حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تبلیغات گوگل انجام دهید تا غیر مستقیم رتبه سایتتان افزایش یابد

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

خیلی ها این سوال برایشان پیش می آید که آیا تبلیغات در گوگل روی بهبود سئو و افزایش رتبه سایت تاثیر می گذارد یا خیر؟ در این مقاله توضیح می دهیم که گوگل ادز تاثیری روی نتیجه ارگانیک و افزایش رتبه سایت ندارد اما می تواند تاثیرات غیر مستقیمی روی سایت و برند شما داشته باشد. در ادامه بیان می کنیم که چه ارتباطی بین گوگل ادز (گوگل ادوردز قدیم) و سئو وجود دارد.

ارتباط بین گوگل ادز و سئو  SEO

آنچه در موتور جستجوی گوگل اتفاق می افتد این است که تبلیغات در گوگل جایگاه متفاوتی با رتبه بندی ارگانیک سایت ها بر اساس اصول سئو دارد و به نظر دیواری بین گوگل ادز و سئو کشیده شده است؛ پس این حرف که با تبلیغات گوگل می شود رتبه سایت را افزایش داد اشتباه است. در ضمن لینک های گوگل ادز به عنوان بک لینک برای وب سایت شما شناخته نخواهند شد و گوگل به هیچ عنوان اجازه نمی دهد لینک های تبلیغاتی چه در گوگل و چه در سایت های دیگر به عنوان بک لینک برای سایت شما به حساب بیایند.

پس اگر دیدید جایگاه رقیبتان در سرچ طبیعی و یا گوگل ادز از شما بالاتر است مربوط به تبلیغات در گوگل نیست. در ادامه به تاثیرات غیر مستقیمی که گوگل ادز می تواند بر روی نتیجه ارگانیک و بهبود سئوی شما بگذارد می پردازیم.

تاثیرات غیر مستقیم گوگل ادز بر نتیجه ارگانیک، بهبود سئو و برند

موارد متعددی وجود دارد که باعث افزایش سرچ ارگانیک سایت شما می شود و گوگل ادز در اینجا بطور غیر مستقیم تاثیر گذار است. در ادامه به مهمترین موارد اشاره می کنیم.

افزایش آگاهی از برند یا همان brand awareness

شما با تبلیغات گوگل و جایگاهی که از این طریق کسب کردید برند خودتان را معرفی می کنید و برند شما در ذهن کاربر حک می شود. این مساله باعث می شود کاربر در آینده اگر بخواهد موردی را جستجو کند، با برند شما آشنا باشد و به علت همین آگاهی از برند شما روی سایت شما کلیک کند.

افزایش تمایل به کلیک بر روی برند شما

طبق مطالعات – از جمله تحقیقات گوگل در سال های گذشته – کاربران هنگامی که یک تبلیغ یا ad را می بینند تمایل بیشتری به کلیک بر روی آن دارند و همچنین اگر لینک اول مربوط به یک تبلیغ باشد و همان سایت به صورت ارگانیک در رتبه بندی های بعدی قرار داشته باشد، تمایل به کلیک بر روی این سایت بیشتر از سایت های دیگر است.

افزایش اشتراک گذاری لینک های شما

کلیک بر روی تبلیغ ممکن است به موارد دیگری منجر شود. اگر شخصی روی یک تبلیغ کلیک کند، به آن سایت می رسد و پس از آن ممکن است تصمیم بگیرد به سایت شما لینک بدهد، یا آن نام تجاری را در جایی دیگر ذکر کند، یا در شبکه های اجتماعی آن را پخش کند و در نهایت به نوعی اشتراک گذاری انجام دهد. همه این موارد – بعضی از آن ها به طور مستقیم، برخی از آن ها به طور غیر مستقیم – می توانند باعث افزایش رتبه سایت شوند.

تاثیر گوگل ادز بر روی نرخ کلیک نتایج ارگانیک

در بسیاری از حوزه های کاری که در آن ها رقابت بسیار شدیدی وجود دارد، نمایش چندین تبلیغ در صفحه اول، بر روی نسبت کلیک به نمایش ( کاهش یا افزایش CTR ) سایت هایی که به صورت ارگانیک نمایش داده می شوند تاثیرگذار است. یعنی مثلا اگر بلیط هواپیما را جستجو کنید، ممکن است دو یا سه لینک اول تبلیع باشد و بقیه نتایج ارگانیک در پایین آن ها قرار می گیرد؛ طبق گزارشات بدست آمده، لینک های تبلیغاتی، نرخ کلیک روی تبلیغ را افزایش و نرخ کلیک روی نتایج ارگانیک را کاهش می دهد.

پیدا کردن کلمات کلیدی هدفمند برای سئو

هنگامی که شما تبلیغات گوگل را شروع می کنید، گوگل ابزاری به نام google keyword planner را در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از این ابزار می توانید کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیتتان که کاربران آن ها را در گوگل جستجو می کنند پیدا کنید. در نهایت می توانید از این کلمات در سئوی سایتتان استفاده کنید. این ابزار به تعیین استراتژی محتوای شما هم کمک می کند.

 

استفاده همزمان گوگل ادز و سئو

از مزایای استفاده همزمان تبلیغات گوگل و سئو این است که می توانید ترافیک کلی سایتتان را چه به صورت ارگانیک و چه به صورت کلیکی و پرداخت هزینه گوگل ادز بالا ببرید. یکی دیگر از مزایایی که در بالا هم گفته شد یافتن سریع کلمه کلیدی است. در نتیجه استفاده همزمان از این دو ابزار شانس شما را برای نمایش بیشتر در نتایج مختلف گوگل بیشتر می کند و بدین ترتیب می توانید در فضای رقابتی با دست پر ظاهر شوید. البته ناگفته نماند که همه این مطالب بستگی به این دارد که استراتژی شما برای بیزینس چیست؟ بیزینس شما در چه جایگاهی قرار دارد؟ چه مقدار بودجه برای هزینه کردن دارید؟ و …

برنده رقابت گوگل ادز و سئو

نکته مهم این است که گوگل ادز و سئو رقیب همدیگر نیستند بلکه ابزارهای قدرتمندی هستند که می توانید در بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ بسته به نوع استراتژی تعریف شده در کسب و کارتان، از آن ها استفاده کنید.

بنابراین اگر برندینگ اولویت شماست و برای سایتتان ترافیک و نتایج خیلی سریعی می خواهید، می توانید از گوگل ادز و کمپین های اصولی در این زمینه استفاده کنید. اگر برنامه ریزی طولانی مدت دارید و در کنار برندینگ می خواهید به موفقیت قابل قبولی در فضای آنلاین دست یابید، می توانید همزمان روی گوگل ادز و سئو تمرکز کنید.

تجربه تان را از استفاده از گوگل ادز و تاثیر غیر مستقیم آن بر سئو و برندینگ تان با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

به درد ما که نمیخوره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)