حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

باورهای غلط درباره تشخیص باتری تقلبی از باتری اصلی

نوشته

4 سال قبل | 2 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

استفاده از گوشی های تلفن همراه روز به روز در حال گسترش است به طوریکه کمتر کسی را میبینیم که مدلی از اسمارت فون ها را همراه خود نداشته باشد. چه بسا برخی افراد بیش از یک گوشی تلفن همراه را با خود حمل کنند. اما همانند هر وسیله الکترونیکی دیگری این دستگاه ها نیز چه خودشان و چه لوازم جانبی آن ها، عمر مفیدی دارند. در مورد گوشی های تلفن همراه، ممکن است بسیاری از ما، به فکر تعویض باتری گوشی موبایل خود باشیم. زیرا بیش از 90 درصد باتری های موبایل و تبلت امروزی، از نوع باطری لیتیوم یونی هستند و ویژگی اصلی این نوع از باتری ها، افت ظرفیت آمپردهی آن ها به مرور زمان است. به زبانی ساده تر، خراب شدن و باد کردن آن ها پس از 1 تا 3 سال.

اما قطعا برایمان مهم است که باتری اصلی و با کیفیتی را برای گوشی یا تبلت خود تهیه کنیم.

پیش از آنکه در مورد روش های شناسایی باطری های اصلی از فیک صحبت کنیم، بهتر است با ویژگی اصلی باتری های لیتیوم یونی آشنا شویم. ماهیت یک باتری لیتیوم یونی این طور است که پس از شارژ و دشارژهای پی در پی و با گذشت زمان، ظرفیت شارژدهی آن ها کاهش می یابد. به طور مثال اگر ظرفیت باطری تبلت سامسونگ گلکسی نوت 10.1 ان 8000 برابر با 7000 میلی آمپر ساعت باشد، پس از گذشت 1 سال، خروجی این باطری به حدود 5000 هزار میلی آمپر ساعت کاهش می یابد به همین دلیل میبینیم هنگام استفاده از این تبلت، شارژ آن زودتر خالی می شود.

 

در این مقاله قصد داریم روش های تشخیص باتری اصلی از فیک را در گوشی های موبایل و تبلت، به صورت دو اصل (واقعیت) و (باور اشتباه) دسته بندی کنیم، زیرا در بسیاری از وب سایت ها و منابع، دسته بندی هایی برای شناسایی باتری های اصلی انجام شده که به هیچ وجه صحت ندارند .

این اطمینان ما، حاصل سال ها واردات و فروش انواع باتری موبایل و تبلت توسط تیم مجرب فروشگاه اینترنتی سی و سه پل به دست آمده است.

اکنون گام به گام به تحلیل تمامی این موارد می پردازیم:

 

باور اشتباه شماره 1: باتری های دارای جعبه، اصلی و باتری بدون جعبه، فیک است!

 

این گفته به هیچ وجه درست نیست؛ مخصوصا در مورد باتری هایی که با برچسب برندهای مشهور همانند لوازم جانبی سامسونگ، لوازم جانبی اپل، لوازم جانبی سونی و … تولید میشوند.

در دو شهر شنزن و گوانگجو کشور چین، تمامی باتری های دارای این اسامی، در شرکت های مستقل تولید می شوند که هیچ ارتباطی با این برندها ندارند و چه بسا به صورت غیر مجاز در حال تولید این باتری ها باشند.

در نتیجه هیچ دلیلی ندارد که برای تولیدات خود جعبه و بسته بندی تهیه کنند و هزینه تولید خود را بالا ببرند. اما متاسفانه برخی از بازرگانان ایرانی، چون می دانند که این تصور در میان مردم ایران در مورد باتری های پکدار، رایج شده، به کارخانه های تولید باتری، سفارش جعبه می دهند. یا حتی در برخی موارد، این کارتن های بسته بندی با برندهایی چون سامسونگ، الجی، اچ تی سی، اپل و … در ایران چاپ و تولید می شوند!

بنابراین ویژگی هایی مثل نوشته های روی جعبه، لوگوها و هولوگرام ها، پر رنگ یا کم رنگ بودن نوشته ها و عکس های روی بسته بندی باتری به هیچ وجه ملاک اصلی یا فیک بودن آن نیستند!

 

باور اشتباه شماره 2: مقایسه تاریخ تولید نوشته شده روی باتری و جعبه آن!

خیر. این روش نیز برای تشخیص اصالت یک باتری صحیح نیست، زیرا هر بازرگانی که در کشور چین یا هر کشور دیگری در حال سفارش باتری باشد میتواند هر تاریخی را که بخواهد روی باتری ها و جعبه آن ها ثبت کند.

باور اشتباه شماره 3: برچسب دور باتری، نشان دهنده ی کیفیت آن است!

هر باتری موبایل و تبلت از دو بخش اصلی تشکیل شده است. سل باتری و IC آن. اگر کارخانه ای باتری های با کیفیت اورجینال تولید کند قطعا برچسب روی آن را هم با کیفیت بالا تولید کرده و روی سل باطری می چسباند اما نکته اینجاست که برخی کارخانه ها و بازرگانان در کار خود صداقت نداشته و با سفارش باتری با سل بی کیفیت، برچسبی با کیفیت بالا را روی آن قرار داده و به اسم باتری اصلی به فروش می رسانند. درباره تصویر زیر میتوان این گونه بیان کرد که باتری سمت چپ قطعا باتری فیک و بی کیفیتی است اما باتری سمت راست احتمال دارد که باتری با کیفیتی باشد، فقط احتمال دارد!


باور اشتباه شماره 4: تشخیص باتری اصلی از فیک با مقایسه لبه باتری!

همانطور که در قسمت قبل ذکر کردیم باتری گوشی و تبلت از دو قسمت اساسی تشکیل شده است: سل و آی سی . اگر سل باتری سلی با کیفیت بالا، دارای آمپردهی مناسب با مدل گوشی و در هماهنگی کامل با آی سی باتری باشد، این باتری، یک باتری اورجینال است حتی اگر برچسب روی آن هم کیفیت کمی داشته باشد. این امر دقیقا مانند آن است که دو خودروی بنز، یکی با موتور پرقدرت بنز باشد و دیگری با موتور 1600 سی سی پراید! ظاهر هر دو یکی است اما عملکردشان کاملا متفاوت. در تصویر زیر میبینیم باتری سمت راست لبه ای ضخیم تر و با عنوان فیک و باتری سمت راست دارای لبه ای نازکتر و با عنوان اصلی نام گذاری شده. اما خیر این، کاملا اشتباه و مقایسه ای صرفا از روی ظاهر باتری است و ارتباطی به کیفیت سل باتری و آی سی آن ندارد.

باور اشتباه شماره 5: قیمت بالای باتری نشانگر اصل بودن آن است!

این مورد میتواند هم درست باشد و هم غلط. تصور رایج در میان عموم مردم اینگونه است که باتری موبایل اصلی قیمتی بالاتر از نمونه های فیک دارد. بله قطعا درست است اما فروشگاه هایی هستند که اجناس بی اصالت خود را با قیمت های گزاف به فروش میرسانند. در این موارد میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که باطری موبایل ارزان قیمت به طوریکه از عرف بازار، بسیار ارزانتر باشد، فیک است اما نمونه های با قیمت بالاتر از میانگین بازار، احتمالا اصلی هستند. و راهکار این موارد گرفتن ضمانت نامه ای از فروشنده برای گارانتی محصولاتش است.

 

باور اشتباه شماره 6: تشخیص باتری فیک از باتری اصلی با بررسی بدنه و ظاهر آن!

همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم، قضاوت از روی ظاهر یک باتری یا هر وسیله دیگری برای تشخیص اورجینال بودن آن، کار زیاد درستی نیست مگر آنکه ظاهر باتری به طرز محسوسی نشان از بی کیفیت بودن آن بدهد. اما اگر بخواهیم مو به مو باتری اصلی روی گوشی یا تبلتمان را با ظاهر باتری خریداری شده مقایسه کنیم و ببینیم در چند مورد ظاهری تفاوت اندکی وجود داشته باشد و نتیجه بگیریم که باتری فیک است، بدون شک مقایسه ای صحیح را انجام نداده ایم. به چند دلیل زیر:

  • باتری های موبایل در کارخانه های مختلفی ساخته میشوند و هرکدام الگوهای ظاهری تولید خودشان را دارند که سعی میکنند نزدیکترین الگو به نمونه داخل کارتن باشد، اما به هیچ وجه دقیقا مثل آن نخواهد بود.
  • به تاریخ امروز، گوشی ها و تبلت هایی که سال تولیدشان پایینتر از 2017 باشد، دیگر در کارخانه های اصلی تولید نمیشوند. در نتیجه خط تولید لوازم جانبی آن ها همچون باتری موبایل، باتری تبلت، قاب و کاور و … متوقف شده است. در نتیجه هر کس ادعا کند که مثلا باتری گوشی هواوی مدل P6 را از کارخانه هوآوی تهیه کرده است، یا از اصل قضیه اطلاع ندارد یا در گفتارش صداقت ندارد!
  • پس باتری های موبایل و تبلت مربوط به سال های 2017 و به پایین تر حتما در کارخانه ای غیر از مبدأ برند ساخته شده است

واقعیت شماره 1: اصل بودن یک باتری تبلت و موبایل، به خصوص در مورد محصولات تولید شده در سال های 2017 و به پایین، تنها می تواند به معنی کیفیت بالای آمپردهی، سل اصلی، آی سی با کیفیت و دوام زیاد آن باشد.

واقعیت شماره 2: برای باتری های مدل های بالاتر نیز یعنی سال 2018 و 2019 و به بعد، اگر باتری توسط خود برند هایی مثل سامسونگ، اپل، سونی و … تولید شده باشد قیمتی بسیار زیاد دارد، مثلا باتری S9 سامسونگ در حدود 80 دلار قیمت خواهد داشت که با تبدیل آن به دلار قیمت روز، نزدیک 1 میلیون تومان خواهد بود. ثانیا این باتری در بسته بندی اصلی سامسونگ، دارای کد IMEI شناسایی شده توسط وب سایت رسمی سامسونگ و کیفیتی بی نظیر خواهد بود.

نتیجه گیری نهایی در مورد روش های شناسایی باتری اصلی و فیک موبایل و تبلت:

با توجه به مطالب ذکر شده تایید می کنیم که هیچ روش قطعی برای تشخیص اصل بودن یک باتری وجود ندارد و تنها راه، خرید از یک فروشگاه است که ضمانتی واقعی، قیمتی مناسب و خدمات پس از فروش دارد.

99 درصد باتری های برند، یعنی باتری هایی که با اسم مشخص اپل، سونی، سامسونگ، ال جی و … تولید میشوند و به ایران وارد می گردند در کارخانه های مبدا برند تولید نشده اند.

باتری هایی که با برند های مختلف غیر از نمونه های مشهور تولید می شوند می توانند آمپردهی مناسب و با کیفیتی را داشته باشند به شرطیکه برخی تاجران کپی آن ها را در چین سفارش ندهند

تنها موردی که خریداران عزیز می توانند به آن اتکا کنند خرید از مراکز با گارانتی واقعی است.
همراهان عزیر فروشگاه سی و سه پل میتوانند با خیالی آسوده انواع باتری تلفن همراه در تمامی برندها را از ما تهیه و از 30 روز مهلت تست ما استفاده کنند.
برای خرید باتری تلفن همراه روی تصویر زیر کلیلک کرده و پس از انتخاب مدل مورد نظر خود، ثبت سفارش را انجام دهید:

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

خیلی کاربردی بود 🙂

Amir galaxy

آقای عط.ایی یا دوستان عزیز
یه سایت تخصصی در مورد باتری های موبایل دارید؟!
به شدت احتیاجم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)