حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ریمپ ای سی یو (ECU) چیست؟

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

اولین سوالی که ممکن است در ذهن هر فردی ایجاد شود این است که ریمپ چیست؟ بهینه سازی برنامه کامپیوتر خودرو را ریمپ می گویند. به کامپیوتر یا مغز خودرو، ای سی یو گفته می شود. کدهای ای سی یو که با C نوشته شده و به صورت نقشه یا جداول استاندارد هستند، در ریمپ کردن بازنویسی شده یا تغییر می کنند.

این کدها به سنسورها و عملگراها مربوط می شوند و از آن جا که هر سنسور یک جدول مجزا دارد، ما تعداد زیادی جدول خواهیم داشت. سنسور، یک قطعه الکترومکانیکی است که اطلاعات را از محیط درونی یا بیرونی خودرو دریافت کرده و آن را به کامپیوتر خودرو می فرستد. کامپیوتر این اطلاعات را تحلیل و بررسی کرده و سپس پیام را برای عملگراها ارسال می کند. هر کدام از این سه مرحله جداول مجزایی دارند که توسط جداول مواصلاتی به یکدیگر وصل می شوند. بیشتر ریمپ کاران فقط با جدول های اصلی آشنا هستند؛ اما مختصصان مرکز کاراک جهت دستیابی به بهترین نتیجه، علاوه بر جداول اصلی، جداول فرعی را نیز بهینه سازی می کنند.

همان طور که می دانید، سوخت و هوا در موتور خودرو مخلوط شده و انرژی حاصل از سوختن توسط قطعات مکانیکی مانند پیستون ها، میله های اتصال، کلاچ، گیربکس و درایو شفت ها منتقل می شود. این امر سبب افزایش نیروی محرکه بر روی چرخ های خودرو خواهد شد.

بسیار از مردم گمان می کنند که ریمپ کردن کامپیوتر خودرو سبب آسیب رسیدن به موتور می شود. در حالی که این تصور کاملا اشتباه بوده و بهینه سازی اییسی یو عمر موتور خودرو را افزایش می دهد. همچنین باعث می شود که خودرو در شرایط مختلف تحت فشار قرار نگیرد.

اگر سوخت و هوا با نسبت درستی با یکدیگر مخلوط نشوند، ممکن است مشکلاتی برای خودرو به وجود آید. در صورت زیاد بودن سوخت، احتراق انفجاری خوبی اتفاق نمی افتد و راندمان لازم را نخواهد داشت و اگر هوا زیاد باشد، مخلوط خاموش شده و موتور و قطعات خودرو آسیب خواهند دید. در ریمپ ای سی یو این نسبت اصلاح شده و عمر مفید موتور افزایش می یابد.

ریمپ ای سی یو چیست؟

دستور العمل هایی که به منظور تعیین نسبت مناسب مخلوط سوخت و هوا و پارامترهای دیگر بر روی کامپیوتر خودرو تنظیم می شود را نقشه یا مپ ای سی یو می گویند. ریمپ کردن یا تغییر نقشه کامپیوتر، جهت بهبود عملکرد خودرو انجام شده و این تنظیمات بنا به خواسته شما تغییر می کنند.

ریمپ ای سی یو چگونه انجام می شود؟

سازنده خودرو تنظیمات خاصی را در نقشه آن تعریف کرده است. ممکن است شما بخواهید از خودروتان برای سفرهای برون شهری یا مسابقات حرفه ای استفاده کنید. بنابراین باید موتور خودروتان را تقویت کرده و وضعیت آن را بهبود ببخشید. در این صورت می توانید با تغییر کدهای ای سی یو، حداکثر قدرت را ایجاد کنید.

مزایای ریمپ

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، از طریق ریمپ (تغییر نرم افزاری کامپیوتر) می توان خودرو را تقویت کرده و عملکرد آن را بهبود بخشید. در واقع ریمپ ای سی یو کمک می کند تا از ظرفیت موتور حداکثر استفاده را کرده و مصرف سوخت خود را نیز کاهش دهید. همچنین این امکان را فراهم می کند که برخی ویژگی ها را فعال یا غیر فعال کنید. مثلا با برداشتن محدودیت سرعت، شتاب خودرو را افزایش دهید.

آیا ریمپ همان تقویت خودرو است؟

از آن جایی که ریمپ سبب افزایش راندمان خودرو می شود، می توان گفت که به نوعی منجر به تقویت خودرو خواهد شد؛ اما تقویت خودرو چیزی بسیار فراتر از ریمپ کردن است و علمی است که علاوه بر تغییرات نرم افزاری، سخت افزار خودرو را نیز در بر می گیرد. این تغییرات از طریق تعویض قطعات خودرو مانند میل لنگ و پیستون، کیت مکش و هدرز و… اتفاق می افتد. برای تقویت هر قطعه، یک بازه ای از هزینه وجود دارد و طبیعتا هر چه بیشتر هزینه کنید، نتیجه بهتری حاصل می شود.

این نکته را نیز باید مد نظر داشته باشید که تغییرات ظاهری خودرو که در اصطلاح به آن اسپورت سازی نیز می گویند با تقویت خودرو بسیار متفاوت بوده و نباید این دو را معادل یکدیگر دانست.

همچنین خوب است بدانید که با استفاده از ای سی یو فورس می توانید ای سی یو را نیز از لحاظ سخت افزاری تقویت کنید. تنها ایراد آن این است که فقط در یک شهر قابل استفاده بوده و در صورت تغییر مکان باید مجددا ریمپ شود.

ریمپ ای سی یو ماشین های داخلی و خارجی چگونه انجام می شود؟

پروسه ریمپ کردن خودروها به این صورت است که برنامه خودرو با شماره کالیبره همان خودرو توسط دستگاه پروگرامر خوانده می شود و سپس با کمک نرم افزار Winols روی آن کار شده و پس از بهینه سازی جداول، خروجی گرفته می شود. در آخر عملیات چکسام گیری انجام می شود و دوباره توسط دستگاه پروگرامر بر سخت افزار کامپیوتر ریخته می شود.

مراحلی که در بالا به آن اشاره شد در اکثر خودروهای داخلی از طریق پورت OBD و در خودروهای خارجی توسط اتصال Jtag انجام می شود. به همین دلیل هزینه ریمپ کردن خودروهای خارجی بیشتر از نمونه های داخلی است. همچنین زمان بیشتری طول می کشد که برنامه ریزی خودروهای خارجی انجام شود.

قیمت ریمپ

به دلیل زیاد شدن تعداد ریمپ کنندگان، قیمت های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. برخی افراد با استفاده از برنامه های کپی اقدام به ریمپ خودرو می کنند که این کار صدمات جدی به موتور وارد کرده و باعث بروز ایرادات اساسی در برنامه می شود. در حالی که مرکز کاراک، با برخورداری از مهارت و تجربه کافی و با داشتن کادری متخصص و مجرب این کار را به درستی انجام می دهد. در این مرکز با استفاده از نرم افزارهای اورجینال، چکسام گیری به صورت آنلاین انجام شده و هیچ آسیبی به موتور خودرو شما وارد نخواهد شد.

قیمت ریمپ بسته به نوع خودرو متفاوت است؛ اما به طور کلی می توان گفت که هزینه فول ریمپ خودروها بین 350 تا 800 هزار تومان متغیر است.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

ای جان پراید مارو از طریق رادیو ریمپ میکنید؟!

Milad7

ریمپ برای خودروهای داخلی مناسب نیست فشار بیش از حدی به پیشرانه ی کم توانشان وارد میکنه

Monarch

مثلا موتور 1600 سی سی رو با ریمپ میتونن جوری برنامه ریزی کنن که قدرتش از 100 فوت بچه بشه 1000 اسب بخار
شتاب پراید رو که دیگه نگم براتون با اساتید دنیا کل کل میکنه 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)