حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فناوری بلندگوی یکپارچه با نمایشگر سامسونگ گلکسی ای ۶۰ (Galaxy A60) به چه صورت است؟

نوشته

4 سال قبل | 20 دیدگاه | سامسونگ، فناوری‌های نوین

سامسونگ برای نخستین بار از فناوری صدای داخل نمایشگر (Sound on Display) در گوشی گلکسی ای ۶۰ (Galaxy A60) خود استفاده کرد. در این مطالب می خواهیم ببینیم که چگونه این شرکت از فناوری صوتی جدید خود برای ارائه‌ی طراحی تمام صفحه استفاده می‌کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم فناوری بلندگوی یکپارچه با نمایشگر سامسونگ گلکسی ای ۶۰ (Galaxy A60) به چه صورت است؟

نمایشگر گلکسی ای ۶۰ (Galaxy A60)

فناوری صدای یکپارچه با نمایشگر گلکسی ای ۶۰

فناوری صدای یکپارچه با نمایشگر گلکسی ای

گزارش شده است که سامسونگ به زودی از یک فناوری صوتی جدید به نام «صدای داخل نمایشگر» در یکی از گوشی‌های گلکسی نوت ۱۰ یا گلکسی اس ۱۱ خود استفاده خواهد کرد تا بتواند حاشیه‌های اضافی بالای نمایشگر را حذف کند. شایعات مختلفی در مورد این که چنین فناوری در نوت ۱۰ استفاده می‌شود را شنیده‌ایم٬ اما با نگاهی به رندرهای رسمی منتشر شده از این گوشی می‌توانیم یک حفره‌ی کوچک را در حاشیه‌ی بالایی نمایشگر ببینیم که مربوط به یک اسپیکر رو گوشی می‌شود. بنابراین استفاده از فناوری صدای داخل نمایشگر به گلکسی اس ۱۱ موکول می‌شود.

ال جی نیز مشغول توسعه‌ی فناوری مشابه به نام “Crystal Sound” است که در حال حاضر روی گوشی ال جی جی ۸ از آن استفاده کرده است. سونی نیز صاحب چنین فناوری با نام “Acoustic Surface” است که از آن در تلویزیون‌های خود استفاده کرده و آخرین مورد٬ فناوری “Acoustic Display Technology” نام دارد که هواوی از آن روی گوشی پی ۳۰ پرو استفاده کرده است.

ما در کنفرانس MWC 2019 که ماه فوریه در بارسلونا برگزار شد موفق شدیم از نزدیک با طرح مفهومی ویوو اپکس ملاقات کنیم. این گوشی سپس با نام ویوو اپکس به بازار عرضه شد. اسکنر اثر انگشت نصف نمایشگر این گوشی را پوشش می‌داد و همزمان از فناوری صدای داخل نمایشگر شرکت ویوو به نام “Screen SoundCasting” نیز بهره می‌برد. متخصصان با کالبدشکافی این گوشی دریافته‌اند که یک دستگاه کوچک به پشت پنل OLED چسبیده است که ضربه‌های الکترومغناطیسی را به صورت مستقیم به پنل ارسال می‌کند و امواج هوای بالای آن می‌توانند ارتعاشات صدا را به گوش کاربر برسانند.

صدای یکپارچه با نمایشگر به چه معناست؟

گلکسی ای ۶۰

گلکسی ای ۶۰

هنگامی که سامسونگ سال گذشته در کنفرانس SID توجه ما را به یک طرح مفهومی صدای درون نمایشگر جلب کرد٬ اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار داد. در این روش٬ ونل از ارتعاش و هدایت استخوانی می‌تواند نیاز شما به یک اسپیکر رو گوشی را نادیده بگیرد و کمک کند صفحه را از بالا و پایین صفحه گسترش دهید. البته این نمونه اولیه را روی یک دستگاه گلکسی اس 9 پلاس مشاهده کردیم٬ اما امید می‌رود نسخه‌ی نهایی آن در گوشی گلکسی اس 11 به تجاری‌سازی برسد.

دو شرکت سامسونگ و ال جی این فناوری صوتی را روی نمایشگرهای OLED گوشی‌هایگلکسی ای 60 و جی 8 به کار برده‌اند. گفته می‌شود پهنای باند انتقال صوت در این روش در محدوده‌ی 100 تا 8000 هرتزی قرار دارد و به لطف ارتعاشات بسیار خوب٬ شما با قرار دادن گوش خود در قسمت بالایی نمایشگر٬ می‌توانید صداها را بشنوید. ویوو می‌گوید:

در مقایسه با سایر راه حل‌های صوتی برای عرضه‌‌ی تلفن‌های هوشمند بدون حاشیه٬ این سیستم قدرت را حفظ کرده٬ نشت صدا را کاهش می‌دهد و برای ارائه‌ی تجربه صوتی خوب٬ نویز کمی را به همراه دارد.


اول از همه شما به یک نمایشگر OLED برای قراردادن محرک‌ها در پشت آن نیاز دارید. پنل‌های LCD دارای یک لایه‌ی نور پس‌زمینه‌ی اضافی هستند و قادر به انتقال ارتعاش‌های الکترومغناطیسی کوچک که پمپ‌های هیدرولیک از طریق صفحه نمایش پمپ می‌کنند نیستند.

وقتی در مورد اسپیکرها صحبت می‌کنیم٬ احتمالا آن دیافراگم‌های مخروطی‌شکل که در بالای یک فاصله‌ی مغناطیسی و حلقه‌های صدا قرار دارند را تصور می‌کنید. نیازی نیست دیافراگم‌ها شکل مخروطی داشته باشند٬‌ با این حال ماهیت ارتعاشات برای آنکه بتواند از امواج هوایی برای انتشار صدا استفاده کند کافی است. این دقیقا همان چیزیست که پشت نمایشگر ال جی جی 8 و هواوی پی 30 پرو اتفاق می‌افتد.

پی 30 پرو دارای دو صفحه‌ی مدور شبیه به باتری ساعت است. صفحه‌ی بزرگ‌تر برای مکالمات صوتی شما استفاده می‌شود و صفحه‌ی کوچکتر برای ایجاد ارتعاش نوتیفیکیشن‌ها و مواردی از این دست استفاده می‌شود.

فناوری صدای داخل نمایشگر سامسونگ نیز از چنین روشی استفاده می‌کند. یک محرک کوچک یا دو محرک در پشت نمایشگر AMOLED قرار دارد. گلکسی ای ۶۰ یا گلکسی ام ۴۰ نخستین گوشی‌های سامسونگ هستند که این فناوری را به کار گرفته‌اند. حال سامسونگ می‌خواهد چنین فناوری را همراه طراحی تمام صفحه‌ی خود در گوشی‌های پرچمدارش نیز به کار بگیرد. عکس زیر به وضوح حضور یک قطعه‌ی محرک را نشان می‌دهد.

نظر شما درباره این فناوری چیست؟ تا به حال به آن تجربه ای داشته اید؟

اشتراک در
اطلاع از
20 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

فکر نمیکنم برای شرکتی مثل سامسونگ فعلاً دادن بلندگوی یکپارچه با نمایشگر در میانرده ها مناسب باشه(در پرچمدار ولی عالیه)…
چون همینطوریش نمیتونه قیمت رو مثل چینی ها کم کنه و داشتن این امکانات که فعلاً قیمتشون فراتر از حد مناسب هست و میانرده های سایر شرکت ها هم ندارن، برای یک میانرده سامسونگ، ضرری که به قیمت و تصور مشتری از قیمت مناسب میزنه بیشتر از فوائدش در تبلیغات برای اون گوشی هست…
از طرف دیگر تجربه نشون داده استفاده از این تکنولوژی های جدید در میانرده های سامسونگ، برعکس بقیه برند ها که معنای پرده تکنولوژی گذشته رو کنار زدن و ارائه ویژگی های بهتر میده، برای سامسونگ بازگشت به گذشته بوده بیشتر و معنای خوبی نخواهد داد…
(نمونه‌ش استفاده از حسگر انگشت داخل صفحه که آشنایان میگن کاش همون حسگر قدیمی خازنی رو استفاده میکرد که خیلی از اوقات مجبور نشیم چند بار دستمون رو بذاریم رو صفحه و هر بار باز نشه و نمونه دیگش استفاده از ترند بروز رنگ های گرادیانی که به استفاده از گلاستیک که متریالی ارزانتر و بی کیفیت تر از شیشه هست انجامید و حس شیشه رو به خوبی القا نمیکنه و استفاده از ترند گوشی های چند دوربینه که در نهایت به خلق گوشی‌ای مثل a9 انجامید که واقعاً اگر دو تا دوربین ولی با کیفیت خوب داشت خیلی بهتر بود)

chalton

وقتی یه طرفدار چینی غیر مستقیم میگه برند چینی بهتره😆🖕اسکول بزار درتو،
پرچمدارای هواوی رو کیفیتش رو دیدیم بارها که چه جوری بودن پس الکی جو نده اینجا تا اون مردمی که میخوان بیان اینجا واسه تحقیقات تا گوشی بخرن تحت تاثیر دروغهای تو نشن،
هیچ برندی مثل سامسونگ از میان رده هاش پشتیبانی نمیکنه،قیمت هاشم که واقعا خوبه،یکی از آشناهای رفیقم پارسال بدبخت یه p20 خریده بود بدبخت یک ماه نشده بود گوشیش بردش سوخته بود،میگفت اشتباه کردم هوآوی گرفتم مثل چی پشیمونم،هر جا رفته بود گفته بودن بردش نیست باید از چین سفارش بدی بیارن،دیگه بیخیال شده بود،رفت یه گوشی دیگه گرفت سامسونگ s7 ادج گرفت چون پولش کم بود،الانم راضیه میگه عالیه تازه گوشی سه سال پیش سامسونگ رو گرفته میگه واقعا خوبه.

_V_

فن شیائومیه…

The Destroyer

آره طبق گفته چالتون کبیر و اندازه گیری های دقیق ایشون پرچمدار های هواوی به شدت بی کیفیت هستن و بعد از 6 ماه به طور دقیق 30 درصد افت کیفیت رو دارن

ronin

😂😂😂👍

Dr.Nazer

ولی طبق اندازه‌گیری‌های من ۲۹.۷۸۵۲ درصد افت کیفیت دارن. خط‌کشِ چالتون خرابه

The Destroyer


😂😂🤣

ronin

من دنبال اون احمقایی ام که به چالتون مثبت میدن😂
یا متعصبای سامسونگن که جلو چینیا کم نیارن
یا خودشه به خودش مثبت میده

_V_

یکیش که قطعا اون یدونه مثبتیه که هرکس میتونه به خودش بده…

Dr.Nazer

هر بار ک از سایت بری بیرون و بیای داخل دوباره میتونی مثبت و منفی بدی. احتمالا چالتون کبیر هم از این روش استفاده میکنه

afsoon

دکمه خاموش روشنت کجاست🤣🤣😂چقدر رو داری به سنگ قزوین میگی زکی برو کنار که من هستم 🤣😂ولی ۴۰۰ هزار تومن نوش جونت ما هم چهارصد میزاریم روش تو فقط ما رو بخندون🤭🤣

chalton

هیییییس دخترها فریاد نمیزنن.
اروم یواش تکرار کن،برند اول موبایل 12 ساله سامسونگه،برند اول موبایل 12 ساله سامسونگه،برند اول موبایل 12 ساله سامسونگه.برند اول موبایل 12 ساله سامسونگه.

MohammadFarhaadi

گفتی گلاستیک بی کیفیتتر از شیشست؟!!!الان یکی از کاربرا میاد کلی در وصف گلاستیک!توضیح میده!جالبه که تو تیتر گفته توضیحات در مورد تکنولوژی بکار رفته تو ای شصت اونوقت تو متن گفته تو این گوشی بکار نرفته و شاید تو اس یازده باشه!!!خو چه کاریه؟!اینکه مثلا بیای تیتر بزنی مایکروویو بکار رفته در نوت ده سامسونگ بعد تو متن بنویسی مگه تو گوشی هم مایکروویو میزارن؟!

_V_

۱-تو ای۶۰ به کار رفته گفته توی نوت۱۰ به کار نمیره اونم احتمالی
۲-گلاستیک،همون پلی کربنات پولیش خوردس،،قیمت کمتر وزن کمتر و دردسر کمتر و نشکن بودن در کنار نمای شیشه ای اما خش پذیری فوق العاده بد!در عوض شیشه،ضد خشی و شاید حس بهتر!
من کاری ندارم ک تو پرچمدارام به کار رفته ولی اگر فکری به حال خش میکردن ب نظر من دیگه گلاستیک بهتر از شیشه میشد برای یه کاربر

afsoon

خدابیامرز می میکس چهار سال پیش این سیستم رو داشت 🤣🤣🤣قابل توجه اصیل پرستان 🤣🤭

Dr.Nazer

ببین عمو یه بار دیگه کامنت بذاری ۳۸ تا خنده بذاریا، میام اونجا ب ۳۸ روش سامورایی و وایکینگ ب صورت ۳۶۰ درجه از ۲۹.۵۷۸ نقطه.. نصیحتت میکنم😐📿

_V_

ولش کن اینو انقدر فشار بهش اوررم دیگه تنها راهش ایموجیه
التبه میگن از قدیم #دختر_است_دیگر

afsoon

دروغ نگفتم که .حقیقت هست .چهار سال پیش می میکس این جوری بوده .مهم نیست حرفات .دخترم اره ولی ارزشم هزار برابر تو هست .

_V_

من کاری به ارزش شما ندارم به هیجاناتی ک توی همه کامنتات(مربوط به سامسونگ و امریکا) موج میزنه میگم

_V_

خوش به حالت ک هزار برابر من ارزش داری
من اصلا پی پی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)