حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پنتاگون برای کاهش تحریم هواوی به وزارت بازرگانی امریکا فشار می آورد

نوشته

4 سال قبل | 6 دیدگاه | هواوی

هفته گذشته، موسس شرکت هوآوی اعلام کرد که آن‌ها انتظار دارند دولت آمریکا شرایط تحریمی را علیه این تولیدکننده چینی تشدید کند. این غول بزرگ دنیای فناوری سال گذشته از همکاری با شرکت‌های آمریکایی منع شد و به همین خاطر سری میت ۳۰ خود را با نسخه منبع باز اندروید و بدون سرویس‌های گوگل روانه بازار کرد. حال خبر می رسد که پنتاگون برای کاهش تحریم هواوی به وزارت بازرگانی امریکا فشار می آورد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

کاهش تحریم هواوی

گوشی 5G ارزان هواوی

متاسفانه هواوی در محصولات جدید خود نمی‌تواند از اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل استفاده کند، و اگرچه این موضوع برای مشتریان چینی اهمیتی ندارد، اما طرفداران بین‌المللی هواوی را ناامید کرده است. با توجه به شرایط فعلی، سری P40 هم فاقد اندروید گوگل و نرم‌افزارهای این شرکت خواهد بود، اما به اولین خانواده‌ای تبدیل می‌شود که HMS یا «خدمات موبایلی هواوی» را جایگزین اکوسیستم گوگل می‌کند.

یکی از راهکارهای هوآوی برای مقابله به تحریم‌ها جایگزین کردن شرکت‌های تامین‌کننده قطعات آمریکایی با شرکت‌های غیرآمریکایی بود. ولی قانونی در آمریکا وجود دارد که به دولت این کشور اجازه می‌دهد صادرات محصولات خارجی را هم کنترل کند، منتها در صورتی که حداقل ۲۵ درصد از فعالیت‌های آن شرکت از خاک آمریکا نشأت گرفته باشد. طبق خبری که اخیرا منتشر شده بود، وزارت بازرگانی ایالات متحده می‌خواست این مقدار را به ۱۰ درصد برساند تا شرایط برای هوآوی سخت‌تر از قبل شود. ولی حالا نشریه وال استریت ژورنال گزارش داده که پنتاگون می‌خواهد مانع از اجرای این قانون شود.

وزارت دفاع و وزارت خزانه‌داری آمریکا از وزارت بازرگانی این کشور خواسته‌اند که از لایحه اصلاحی خود عقب‌نشینی کند. پنتاگون نگران است که تشدید تحریم‌ها علیه هوآوی موجب شود درآمدهایی که معمولا توسط شرکت‌ها در بخش تحقیق و توسعه صرف می‌شد، از دست برود. وزارت دفاع آمریکا معتقد است که این کشور بدون در اختیار داشتن منابع مالی تحقیق و توسعه جایگاه خود را به عنوان کشوری که بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کند از دست دهد.

گفتنی است، هوآوی در سال ۲۰۱۸ درآمدی ۱۱ میلیارد دلاری برای تامین‌کنندگان آمریکایی خود به ارمغان آورده بود. این شرکت زمانی بزرگ‌ترین مشتری حافظه‌های Micron Technology بود. هرچند بسیاری از فعالان حوزه فناوری در آمریکا از مدت‌ها پیش این مسائل را به دولت این کشور متذکر شده بودند، اما به نظر می‌رسد که تاکنون هیچ‌کس به این هشدارها توجه نمی‌کرد.

گوشی 5G هواوی

گوشی 5G هواوی

روز گذشته، وزیر دفاع آمریکا، مارک اسپر، گفت:

ما باید نسبت به حفظ زنجیره تامین شرکت‌های فناوری و نوآوران هشیار باشیم. ما باید برای حفظ این تعادل اقدام کنیم.

وال استریت ژورنال می‌گوید حالا دولت ترامپ سعی دارد به راهکاری دست یابد که ضمن حفظ امنیت ملی کشور و به حداقل رساندن تهدیدهایی که به‌زعم آن‌ها ممکن است از سوی هوآوی ایجاد شود، از ورود زیان به شرکت‌های آمریکایی جلوگیری کند. با این حال شماری از قانون‌گذاری در نامه‌ای خطاب به وزیر دفاع ایالات متحده از او پرسیده‌اند که چرا به وزارت بازرگانی فشار آورده تا مانع از افزایش تحریم‌ها علیه هوآوی شود. سناتور بن ساس، تام کاتن و مارکو روبیرو در نامه‌ای نوشتند:

هوآوی یکی از بازوهای حزب کمونیست چین است و به همان شکل باید با آن رفتار شود.

هوآوی تاکنون به دفعات این ادعاها را رد کرده است. دولت آمریکا پیش‌تر از متحدان خود خواسته بود که در راه‌اندازی شبکه‌های 5G با هوآوی همکاری نکنند. ژاپن و استرالیا این درخواست را پذیرفتند اما آلمان با آن موافقت نکرد. اکنون به نظر می‌رسد که بریتانیا هم قرار است به این شرکت اجازه دهد در راه‌اندازی شبکه‌های 5G با آن‌ها همکاری داشته باشد. یکی از مقامات آمریکایی در واکنش به این خبر گفته بود همکاری بریتانیا با هواوی چیزی کم از دیوانگی ندارد.

هواوی

هواوی

هوآوی بزرگ‌ترین تامین‌کننده تجهیزات شبکه است و ایالات متحده مدتی قبل اعلام کرده بود که به دنبال روش‌هایی برای کمک به شرکت‌های آمریکایی است تا بتواند آن‌ها را در تولید تجهیزات شبکه توانمند سازد. دولت ترامپ می‌خواهد این کار ظرف ۱۸ ماه انجام شود. آن‌ها پیش‌تر با دو شرکت اوراکل و سیسکو دیدار داشتند با ببینند این شرکت‌ها قادر به رقابت با هوآوی هستند یا نه، اما هر دو شرکت در پاسخ گفته بودند که در حال حاضر زمان و بودجه کافی برای ورود به این صحنه رقابت را ندارند.

مقامات دولت آمریکا معتقدند که اگر شرکت جایگزینی برای تامین تجهیزات شبکه وجود داشته باشد، آلمان و بریتانیا هم از همکاری با این غول چینی خارج خواهند شد. نخست وزیر بریتانیا ماه پیش به این موضوع اشاره کرده بود. ولی تسهیلاتی که هوآوی به مشتریان خود ارائه می‌کند، باعث شده آن‌ها یکه‌تاز بازار شبکه‌های ارتباطی باشند. ایالات متحده در تلاش است تا به نحوی با این شرایط مقابله کند.

گزارش وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که مسئولان دولت ترامپ از نتیجه تحریم‌ها راضی نبوده‌اند و آن طور که فکر می‌کردند نتوانسته‌اند به هوآوی ضربه بزنند. این شرکت سال ۲۰۱۹ را به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ تلفن‌های هوشمند دنیا تمام کرد و پایین‌تر از سامسونگ و بالاتر از اپل قرار گرفت. هوآوی پارسال ۲۴۰ میلیون موبایل فروخت و در نهایت توانست رشدی ۱۶.۵ درصدی را نسبت به آمار فروش ۲۰۶ میلیون تلفن هوشمند در سال ۲۰۱۸ تجربه کند.

نظر شما چیست؟ در نهایت شاهد کاهش تحریم هواوی خواهیم بود؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
amer

هواوی مرحوم شد رفت البته اگه واسه P40از خدمات گوگل استفاده نکنه باید منتظر ضرر و خسارت جبران ناپذیری باشه

Mahdi

بنظرم #این فروش خوبی میکنه ولی ضرر رو از بخش میانرده ها میکنه چون پرچمداراش عالی هستن و تو چین خیلی فروش میرن ولی میانرده ها رو یا باید با کایرین ۷۱۰ بزنه یا از سرویس گوگل استفاده نکنه که در هر صورت ضرر میکنه

Amir galaxy

توی چین هیچ مشکلی با نبود سرویس های گوگل نیست…
همون طور که گوشی های رام چین سرویس های گوگل روش نصب نیست…
اگه دقت کنی میبینی انر ۹ ایکس برای بازار هند از کی.رین ۸۱۰ استفاده کرده اما برای جهانی ۷۱۰…
اگه میبینی فروش هواوی همچنان بالاست به لطف مردم چین هست

Milad7

کاش تحریم ها را لغو بکنن 😐

Chalton

هوآوی دیگه کم کم داره به فنا میره و تحریم ها بیشتر هم میشه👏

Chalton

این برند باید تحریم روش بیشتر بشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)