حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نخستین نگاه به سامسونگ گلکسی زد فلیپ

سامسونگ پس از تلاش اولیه شجاعانه با گلکسی Fold به فرم فکتور دیگری از موبایل تاشو فکر کرد و نتیجه آن Galaxy Z Flip شد. این دستگاه همزمان با خانواده گلکسی اس ۲۰ رسما معرفی شد و توجهات زیادی را به خود جلب کرد. سامسونگ درس‌های زیادی از گلکسی فولد گرفته بود و بسیاری از مشکلات را در گلکسی Z فلیپ مرتفع کرد، به شکلی که این دستگاه مشکل کیفیت ساخت ندارد و تقریبا ایراد ویژه ای آن گرفته نشده است. امشب اما نوبت به نخستین نگاه به سامسونگ گلکسی زد فلیپ در ترنجی است. هر چند که این دستگاه ۳ ماه پیش رسما معرفی شده است اما به دلیل محدودیت‌ها در تعداد نمونه‌های بررسی حالا نخستین نگاه ما آماده است و تجربیات اولیه خود را از دومین گوشی تاشو سامسونگ را به اختصار با شما در میان می گذاریم.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

سامسونگ گلگسی زد فلیپ بدون شک دستگاهی است که برای اکثر افراد یک “ارایه نو” است. در مدتی که مشغول کسب تجربه برای نوشتن نخستیم نگاه ترنجی به این دستگاه بودیم، بدون شک و بدون استثنا تمام اطرافیان ما از هر دسته طرفداران با هیجان ویژه ای آن را نگاه کرده و در دست می گرفتند. این یک رویکرد نو و یک فرم‌فکتور جدید است، موبایلی که نمایشگر لمسی دارد و از وسط تا می شود، قاعدتا سنت ها و ساختارهای ذهنی کاربرانی که بیش از ۱۰ سال به یک تخته موبایل لمسی عادت کرده اند را در هم می شکند.

تا مدت ها دوست دارید به نحوه خم شدن آن، عملکرد لولا، نمایشگر خم شده و این موارد زل بزنید، جذاب و نو است خب! من دوست دارم آن را شبیه به نمایشگر خمیده که سامسونگ اولین بار آن با نام “Edge” و در گلکسی نوت اج ارایه کرد، توصیف کنم. سرگرم کننده، نو و ناکارآمد. بله درست خواندید، ناکارآمد!

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

فرم فکتور نمایشی و ناکارآمد

مهم‌ترین موضوعی که باید در نگاه به یک فرم‌فکتور جدید بررسی کرد، کارآمد بودن آن است. در غیر این صورت گلکسی زد فلیپ هم شبیه به صدها مدل موبایل دیگر آن بیرون است. نظر من درباره این فرم فکتور “نمایشی و ناکارآمد” بودن آن است.

ببینید، بدون شک ما در مقابل تغییر بسیار مقاوم هستیم. این که پس از یک دهه استفاده از موبایل های تختی که نمایشگر لمسی داشته اند؛ اولین چیزی که پس از خوابیدن هیجان و ترکیدن حباب نادیده‌ها با گلکسی زد فلیپ به آن بر می خورید این است که آیا من هر بار که بخواهم از این دستگاه استفاده کنم باید بازش کنم؟! این یک مرحله اضافه است.

البته که شما می توانید این دستگاه را در حالت باز هم روی میز خود قرار بدهید و صفحه نمایشگر را قفل کنید و حتی از حالت نمایشگر همیشه روشن استفاده کنید تا همواره آن را باز و بسته نکنید اما وقتی این موبایل تقریبا مربعی درون جیب شماست و زنگ می خورد باید آن را باز کنید تا جواب بدهید. اشتباه نکنید، صرف باز کردن موبایل تاشو بد نیست، اتفاق موبایل های تاشو قدیمی لذتش در بازوبسته‌کردن دستگاه بود اما برای دستگاهی که با یک دست باز شود نه دستگاهی که برای باز کردنش نیاز دارید از هر دو یا مثلا لب خود کمک بگیرید.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

من می گویم این فرم فکتور ناکارآمد و صرفا متفاوت است زیرا موارد کاربردی که برای آن تصور می شود حتی یک درصد آن چیزی که نیست مثلا من بخواهم آن را بخرم. برای مثال اینکه موبایل بزرگ من در جیبم در اندازه کوچکتری جای بگیرید، این یکی از بزرگترین دلایل خرید گوشی تاشو است. خب این موبایل وقتی در اندازه تاشده قرار می گیرد شاید مساحت کمتری را اشعال کند اما ضخامتش دو برابر یک موبایل عادی می شود و در جیب شلواز کاملا برجسته و عجیب است.

همچنین وقتی دستگاه باز است، به دلیل نمایشگر بسیار کشیده آن با نسبت تصویر تقریبا ۲۲:۹ (دقیقا ۲۱.۹:۹) در اکثر اوقات بالای نمایشگر غیرقابل دسترس است. همچنین اکثر محتواها مثل اکثر بازی ها و فیلم ها شاهد ناسازگاری های عجیبی هستند.

البته این نمایشگر کشیده همیشه بد نیست، در شبکه های اجتماعی، در پیام‌رسان ها، در وبگردی و این موارد “اسکرول خور” خیلی هم عالی به نظر می رسد و شما محتوای بیشتری را در آن واحد می بینید.

توجه کردید؟ نمایشی بودن یک دستگاه اصلا موضوع بدی نیست. در دروانی که همه موبایل ها به شکل “حال‌به‌هم‌زنی” شبیه به هم هستند، گلکسی زد فلیپ را وقتی نگاه می کنید لذت می برید. همانطور که لبه های خمیده گلکسی نوت اج یا گلکسی اس ۶ اج جذاب بودند.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

برای کسانی که به دنبال یک دستگاه خاص هستند، بدون شک تنها انتخاب موجود در بازار است که واقعا کار می کند و گاهی اوقات تاشو بودن آن را از یاد می برید و این فرم فکتور آنقدر خوب پیاده شده است که اصلا گله‌ای از بابت بودنش نیست و “فقط کار می کند”.

ولی باید به یاد داشته باشید که شما به دلیل خاص بودن این انتخاب را می کنید نه اینکه موبایل کوچکتری در حالت جمع شده دارید، نه به این دلیل که در دوربین می توانید دستگاه را تا کنید و بگذارید گوشه ای تا از شما عکس بگیرد. دلیل اصلی خاص بودن فرم فکتور است. بسیار خوب، درباره طراحی کمی صحبت کنیم.

طراحی گلکسی زد فلیپ، جذاب مثل یک موبایل سامسونگی

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

گلکسی Z Flip یک موبایل جذاب است و یکی از اصلی‌ترین دلایل این جذابیت گرادیانت بنفش فوق العاده است که از هر زاویه می تواند یک رنگ بین نارنجی تا آبی و حتی صورتی و بنفش باشد. باور کنید که تا مدت ها و از زوایای مختلف، تابش نور و انعکاس آن روی بدنه برای شما یک ظاهر جدید از موبایل تاشو ۱۴۰۰ دلاری‌تان را در ذهن شما نقش می‌زند.

برجستگی کم سیستم دوربین دوگانه، بالانس بودن وزن دو لبه دستگاه، تهمیدات برای محافظت از نمایشگر در حالت بسته بودن و البته شیشه فوق نازک یا UTG می تواند مواردی باشد که در طراحی واقعا دوست داشتنی هستند.

اگر بخواهم در بخش طراحی نقد کنم باید به برجستگی حاشیه نمایشگر برسم. این برجستگی برای محافظت از نمایشگر لازم است و هیچ شکی در آن نیست. حتی اینکه نمایشگر تا لبه این بخش برجسته آمده و حاشیه شیشه‌ای مشکی نمایشگر را ندارید حس غریب و جالبی است اما مشکل زمانی پیش می آید که بخواهید از ژست های لمسی جدید اندرویدی استفاده کنید، به خصوص وقتی در حالت افقی و در بازی هستید. این ژست ها باید از لبه انجام شود و به دلیل هم سطح نبودن لبه پلاستیکی با نمایشگر، انجام آن سخت می شود.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

درباره محل قرار گیری حسگر اثرانگشت اما شکایت از کمی بالا بودن آن است که خب قابل درک است و نمی توان انتظار قرار گرفتن در بخش دیگری داشت، چون لولا در وسط دستگاه است.

نقد بعدی در بخش طراحی اصلی ترین موضوعی است که ما در خرید این دستگاه مردد می کند. ببینید این دستگاه با یک دست باز نمی شود و می تواند تبدیل به یک مشکل شود چرا که در خیلی از مواقع هر دو دست کاربر آزاد نیست. هر چند نمایشگر کوچک و اجازه بدهید بهتر بگویم، خیلی خیلی کوچک بیرونی تا حد زیادی به شما کمک می کند تا بفهمید در بخش نوتیفیکیشن ها چه خبر است یا در بخش عکاسی بتوانید سریع عمل کنید اما برای باقی موارد موبایل باید باز شود.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

موضوع تحسین برانگیز در بخش طراحی گلکسی Z Flip اما این است که آنقدر خوب ساخته شده که شما اصلا به این فکر نمی کنید که با یک موبایل تاشو سروکار دارید. مکانیسم لولا بسیار جذاب، قابل اعتماد و در بهترین حالت خود قرار دارد. هرچند که در حالت بسته ضخامت دستگاه زیاد است اما حقیقتا باید به سامسونگ تبریک گفت که یکی از مهم‌ترین مشکلات موبایل تاشو یعنی “لولا” را به بهترین شکل ممکن پیاده کند.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

همچنین شیشه فوق نازک یا UTG که زیر کاور پلاستیکی غیرقابل‌برداشتن قرار دارد، به تجربه لمس بهتر و تخت‌تر بودن آن زیر انگشت شما کمک می کند. این یک فناوری تحسین برانگیز از سامسونگ است.

نمایشگر گلکسی زد فلیپ

نمایشگر تاشو موضوع خیلی جدیدی نیست، سامسونگ سال هاست به پنل نمایشگر منعطف دست پیدا کرده است اما اینکه به صورت روزه و تا چند ده بار باز بسته شود و آن هم تا این زاویه های بسیار بسته، یک شاهکار جدید است.

کیفیت آن مشخصا تحسین شده است و اصلا نگرانی از این بابت نیست. روشنایی هر چند همانند خانواده گلکسی اس ۲۰ در سطح پایینی کنترل شده و به صورت دستی آنقدرها بالا نمی رود اما در مجموع شما با یک نمایشگر درجه یک با دقت بالا رو‌به‌رو هستید که خیلی دوست داشتیم ۶۰ هرتز نباشد. حقیقتا من هرگز در سال ۲۰۲۰ یک موبایل ۶۰ هرتز را به کسی توصیه نمی کنم حال چه آیفون ۱۱ پرو مکس چه گلکسی A10. به نظر من در هر رده ای می خواهید خرید کنید باید صبر کنید تا یک نمایشگر حداقل ۹۰ هرتز نصیب شما شود.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

به جز بحث نسبت تصویر عجیب، کمی ناهمواری در بخش لولا و سوراخ نمایشگر نمی توانم نقدی به این دستگاه وارد کنم. نسبت تصویر عجیب مثلا در PUBG این تجربه ناخوشایند را ایجاد می کند ولی ناهمواری در بخش لولا و سوراخ نمایشگر موضوعی است که تقریبا آن را پس از کمی استفاده می پذیرید و مشکلی نیست.

دوربین گلکسی Z Flip

در دنیایی که پرچمدارهای حداقل ۳ و حداکثر ۵ دوربین (فعلا) دارند چرا باید یک موبایل ۱۴۰۰ دلاری با دوربین دوگانه بخریم؟ خب چون این دستگاه اولا آنقدرها جا ندارد. دوما همانند بخش سخت افزار شاید کمی کاستن قیمت از این بخش ها به هزنیه بالای طراحی تاشو دستگاه کمک کند.

دوربین گلکسی زد فلیپ برای من جذاب بودن و عکاسی خوبی را به ارمغان آورد. فوکوس دوال پیکسل چیزی است که با گلکسی اس ۲۰ اولترا شدیدا دلتنگ آن بودم و اهمیتش را بیشتر از پیش دریافتم و خوشبختانه اینجا آن را داشتم. دوربین زاویه دید عریض خوشبختانه همراه دوربین اصلی اینجا حضور دارد و هر دو ۱۲ مگاپیکسلی هستند. دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی بوده که همانند دوربین اصلی به لطف پردازش مناسب تصاویر پس از ثبت، کیفیت خروجی خیلی خوبی را به شما می دهد اما مسلما اگر دوربین برای شما ملاک اصلی خرید است، شاید بهتر است به گزینه های دیگر نگاه کنید.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

هر دو دوربین اصلی و سلفی فیلم برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم را دارند و این خیلی خوب است. البته به لطف فرم فکتور تاشو این دستگاه شما می توانید از دوربین اصلی هم برای عکاسی سلفی استفاده کنید. این آنجاست که می توانم بگویم از تاشو بودن گلکسی زد فلیپ از نظر کارایی، خوشحال بودم. تصویر کنید که مثلا با دوربین زاویه دید عریض می توانید به صورت سلفی فیلم برداری کنید و این خیلی خوب است.

درباره کیفیت عکاسی در شرایط خاص در نقد و بررسی دستگاه صحبت خواهیم کرد.

عملکرد گلکسی زد فلیپ

اولین موضوعی که با خواندن مشخصات آن کمی ناامید می شوید چیپست سال گذشته اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس است. همچنین عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی یک موضوع قابل ذکر دیگر است. خب باید بگویم من در تجربه بازی، نرم افزارها، وبگردی و تمام موارد اصلا تفاوتی با حتی پرچمدارهای اسنپدراگون ۸۶۵ احساس نکردم. بازی ها روان، عملکرد چندبرنامه‌ای سریع و همه چیز گوش به فرمان بود.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

من از نظر عملکرد نمی توانم بگویم که چیپست قدیمی گلکسی زد فلیپ یک معضل است اما وقتی بحث استفاده طولانی مدت ۲ یا ۳ ساله پیش می آید باید بدانید که چیپست جدیدتر همیشه دلگرمی بهتر است. همچنین شاید بگویید وقتی من تقریبا ۱۴۰۰ دلار می پردازم و این یعنی هزینه خرید بهترین پرچمدار موجود در بازار، چرا باید سخت افزاری قدیمی بخرم؟! البته این “قدیمی” یعنی چیپست ۶ ماه پیش که نسخه بهبود یافته چیپست ۱ سال پیش است. در حقیقت درست است که اسنپدراگون ۸۶۵ یک چیپست بهتر و مورد انتظار روی پرچمدار ۱۴۰۰ دلاری سال ۲۰۲۰ است اما شاید عملکرد در دنیای واقعی تفاوت دراماتیکی نداشنه باشد.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

سیستم عامل اندروید ۱۰ به همراه رابط کاربری One UI سامسونگ یک تجربه سامسونگی تمیز را برای کاربران به ارمغان می آورند که اگر پیش از این از آن لذت می بردید، الان هم با آن مشکلی ندارید.

از نظر عمر باتری باید هنوز تجربه بیشتری کسب کنم و در نقد و بررسی به آن بیشتر می پردازم اما فعلا می توان گفت که ۸ درصد باتری برای ۱ ساعت تماشای ویدیو HD با کدک X265 یک عملکرد خوب است.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

کیفیت صدا برای بلندگوی تکی لبه پایین مناسب است و خیلی نمی توان انتظار زیادی از آن داشت. به لطف پشتیبانی از Dolby Atoms شما کیفیت صدای خیلی خوبی روی هندزفری خواهید داشت.

جمع بندی

مهم‌ترین آزمونی که گلکسی زد فلیپ باید از آن سربلند بیرون بیاید را نمرات درخشان پاس می کند. کیفیت ساخت دستگاه آنقدر قابل اعتماد هست که ایرادی به آن نتوان گرفت. مشکلات دیگر شاید وجود داشته باشد اما همه آن ها مواردی است که بدون شک با فاکتور بسیار نادر این روزها یعنی “خاص بودن” قابل چشم پوشی است.

گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ

به صورت کلی دوست دارم که اگر به فکر خرید این دستگاه هستید بدانید که این یک فرم‌فکتور متفاوت است و قوانین خود را دارد که با عادت طولانی ما به گوشی های تخت متفاوت است. شاید شما این تفاوت را دوست داشته باشید و اگر اینطور است قطعا انتخابی خوبی پیش روی شماست اما اگر نه شاید گلکسی اس ۲۰ پلاس با قیمت کمتر و طراحی سنتی، دوربین بهتر و نمایشگر ۱۲۰ هرتز یک انتخاب غیرنمایش و کارآمد باشد!

نقد و بررسی گلکسی زد فلیپ به زودی در ترنجی منتشر می شود و شما می توانید مواردی که برای شما اهمیت بالایی دارد و می خواهید ترنجی آن را تست کند، همین جا به ما بگویید.

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Bad boy🤫

سپاس بابت این پست فوق العاده از آقای ع.طایی⁦♥️⁩

persepolis

جیگرت حال اومد نه!؟.

AAAA_.reza._AAAA

بسی جذاب بودن عکسا

persepolis

جناب عرفانی
گوشی ویوو x50 pro
که ویدئو و فیلمش را فرستادین…
و بحث کردیم میگن از همین سنسور 50 جدید سامی استفاده کرده…

persepolis

عکس نوکیا 9.3 دوربین زیرصفحه…اومده…

Finch

یکی از برنامه هام خرید این گوشی هست واقعا دوستش دارم ، البته نه الان شاید سال دیگه همین موقع ها
زمانش شاید ولی خریدش حتما 💙💙

persepolis

تو ایران بدرد نمیخوره
مردمش جنبه ندارن
شاید هم دزدیدن…
یه بار که دیدن میگن بده ببینم بعد از دستش میفته…و…

Dr.Nazer

به به زد فلیپ هم اومده پس🤩
منتظر نقد و بررسی‌ایم…

persepolis

نزدیک به دو ماهه تو ایران است…
نقد و برسیش هم اومد بصورت ویدئویی

Dr.Nazer

“اومده” منظورم این بود که اومده ترنجی…

persepolis

پس به مدیر بگو بده یه تستیش کنیم…😀

Mahdi

واریز شد…

Soheil Rezayi

اولین گوشی دنیا با نمایشگر دو لبه خمیده برا سامسونگ نبود دوستان

الجی اج ( LG Edge ) بود که البته تولیدش محدود بود

یه سرچ ساده هس

Soheil Rezayi

خود می دونم بی ربط گفتم
هر چقدر می خواهید منفی بدید

اما به نظرم گوشی های خاصی که واقعا خاصن با ارزش خرید مناسب تر از Z Flip

Oppo rino 2 / 2 pro. پاپ آپ بال کوسه
LG Velvet. طراحی بی نظیر
OnePlus 8 Pro مجموعه ای کامل
Xperia 1 ii به خاطر دوربین عالی

online_wireless

من گوشی های معمول بازار رو ترجیح میدم.

Milad7

با قیمت 22 تومنی به هیچ وجه ارزش خرید نداره…

Milad7

فقط برای مدل ها و کارهای فشن شو کاربر داره!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)