حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چاندرایان ۲ سطح نشین ویکرام را در سطح ماه پیدا کرد

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | فناوری هوافضا

دو روز پیش بود که در ترنجی خواندیم فرود روی ماه هندی ها ناکام ماند. حالا اما خبر خوب این است که سطح‌نشین ویکرام هند قرار بود نیمه‌شب جمعه فرودی آرام را بر سطح ماه تجربه کند. با این حال در لحظات پایانی فرود ارتباط این فضاپیما با زمین قطع شد. چاندرایان ۲ سطح نشین ویکرام را در سطح ماه پیدا کرده و در ادامه با هم درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.

از آن زمان متخصصان سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) در تلاش برای یافتن و برقراری ارتباط با این فضاپیما هستند. به تازگی مدارگرد چاندرایان ۲ توانسته تصویری از سطح‌نشین ویکرام تهیه و موقعیت آن را روی سطح ماه مشخص کند. با این حال هنوز ارتباط با سطح‌نشین ویکرام برقرار نشده است. البته سازمان پژوهش‌های فضایی هند تصویر ثبت شده از سطح‌نشین ویکرام را منتشر نکرده است.

طبق اعلام رییس سازمان پژوهش‌های فضایی هند تلاش‌ها برای برقراری ارتباط مجدد با سطح‌نشین ویکرام حداقل به مدت ۱۴ روز ادامه خواهد داشت.

قرار بود سطح‌نشین ویکرام در حوالی قطب جنوب ماه فرود بیاید. با این حال زمانی که ارتفاع این فضاپیما از سطح ماه تنها حدود دو کیلومتر بود ارتباط با زمین قطع شد و هنوز سرنوشت دقیق سطح‌نشین ویکرام مشخص نیست. این اولین تلاش هند برای فرود فضاپیما بر سطح ماه بود.

با این که شرایط سطح‌نشین ویکرام هنوز مشخص نیست اما مدارگرد چاندرایان ۲ در سلامت کامل مشغول فعالیت در مدار ماه است. این مدارگرد در مجموع هشت ابزار علمی و دوربین در اختیار دارد و دوربین آن یکی از دقیق‌ترین دوربین‌هایی است که در ماموریت‌های ماه استفاده شده است. طبق برنامه‌ی اولیه قرار بود مدارگرد چاندرایان ۲ حدود یک سال در مدار ماه فعالیت کند. اما طبق اعلام مقامات ISRO احتمالا این فضاپیما بتواند حدود هفت سال به فعالیت خود ادامه دهد.

چاندرایان ۲ دومین ماموریت هند به سمت ماه است. پیش از این و در سال ۲۰۰۸ هند ماموریت چاندرایان ۱ را روانه‌ی ماه کرده بود. در ماموریت چاندرایان ۱ نشانه‌هایی مبنی بر وجود یخ آب در قطب‌های ماه یافت شد. برخی از دهانه‌های قطبین ماه همیشه در سایه قرار دارند و از گرمای شدید روزهای ماه در امان هستند.

اکنون و در ماموریت چاندرایان ۲ هند تلاش دارد تا با نگاهی دقیق‌تر تنها قمر زمین را کاوش کند. کشوری که به نظر یکی از بازیگران جدید و مهم عرصه‌ی فضایی است.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

این هندی ها فضانوردی‌شون هم مثل فیلماشونه…😂
اول میگن کلاً ارتباط قطع شده و گم شده و بعد یهو فضانورد تو هاله‌ای از خاک پیدا میشه…😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)