حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا دانگ‌فنگ H30 کراس خودرویی بلاتکلیف است؟

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

در سال 1395 شمسی وقتی ایران‌خودرو اعلام کرد که خودرویی چینی با امکانات بسیار خوب را به بازار عرضه خواهد کرد، صف پیش خرید این خودرو نوید بازار پر رونقی برای این چینی به ظاهر متفاوت بود. دانگ‌فنگ H30 کراس خودرویی بود که ایران‌خودرو انتخاب کرده بود. به نظر می‌رسد که قیمت‌گذاری خوب ایران خودرو برای این ماشین، دلیل اصلی استقبال از آن بود.

H30 کراس بر اساس عکس‌ها و کاتالوگ‌هایی که در موردش ارائه شده بود به نظر می‌رسید که یک کراس‌اوور باشد، اما وقتی در مقابل چشمان خریداران قرار گرفت تمام محاسبات را به هم ریخت. H30 کراس نه تنها کراس‌اوور نبود بلکه هاچبک هم نبود. حتی نمی‌شد آن را در زمره خودروهای استیشن قرار داد. ترکیبی خاص همانند رنو استپ‌وی که می‌توان آنها را هاچبک‌هایی بلند قد نامید. شرکت دانگ‌فنگ چینی با همکاری شرکت PSA فرانسه، این خودرو را ارائه کردند. H30 کراس بر روی پلتفرم سیتروئن الیزه ساخته شده و با برخورداری از موتور پژو 206 نوید خودرویی تند و تیز و متفاوت را می‌داد.

 

چرا دانگ‌فنگ H30 کراس انتظارات را برآورده نکرد؟

اولین دلیل را می‌توان همان ظاهر این خودرو دانست. چرا که بسیاری منتظر یک کراس‌اوور بودند ولی با خودرویی بسیار کوچک‌تر از آن روبه‌رو شدند. از طرفی H30 کراس با عکسی که در کاتالوگ و تبلیغات آن نشان داده شده بود، تفاوت داشت. طراحی ظاهری این خودرو خیلی چنگی به دل نمی‌زند. در واقع هیچ ابتکار و نوآوری و هیچ‌گونه ظرافتی در آن به چشم نمی‌خورد. این تفاوت در مقایسه این خودرو با چینی‌های دیگر بازار که می‌توانید در سایت divar و دیگر سامانه‌های خرید و فروش خودرو آنها را مقایسه کنید، خودش را بیشتر نشان می‌دهد. نمای روبه‌روی خودرو باز کمی قابل قبول‌تر از نمای جانبی و قسمت عقب دانگ‌فنگ است. داخل کابین هم هیچ نکته جذاب و چشمگیری ندارد. به علاوه اینکه جنس مواد به کار رفته در کابین هم اصلا مرغوب نیست.

نکته مهمی که در مورد H30 کراس خیلی به چشم آمد، قدرت موتور آن بود. بسیاری از خریداران H30 کراس دلیل انتخابشان را موتور قوی این خودرو اعلام کرده بودند. موتور آشنای TU5 که در پژو 206 تیپ 5 به خوبی عمل کرده بود و قرار بود نقطه قوت H30 کراس باشد. نتیجه اما چیزی غیر از این بود. این موتور 1.6 لیتری با قدرت 105 اسب بخار شاید برای خودروی کوچک و جمع و جوری مانند پژو 206 قلب تپنده مناسبی باشد اما نکته اینجاست که H30 کراس 200 کیلوگرم سنگین‌تر از پژو 206 است و طبیعی است که موتور پژو 206 روی خودرویی این همه سنگین‌تر و بزرگ‌تر نمی‌تواند همان شتاب و چالاکی را داشته باشد. دانگ فنگ H30 کراس تست ایمنی تایید شده هم ندارد! این هم از آن دست اتفاقات عجیب و باور نکردنی است که فقط در یک خودروی چینی می‌توان دید. در سایت دانگ‌فنگ فقط تست تصادف و ایمنی نسخه سدان این خودرو وجود دارد و خبری از تست تصادف مدل کراس آن نیست.

 

ایران‌خودرو چگونه این همه H30 فروخت؟

جواب این ساده است؛ چه گزینه‌ای بهتر از خودرویی پر زرق و برق با قیمت خوب برای خریدار ایرانی که توان خرید برندهای مطرح خودروهای خارجی و آسیایی را ندارد و از محصولات ایرانی هم دلزده و مایوس شده، وجود دارد؟ در جایی که در بسیاری از تولیدات ایرانی، فرمان هیدرولیک و شیشه بالابر برقی به عنوان آپشن در تولید خودرو ذکر می‌شود، چرا نباید دانگ‌فنگ H30 کراس با جعبه دنده اتومات و با تجهیزاتی نظیر سانروف برقی، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه اتومات، سنسور پارک، سیستم ضد سرقت و امکانات ریز و درشت دیگر که در خودروهای ایرانی پیدا نمی‌شود، خوب نفروشد؟ این تعداد آپشن‌ها در برابر آپشن‌های متنوع خودروهای چینی دیگری که به ایران وارد شده واقعا به چشم نمی‌آید. اما H30 کراس را باید بیشتر با تولیدات داخلی مقایسه کرد تا چینی‌های پرآپشن و گران‌قیمت وارداتی. از طرف دیگر چون ایران‌خودرو نمایندگی فروش این خودرو را بر عهده دارد، شاید در بحث تأمین قطعات و خدمات پس از فروش تا حدودی خیال خریدار بابت خودرو راحت باشد. هر چند که در مواردی مالکان این خودرو در مورد پیدا کردن بعضی قطعات شکایت‌هایی داشته‌اند!

اما با این وجود تعدد آگهی‌های اچ سی کراس در سایت دیوار و دیگر سایت‌ها و سامانه‌های مجازی خرید و فروش خودرو، نشان دهنده میزان استقبال و فروش این خودرو بوده است. شاید برای خریداری که هزینه گزافی برای خرید خودرو ندارد، H30 کراس و امثال آن خودرویی مطلوب و قابل توجه باشد.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
pooria

تنها ماشین چینی که تو ایران عرضه شده و کیفیتش واقعا بالاست بسترن b30 ئه

Milad7

شتاب ضعیف/کابین قدیمی/چراغ جلو با نور کم/خشک بودن

Milad7

از لحظ فنی مالی نیست فیس زشتی هم داره….

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)