حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هشدار گوگل درباره نصب نرم افزارهای این شرکت روی دستگاه های غیر مجاز هواوی

نوشته

4 سال قبل | 17 دیدگاه | گوگل، هواوی

حدودا ۹ ماه پیش بود که دولت ترامپ در اقدامی تحریمی اعلام کرد و در آن هوآوی و زیرمجموعه‌های این شرکت دیگر نمی‌توانند با شرکت‌های آمریکایی همکاری کرده و از فناوری‌های آن‌ها استفاده کنند. با این وجود به دلیل باز بودن اکوسیستم اندروید اما شاهد دور زدن این تحریم ها توسط افراد خبره بودیم. به همین دلیل شاهد هشدار گوگل درباره نصب نرم افزارهای این شرکت روی دستگاه های غیر مجاز هواوی هستیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

هشدار گوگل درباره نصب نرم افزارهای این شرکت روی دستگاه های غیر مجاز هواوی

یکی از اصلی‌ترین عواقب این تحریم عدم دسترسی محصولات جدید هوآوی به خدمات موبایلی گوگل بوده است. در طول این مدت مسئولان هوآوی مصاحبه‌های زیادی در خصوص این مسئله انجام داده‌اند ولی گوگل تا امروز موضع چندانی خاصی در این موضوع نداشته است.

اکنون تریستان اوستروفسکی، مسئول حقوقی شرکت گوگل، در یکی از صفحات پیشتیبانی اندروید جزئیات جالبی را در این خصوص منتشر کرده است. گوگل از این فرصت بهره جسته تا غیبت سرویس‌های خود را در دستگاه‌های جدید هوآوی توضیح دهد. اوستروفسکی می‌گوید:

«ما همچنان سوالاتی درباره دستگاه‌های جدید هوآوی دریافت می‌کنیم. [مردم می‌پرسند که] آیا اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل بر روی این دستگاه‌ها قابل استفاده است یا نه.»

او می‌گوید خدمات موبایلی گوگل صرفا در دستگاه‌هایی پیاده‌سازی شده‌اند که توسط گوگل و از طریق برنامه Play Protect تایید شده باشند. منتها این تایید صلاحیت در مرحله پیش از تولید انجام می‌شود:

«دستگاه‌هایی که توسط Play Protect تایید می‌شوند تحت بازبینی‌های سخت امنیتی و آزمایش‌های مربوط به سازگاری گوگل قرار می‌گیرد. این کار برای کسب اطمینان از حفظ ایمن اطلاعات کاربر و اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود.»

با این حال، با توجه تحریم‌های آمریکا، گوگل دیگر نمی‌تواند با هوآوی همکاری داشته باشد. این یعنی تلفن‌های هوشمندی که پس از تاریخ اجرایی شدن تحریم‌ها به بازار آمده‌اند از این آزمایش‌های امنیتی عبور نکرده‌اند. در نتیجه نمی‌توانند تاییدیه Play Protect داشته باشند و از خدمات موبایلی گوگل استفاده کنند.

نرم افزار های گوگل پلی امن است؟

گوگل می‌داند که شماری از کاربران همچنان سعی دارند خدمات این شرکت را روی محصولات جدید هوآوی نصب کنند. این مسئله به‌خصوص در مورد سری میت ۳۰ صادق است که در پاییز امسال عرضه شد. البته دستگاه‌هایی مثل آنرو یو ۳۰، میت ایکس اس و پی ۴۰ نیز تحت تاثیر همین تحریم‌ها قرار می‌گیرند. با این همه، گوگل قویا توصیه کرده که از نصب دستی این خدمات و اپلیکیشن‌ها خودداری شود. ساکنان ماونتین ویو می‌گویند:

نصب اپلیکیشن‌های گوگل متضمن اجرای صحیح آن‌ها نخواهد بود، چون ما اجازه نمی‌دهیم که این سرویس‌ها روی دستگاه‌های غیرمجاز اجرا شوند. علاوه بر این، نصب اپلیکیشن‌های گوگلی می‌تواند خطر نصب اپلیکیشن‌های دستکاری‌شده را برای شما به وجود بیاورد. این کار امنیت کاربر را به خطر می‌اندازد.

دستگاه‌هایی که پیش از تاریخ اردیبهشت ۹۸ به بازار آمده‌اند، نه تنها می‌توانند از خدمات موبایلی گوگل استفاده کنند بلکه آپدیت‌های جدید را هم دریافت می‌کنند. گوگل می‌گوید:

«ما مطابق قوانین ایالات متحده به همکاری با هوآوی ادامه داده‌ایم. هدف ما فراهم‌سازی آپدیت‌های امنیتی و به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها و خدمات موجود در دستگاه‌های قبلی این شرکت است. و تا زمانی که اجازه داشته باشیم به این کار ادامه خواهیم داد. محض شفافیت: قوانین ایالات متحده به گوگل اجازه می‌دهد بر سر دستگاه‌هایی که پیش از ۱۶ ماه ۲۰۱۹ به بازار آمده‌اند با هوآوی همکاری داشته باشد.»

نظر شما چیست؟ فکر می کنید امریکا تا کجا می تواند روی هواوی فشار بیاورد؟

اشتراک در
اطلاع از
17 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
V800B

بد ضربه ای ب هواوی وارد کردن تو خوابم نمیدید ک اینجوری بشه
((یکی از تعاریف اصالت حفظ حریم شخصی))

Jahandar

همین مونده بود شرکت جاسوسی گوگل بیاد در مورد امنیت به مردم هشدار بده !! به اپ بازار بیشتر اعتماد دارم تا فروشگاه این شرکت جاسوسی و سایر نرم افزارهاش !

وقاحت این شرکت اونقدر زیاده که با وجودیکه هر چند وقت یک بار دهها بدافزار دارای میلیونها کاربرو که مدتها توی فروشگاهش بوده ، تازه بعد از ماهها و آسیب دیدن میلیونها نفر حذف میکنه ، باز هم دم از امنیت میزنه !!

اصلا هم معلوم نیست که از تحرکات سریع هوآوی و سرمایه گذاری زیادش روی HMS و تصمیم سایر شرکت های چینی برای پیوستن به این برنامه و … نگرانه و با این کولی بازی ها میخواد مردم رو بترسونه که سمت دستگاههای هوآوی نرن !

☆NINJA CAT☆

همین بازاری که ازش صحبت میکنی هم دست سپاه جمهوری (کشورمان) هستش بعدشم همین برنامه های گوگل رو میاره یه چندتا

Jahandar

کلا هیشکی توی این مملکت کار هصوصی نمیکنه و همه چیز دست سپاهه . بازار و اسنپ و … همه مال سپاهه . هیچ شرکت خصوصی هم در ایران فعالیت نمیکنه . تموم شرکت های خصوصی مال سپاهه . اصلا دنیا مال سپاهه !
این شر و ورها رو کسانی شایع کردند که خودشون عرضۀ هیچ غلطی رو ندارند و وقتی کارآفرین های موفق رو میبینند یا میگن پارتی داره ، یا میگن به سپاه وصله یا میگن به بیت وصله یا میگن به بچه های بالا وصله یا …

با این چیزا میخوان بی عرضگی خودشونو ماستمالی کنند و خودشونو گول بزنند …

The Destroyer

تا حدودی حرفتون رو قبول دارم اما واقعیت اینه که در ایران به خاطر نبود حق کپی‌رایت اگه به فرض من یه شرکت راه بندازم بعد ۱ سال که شرکت بزرگ میشه و صاحب سبک میشه یک نفر از همین برادران میاد با هزار دلیل و مدرک فیک میگه که این ایده شما رو من قبلا داشتم و به همین شکل چون پشتوانه قوی داره میتونه شرکت منو زمین بزنه و شرکت خودش رو جایگزین شرکت من بکنه…
پس برای شرکت‌ها دو راه باقی میمونه… یکی این که سرمایه‌گذاران وابسته به حکو.مت پیدا کنن و دیگری این که کلا بیخیال کسب‌وکارشون بشن… البته بین اینا معدود کارآفرینانی هستن که میتونن بدون پشتوانه حکو.متی به جایی برسن اما تعدادشون خیلی کمه…

☆NINJA CAT☆

برو بابا ساندیس خور وطن فروش بی دین سرتو کردی لای برف از هیچی خبر نداری برو همون طرف اونا همونا برات خوبن یه ماه دیگه که نون رو هم وزن پول حساب کردن اون موقعه میفهمی!
زت زیاد

CAT#

Jahandar

@NINJA CAT
هششششش حیو.ان . چته افسار پاره کردی ؟ اولا که این روزا شبدرخورا به آدمیزاد میگن ساندیسی .
ثانیا معلومه زدم تو خال و تو یکی از همون بی عرضه هایی که خ.ریت و حما.قت و بی عرضگی خودتو با این اراجیف لاپوشونی میکنی .
ضمنا حیوو.ن شبدرخور ، من مثل توی بی عرضه نیستم که بخوام جیره خوری کنم و دستم توی جیب خودمه . تو برو بگرد بلکه توی یه طو.یله استخدامت کنن و هر ماه یخورده شبدر بریزن جلوت از گشنگی سقط نشی .

κıɔκвαхεя

گوگل خودش اطلاعات کاربران رو کش میره بعد زر هم میزنم🤣

Amir galaxy

تو چرا زر میزنی😂
(زر هم میزنم )

κıɔκвαхεя

تصحیح خودکار نمود مارو😟

Dr. DIM

هم دردیم برادر

Amir galaxy

اره واقعا یه قابلیت خیلی خوبیه اما بعضی وقتا می‌ره رو مخ

The Destroyer

گوگل شرکتی هست که بیشترین میزان اطلاعات از کاربرانش رو داره و الان دیگه به جایی رسیده که کاملا میتونه رو سیاست تاثیر مستقیم بذاره… فیسبوک هم همین‌طور هست… حتی چند وقت پیش یکی از نامز.دهای انتخابات امریکا اومده‌بود بر ضد انحصارطلبی گوگل حرف زده بود و گوگل هم کل تبلیغات مربوط به اون طرف رو حذف کرده‌بود… از اون بدتر این که فیسبوک در انتخابات ریا.ست جمهو.ری قبلی امریکا تاثیر مستقیم داشته (با تبلیغات)…

اما حالا اگه از اینا بگذریم مسئله‌ای که این‌جا مطرحه اینه که یه کاربر امروزی قطعا بخش زیادی از اطلاعاتش و یا شاید حتی همش دست شرکت‌هایی هست که کاربر اون‌هاست… پس مهم اینه که اون شرکت گوگل باشه یه هواوی یا شیائومی یا سامسونگ یا… من ترجیحم اینه که اطلاعاتم دست هواوی نیفته… چون خیلی شرکتی نیست که در ارائه اطلاعاتش شفافیت داشته‌باشه و مشخص نیست اطلاعاتی که از کاربرانش میگیره رو کجا میفرسته… هرچند باز هم قطعا اگه اطلاعات دست هواوی بیفته قطعا بهتر از اینه که دست برادران حکو.متی بیفته…

و در ضمن این رو هم بگم که برخلاف چیزی که خیلیا فک می‌کنن گوگل یکی از بهترین سدهای امنیتی رو داره… شاید حتی بشه گفت بهترین… شما تصور کنید که ۹۰ درصد جست‌وجوی دنیا توسط موتور جست‌وجوی گوگل انجام میشه و با این وجود تا به حال تقریبا هیچ باگ امنیتی در این موتور جست‌وجو پیدا نشده که بخواد اطلاعات کاربران رو لو بده… هم‌چنین صاحبان وبسایت‌ها کلی اطلاعات مفید از گوگل دریافت می‌کنن که برای بهبود سایت خودشون میتونن ازش استفاده کنن…
این که خود شرکت اطلاعات رو به صورت داده بزرگ ذخیره کنه یه بحثه (این که گفته میشه مکالمات شما با گوگل اسیستنت ضبط میشه) و این که شخص ثالثی اطلاعات کاربران رو به وسیله باگ امنیتی به دست بیاره یه بحث دیگه‌ست… منظور من از امنیت گوگل بخش دوم هست…

Mr_asterky

حرفت قبول دارم
ولی اگه اطلاعات دست گوگل باشه بهتر تا هواوی هست چون مستقیم میزاره تو دست حکومت ها

The Destroyer

خب منم گفتم اگه دست گوگل باشه بهتره دیگه… من گفتم ترجیح میدم اطلاعاتم دست هواوی “نباشه”… منم دقیقا همون دلیلی رو برای این موضوع دارم که شما میگی… هواوی ارتباط نزدیکی با دو.لت چین داره و دو.لت چین هم ارتباط نزدیکی با دو.لت ایران… پس اگه اطلاعات دست چین یا ایران نیفته بهتره…

☆NINJA CAT☆

آقای ع طایی دستت درد نکنه هواست هست همچی پاک میکنی واقعا ازت ممنونم فقط مشکلت من هستم دیگه ایشون که هوووش میگه اصلا به یک ور شماس اون وقت چند وقت دیگه میای هشدارشو به من میدی شما که کامنت منو پاک میکنی نمیتونستی بالاش اینارو هم کلید بزنی این این کاریر های ساندیس خور وطن فروش و دهن کثیف ذهن مریض که هرجور میخوان رفتار میکنن رو نمیتونی میوت بکنی این نیز بگذرد زت زیاد دست شما درد نکنه ما دیگه میکشیم کنار هرچند که سودی هم نداریم ولی کاربریم ک

Milad7

عجب داستانی شد 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)