حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هواوی می گوید برای بقا نیازی به امریکا ندارد

نوشته

4 سال قبل | 10 دیدگاه | هواوی

پیش از این در خبرها اعلام کرده بودیم که با قرار گرفتن نام هواوی در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا، این شرکت چینی از ادامه همکاری با شرکای آمریکایی خود منع شده است. گمان می‌شود این تحریم‌ها بر روند رشد سریع هواوی که از چند سال قبل آغاز شده بود، تاثیر منفی بگذارد و  فروش محصولات و خدمات این کمپانی را در خارج از مرزهای چین با کاهش مواجه کند که البته خود این شرکت هم به این موضوع اعتراف کرده است. هواوی می گوید برای بقا نیازی به امریکا ندارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

نیاز هواوی به امریکا برای بقا

اخراج کارمندان امریکایی از هواوی

در کمال تعجب، تحریم‌های دولت ترامپ در چین به نفع هواوی تمام شد. کاربران چینی که اکنون هواوی را قربانی زورگویی و اخاذی ترامپ از دولت کشورشان می‌دانند؛ حس وطن‌ پرستی‌شان تحریک شده و بیش از گذشته از گوشی‌های هوشمند این شرکت هم‌میهن خود استقبال می‌کنند. طبق آماری که به تازگی منتشر شده است، فروش گوشی‌های هوشمند هواوی در خاک چین، نسبت به سال گذشته با افزایش ۶۶ درصدی همراه بوده است. این یعنی هواوی اکنون ۴۲.۴ درصد از بازار چین را در اختیار دارد و پس از آن شرکت ویوو با اختلاف زیادی به سهم ۱۷.۹ درصدی دست یافته است.

در آغاز سال جاری میلادی، هواوی هدف‌گذاری خود برای امسال را فروش ۳۰۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند اعلام کرده بود. شاید این میزان برای کسب جایگاه پرفروش‌ترین برند در بازار و به پایان دادن به صدر نشینی چندین ساله سامسونگ کافی به نظر برسد؛ اما قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا باعث شد تا این شرکت دست از بلند پروازی‌های خود بکشد. اکنون هواوی امید دارد تا پایان سال ۲۰۱۹، موفق به فروش ۲۷۰ میلیون گوشی هوشمند شود که این میزان ۱۰ درصد کمتر از پیش‌بینی‌ اولیه چینی‌هاست.

تا زمان نگارش این مطلب، هواوی موفق شده به رکورد فروش ۲۰۰ میلیون گوشی برسد، اما بد نیست بدانید که مجموع فروش سالانه این شرکت در سال ۲۰۱۸ (زمانی که توسط آمریکا تحریم نشده بود) برابر با ۲۰۶ میلیون بوده است. با این تفاسیر، به‌نظر می‌رسد که با وجود مشکلات و سنگ اندازی‌های آمریکا بر سر راه هواوی، این شرکت با روندی آرام به رشد کسب‌و‌کار خود ادامه می‌دهد.

اخراج کارمندان امریکایی هواوی

هواوی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده تجهیزات مخابراتی در دنیا، هدف حمله آمریکا قرار گرفته است و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از متحدان خود درخواست کرده تا استفاده از تجهیزات این شرکت را در فرآیند توسعه شبکه نسل پنجم کشورهای خود متوقف کنند. اما به نظر می‌رسد دولت آمریکا در این زمینه ناموفق بوده است و حتی نتوانسته شرکت‌های هم‌وطنش را برای جایگزینی هواوی در توسعه شبکه ۵G در آمریکا قانع کند. هر دو کمپانی اوراکل و سیسکو در گفتگو با مقامات رسمی ایالات متحده اعلام کرده‌اند که رقابت با هواوی بر سر توسعه تجهیزات مخابراتی شبکه ۵G، برای رقبای آمریکایی زمان و هزینه بسیاری به دنبال خواهد داشت.

دولت ترامپ حتی به این نیز فکر کرده که با سرمایه گذاری در شرکت‌های خارجی مانند اریکسون و نوکیا، از آن‌ها برای توسعه نسل پنجم کمک بگیرد، اما تا به حال موفق نشده است. در نهایت، آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که شرکت‌های داخلی این کشور با پرداخت حق استفاده از پتنت‌ها و خرید گواهی مالکیت معنوی از هواوی، بتوانند توسعه این شبکه را در کشورشان به سرانجام برسانند.

رن ژنگ‌فی، موسس و مدیر عامل هواوی، روز گذشته در مصاحبه با وال استریت ژورنال اعلام کرد که هنوز با هیچ یک از شرکت‌های آمریکایی درباره این ایده به توافق نرسیده است. او در ادامه گفت که این پیشنهاد جدی است و معتقد است شرکت‌های آمریکایی با این ایده می‌توانند ظرف سه سال جایگاه هواوی را در توسعه تجهیزات شبکه بگیرند.

مدیر عامل هواوی

مدیر عامل هواوی

مدیر عامل کمپانی چینی در جریان مصاحبه خود به این نکته نیز اشاره کرد که «ما می‌توانیم بدون آمریکا هم به‌خوبی به حیات خود ادامه دهیم»، موضوعی که هواوی تا کنون به خوبی آن را اثبات کرده است. بر خلاف مدیر بخش مشتریان این شرکت، ریجارد یو، که معتقد است هواوی ابزاری برای باج‌خواهی آمریکا از چین در جنگ تجاری بین دو کشور است؛ آقای مدیر عامل معتقد است که هواوی به این زودی و حتی با پایان جنگ تجاری مذکور نیز از لیست تحریم‌های وزارت بازرگانی آمریکا خارج نخواهد شد.

آقای رن باور دارد که آمریکا هواوی را برای همیشه در فهرست تحریم‌هایش نگه خواهد داشت، زیرا بدون آمریکا نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد. او هواوی را بخشی از مذاکرات میان آمریکا و چین نمی‌داند و در بیان دلیل این عقیده خود می‌گوید:

ما به معنای واقعی هیچ تجارتی با آمریکا نداریم. هیچ تقابلی هم بین ما و ایالات متحده وجود نداشته است.
در ادامه، بنیان‌گذار هواوی برای اثبات گفته‌های خود و به‌ویژه نشان دادن این که هیچ خصومتی با آمریکایی‌ها ندارند، گفت که اگر ترامپ بخواهد همین حالا از هواوی بازدید کند، در بدو ورود و هنگام خروج از دفتر کارمان، با استقبال گرمی از سوی ما مواجه خواهد شد.

دولت فعلی آمریکا با اتهام «امکان جاسوسی هواوی از کاربران آمریکایی به نیابت از دولت چین»، این شرکت را تهدیدی برای امنیت ملی خود تلقی کرده و آن را در فهرست تحریم‌های بازرگانی خود قرار داده است. البته هواوی همواره اتهام جاسوسی و شایعات مبنی بر وجود «در پشتی» در تجهیزات مخابراتی‌ و گوشی‌های هوشمندش را رد کرده است و حتی در مصاحبه روز گذشته نیز آقای رن بار دیگر به این موضوع اشاره کرد. همچنین، او بار دیگر این ادعای خود را تکرار کرد که حتی اگر دولت چین از شرکتش درخواستی مبنی بر شنود کاربران داشته باشد، این شرکت با دولت همکاری نخواهد کرد.

او در پاسخ به این که آیا ممکن است برخی از ۲۰۰ هزار کارمند هواوی در سطح جهان، کاربران را سنود و از آن‌ها جاسوسی کرده باشند، اعلام کرد که اجازه چنین تخلفاتی را نمی‌دهند و اگر کارمندانی وجود داشتند که چنین خطایی را مرتکب شده باشند، به شدت مجازات می‌شدند.

رن ژنگ‌فی در طول مصاحبه روز گذشته خود به این موضوع نیز اشاره کرد که شرکتش تحت مدیریتش به هیچ‌یک از داده‌های تبادل شده از طریق تجهیزات شبکه و گوشی‌های هوشمندش دسترسی ندارد و نحوه کار خود را به کار خودروسازان تشبیه کرده است که تنها تجهیزات را می‌فروشند:

اپراتورها مسیر انتقال داده را ایجاد و اطمینان حاصل می‌کنند که اطلاعات به‌طور امن تبادل شوند؛ این در حالی است که ما فقط ورقه‌های فلزی این مسیرها را تولید می‌کنیم. ما با فلزات چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

تنها یک شرکت آمریکایی وجود دارد که هواوی به ادامه همکاری با آن تمایل دارد

ژن تایید کرده است که هواوی هنوز هم برخی قطعات مورد نیاز خود را از آمریکا تامین می‌کند، اما این کار از راه قانونی و از طریق کارخانه‌های وابسته به شرکت‌های آمریکایی در خارج از خاک ایالات متحده انجام می‌شود.  همچنین، به تازگی کمپانی TSMC اعلام کرده است که زیر بار فشارهای دولت ترامپ نمی‌رود و به تولید چیپست‌های موبایل برای هواوی ادامه می‌دهد. هواوی پس از اپل، دومین مشتری بزرگ TSMC و هلدینگ بریتانیایی ARM است که در زمینه طراحی چیپ‌های موبایل فعالیت می‌کنند. البته ARM به دلیل استفاده از برخی فناوری‌های آمریکایی در معماری چیپ‌هایش، از همان ابتدا تصمیم گرفت قید شراکت با این شرکت را بزند تا با مجازات‌های تحریمی آمریکا مواجه نشود. اما در اوایل ماه جاری اعلام شد که این شرکت نیز قصد دارد به همکاری با هواوی ادامه دهد.

گوگل پلی استور

گوگل پلی استور

با وجود تمامی موضوعات مطرح شده، فقط یک شرکت در آمریکا وجود دارد که هواوی به ادامه همکاری با آن تمایل دارد: گوگل!

در حال حاضر راهی وجود ندارد که هواوی بتواند از نسخه اندروید مجهز به سرویس‌های گوگل پلی و اپلیکیشن‌هایی مانند پلی استور، نقشه گوگل، جی‌میل، یوتیوب و … استفاده کند. بنابراین، چینی‌ها مجبورند در گوشی‌های تولیدی خود از AOSP منبع باز اندروید بهره بگیرند و جای خالی اپ‌های گوگل و پلی استور را با فروشگاه خود که اپ‌ گالری نام دارد، پر کنند.

این موضوع برای کاربران هم‌وطن هواوی چندان عجیب و جدید نیست، زیرا مدت‌هاست که برخی از سرویس‌های گوگل در چین مسدود شده‌اند. اما قطعا عدم دسترسی به چنین سرویس‌هایی می‌تواند بر دیدگاه کاربران خارج از چین تاثیر بگذارد و آن‌ها را از خرید گوشی‌های هواوی منصرف کند. همچنین، زمانی فرا خواهد رسید که رشد چشمگیر هواوی در چین نیز با کاهش مواجه شود، زیرا شرکت‌های بسیاری چشم طمع به بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان دوخته‌اند و هر یک سعی دارند سهم بیشتری از آن داشته باشند.

نظر شما چیست؟ هواوی با تحریم هواوی می تواند کنار بیاید؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
_V_

لطفا کامنت های درحال بررسی چک کنید

Ali_DJ

الحمد الله شرکت هواوی بسیار قوی شده …
خداوند به او در رسیدن به خواسته هایش کمک کند 🤲

Jason bourn

اسپم: نمره دوربین ایفون ۱۱ پرو مکس اومد: ۱۱۷

afsoon

امیدوارم یه روزی برسه که هیچ کمپانی دچار بحران تضاد سیاست های کشور های قدرتمند نشود .

_V_

و البته کمپانی ها هم قوانین رو رعایت کنن

آمین

afsoon

الان سامسونگ چه گناهی کرده که کره جنوبی و ژاپن با هم مشکل دارن ؟ یا هواوی چرا بخاطر چین و آمریکا به مشکل خورده؟ بلکبری چرا بخاطر حفظ اطلاعات و ندادن به دولت پاکستان توی حق فروش نداشته باشه؟ و خیلی چیزایی دیگه که گفته نمیشه .هیچ مدرکی دال بر جاسوسی هواوی وجود ندارد .تمام کشور ها از همدیگر جاسوسی میکنن و آمریکا سر دسته جاسوس هاست .

Ali_DJ

با اینکه همیشه یه چیزی تو هوا میپرونی ،این دفعه حقیقت گفتی ،نه خوشم اومد ..افرین

afsoon

تجارت جهانی اگر زیر نظر سیاست کشور ها باشه پیشرفت بشدت کند و رقابت بشدت محدود میشه .

علی شیخ زاده

البته بقا بدون پیشرفت و حتی پسرفت

Milad7

به قول پنجعلی الکی میگههههه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)