حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

انتخاب گیتار الکتریک مناسب برای شروع نوازندگی

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

یک گیتار الکتریک با کیفیت و دارای صدایی مناسب، سفر شما برای آغاز نوازندگی و تبدیل شدن به یک نوازنده حرفه ای را آسان تر می کند. گیتار با صدای ضعیف یا نوازندگی سخت، ممکن است حس خوب نوازندگی را درون شما بکشد! نوازندگان مبتدی که با ساز های با کیفیت شروع به کار می کنند، به احتمال زیاد به نواختن گیتار ادامه داده و این امر باعث پیشرفت و روز افزون این افراد خواهد شد. اگر پیش از این هرگز تجربه ی نوازندگی گیتار نداشته اید، سوال اینجاست که چگونه می توانید تفاوت گیتار های مختلف از هم را متوجه شوید؟. در این بخش شما با برخی از مهمترین موارد هنگام خرید اولین گیتار تان آشنا خواهید شد.

تصمیم گیری بر اساس بودجه

چقدر می خواهید برای خرید اولین گیتار خود هزینه کنید؟ این موضوع به میزان علاقه شما به یادگیری و مقدار بودجه شما بستگی دارد. شما می خواهید بهترین گیتار ممکن را خریداری کنید، ولی ممکن است هزینه زیادی برای خرید این گیتار نکنید، چون ممکن است بعدها این گیتار را با یک گیتار بهتری تعویض کنید. والدین، امید زیادی به پیشرفت فرزند خود دارند، اما از طرفی می دانند که ممکن است ظرف چند ماه فرزندشان از این ساز دلزده شود. و این شرایط برای اشخاص مختلف تصمیمات متفاوتی را بدنبال دارد.

انتخاب استایل بدنه مناسب

گیتار های الکتریک در طرح ها و اندازه های مختلفی ساخته می شوند. وقتی نوبت به گیتار های سطح مبتدی می رسد، ممکن است استایل این گیتار ها برای افراد مبتدی چندان حائز اهمیت نباشد. از این گذشته، یک نوازنده مبتدی باید بر روی یادگیری اصول نوازندگی گیتار الکتریک تمرکز کند، نه اینکه شبیه به یک راک استار دیده شود!.
به عنوان مثال: برخی از گیتار های الکتریک بیشتر دارای استایل هوی متال می باشند، و نوازندگان جدیدی که این سبک از ساز ها را انتخاب می کنند، علاقه به نوازندگی هوی متال دارند. به همین ترتیب، یک نوازنده جدید که علاقه به یادگیری جز دارد، قطعا گیتاری با ظاهر متال را انتخاب نخواهد کرد.
خوشبختانه، استایل های بدنه خاص همراه با ژانر های مختلفی در ارتباط با بدنه گیتار ها وجود دارند. بنابراین نوازندگان مبتدی که علاقه به ژانر های مختلف دارند، گزینه های انتخابی زیادی پیش رو دارند.

گیتارهای سالید بادی

این مدل بدنه جز رایج ترین مدل های گیتار الکتریک برای افراد مبتدی می باشد. گیتار های سالید بادی از قسمت سخت چوب ساخته می شوند. استایل های بدنه مختلف شامل موارد زیر است:

گیتار های تک برش (Single cutaway):

مفهوم اصطلاح Cutaway اشاره به انحنای موجود در بدنه گیتار دارد، که این بخش، نواخته شدن نت های بلند فرت برد را راحتتر می کند. گیتار تک برش یا Single Cutaway دارای یک انحنا در یک سمت فینگربرد است. یک نمونه کلاسیک از گیتار های تک برش، گیتار های Gibson Les Paul می باشد.

دو برش (Double Cutaway):

همانطور که از نامش پیداست این گیتار ها دارای دو انحنا در قسمت بدنه می باشند. گیتار های Double Cutaway نواختن نت همراه با فرتینگ انگشتان شما را راحتتر کرده، همچنین فضای بیشتری برای انگشت شست در سمت دیگر فینگربرد ایجاد می کند. از جمله گیتار های Double Cutaway می توان به گیتار های استراتوکستر Fender اشاره کرد.

گیتار های V شکل

شناخت این سبک از گیتار ها بسیار آسان است، و تنها کافیست به اسم آن توجه کنید. گیتار های V شکل بسیاری با طراحی های مختلف در بازار وجود دارند. نمونه های قابل توجه از این سبک گیتار با طراحی V شکل در قسمت بدنه شامل Jackson King V ، Dean ML و Rhoads می باشند.

گیتار الکتریک Explorer شکل یا طراحی اکتشافی:

گیبسون Explorer نوع دیگری از بدنه است که سایر شرکت های ساخت گیتار، به سبک خاص خود ان را طراحی کرده اند. برخی از این سبک گیتار ها شامل: Ibanez Destroyer و Jackson Kelly.

گیتار های توخالی و نیمه توخالی

این گیتار های الکتریک همراه با بدنه توخالی مانند گیتار های آکوستیک عرضه شده اند. گیتار های نیمه توخالی دارای بلوک مرکزی محکم به منظور کمک به کاهش فیدبک می باشند. گیتار های توخالی و نیمه توخالی اغلب در سبک جزمورد استفاده قرار می گیرند، اما راه خود را به سمت سبک راک و بلوز نیز پیدا کرده اند. این گیتار ها می توانند به صورت تک یا دو برش باشند.
پیکاپ ها

پیکاپ گیتار های الکتریک، آهنربایی است که با سیم پیچیده شده است. این پیکاپ ها یک میدان مغناطیسی ایجاد می کنند، و هنگامی که یک استرینگ به ارتعاش در می آید، یک سیگنال الکتریکی ایجاد می کنند و این سیگنال به آمپلی فایر گیتار منتقل می شود. به عبارت دیگر، پیکاپ همان چیزی است که به شما امکان می دهد تا صدای گیتار خود را تقویت کنید.

پیکاپ های گیتار الکتریک

سینگل کویل یا تک سیم پیچ : این پیکاپ ها یک آهنربا یا مجموعه ای از آهنربا ها می باشند. این مجموعه همان پیکاپ های باریک روی گیتار هستند، و صدایی برایت همراه با بایت بسیار دارند، و این سبک از پیکاپ ها برای نوازندگان سبک های بلوز، کانتری و راک بسیار توصیه می شوند.

هامباکر ها : به این پیکاپ ها پیکاپ های دو سیم پیچ یا دابل کویل (Double-Coil) نیز گفته می شود، که آنها مجموعه ای از آهنربا ها یا دو آهنربا می باشند. این پیکاپ ها برای از بین بردن Hum هایی که در پیکاپ های سینگل کویل به وجود می آمد، طراحی و عرضه شده اند. پیکاپ های هامباکر ها در مقایسه با سینگل کویل، صدایی ضخیم و شلوغ تری را ارائه می دهند. نوازندگان جز، متال و راک از این پیکاپ ها برای بیرون کشیدن صدای gutsy استفاده می کنند.

بریج گیتار

بریج بر روی گیتار، در محل اتصال استرینگ ها به بدنه گیتار قرار می گیرد. به عنوان یک مبتدی، سه نوع بریج پایه گیتار وجود دارد:

هاردتیل (Hard-Tail) : به مدل بریج فیکس نیز می گویند. مهمترین مزیت این بریج، دوام تونینگ و نگهداری آسان آن است. انواع مختلفی از بریج های هاردتیل وجود دارند، اما همه آن ها یک کار اصلی را انجام می دهند.

بریج های ترمولو : این مدل بریج ها دارای بازویی هستند که می تواند برای تغییر Pitch استرینگ مورد استفاده قرار گیرد. این بریج ها با حرکت خود، تنش روی استرینگ ها را محکمتر یا سست تر می کنند.

ترمولو دابل-لاکینگ (Double locking) : برخی گیتار های سطح مبتدی ممکن است دارای این نوع از ترمولو باشند، مانند گیتار های Floyd Rose. این بریج ها شبیه به بریج های ترمولو بوده با این تفاوت که طراحی آن ها امکان قفل کردن استرینگ ها را در بخش هد استاک نات و بریج را فراهم می کند. این کار دوام بالای تیونینگ حتی بعد از استفاده سنگین (Heavy use) را فراهم می کند.

تن وود های گیتار

تن وود چوب های است که گیتار از آن ساخته میشود. در گیتار الکتریک، در درجه اول چوب های مورد استفاده برای بدنه و نک مطرح هستند.این دو قسمت می توانند از یک یا چند چوب مختلف باشند. به عنوان مثال، یک گیتار Les Paul معمولا دارای یک بدنه و نک از جنس ماهاگانی می باشد، در حالی گیتارهای استراتوکستر دارای بدنه ی آلدر و نک از جنس میپل می باشند.

از کجا بخریم‌؟

اگر به دنبال خرید گیتار الکتریک به قیمت مناسب هستید به شما خرید اینترنتی از سایت سازکالا را پیشنهاد میکنیم. این مجموعه نماینده رسمی برترین برندهای تولید کننده گیتار بوده و هر محصولی که در بازار ایران موجود باشد را می توانید به بهترین قیمت از ان تهیه کنید.

این مجموعه علاوه بر تنوع محصول و قیمت مناسب به شما خدمات مشاوره خرید ساز را به صورت تلفن و رایگان ارائه میدهد که شما مشاوره را مستقیما از یک استاد و نوازنده با تجربه دریافت خواهید کرد.

و از همه مهمتر اینکه شما می توانید ساز مورد نظر خود را به صورت نقد یا اقساط خریداری کرده و درب منزل در سراسر کشور تحویل بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت سازکالا SazKala.com مراجعه کرده و با یک تماس تلفنی با شماره 02154772 با کارشناسان سازکالا ارتباط برقرار کنید.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

مرسی 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)