حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تفاوت کولر گازی و داکت اسپلیت

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

در این مقاله به تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی اشاره خواهیم داشت. سیستم تهویه مطبوع از ضروری ترین و مهم ترین نیازهای یک سازه ساختمانی به شمار می آید.

با توجه به همین امر ابزار و سیستم های متعددی به منظور تامین هوای خنک و ایجاد آسایش و رفاه ساکنین یک ساختمان طراحی و ساخته شده است. هر یک از سیستم های برودتی عملکرد متفاوت به خود را دارا می باشند. به دو وسیله ی پرکاربرد که در این زمینه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به داکت اسپلیت و کولر گازی اشاره نمود. هردوی این سیستم ها دمای اتاق را به دمای مطلوب و دلخواه کاربر می رسانند. و هوایی مطبوع و دلنشین را در محیط به وجود می آورند. اما یکی از سوال هایی که ممکن است برای اکثر افراد پیش آید و آنها را سر دوراهی انتخاب قرار دهد تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی در چیست. با شدما پویا همراه باشید در معرفی این دو نوع از سیستم های تهویه مطبوع، نحوه عملکرد آنها و همچنین مزایا و معایب استفاده از هریک از تجهیزات تهویه مطبوع، و به این ترتیب انتخابی متناسب با نیاز و مقرون به صرفه خواهید داشت.

6 تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

برای پاسخ به سوال تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی در چیست. لازم است که در ابتدا نگاهی به عملکرد هریک از آنها داشته باشیم. همانطور که اشاره شد هدف استفاده از داکت اسپلیت و کولر گازی تامین هوای مطبوع در محیط است. با این حال این دو دستگاه عملکردهایی متفاوت و مختص به خود را دارا می باشند. برای انتخاب و خرید کولر گازی و یا داکت اسپلیت نیاز است برخی عوامل و نکات مهم را در نظر داشت چرا که انتخاب غلط باعث هدررفت انرژی شده و حتی هزینه های زیادی را برای خرید این تجهیزات متحمل خواهید شد.

نحوه عملکرد کولر گازی

برای بیان تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی به نحوه ی عملکرد این سری از سیستم های تهویه مطبوع می پردازیم. کولر گازی اسپلیت نیز از دو بخش مجزا تهیه شده که یونیت داخلی یا اواپراتور درون اتاق و در فضای داخلی نصب می گردد. بخش خارجی یا همان کندانسور به دلیل ایجاد گرما و صدا حین عملکرد در فضای خارجی و محیط بیرون از ساختمان قرار می گیرد. این دو بخش از طریق لوله های رابط با یکدیگر در ارتباط بوده و تبادل انرژی می کنند. نحوه سرمایش و گرمایش کولر گازی به این صورت است که با متراکم کردن گاز مبرد درون محفظه ی کمپرسور دمای مورد نیاز را تامین و از طریق لوله های مسی به اواپراتور دستگاه منتقل می نماید.

به این ترتیب کولر گازی تنها از یک حالت و با استفاده از عمل تبرید گرما و سرمای مورد نیاز را تامین می کند. برای نصب کولر گازی به سیستم پیچیده و یا کانال کشی دیگر نیازی نیست. بلکه با توجه به متراژ هر فضا ظرفیت هوادهی متناسب با شرایط را نصب و قرار می دهند. یکی از مدل های پرکاربرد کولر گازی به دلیل اشغال فضای خیلی کمی از محیط مورد توجه قرار گرفته، و در اکثر سازه ها به خصوص منازل مسکونی از اسپلیت های دیواری به منظور تامین هوای مطبوع بهره می برند. به منظور تغییر و تنظیم دمای مورد نیاز با شرایط محیط می توان با استفاده از ریموت کنترل دستگاه دما دلخواه کاربر را تعیین نمود و در مدت زمان کوتاهی دمای اتاق را به درجه ی مطلوب رساند.بنابراین تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی نیز به تعداد پنل های مورد نیاز نصب برای تهویه مطبوع ساختمان می باشد.

داکت اسپلیت چگونه کار می کند

برای درک بهتر تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی در ابتدا نحوه ی عملکرد داکت اسپلیت را مورد بررسی قرار می دهیم. داکت اسپلیت همانطور که از نامش پیداست از دو بخش مجزا تهیه شده است. یونیت داخلی یا همان هواساز بین سقف کاذب بین طبقات قرار می گیرد. قسمت تامین کننده هوا نیز به عنوان کندانسور شناخته می شود و در فضای خارجی ساختمان نظیر بالکن، پشت بام و یا حیاط نصب و راه اندازی می گردد. برای ارتباط بین دو یونیت داکت اسپلیت از لوله های مسی کمک می گیرند. در واقع لوله های مبرد در این بین نقش انتقال و هدایت دمای ایجاد شده را به عهده دارند.

عمل خنک سازی داکت اسپلیت توسط کندانسور و کمپرسور آن انجام می پذیرد. به این صورت که درون محفظه ی کندانسور از گاز مبرد پر شده و با متراکم کردن ماده ی مبرد مقداری گرما از دست داده و بعد از خنک شدن از طریق لوله های مسی رابط به هواساز منتقل می گردد. بعد از رسیدن هوای خنک به هواساز مرحله ی بعدی انتقال دمای مطبوع ایجاد شده به داخل اتاق ها و سالن ها می باشد. برای این عمل بعد از قرار گیری داکت اسپلیت در سقف با استفاده از سیستم کانال کشی می توان هوای ایجاد شده را به اتاق ها و سالن های جدا از هم منتقل نمود. به این ترتیب می توان با استفاده از یک دستگاه در تمام ساختمان هوایی یکنواخت و مطبوع را بوجود آورد.

به منظور کنترل دمای اتاق های مجزا می توان به وسیله ی ترموستات وضعیت دمای اتاق را تحت کنترل داشت. ترموستات محیطی روی دیوار اتاق نصب شده و دمای مورد نیاز محیط را با توجه به شرایط دمایی آن تغییر و تعیین می کند. به این ترتیب می توان در هر اتاق به طور مجزا دمای مطلوب و دلخواه کاربر را ایجاد نمود. از دیگر قابلیت های داکت اسپلیت می توان به عملکرد گرمایشی آن اشاره داشت. با آنچه که تاکنون گفته شد سیستم خنک سازی مشابهی با کولر گازی دارد. اما یکی موارد تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی در نحوه ایجاد هوای گرم آنها نیز می باشد. نحوه تامین هوای گرم داکت اسپلیت به این صورت است که با نصب کویل و اتصال به سیستم موتورخانه مرکزی و یا پکیج می توان آب گرم مورد نیاز کویل را تامین و از این طریق هوای گرم و مطبوع را به فضای داخلی منتقل می نماید.

بررسی تفاوت های داکت اسپلیت و کولر گازی

برای تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی نحوه ی عملکرد هریک را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه می توان این دو دستگاه را مقایسه و تفاوت آنها را ذکر نمود. همچنین لازم بذکر است وبسایت تخصصی دماپویا تمامی برندهای اصلی و معتبر بازار داکت اسپلیت و کولر گازی را همراه با گارانتی به منظور خریدی بهینه و مقرون به صرفه ارائه می نماید.

اگر دستگاه انتخابی شما داکت اسپلیت باشد تنها از یک هواساز به صورت مرکزی مورد استفاده قرار گرفته و دمای اتاق های مختلف را مطبوع می نماید. با این تفاوت که در یک واحد از چندین پنل مختلف برای هر اتاق به صورت مجزا باید نصب و راه اندازی نمود. همین امر یکی از عمده تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی به شمار می آید.

کولر گازی سرمایش و گرمایش مورد نیاز را از تبرید گاز مبرد تامین می نماید. با این تفاوت که داکت اسپلیت گرمایش را از آب و سرمایش را گاز مبرد ایجاد می کند. با توجه به قدرت گرمایشی آب نسبت به گاز مبرد می توان گفت که داکت اسپلیت قابلیت ایجاد هوای گرمتری نسبت به کولر گازی دارد. بنابراین گرمایش داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی بیشتر است. و از تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی این مورد نیز می باشد.

مصرف انرژی حین عملکرد گرمایشی از دیگر تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی است. داکت اسپلیت ها برای تامین هوای گرم از گاز استفاده می کنند، و به دلیل قدرت گرمایش بالاتر با کمترین میزان مصرف انرژی بازدهی مطلوبی نسبت به کولر گازی دارا می باشد.

هواساز داکت اسپلیت درون سقف کاذب قرار می گیرد، بر خلاف کولر گازی که یونیت داخلی آن روی دیوار و داخل اتاق نصب می گردد. بنابراین می توان گفت داکت اسپلیت ها فضای داخلی ساختمان را اشغال نکرده به این معنا که در محیط هایی که فضای مفید مورد اهمیت است می توان گفت که می توان از کولر گازی به منظور تامین هوای مطبوع مورد استفاده قرار داد.

از دیگر موارد تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی می توان به قیمت و هزینه آن اشاره نمود. داکت اسپلیت ها برای انتقال و توزیع هوا نیاز به سیستم کانال کشی دارند که برای نصب کولر گازی دیگر نیازی به هزینه های مشابه نیست. همچنین قیمت خرید و نگه داری داکت اسپلیت بیشتر از خرید کولر گازی است.

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های تهویه مطبوع اقدام نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

مرسی 😛

Monarch

این رو که خوندم یا یه بنده خدایی افتادم که مثلا خیر سرش مسئول هم بود میگفت “کولر گازی با گاز کار میکنه ” :)))))))))))))))))

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)