🙂

عاشقتم TSMC

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)