حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا مایع ظرفشویی تاثیری بر سلامت انسان دارد؟

نوشته

4 سال قبل | 3 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

جزئیات همیشه مهم هستند. حتی در کلان‌ترین سطح بررسی هر موضوعی، ممکن است یک عامل به ظاهر کم اهمیت، کل معادلات را به هم بریزد. برای مثال اگر بخواهیم موضوع سلامت افراد جامعه را به عنوان چالشی در سطح کلان در نظر بگیریم، ممکن است جدا از تمام عواملی که در نظر گرفته‌ایم، صرفا پیدا شدن سروکله پشه‌ها در فصل گرما، کل میز بازی را به هم بریزد. پس هرچه دقت و توجه ما بالاتر برود و برای جزئیات اهمیت بیشتری قائل ‌شویم، با ضریب خطایی پایین‌تر به اهدافمان می‌رسیم.

یکی از درس های تلخ بلای بزرگ کرونا در ایران همین تلنگری بود که به اهمیت جزئیات کوچک در دستیابی به گنج سلامتی به ما زد. با وجود اینکه بسیاری از افراد درگیر این ویروس ناشناخته شدند و با مرگ دست و پنجه نرم کردند، اما بودند کسانی که با رعایت کردن چند نکته ساده و پیش پا افتاده که قبل از آن اهمیتی برایش قائل نبودند یا به آن کم توجه بودند سلامت جان خود را تاکنون حفظ کرده‌اند. جزئیاتی به سادگی پرهیز از دست دادن به دلیل آلودگی دست‌ها، شستشوی لباس و بدن در صورت بیرون رفتن از خانه، ضدعفونی کردن سطوح پراستفاده مثل دستگیره در و میزکار و مسائلی از این قبیل.

حالا که تاثیر یک سری جزئیات ساده را در کسب دستاوردی به بزرگی سلامت درک کردیم، بهتر است ذره‌بینمان را روی یکی از همین موارد به ظاهر پیش پا افتاده بیندازیم. همه ما به لطف نیازی حیاتی و غریزی که به میل کردن غذا داریم، به نوعی با مایع ظرفشویی طرف حساب هستیم. مانند بسیاری از جنبه‌های دیگر غذاخوری مثل ظرف، میز، مواد غذایی و غیره. اما اگر بخواهیم با خودمان روراست باشیم، تقریبا هیچکدام ما حتی یک بار هم با این چالش فکری مواجه نشده‌ایم که: کدام مایع ظرفشویی برای حفظ سلامت پوست و دستگاه گوارش من مناسب‌تر است؟!

برای پاسخ به این پرسش که کدام مایع ظرفشویی برای سلامتی مفید است، شاید بهتر باشد مهندسی معکوس کنیم و اول بدانیم کدام مایع ظرفشویی برای سلامتی ما مضر است. یکی از مهمترین اثرات منفی مایع ظرفشویی نامناسب، باقی ماندن ترکیبات شیمیایی آن روی ظروف است. این مواد شیمیایی در استفاده بعدی از ظروف به قصد میل کردن غذا وارد معده ما می‌شوند و تهدیدی برای سلامت دستگاه گوارش ما به شمار می‌روند. پس بهتر است مایع ظرفشویی از غلظت متناسبی بهره‌مند باشد تا احتمال چسبیدن این مواد به ظرف به حداقل برسد.

یکی دیگر از ویژگی‌های نامناسب مایع ظرفشویی بد، کف کردن بیش از حد آن است. این مساله باعث می‌شود به شستشوی طولانی‌تری با آب نیاز داشته باشیم تا ظروفمان را کف‌زدایی کنیم. تاثیر مستقیم این موضوع در سطح فردی، افزایش مبلغ قبض آب و تاثیر سوء آن در سطح کلان‌تر، عدم بهره‌وری مناسب از منابع آب کشورمان است. از جنبه سلامت هم شستشوی طولانی مدت‌تر ظروف، چربی‌های مفید دست ما را بیشتر درگیر خواهد کرد. به خصوص اگر از آن دسته افراد باشیم که خیلی اهل شستشوی ظروف با دستکش نباشیم.

حال با معکوس کردن مطالبی که تاکنون اشاره شد، می‌توانیم به ویژگی‌های حائز اهمیت مایع ظرفشویی پی ببریم. به بیانی ساده‌تر، یک مایع ظرفشویی خوب، باید غلظت مناسبی داشته باشد، حتی الامکان در گنجاندن ترکیبات شیمیایی برای چربی‌زدایی محصولش دقت نظر داشته باشد، در حد معقولی کف کند نه بیش از حد و از همه مهمتر ضمن رعایت نکات ضروری برای سلامت انسان، در چربی‌زدایی و میکروب‌زدایی ظروف موفق عمل کند.

بررسی های انجام شده نشان داده است این ویژگی‌ها در مایع ظرفشویی هوم پلاس وجود دارد و رعایت نکات بهداشتی و زیست‌محیطی برای تولیدکنندگان این محصول اهمیت بالایی دارد. تمرکز تولیدکنندگان مایع ظرفشویی هوم‌ لاس صرفا روی بعد چربی‌زدایی این محصول نبوده و به جنبه‌های مهم دیگری از جمله صرفه جویی در مصرف آب و سلامت مصرف‌کنندگان نیز توجه شده است. به همین دلیل است که هنگام استفاده از این محصول، تجربه آبکشی سریع و آسان ظروف برای مصرف‌کنندگان جلب نظر می‌کند.

در ضمن غلظت مناسب این محصول، ظروف را تا حد قابل قبولی عاری از مواد شیمیایی مضر می‌کند. هرچند ما به عنوان مصرف‌کنندگان این محصول کاملا خنثی و بی‌اثر نیستیم و برای رعایت کامل نکات بهداشتی، نظیر استفاده از دستکش یا مقدار مناسبی از مایع ظرفشویی در هربار استفاده، باید سهم خودمان را در دستیابی به سلامت کامل در شست‌وشوی ظروف غذا ایفا کنیم.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Monarch

از وقتی این مایع رو استفاده میکنم دیگه دستام اوف نمیشن :/

Amir galaxy

مشکلات حل شد دوستان خوش باشین🙂😂

Milad7

فقط تبلیغ همین مونده بود =))

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)