حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تسریع توسعه تراشه ۲ نانومتری TSMC

نوشته

3 سال قبل | 22 دیدگاه | پردازشگرها

براساس گزارش رسانه های تایوان، TSMC اعلام کرده است که روند ۳ نانومتری وارد مرحله نیمه آزمایشی در نیمه اول سال آینده خواهد شد. علاوه بر این، تولید انبوه برای این فرآیند در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. آخرین گزارش نشان می دهد که TSMC سرعت بخشیدن به سرعت تحقیقات و توسعه فرآیند ۲ نانومتری است. اخیرا این شرکت دو دستگاه EUV خریداری کرد. این می تواند به دلیل تسریع توسعه تراشه ۲ نانومتری TSMC باشد. البته همانطور که بالاتر گفته شد با توجه به مراحل توسعه تراشه های ۳ نانومتری شاید تا سال ۲۰۲۳ شاهد آن نباشیم.

تراشه ۲ نانومتری TSMC

با این نوع سرمایه گذاری و خرید، هزینه سرمایه TSMC احتمالاً کاهش نخواهد یافت. در هر صورت، ممکن است مانند سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار باشد. TSMC در حال حاضر فعال ترین فاب برای معرفی تجهیزات لیتوگرافی EUV برای ارائه خدمات تولید انبوه دیگر تولیدکنندگان است. همچنین ، از آنجا که TSMC در فناوری FinFET پیشرفت کرده است این شکل میکروسکوپ نوری EUV را در فرآیند ۵ نانومتری معرفی کرده است.

شرکت TSMC اعلام کرده است که به اتخاذ معماری ترانزیستور fin-type field effect برای فرآیند ۳ نانومتر ادامه خواهد داد و بر اساس این معماری فنی، به سمت ۲ نانومتر حرکت خواهد کرد. TSMC پیشتر در گزارش سالانه ۲۰۱۹ خود فاش کرده بود که این شرکت ضمن انجام تحقیقات اکتشافی در مورد فن آوری های زیر ۲ نانومتر شروع به توسعه فناوری ۲ نانومتری کرده است.

با این وجود گزارش های وارد شده از چین حاکی از آن است که TSMC باید مراحل آزمایشی روند جدید ۳ نانومتری را به تأخیر بیندازد. طبق برنامه اصلی، این مرحله از ماه ژوئن آغاز شده است ، با این حال، اکنون قرار است سال آینده برگزار می شود. این می تواند به دلیل فشاری باشد که شرکت از سفارشات تراشه های ۷ نانومتری و ۵ نانومتری به جز مشکلات همه گیری کرونا متحمل است.

چیپست ۳ نانومتری TSMC

چیپست ۳ نانومتری TSMC

به گفته سخنگوی TSMC، تمرکز فعلی این شرکت بر پردازنده های ۷ نانومتری و جدیدترین آنها یعنی ۵ نانومتری است. با این حال، آنها در حال آماده سازی برای فرآیندهای ۲ و ۳ نانومتری هستند. در ماه آوریل، این شرکت به طور رسمی طرح فرآیند ۳ نانومتری را معرفی کرد. هدف این فرایند جدید افزایش تراکم ترانزیستور به ۳.۶ برابر بیشتر از فرایند ۷ نانومتری فعلی است. علاوه بر این فرآیند ۳ نانومتری جدید وعده داده است که در مقایسه با تراشه های ۷ و ۵ نانومتری قدیمی ، به ترتیب 15٪ و 5٪ افزایش عملکرد یابد. از هم اکنون ، این تراشه ساز حدود 1.5 هزار میلیارد دلار تایوان برای فرآیند 3nm سرمایه گذاری کرده است.

نظر شما چیست؟ شما منتظر تراشه های بهینه تر و کم مصرف تر هستید؟ چه کسی هست که نباشد!

اشتراک در
اطلاع از
22 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hamid4_0

بچه ها به نظرتون هندزفری کیو سی وای t5 بخرم یا هایلو جی تی ۱پلاس؟

david2arc

من t3 داشتم راضی نبودم هایلو یکم کیفیت ساخت بهتری داره
البته t5 هم ی مدل اس داره که گیم مد خیلی عالی داره. اگه دیلی واست مهمه ی چکی بکن

hamid4_0

ممنون

david2arc

✓https://www.mipersia.com/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A6%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%A7/%D9%87%D8%AF%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%AB%DB%8C-%D8%AF%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-qcy-t5-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A6%D9%88%D9%85%DB%8C/
✓https://mobotel.ir/product/qcy-t5-in-ear-earphones-wireless/
✓https://www.digikala.com/product/dkp-2367264/%D9%87%D8%AF%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%AB%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D9%88-%D8%B3%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D9%84-t5
✓https://xiaomiiran.com/product/xiaomi-haylou-gt1-plus/
✓https://mobotel.ir/product/xiaomi-haylou-gt1-plus-bluetooth-earbuds/
✓https://janebi.com/product/haylou-gt1-plus-bluetooth-earbuds
✓https://masterkala.com/Haylou-GT1-Plus-AptX-True-Wireless-Stereo-Bluetooth-Earbuds

Mahdi

دو نانومتر یعنی چی؟ یعنی تراشه رو کوچیکتر میکنن و قدرتش بیشتر و مصرفش کمتر میشه؟

بله
هرچی عدد نانومتر پایین تر باشه ابعاد چیپست کوچیکتره و به موازاتش فرآیند تولیدش پیچیده تر و تعداد ترانزیستوراش بیشتر میشه و در نهایت باعث افزایش پرفورمنس و کاهش اتلاف انرژی(مصرف) میشه.

البته کاهش مصرف رو بعضیا اشتباه میگیرن چون اکثرا بیشتر میشه و کاهش مصرف منظور اینه
تراشه 1 مثلا حداکثر قدرتی به اندازه 40 داره و مصرفش هم مثلا 50 ئه
تراشه دوم(به روز شده اولی) حداکثر قدرتی به اندازه 55 داره و مصرفش 60 ئه اما در قدرت 40 مثلا 45 تا میسوزونه گرفتی؟

Mahdi

بنظر منم مصرف کمتر نمیشه چون هر بار باتری گوشیا ظرفیتشون بیشتر میشه ولی همون یه روز رو دووم میارن

نه برادر در کنار کم کردن مقدار نانومتر، لیتوگرافی فوق فرابنفش EUV رو برای همین منظور توسعه دادن که فرآیند تولید چیپست به صورت دقیق و با ابعاد کوچکتر از قبل انجام بشه و در نهایت منجر به افزایش بهره وری ، بازده و راندمان و در عین حال کاهش سطح بیشینه ی مصرف انرژی میشه.

به روز شده و بهبود جزئی با نسل جدید و ارتقاء اساسی فرق داره …
چیپست به روز شده یعنی یه چیزی مثل اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس نسبت به ۸۵۵ که چون صرفاً افزایش فرکانس CPU , GPU رو به دنبال داشت به تبعیت از اون مصرف انرژی و باتری هم زیاد میشه اما چیپست نسل جدید یعنی تغییر و ارتقاء لیتوگرافی و معماری که تو این حالت کاهش مصرف انرژی و باتری رو به همراه داره .
مثل پردازنده A12 Bionic اپل که با اینکه معماری 7 نانومتری، GPU اختصاصی و NPU هشت هسته ای و CPU شش هسته ای داشت اما هسته های کلاک بالاییش ۴۰ درصد مصرف انرژی کمتر و هسته های کلاک میانیش ۵۰ درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به چیپست نسل قبلش A11 Bionic داره.

Monarch

پیکومتر رو دیگه نمیتونن با روشهای الان با سیلیکون انجام بدن چون اندازه مولکولی مهمه احتمالا با مواد جدیدی شروع به کار میکنن

pooria

راستی نیما جان شما گفته بودی تراشه های gtx معماری پاسکال دارند ولی اشتباهه اون در سری 10xx بود و در سری 16xx معماری به تورینگ تغییر پیدا کرد و تفاوتشون با سری rtx فقط نداشتن رهگیری پرتو شد

منو به شک انداختی رفتم مجدد دیدم
سری پاسکال که مشخصه سری ۱۰xx بود .
درمورد معماری آره درسته اما من گفته بودم گرافیک هایی که در یه خانواده و با شماره مدل یکسان وجود دارن ، گرافیک GTX Ti ا‌ونا قوی تر از GTX Max-Q و GTX عادی هست.
اصل اون معماری تورینگ و قابلیت رهگیری پرتو درواقع تو سری ۲0xx کامل شده که کلاً GTX رفته کنار و به جاش RTX اومده .

معماری max q که کلا بحثش جداس و به لپتاپ خلاصه میشه و مثلا 1070 max q اندازه 1060 قدرت داره و ti هم معلومه قدرتشون اینجوری طبقه بندی میشه
Max q _ عادی _ سوپر _ ti

در واقع دسته بندیشون به این صورته ؛
MX که بسته به مدلش بیشتر تو اولترابوک های بالارده ، لپ تاپ های میان رده و پایین رده استفاده میشه
GTX MAX-Q/GTX که متداول ترین حالت گرافیکه به خصوص تو سری پاسکال و اکثراً تو لپ تاپ های گیمینگ سطح متوسط و بعضاً بالارده به کار می‌ره
Super و Ti از سری GTX و RTX هم در حد گرافیک های دسکتاپ و PC قدرت دارن و در بالاترین سطح قرار میگیرن و تو لپ تاپ های گیمینگ حرفه ای و پرچمدار استفاده میشن.
و در آخر کارت گرافیک های سری Quadro که مناسب رندرینگ و کارهای گرافیکی حرفه ای و سنگین تو سیستم های صنعتی هستش.
کارت گرافیک های اینتل و AMD هم که بحثشون جداست…

Milad7

یا اکثر امامزاده ها… چه شود 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)