حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کارمندان هواوی در پروژه‌های نظامی چین همکاری داشته اند

نوشته

4 سال قبل | 17 دیدگاه | هواوی

دیروز بود که در ترنجی خواندیم هواوی ارتباط خود با ارتش چین را رد می کند اما گزارشی از بلومبرگ منتشر شده و حالا هواوی در انکار ارتباط داشتن با دولت چین بیش از هر زمان دیگری کاری دشواری در پیش دارد. گفته می شود کارمندان هواوی در پروژه‌های نظامی چین همکاری داشته اند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی مدعی شده شماری از کارکنان هواوی در پروژه‌هایی با ارگان‌های مختلف ارتش آزادی بخش خلق چین همکاری داشته‌اند. هرچند گفته شده کارکنان یاد شده به طور غیر رسمی در این پروژه‌ها مشارکت داشته‌اند، اما می‌تواند ادله تازه‌ای علیه ادعای استقلال کامل هواوی باشد.

احتمال همکاری هواوی با دولت چین و به ویژه نیروهای نظامی این کشور، نگرانی کشورهای مختلفی را در سراسر دنیا برانگیخته است. رگلاتوری ها در بسیاری از کشورها به‌کارگیری تجهیزات ساخت هواوی را در توسعه شبکه‌های 5G  منع کرده کرده‌اند یا به دنبال منع آن هستند. همه این‌ها در سایه ترس کشورها از احتمال جاسوسی گسترده دولت چین از طریق تجهیزات شبکه ساخت هواوی است.

نگرانی‌ها تا جایی پیش رفته که دولت ایالات متحده با صدور یک دستور لازم الاجرا در سال 2019، خرید تجهیزات هواوی را منع کرده است. حتی ماه می‌گذشته کمپانی‌های آمریکایی از همکاری با هواوی منع شدند. البته به نظر می‌رسد جنگ تجاری میان آمریکا با چین، در اتخاذ این تصمیم بی تأثیر نبوده باشد.

هواوی تازه‌ترین اتهام‌های وارد شده به کمپانی را رد کرده و مدعی شده از فعالیت شخصی کارکنان خود در پروژه‌های خارج از این کمپانی بی خبر است. با این حال هواوی به این آسانی نمی‌تواند خود را از این اتهام مبرا کند؛ چراکه در گزارش بلومبرگ ادعا شده کارکنان هواوی تحت عنوان کارمند هواوی در پروژه‌های مورد بحث مشارکت کرده‌اند و حتی نام این کمپانی به صراحت در اسناد ادعایی آورده شده است.

بلومبرگ می‌گوید پژوهشگران هواوی و ارتش آزادی بخش خلق چین دست کم در 10 پروژه همکاری داشته‌اند که از هوش مصنوعی تا ارتباطات رادیویی را در بر می‌گیرد. البته این خبرگزاری یادآور شده اسناد ادعایی، لزوماً ارتباط مستقیم میان هواوی و دولت چین را ثابت نمی‌کند. با این حال آنها به صراحت مدعی شده‌اند هواوی همکاری‌هایی با ارتش چین داشته است که می‌تواند بر سوءظن‌ها به این کمپانی بیفزاید.

مطمئناً این یک خبر خوب برای هواوی نیست که در تلاش است تأمین کنندگان آمریکایی خود را حفظ کند. با کنار هم قرار دادن گزارش‌های مختلف، از جمله گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا که هواوی را با نهادهای اطلاعاتی چین مرتبط دانسته، وضعیت این کمپانی هیچ خوب به نظر نمی‌رسد و چنین گزارش‌هایی می‌تواند تلاش هواوی برای باطل کردن تحریم‌های مختلف ایالات متحده را در دادگاه با دشواری بیشتر مواجه کند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید وضعیت هواوی با این گزارش به چه سمتی پیش برود؟

اشتراک در
اطلاع از
17 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

مدرک کو
با حرف نمیشه کسی رو متحم کرد
با اینکه همین حالا واتس اپ
اینستاگرام و فیسبوک هم جاسوسی میکنن
هم اطلاعات رو به سایر کشورها میفروشن

chalton

اصلا برند هوآوی ساخته شد برای جاسوسی.از گوشی بگیر تا تجهیزات مخابراتی،صاحب اصلی برند هواوی ارتش و وزارت اطلاعات چین هست که فقط برای اهداف اطلاعاتی و جاسوسی ساخته شده است با بودجه نامحدود،شما برندهای دیگه رو ببینید،همین سامسونگ،اپل،سونی اینا همه محدودیت دارن در بودجه هاشون محدوده و زیر نظر دولت نیستن سود و ضرر پای خودشونه،اما برند هواوی واسه ارتش و سازمان اطلاعات چین هست با بودجه نامحدود که ضررهای زیادی بکنه واسشون مهم نیستن و به دزدی اطلاعات از افراد جهان می‌پردازند.

mostafa3

سامسونگ خودش سر دسته تمام جاسوسهاست
برو ببین همین پردازنده اگزینوس سامسونگ جز بازار آسیا آفریقا هیچ جا استفاده نمیشه
نه تو اروپا اجازه فروش داره نه آمریکا
علت امنیت ملی اون کشورهاست
ترس از جاسوسی سامسونگ هست

chalton

دوست عزیز معلوم شد کاملا بی اطلاعی و فقط ریپلای زدی که یه چیزی بگی،به جز امریکا و چین کل گوشی‌ های سامسونگ با اکسینوس توزیع میشه تازه تو چین هم دو نسخه ای میاد،فقط تو آمریکا هست که کلا اکسینوس هست اونم به خاطره توافقات محرمانه ای که با سامسونگ انجام دادن تو آمریکا از کوالکام به طور اختصاصی انجام میشه.

afsoon

سامسونگ برندی هست که تی وی هاش داره جاسوسی می‌کنه .دیگه تلفن همراهش بماند .البته بازم میگم تمامی شبکه های اجتماعی .تمامی سیستم عامل ها .تمامی سخت افزار ها .تمامی لوازمی که به اینترنت وصل میشن .واسه هر شرکتی واسه هر کشوری .جاسوسی میکنن از کاربر ها

mostafa3

شما یکمی تو مرورگرت سرچ کن میفهمی
همینجوری از خودم در نیاوردم بجز پردازنده سنسور ایزوسل هم فقط مخصوص آسیا آفریقا هست
اروپا و آمریکا سنسور سونی استفاده میشه

_V_

حالا قرار نیست چون این اسکله شما هام سسشر بگید
نسخه اسنپ مال چین و امریکاس با سنسور سونی
نسخه اکسینوس کل دنیا با سنسور ایزوسل

نیما عرفانی

This comment of afsoon
اینو قبول دارم

mega08

خیلی شوتی . منبع بیارر.
استاد . بخاطر حق پتنته .
بعدم فقط آمرریکا و چین قابل استفاده نیس نه فقط آفریقا .
متاسفم واست که انقداز یه برند چینی طرفداری میکنی ، اونم چون خیلی باشه ی p20لایت داری 😀 و بی اطلاعاتd . فقط از رو باد معده نظر میدی
مگه بقیه کشورا مهم نیستن که جاسوسی بشه ازشون .

mehrdad_ma

کاری به حرف بقیه ندارم ولی جاسوسی هیچ ربطی به چیپ نداره

_V_

واقعا؟

afsoon

یعنی مایکروسافت اینتل کوالکام با ارتش آمریکا همکاری نداشتن؟😂🤣حرف های خنده دار .همین الان ساایران صد درصد تجهیزات راداری ارتش و سپاه ایران رو میسازه و به بیست کشور دنیا صادرات داره .

The Destroyer

چینی روح بخش دنیای تکنولوژی 😁

Farcry

خوشم میاد همه جا یقه خودتو بابت هوآوی جر دادی. داداش برو دفتر هوآوی شاید یه چیزی بهت بدن.

The Destroyer

من دارم کم کم به این شک میکنم. فک کنم نفوذی هواوی تو ترنجیه

ARMTIN

ارتش ایالات متحده آمریکا به این علت رتبه اول جهان هست ، که تمام کمپانی ها مطرح آمریکایی با ارتش همکاری نزدیکی در حوزه نظامی باهم دارند …
مثلا :
( هلو لنز ۲ ماکروسافت برای مقاصد نظامی در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت ) 😉
مسلماً نه تنها آمریکا بلکه چین ، کره جنوبی ، ژاپن و… هم از شرکت ها داخلی برای مقاصد نظامی کمک میگرند …
مهم اینکه هیچ کشوری حق نداره آمریکا به چالش بکشه ، پیشرفتش چشم گیر تر از آمریکا باشه
.
.
.
.
باور کنید واسه ما ایرانی ها باب این موضوع فرقی بحالمون نداره ، چون از نظر امریکا و چین … ما « جهان سومی / مصرفی » هستیم … ما حتی نمیتونیم از حق خودمون دفاع کنیم چه برسه به اینکه حق انتخاب داشته باشیم 😔

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)