حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاریخ دقیق شب یلدا ۹۸ چه روزی است؟

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | تقویم، حتما بخوانید

فقط یک دقیقه بیشتر است اما همین بهانه کافی است تا افراد را دور هم جمع کند! شب یلدا بدون شکی یکی از دوست داشتنی ترین جشن های باستانی است که مهر ویژه ای در دل ما دارد. یکی از سوالاتی که همیشه برای مراسم های مهم پیش می آید این است که امسال در چه روزی و چه تاریخی قرار می گیرند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم شب یلدا چند شنبه است؟ و تاریخ دقیق شب یلدا ۹۸ چه روزی می شود.

تاریخ دقیق شب یلدا ۹۸

تاریخ دقیق شب یلدا ۹۸ شنبه ۳۰ آذر هجری شمسی یعنی بین غروب آفتاب شنبه آخرین روز پاییز (۳۰ آذر) تا طلوع آفتاب، یکشنبه اولین روز زمستان (۱ دی) می‌باشد. این روز برابر با ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی و  ۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۱ هجری قمری است.

 

تاریخ دقیق شب یلدا ۹۸

تاریخ دقیق شب یلدا ۹۸

آخرین روز پاییز از غروب خورشید تا طلوع خورشید در اولین روز زمستان یعنی اولین روز دی آغاز می گردد را شب یلدا می نامند. ایرانیان این شب را به عنوان طولانی‌ترین شب سال جشن گرفته و به دورهمی و خواندن قصه و خواندن اشعار حافظ شیرازی و همچنین گرفتن فال حافظ می‌پردازند.

مشابه چنین شبی که شروع زمستان را جشن می‌گیرند در روم باستان نیز وجود دارد. جشن انقلاب زمستانی در ادیان دیگر مانند مسیحیان غربی نیز وجود دارد. محققان بر این باورند که مسیحیان غربی چارچوب اصلی دین خود را مدیون آیین میتراییسم روم هستند. آیین میتراییسم کاملا بر گرفته از آیین مزدیسنا و ایزد ایرانی میتراست. البته این نظریه از سال ۱۹۷۰ به بعد بسیار مورد هجوم مجادلات و بحث و انتقاد قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: ۷ بازی برای دورهمی شب یلدا

ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوه های البرز به انتظار باززاییده شدن خورشید می نشستند. برخی در مهرابه ها (نیایشگاه های پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول می شدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شب هنگام دعایی به نام «نی ید» را می خوانند که دعای شکرانه نعمت بوده است.

روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ می خواندند و به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز می نامیدند).خورروز در ایران باستان روز برابری انسان ها بود در این روز همگان از جمله پادشاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری نداشت و کارها داوطلبانه انجام می گرفت نه تحت امر.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

گند زدن به حال و هوای مردم دیگه حس هیچی نیست…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)