حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آنچه شرکت‌های سرویس‌دهنده تبلیغ در گوگل نمی‌خواهند شما بدانید

نوشته

4 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

انتخاب شرکتی معتبر و مناسب برای انجام تبلیغات در گوگل برای کسب و کار شما، شاید در ابتدا بسیار ساده و بدون پیچیدگی به نظر بیاید‌ اما همچون سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، نیاز به دانستن نکاتی ظریف و اطلاعاتی دارد که معمولا شرکت‌های ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ نمی‌خواهند شما از آن باخبر شوید. شاید اگر تا پیش از این تصمیم گرفته باشید که برای افزایش ترافیک سایت، ایجاد سرنخ و در نهایت فروش در کسب و کار از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنید، عباراتی همچون «تبلیغ در گوگل»؛ «تبلیغات ادوردز» یا «گوگل ادوردز» را جستجو کرده باشید. اما میان این همه گزینه‌هایی که نتایج گوگل پیش‌روی شما قرار می‌دهد، کدام‌یک را باید انتخاب کرد؟

راهنمای کامل انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر برای تبلیغ در گوگل

 

هر کدام از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ خدمات تبلیغات در گوگل خود را طوری توصیف می‌کنند، که گویی از یک تا آژانسی دیگر یک دنیا اختلاف وجود دارد. اما اصل ماجرا یکیست. برای درک دقیق این گزاره پیشنهاد می‌کنم که راهنمای انتخاب بهترین شرکت تبلیغات گوگل را تا پایان مطالعه کنید.

تبلیغات در گوگل چیست؟

سرویس تبلیغات گوگل، یکی از هوشمندترین پلتفرم‌های تبلیغاتی است که می‌توانید با استفاده از آن براساس استراتژی‌های متنوع با پرداخت مبلغ دلخواه به گوگل، کسب و کار خود را تبلیغ کنید. تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل، تبلیغات در شبکه نمایش گوگل، ریمارکتینگ، CPC ،CPA ،CPI، … کلماتی است که شاید در حوزه گوگل ادز به آنها برخورده باشید.

این موارد از اصطلاحات تخصصی تبلیغ در گوگل هستند که نیازی به دانستن همه آنها نیست و در صورت تمایل می‌توانید در مرجع آموزشی سایت وی دیجیتال مارکتینگ با تمام آنها آشنا شوید. اما استفاده صحیح از آنها به مهارت و دانش کافی نیاز دارد. اینکه دقیقاً قصد دارید چه خدمات و محصولی را با چه هدفی به کاربر نمایش دهید و چطور از سایر رقبا پیشی بگیرید می‌تواند در نوع قیمت‌گذاری و بودجه تخصیصی تاثیر بگذارد.

تعرفه تبلیغات در گوگل چقدر است؟

شما باید بدانید که در ازای پرداخت x تومان چه خروجی (کلیک، نصب، مشاهده و..) دریافت می‌کنید بنابراین در اولین گام، کارشناس رسمی و تایید شده از گوگل، باید به شما برآورد دقیقی از وضعیت رقبا، کلمات کلیدی و هزینه تقریبی هر کلیک ارائه کند. پس از دریافت این برآورد با شارژ اکانت با مبلغی معین تبلیغات آغاز می‌شود.

دلار آمریکا یا نیوزیلند؟ لیر یا درهم ؟

وجود جداول قیمت‌ براساس ارزهای متفاوت در ابتدا کاربران بسیاری را سردرگم می‌کند. 4 نکته مهم در این جداول قیمت‌ وجود دارد که با دانستن آن می‌توانید صادق‌ترین آژانس ارائه دهنده خدمات را انتخاب کنید.

ارزش ارز در سرویس تبلیغات در گوگل چگونه ارزیابی می‌شود؟

ارز معیار در گوگل دلار آمریکاست و سایر ارزها طبق ارزششان در مقایسه با دلار آمریکا محاسبه می‌شود. بنابراین اگر اکانت گوگل ادوردز با درهم شارژ شود، فردی که واحد پولی درهم داشته باشد در شرایط مساوی و جایگاه یکسان با رقیب دیگر که به‌ازای هر کلیک 1 دلار آمریکا می‌پردازد، بایستی 5.66 درهم هزینه کند.

برای دیدن ارزش ارزها می‌توانید به سایت xe.com مراجعه کنید. باید ذکر کنیم که استفاده از دلار آمریکا یا ارزی دیگر چندان مهم نیست چرا که شما براساس نرخ روز هر ارز اکانت خود را شارژ می‌کنید و این تبدیل در سرویس گوگل انجام می‌شود. اگر فردی واحد ارزی اکانت را به‌عنوان امتیاز به شما معرفی کرد، در انتخاب آن سرویس‌دهنده احتیاط کنید!

تاثیر نوسانات  نرخ ارز در ایران بر هزینه تبلیغات در گوگل

با وجود نوسانات زیاد ارز در ایران، اما سایت‌های ارائه قیمت ارز همیشه بروز به تعداد فراوان هستند. پیش از آنکه دکمه خرید اکانت ادوردز را کلیک کنید به پلن‌های تبلیغات در گوگل نگاهی بیاندازید. آیا قیمت ارز را درج کرده‌اند؟ قیمت ارز نوشته شده با قیمت واقعی چقدر اختلاف دارد؟

اگر قیمتی درج نشده است. لطفاً به یکی از سایت‌های نرخ ارز بروید و ماشین حساب را بردارید. حالا  قیمت به تومان پلن را تقسیم بر میزان نرخ ارز در پلن کنید. عدد چند شد؟!

جدول زیر مربوط به یکی از شرکت‌های تبلیغات در گوگل است.

نرخ روز درهم، هنگام درج این تعرفه‌ها 3560 تومان است اما در این جدول درباره نرخ درهم هیچ اطلاعاتی ذکر نشده است. مجموع کارمزد دریافت شده از کاربر حدود 63 درصد است! طبیعی است که این نکته نیز در هیچ‌جا ذکر نشده است.

178.000  = 50 * 3560 (نرخ واقعی برای 50 درهم)

112.000 = 178.000- 290.000 (مابه التفاوت قیمت پلن با قیمت درهم؛ 63% کارمزد)

مراقب کارمزد ارز و گران فروشی ارز باشید.

حقیقت تلخ: برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تبلیغات گوگل دلار را گران‌تر به شما می‌فروشند اما با پیچیده کردن جداول قیمت و ایجاد سردرگمی کاربران هیچگاه این حقیقت را علنا فاش نمی‌کنند. این گروه از افراد به دلیل نداشتن اکانت‌های معتبر و نداشتن امکان واریز پول به‌صورت مستقیم، هزینه خود را از شما دریافت می‌کنند! بدتر آنکه در ظاهر کارمزد مدیریت اکانت را کم اعلام می‌کنند اما ارز را تا 3 برابر گران‌تر به شما می‌فروشند.

از طرفی با افزودن ردیف‌های زیاد (قابلیت‌های اساسی سرویس تبلیغات گوگل که بسیار ساده است) در جدول قیمت موجب سردرگمی کاربران می‌شوند. به تعبیری دیگر قصد دارند با پر کردن چشم مشتری خود را برجسته‌تر از سایرین نشان دهند و ذهن را از محاسبات قیمت ارز و ارزش اکانت دور کنند.

نرخ هر کلیک فقط 1 سنت!!

تبلیغات در گوگل مانند تبلیغات بنری در پلتفرم‌های ایرانی نیست بنابراین نرخ ثابتی برای هر کلیک تعریف نمی‌شود. سیستم تبلیغات گوگل طبق فاکتورهای مختلفی نظیر Quality Score، پررقابت بودن عبارات هدف و… نرخ هر کلیک روی تبلیغ شما را تعیین می‌کند.

اگر در تعرفه قیمت تبلیغات ادوردز با دیدن عبارت هر کلیک 1 تا 5 سنت خوشحال شده‌اید لطفاً کمی تامل کنید. این یک استراتژی قدیمی است. اغلب اوقات در روز اول تبلیغات، نرخ کمی برای کمپین‌ها تعریف می‌شود اما با گذشت یک روز نرخ‌ها تغییر می‌کند.

متاسفانه برخی از آژانس‌ها از این ترفند برای جلب نظر مشتری استفاده می‌کنند اما واقعیت چیز دیگری است.

کوپن تخفیف یا شارژ رایگان می‌دهید؟

اگر با دنیای گوگل ادوردز چندان آشنا نباشید احتمالاً چیزی درباره بن تخفیف ادوردز نشنیده باشید. البته به نفع بسیاری از شرکت‌های تبلیغات در گوگل نیست که درباره کوپن تخفیف به شما اطلاعاتی بدهند، اما این امتیاز وجود دارد.

گوگل به گوگل پارتنرها براساس میزان شارژ اکانت، کوپن تخفیف بصورت دوره‌ای تخصیص می‌دهد. این کوپن تخفیف حق مسلم کاربران و مشتریان هر شرکتی است و اساساً گوگل از این سیاست تشویقی برای افزایش تبلیغات ادوردز و کمک به کاربران استفاده می‌کند.

به جرات می‌توان ادعا داشت که نزدیک به 90 درصد از شرکت‌های پارتنر گوگل در ایران بن تخفیف دارند اما شاید کمتر از 10% از آنان این بن را با مشتریان خودبه اشتراک می‌گذارند و الباقی را به آنها در قالب خرید اکانت می‌فروشند!

جدول زیر مربوط به یکی از معدود پارتنرهای رسمی گوگل در ایران است که کوپن تخفیف را به کاربران ارائه کرده است.

چطور به اکانت گوگل ادورز دسترسی داشته باشم؟

دسترسی مستقیم به اکانت گوگل ادوردز حق شماست. هیچ شرکتی به هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند دسترسی مستقیم و کامل را به شما ندهد یا آنرا منوط به رسیدن به حدنصاب مبلغ معینی از شارژ نماید. حتی اگر قصد ندارید که ساخت کمپین و یا تغییر در قیمت‌گذاری کمپین را به‌عهده بگیرید همچنان باید به اکانت خود دسترسی داشته باشید. برخی شرکت‌ها حتی دسترسی مستقیم را جزو آپشن‌های پلن‌های گرانتر به حساب می‌آورند.

متاسفانه برخی از شرکت با ساخت رابط کاربری فرعی در ظاهر دسترسی مستقیم به شما می‌دهند اما واقعیت چیز دیگری است.

برای ایجاد این دسترسی، شرکت باید اکانت گوگل شما را دریافت کرده و سپس و دسترسی مستقیم را به آن بدهد. با استفاده از vpn به اکانت گوگل ادز وارد شده و اطلاعات کامل اکانت و کمپین قابل مشاهده و ویرایش است.

پارتنر گوگل هستید؟

اگر تا چند سال پیش گوگل پارتنر بودن در ایران شبیه یک جادو یا معمای حل نشده بود اما این روزها گرفتن گواهینامه گوگل پارتنر و مشاهده تاییدیه آن بسیار شفاف است. با این حال هنوز هستند شرکت‌های بسیاری که بدون نداشتن این گواهینامه کاربران زیادی را فریب می‌دهند.

چطور فریب نخوریم؟

گوگل به کارشناسان تبلیغات خود پس از گذراندن دوره و قبول شدن در امتحانات، گواهینامه‌ای تحت عنوان گوگل پارتنر اعطا می‌کند. این گواهینامه با کلیک بر تصویر Google partner به شرط روشن بودن فیلترشکن بر روی لینکی شبیه لینک زیر قابل مشاهده است:

https://www.google.com/partners/agency?id=9678596116

*توجه داشته باشید که عنوان گواهینامه‌ای که در صفحه می‌بینید باید با عنوان مجموعه یکی باشد. برخی ممکن است با استفاده از گواهینامه شرکت‌های دیگر و توجیهاتی نظیر تحریم ایران این مغایرت را برای شما طبیعی جلوه دهد، اما اینگونه نیست.

*این گواهینامه در وبسایت رسمی گوگل قرار داد. بنابراین پس از کلیک بر تصویر به بخش آدرس بار خود نگاه کنید. اگر چیزی به غیر از آدرس زیر در مرورگر شما ظاهر شد، متاسفانه آن شرکت به شما دروغ گفته است.

چرا گوگل پارتنر بودن مهم است؟

استفاده از امکانات سرویس تبلیغات گوگل نیاز به دانش تخصصی و تجربه کافی دارد. این تخصص با دیدن ساعت‌ها مشاهده ویدیو آموزشی یا انجام چند ده کمپین به دست نمی‌آید. بخاطر داشته باشید که انجام تبلیغات در گوگل به تنهایی موجب فروش محصول یا افزایش ترافیک هدفمند نمی‌شود. نداشتن اطلاعات و تجربه کافی مجری ادوردز می‌تواند تبلیغات گوگلی را به جهنمی برای شما تبدیل کند.

اما پارتنر رسمی گوگل می‌تواند به شما کمک کند که چطور با سایرین رقابت کنید، چه استراتژی برای دریافت نتایج حداکثری بکار ببندید، نرخ هر کلیک را کم کنید و تبلیغات در گوگل را به ابزاری قدرتمند برای افزایش فروش و دستیابی به اهدافتان تبدیل کند.

اگر قصد دارید تبلیغات در گوگل بازوی قوی برای کسب‌وکار شما باشد فقط به پارتنرهای گوگل مانند وی دیجیتال مارکتینگ اعتماد کنید و تبلیغات را به آنان بسپارید.

 

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)