حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا در دوربین موبایل پردازش تصویر مهم تر از مگاپیکسل است؟

نوشته

4 سال قبل | 25 دیدگاه | دوربین

موبایل های ۱۰۸ مگاپیکسلی این روزها در راه بازار هستند، رزولشنی که حتی فکر کردن به آن تا چند ماه قبل دیوانگی بود. حتی تا یک سال پیش کسی به فکر نمی کرد که رزلوشن دوربین های موبایل از ۱۲ مگاپیکسلی که اپل با آیفون ۶ اس آن را تثبیت کرد، فراتر برود و همه سونی را به دلیل رزلوشن های بالای ۲۰ مگاپیکسلی آن سرزنش می کردند. ناگهان رزلوشن های ۳۲ و ۶۴ مگاپیکسلی همه‌گیر شدند و موبایل های میان رده آن را دارند اما واقعا شما را شگفت زده کرده است؟ حتی رزلوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی؟ پس چرا همه موبایل هایی که دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دارند، عکس های بهتری می گیرند؟ اصلا آیا لزوما دوربین های پررزلوشن بد هستند و در آینده پرچمدارها جایی ندارند؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم چرا در دوربین موبایل پردازش تصویر مهم تر از مگاپیکسل است؟

مگاپیکسل با پردازش تصویر

امروزه توان دوربین به یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بازار تلفن‌های هوشمند مدرن تبدیل شده است. شرکت‌های تولیدکننده سعی می‌کنند تعداد لنزها و قابلیت‌های دوربین خود را افزایش دهند و هر دستگاهی که در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشد احتمالا با استقبال مناسب‌تری روبرو خواهد شد. این قضیه فقط به بازار گوشی‌های پرچمدار محدود نیست و در بازار گوشی‌های ارزان قیمت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

با این حال، هر کدام از این بازارها رویکرد متفاوتی را در بخش دوربین دنبال می‌کنند. تلفن‌های هوشمند میان‌رده و ارزان‌تر سنسورهای ۴۸، ۶۴ و به‌زودی ۱۰۸ مگاپیکسلی ارائه می‌کنند. ایده آن‌ها این است که هرچه عدد مگاپیکسل بزرگ‌تر باشد، دوربین دستگاه بهتر است. اما اگر از اپل، گوگل و سامسونگ بپرسید به شما خواهند گفت که دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی نیز برای عکاسی با بهترین کیفیت کافی است.

این یک گفته قدیمی است که هنوز هم اعتبار دارد: مگاپیکسل همه چیز نیست

دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی شیائومی می میکس آلفا

دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی شیائومی می میکس آلفا

اگرچه مگاپیکسل‌ها روی کاغذ جذاب هستند، اما چیزی که از خروجی آن‌ها به دست می‌آید وابسته به فاکتورهای بسیار بیشتری است. خیلی از دوربین‌هایی که رزولوشن بالایی دارند قادر نیستند تمام جزئیات یک صحنه را به درستی ثبت کنند. دلیلش این است که همه چیز به تعداد پیکسل‌هایی که یک تصویر را شکل می‌دهند خلاصه نمی‌شود. چرا که در کنار لنزهای باکیفیت باید الگوریتم‌های پردازش تصویر خوبی داشته باشید. برخی گوشی‌ها مثل میت ۳۰ پرو هوآوی می‌توانند تصاویری با جزئیات بسیار بالا ثبت کنند، اما گوشی‌های ارزان قیمت‌تر قادر به انجام این کار نیستند.

برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید. در سمت چپ تصویری از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آنر ۹ ایکس و در سمت راست تصویری از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی پیکسل ۳ را مشاهده می‌کنید. این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که افزایش رزولوشن دوربین لزوما باعث افزایش کیفیت تصویر نمی‌شود.

یکی از عوامل مهمی که باعث این تفاوت می‌شود این است که سنسورهای دارای مگاپیکسل بالا از فناوری خاصی به نام «ادغام پیکسل» استفاده می‌کنند. این فناوری به جای فیلتر رنگ مرسوم Bayer از الگوی فیلتری به نام Quad-Bayer بهره می‌گیرد. رزولوشن رنگ این دوربین‌ها در واقعیت نزدیک به یک چهارم تعداد پیکسل‌های آن‌هاست.

بنابراین دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی با فناوری ادغام پیکسل در واقع شبیه دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین‌های ۶۴ مگاپیکسلی شبیه دوربین‌های ۱۶ مگاپیکسلی و دوربین‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی شبیه دوربین‌های ۲۷ مگاپیکسلی هستند و مثل آن‌ها جزئیات تصویر را دریافت می‌کنند. البته این قضیه با فرض آن در نظر گرفته می‌شود که شرکت استفاده مطلوبی از لنزهای دستگاه خود انجام دهد، اتفاقی که در بازار گوشی‌های میان‌رده نامحتمل است.

در نتیجه، نباید فریب اعداد پرطمطراق مگاپیکسل را بخورید. همیشه به کیفیت تصویر خروجی نگاه کنید تا ببینید عملکرد واقعی دوربین چگونه است. تاکنون عملکرد دوربین‌هایی که مگاپیکسل بالایی داشته‌اند در این زمینه ناامیدکننده بوده است.

پردازش تصویر بسیار مهم تر است

پیکسل ۴

پیکسل ۴

با وجود تمام سروصدایی که از افزایش عدد مگاپیکسل در بازار گوشی‌های میان‌رده به گوش می‌رسد، سخت‌افزار تلفن‌های پرچمدار در طول سال‌های گذشته کمترین تغییر را به خود دیده است. این گوشی‌ها عمدتا فقط قابلیت‌های خود را از طریق عکاسی رایانشی بهبود داده‌اند.

بهینه‌سازی در پردازش تصویر باعث تولید عکس‌هایی با جزئیات بیشتر، وایت بالانس بهتر و رنگ‌های واقعی‌تر در شب و روز شده است. عکاسی رایانشی به بهبود بسیاری از ویژگی‌های دوربین‌های امروزی مثل حالت تصویربرداری شبانه، افکت بوکه و تشخیص صحنه با هوش مصنوعی کمک کرده است. برای مشاهده نمونه‌هایی از عکاسی رایانشی می‌توانید به تصاویر شبانه اپل، زوم ۵ برابری هیبریدی هوآوی و عکاسی نجومی پیکسل ۴ توجه کنید.

حالا مدتی است که شماری از این قابلیت‌ها وارد گوشی‌های ارزان قیمت‌تر شده. تصویربرداری شبانه و افکت بوکه تقریبا در تمام گوشی‌هایی که در یک سال گذشته به بازار آمده وجود دارد. با این حال، هزینه‌های مربوط به پردازش پیشرفته تصویر و سخت‌افزارهای لازم برای یادگیری ماشینی باعث شده الگوریتم‌های پیشرفته عکاسی رایانشی کمتر وارد گوشی‌های غیرپرچمدار شود.

امروزه دوربین‌های برتر بازار تلفن‌های هوشمند فقط به سخت‌افزارهای قدرتمند متکی نیستند و از پردازش تصویر و یادگیری ماشینی هم کمک می‌گیرند. اپل، هوآوی و سامسونگ قابلیت‌های پردازنده‌های اختصاصی خود را افزایش می‌دهند و از آن سو گوگل روی افزایش توانایی‌های پردازنده عصبی خود تمرکز کرده است. این پردازنده می‌تواند بدون مصرف زیاد انرژی الگوریتم‌های پیشرفته پردازش تصویر را اجرا کند.

این قابلیت‌ها در نهایت راه خود را به تلفن‌های ارزان قیمت‌تر باز خواهند کرد. شاید روزی برسد که شرکت‌ها از بازی افزایش عدد مگاپیکسل خارج شده و به سراغ بهینه‌سازی واقعی توانایی‌های دوربین دستگاه‌های خود بروند. در هر صورت، شک نداریم که آینده از آن سیستم‌های پیشرفته و هوشمند پردازش تصویر است و هر شرکتی که عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشد، موفق‌تر خواهد بود.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که مگاپیکسل یا به عبارت صحیح تر، ابعاد تصویر ثبت شده توسط دوربین چقدر در خرید شما اهمیت دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
25 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Farcry

الان دقیقا میشه قدرت پردازش تصویر و نرم افزار رو توی deep fusion اپل دید.با یه آپدیت ساده جزئیات تصاویر و شارپ بودن اون ها کلی بهتر شده.به نظر من شیائومی توی پردازش تصویر کارکنه بیش تر از بالابردن مگاپیکسل دوربین نتیجه میگیره.

ryzen 000

من گوشی redmi note 7 دارم با دوربین ۴۸ مگ با اینکه نرمافزار خود گوشی راضی کنندس اما با نصب گوگل کمرا همه چیز عالی میشه جزئیات بشدت بهبود پیدا میکنه عکاسی شب عالی میشه وضوح تو سایه و نور و شارپ بودن خلاصه دوربین های مگاپیکسل بالا به علت قابلیت ترکیب ۴ پیکسل به یکی نسبت سنسور های عادی دو برتری محسوس دارن البته اگه با پردازش خوب همراه شه اول.میزان جزئیات بسیار بالا دوم. پتانسیل بسیار بالا برای عکاسی در نور کم
من گوشی رو با iphone xr و galaxy note 9 مقایسه کردم با گوگل کمرا یه سر و گردن از ایفون و نوت چه نور چه تاریکی بهتر بود

کهکشان

خبر رزلوشن 108 مگاپیکسلی اس 11 اومدو تبلیغات سوء سایت های فن حبابی شرو شد !
تا دیروز که حبابی جون 40 مگا زد گفتن مگاپیکسلش بالاستو واسه کراپ عالیو جزئیاتش خیلی خوبه و …
بعد که سامسونگ پردازش تصویرو رو همون سنسور قدیمی برد بالا همه مسخره کردن که رو 12 مونده بیچاره !
حالا که سامسونگ رفت سروقت رزلوشن بالا تیتر پردازش بهتر از مگاپیکسل هم زده شد !
شما رو به خدا این اگه اسمش ترول بازی نیست پس چیه ؟
یعنی مثلا دوربینی 2 مگاپیکسل بود اشکال نداره چون پردازش مهمتره !
هه ! واااااااااااقعا متاسفم !
البته این حرفا فقط یه دلیل داره ! دلیلشم اینه که همه مقایسه هارو دیدن و میدونن هیچ دوربینی به دوربین نوت 10 پلاس در حال حاضر نمیرسه ! دلیل ادعامم اینه که اینجا مقایسه ای گذاشته نمیشه !

m.b

به به عجب یادآوری‌ای…
خبر دوربین 108 مگاپیکسلی گوشی شیائومی اومد از روز اول کوبیدید…
رفیقت مصیب که میگفت سامسونگ دیوانه‌ هست اگر از 108 استفاده کنه…
قشنگ اونجا بر ضدش حرف زدید الان اینجا ژست مظلوم ها رو گرفتید…
هم شما و هم اونایی که قبلا که 40 هوآوی اومد گفتن دنیای موبایل متحول شد و الان که 108 شیائومی و سامسونگ اومد میگن همش تبلیغاته سروته یه کرباسید…
هیچ فرقی بینتون نیست…
————————————————-
و اما راجب خود مطلب چون خیلی مبتدیانه به مسائله نگاه شده حیفم اومد نظر جداگانه بنویسم براش…
تو همین نظر میگم 12 مگاپیکسلی ها در پرچمداران هیچوقت جزئیات پرمگاپیکسل ها در پرچمداران رو نمیدن…
اما پر مگاپیکسل ها همین الان کم کم دارن کیفیت رنگ 12 مگاپیکسلی هارو میدن و در آینده به این مقطع هم میرسن…
پس چون که 100 آمد 90 هم پیش ماست…
مقایسه دوربین 9x با پیکسل هم که دیگه نوبرش بود… 😑
خیلی جالبه که مقطع زمانی سنسور های 48 برای پرچمدار ها دیگه آخرشه و سنسور های 48 هم خیلی بزرگتر از 12 های مرسوم نبودن اما 108 مگاپیکسلی ها سنسورشون دو تا چند برابر بزرگتره…
خب عکس 27 مگاپیکسلی ادقام شده که دیگه رنگ خوبی نسبت به 108 بدون ادیت داره رو امیدوارم شهامت داشته باشید که بعدا با کیفیت کمتر از نصف که 12 مگاپیکسلی هست مقایسه کنید به جای 108 برای نشان دادن اختلاف شکار رنگ…
اختلاف شکار جزئیات هم که دیگه شوخیه…
مخلص کلام… یک طوری حرف بزنید که از این به بعد شرکت مورد علاقه خودتون مجبور شد پرمگاپیکسل استفاده کنه، سرتون پایین نشه یوقت…
عین متعصب های هوآوی نشید…
عین ضایع شدگان سامسونگ که پرمگاپیکسل رو مسخره میکردن، مزحکه نشید…

mosayebso

گاگول باز اسم من اوردی؟! عنتر بی بخار؟؟!
من گفتم سامسونگ سنسوری که مربوط به بالا رده و میانرده هاس رو برای پرچمدارش استفاده نمیکنه به هیچ وجه!!
توی لینکی که میزارم یه رده پاهایی از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی هس که سام برای پرچمدارش میرنه:
استفاده از فناوری ساخت ۱۴ نانومتر بجای ۲۸ نانومتر فعلی( سونی هنوز توی ۳۲ و ۴۰ نانومتر مونده) که نتیجش میشه جای دادن پیکسلای بزرگتر در همین ابعاد فعلی یا کاهش ابعاد سنسور با وجود همین سایز پیکسلی
http://image-sensors-world.blogspot.com/2019/10/iedm-2019-sony-presents-48mp-all-pixel.html?m=1
برای اثبات حرفم :
نسل اول سنسور ۴۸ مگاپیکسل سام که مثل سونی از فناوری ساخت ۴۰ نانومتر استفاده میکرد:
https://www.samsung.com/semiconductor/image-sensor/mobile-image-sensor/S5KGM1/
که توی مشخصاتش ابعاد سنسور ۱/۲ اینچ نوشته شده
اما این سنسور gm2 که با فناوری ساخت ۲۸ نانومتری همراه شده:
https://www.samsung.com/semiconductor/image-sensor/mobile-image-sensor/S5KGM2/
ابعاد سنسور ۱/۲.۲۵ اینچ هست ولی با همون سایز پیکسل یعنی ۱۵ درصد در ابعاد صرفه جویی کرده
حالا وقتی سام از ۲۸ نانومتر hmx به ۱۴ نانومتر نسل بعد بره براحتی میتونه توی همون ابعاد سایز پیکسل رو از ۰.۸ میکرون به ۱.۱۲ میکرون برسونه و البته هنوز هم موضوع فوکوس باقی میمونه ( هیچ سیستم فوکوسی درحال حاضر دقیقتر از دوال پیکسل نیست) که احتمالا مشابه سونی عمل میکنه( در نسل جدید ۴۸ سونی تمام پیکسل ها بشکل تشخیص فاز فوکوس میکنن مشابه دوال پیکسل که نتیجش میشه فوکوس دقیق حتی توی ۱ لوکس روشنایی) و از تمام ۱۰۸ مگاپیکسل برای فوکوس استفاده میکنه که عملکردی فوق العاده از نظر فوکوس رو به همراه داره
موضوع بعد اینکه سامسونگ از دیافراگم متغیر استفاده میکنه که به احتمال خیلی زیاد برای نسل بعد سری اس از دیافراگم ۳ گانه رونمایی میکنه و دریچه دیافراگم رو برای شب حتی بازتر از حال حاضر میکنه
حتی ممکنه سامسونگ از نسل جدید تتراسل رونمایی کنه و تتراسل رو در دو مرحله یکی بشکل 2*2 و 3*3 برای شرایط نوری متوسط و ضعیف عملیاتی کنه
( سامسونگ‌ اولین کمپانی بود ک از ایده ترکیب پیکسل ها رونمایی کرد و احتمالا بازم اولین برندی هست که اونو وارد مرحله جدیدی میکنه)
در مورد نسل جدید سنسور ۱۰۸ سام احتمال غریب به یقین با یک لایه dram با ظرفیت بالاتر و نسل lpddr5 همراه میشه
دیگ نبینم اسم منو بیاری گاگول عنتر
وقتی محل سگ بهت نمیزارن خودت نخود اش نکن

Ali_DJ Style

فعلا که رو گوشی من دوربین پر مگاپیکسل جواب داده حالا بقیه رو نمی‌دونم 🤣

m.b

عکس مطلب مقایسه دوربین 108 مگاپیکسلی cc 9 pro در کنار 48 مگاپیکسلی یا تقریباً 12 مگاپیکسلی هست(این دو سایزشون تقریباً در یک حده و مقدار کمی اختلاف اندازه دارن)…
گفتم که بدونید وقتی میان 48 رو با 12 مقایسه میکنن خب یه نگاه به اختلاف 48 با 108 بکنن بد هم نیست و بعد همه پرمگاپیکسل ها رو به چوب 48 نگاه کنن…

_V_

https://www.instagram.com/p/B4UjMVsBND-/?igshid=tyqjy6658h8v

واقعا پیکسل نایت مود نابی داره

afsoon

ثبت جزییات بیشتر هست حتی اگر الگوریتم تصویر هم فوق العاده نباشد .گوگل کمرا هم فقط واسه شب هست توی روز عملکرد ضعیف تری از دوربین خود گوشی دارد .آری مگاپیکسل همه چیز نیست اما باید هم رده ها و هم قیمت ها رو با هم مقایسه کرد و اینجاست که میبینی مگاپیکسل بیشتر اهمیت دارد و نتیجه بهتری میگیره .ادغام پیکسل ها واسه محیط های کم نورتر عملکرد بسیار بهتری دارد .شیائمی هنوزم الگوریتم پاشه اشیلش هست ولی با قیمت مناسبی که داره آنچنان هم به چشم نمیاد .سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی هم احتمالا خروجی فوق العاده ای داشته باشه چه در میان رده باشه چه در پرچمدار به راحتی رقبای خودش رو شکست میده .مقایسه پیکسل و انر میان رده خیلی مسخره هست .قیمت همه چیز هست و انگاری همه چشم پوشی کردن .توقع دارن که یه گوشی دو سه ملیونی با سنسور چهل و هشت با شصت و چهار از یه گوشی ده ملیونی با سنسور دوازده مگاپیکسلی بهتر عمل کنه .خخخ .

علی شیخ زاده

مقایسه آنر ۹ ایکس با پیکسل؟😑
استفاده از دوربین پرمگاپیکسل بد نیست استفاده از دوربین پر مگاپیکسل با پردازش نرم افزاری ضعیف بده

Ali_DJ Style

بچها دیروز یه آیفون یازده پرو مکس رسید به دسم گفتم یکم بررسیش کنم دیدم واقعا دوربینش از اونی که تو جی اس ام و دکسومارک میزنن خیلی قوی تره ..چیزی که منو شگفت زده کرد عکس برداری در نور بسیار کم اتاق بود وقتی نایت نود رو فعال میکردی مث روز روشن میشد ،واقعا دوربین حرفه ای داره بنظرم ارزش خریدش از نوت ده پلاس بیشتره با وجود قیمت بیشترش البته میتونین از عمان یا دوبی بگیرید ،داداش خودم از عمان گرفت ۱۰ تومن ۲۵۶ گیگ رنگ طلایی😍

Mahdi

فرض میکنیم دکسومارک امتیاز درستی بده بنظر خودت چرا هنوز امتیاز اینو نمیده؟ بنظر من که قشنگ از هواوی پول میگیرن الان که هواوی اوله بزار خوب فروش بره بعد میان امتیاز آیفون ۱۱ پرو مکس رو میدن اون موقع هم دیگه فایده ای نداره

علی شیخ زاده

مگه دوربین هواوی بده؟
همین نایت مودی که دارید ازش حرف میزنید از صدقه سر خود هواویه که وارد گوشی ها شده
برو بررسی و مقایسه های ۱۱ پرو و میت ۳۰ پرو رو ببین.
دی ایکس او پولی هم که باشه دیگه نمیاد از کاه کوه بسازه

Mahdi

قبل هواوی آیفون ۱۱ پرو مکس رو بررسی میکرد پس چرا امتیازش هنوز نیومده باور کن طرفدار هیچ برندی نیستم حتی اگه مثل خیلی ها پولش رو هم داشتم آیفون نمیگرفتم چون با رابط کاربریش راه نمیام درضمن من نایت مود رو با پیکسل میشناسم

Dr.Nazer

@علی شیخ زاده
نایت مود از صدقه سر هواوی وارد گوشیا شده؟! نایت سایت پیکسل چیه اونوقت؟

Ali_DJ Style

منم کاملا موافقم تا حالا همچین دوربینی رو بررسی نکرده بودم خیلی شارپ و روشنه جزییاتشم واقعا عالیه

Mahdi

ولی بنظر من دوربین پرمگاپیکسل خیلی بهتره البته البته باید قشنگ پردازش نرم افزاری رو باهاش مچ کنن

Mahdi

وای امتیاز cc9 premium شد ۱۲۱ اندازه میت ۳۰ پرو از دکسو نگاه کنید

Mahdi

اطلاعات دقیق دوربینش رو هم نوشته

Mahdi

جناب عطایی پوشش بدید امتیاز دوربین mi cc9 premium edition رو

Mahdi

خواهش

Milad7

عید من روزیه که مردم ایران بفهمن صرفا مگاپیکسل بالاتر به معنی کیفیت بیشتر نیست

Milad7

مثلا طرف میگه چون دوربین آ 50 مگاپیکسل بیشتری داره یعنی بهتر از نوت 10 پلاسه 😐

Amir galaxy

چه خوب باشه چه بد همه شرکتها به این سمت کشیده میشن!!!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)