گزارشها حاکی از آن است که پیام رسان های داخلی در زمان قطعی اینترنت عملکرد ضعیفی داشتند و نتوانستند نیاز کاربران را در نبود پیام رسان های خارجی برطرف سازند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره عملکرد ضعیف پیام رسان های داخلی در زمان قطع اینترنت صحبت کنیم.
تلگرام، اینستاگرام و واتس اپ به عنوان شبکه های اجتماعی خارجی در ایران مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار میگیرند و با وجود آنها تعداد اندکی از کاربران ایرانی به استفاده از پیام رسان های داخلی روی میآورند، اما مدتی است به دلیل مشکل اختلال و قطعی اینترنت جهانی دسترسی کاربران به پیام رسان های خارجی قطع شده و به همین دلیل از پیام رسان های داخلی استفاده میکنند، اما این پیام رسانها قادر به پاسخگویی نیاز تمامی کاربران نبودند.
طی هفته گذشته دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت جهانی قطع شد و هماکنون نیز بسیاری از کاربران فاقد دسترسی به اینترنت بینالملل هستند. در این بین دسترسی به شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی حتی با فیلترشکن نیز غیرممکن شد و بسیاری از مردم به استفاده از سرویسهای داخلی یا پیام رسانهای داخلی روی آوردند، اما شواهد حاکی از آن است که پیام رسانهای بومی قادر به پاسخ به نیاز کاربران نبودند و میتوان از دلایل آن به مشکلات فنی اشاره کرد.
طی چند سال گذشته فعالیت پیام رسان های بومی آغاز شده، اما آنها به دلیل فیلترینگ پیام رسان های خارجی از جمله تلگرام بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در این عرصه وارد رقابت شدند. البته بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فیلترینگ پیام رسانهای خارجی به عنوان یک راهکار مناسب در راستای حمایت از پیام رسانهای بومی محسوب نمیشود. هرچند مسئولان همواره از رشد پیام رسان های بومی میگویند، اما آمارها نشان میدهد همچنان بسیاری از کاربران با فیلترشکن و پروکسیها از تلگرام اصلی استفاده میکنند.
طبق آنچه که در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات عنوان شده است، مردم در نبود اتصال به اینترنت بینالملل میبایست به محتوا و خدمات داخلی دسترسی داشته باشند که در مدت قطعی اینترنت جهانی نیز به خوبی شاهد این موضوع بودهایم، اما با توجه به اینکه پیام رسان های بومی در این مدت برخی از نیازهای کاربران را برطرف کرده بودند، اما کاربران اعلام میکنند پیام رسان های داخلی نمیتوانند جایگزین خوبی برای پیام رسان های خارجی حتی در وضعیت فیلتر شده باشند.
بر اساس جدیدترین نظرسنجی توسط مرکز ایسپا در تیرماه ۹۸ کاربران در پاسخ به این سوال که از کدام شبکه اجتماعی استفاده میکنند، اعلام کردند میزان استفاده آنها از واتس اپ 42.8 درصد، استفاده از تلگرام 42.4 درصد، استفاده از اینستاگرام 39.5 درصد، استفاده از سروش 2.8 درصد، استفاده از فیسبوک 2.3 درصد، استفاده از توییتر 1.9 درصد، استفاده از لاین 0.8 درصد، استفاده از بله 0.7 درصد، استفاده از آیگپ 0.5 درصد، استفاده از بیسفون 0.2 درصد و استفاده از ساینا نیز 0.1 درصد است.
چنین آمارهایی نشان میدهد در وضعیت عادی کاربران به استفاده از پیام رسانهای خارجی تمایل دارند و حتی قطعی موقت اینترنت و روی آوردن آنها به استفاده از پیام رسانهای بومی باعث نمیشود آنها از پیام رسانهای خارجی برای همیشه کوچ کنند. در همین راستا پیام رسان های داخلی درصدد ارائه خدمات بیشتری چون برقراری تماس تصویری، تبادلات پولی و مواردی از این قبیل هستند تا بتوانند با پاسخ مناسب به نیاز کاربران، نگاه آنها را به خود جلب کنند. در همین راستا پیام رسان های مشهور داخلی توانستهاند با ارائه خدمات مناسب در زمان قطعی به خوبی بخشی از نیاز کاربران را رفع کنند.
شما چه تجربه ای از پیام رسان های داخلی در زمان قطع اینترنت داشتید؟
دوستان فکر میکنم اینترنت رو وصل نمیکنن تا مردم حتی برای یک بارم شده مجبور به نصب پیام رسان های داخلی بشن،چون ایسنا یه خبر گذاشته که خیلی مگن باید مردم رو مجاب کنیم پیام رسان های داخلی رو استفاده کنن،یه هفته تحمل دو هفته تحمل سه هفته تحمل دیگه یه جایی میرسه مجبور میشی از پیام رسان های داخلی استفاده کنی مثل بیسفون و ای گپ و غیره،اینا ار از عمد وصل نمیکنن وگرنه خیلی وقتِ کشور آروم شده.
خدا کنه این داستان حقیقت نداشته باشه.
دعا میکنم شب بخوابید و صبح بیدار شید ببینید اینترنت وصله🤣✌️
عزیز جان اگه اینجوری باشه ک نت adsl رو هم وصل نمیکنن ک
اینا ک قادر نیستن اتصال پیامرسان خودشونو ثابت نگه دارن بعد تازه میخوان اینترنت ملی راه بندازن پا تو جای گوگل بزارن؟
بله که دائم قطع بود
واقعا هیچکدومشون در حد یک دهم تلگرام هم نیستن 🙂
واقعا هیچکدومشون در حد یک دهم ت ل گ ر ا م هم نیستن 🙂