حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تحریم هواوی توسط امریکا شامل شرکت تایوانی TSMC نیست و چیپست های این شرکت را تولید می کند

نوشته

4 سال قبل | 10 دیدگاه | هواوی

شرکت تایوانی TSMC که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان تراشه در دنیا محسوب می‌شود، امروز در خبری اعلام کرد که همکاری این شرکت با هواوی مشمول تحریم‌‌های جدید آمریکا نیست و این شرکت می‌تواند همچنان می‌تواند برای این کمپانی چینی، تراشه تولید کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

علاقه‌مندان به دنیای فناوری مطمئناً اطلاع دارند که هواوی نیز همچون کوالکام یک شرکت Fabless محسوب می‌شود. به این معنی که دارای کارخانجات اختصاصی برای تولید تراشه نیست و مجبور است پس از طراحی این محصولات، تولید آن‌ها را به شرکت دیگری واگذار کند.

با توجه به این موضوع می‌توان گفت که تراشه‌های Kirin اگرچه توسط این شرکت طراحی می‌شوند، اما وظیفه تولید آن‌ها به TSMC محول می‌شود. چند روز قبل بود که شرکت Arm اعلام کرد، هواوی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده و تمامی همکاری‌های تجاری میان آن‌ها بزودی لغو می‌شود.

با وجود این، TSMC که هم اکنون وظیفه تولید این تراشه‌های هواوی را برعهده دارد امروز اعلام کرد که همکاری میان این دو شرکت با تحریم‌های جدید صورت گرفته توسط آمریکا ارتباطی ندارد و این شرکت همچنان می‌تواند در صورت نیاز به تولید تراشه‌های Kirin ادامه دهد. این در حالی است که به دلیل تحریم‌ صورت گرفته توسط شرکت Arm، تولید این تراشه‌ها توسط هواوی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

چیپست کایرین

چیپست کایرین

با توجه به اینکه به دلیل تحریم‌های جدید، مجوز استفاده از هسته‌های پردازشی مبتنی بر معماری ARM توسط هواوی لغو شده، ممکن است این شرکت دیگر هیچگاه نتواند به تولید تراشه‌های پردازشی خود ادامه دهد. مگر اینکه هواوی تصمیم بگیرد از هسته‌های دیگری در تراشه‌های خود استفاده کند. هنوز هواوی و Arm، نسبت به انتشار این خبرها واکنشی از خود نشان نداده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتفد هستند که تحریم‌های جدید صورت گرفته توسط Arm، می‌تواند تبعات بسیار بدی را برای هواوی به دنبال داشته باشد. حتی اگر این تحریم‌ها در آینده نزدیک لغو شود، هواوی باید برای هر روز که نتواند از این هسته‌های پردازشی در تراشه‌های خود استفاده کند هزینه‌ای سنگین بپردازد. در حال حاضر بخش اعظمی از محصولات هواوی براساس این هسته‌های پردازشی تولید شده‌اند.

به نظر می‌رسد در حال حاضر معقولانه‌ترین کار برای هواوی، تلاش برای رفع این تحریم‌ها است. به عنوان انتخابی جایگزین این شرکت می‌تواند برای تولید تراشه‌های خود به سمت استفاده از معماری‌های متن باز همچون RISC-V برود. این معماری اخیراً توسط شرکت‌های بزرگی نظیر انویدیا و Western Digital مورد استفاده قرار گرفته است. در کنار این معماری، به تازگی امکان دسترسی آزاد به دو معماری MIPS وOpenPower نیز ممکن شده است.

آمریکا چندی پیش اعلام کرد که تحریم‌های خود علیه شرکت هواوی را به مدت 90 روز لغو کرده است تا این کمپانی بتواند همکاری خود را با شرکت‌های حاضر در این کشور پایان دهد. هنوز مشخص نیست که Arm اجازه می‌دهد هواوی در این مدت از هسته‌های پردازشی تولید شده توسط او استفاده کند یا خیر. اخیراً یک منبع مطلع از شرکت Arm، به خبرگزاری BBC اعلام کرده است که تراشه جدید Kirin 985 شامل این تحریم‌های جدید نمی‌شود و هواوی و TSMC می‌توانند به تولید آن ادامه دهند. انتظار می‌رود این تراشه جدید در گوشی‌های هوشمند Mate 30 به کار گرفته شود.

نظر شما درباره اتفاقات اخیر پیرامون هواوی و امریکا چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
_V_

اوووو پ میت۳۰ و پی۴۰ هم تامینه تا اونموقع هم خدا بزرگه

ahmad

اگه تحریما پابرجا باشه از کراین ۹۸۰ به بعد نمیتونه تولید کنه چون ارم تحریمش کرده ولی کراین ۹۸۰ رو میتونه بده این شرکت تولید کنه در کل اخرش به توافق خواهند رسید ترامپ اشاره غیر مستقیمی کرده دیروز

vahid abedi

جناب واعظ بر خلاف نظر برخی کاربران در مورد شما به نظر من از خیلی از کاربران مدعی دل بزرگتر و منطقی تر هستین.

تو کز محنت دیگران بی غمی

ننشاید که نامت نهند ادمی

همین که شما به جای خوسحالی از مشکلات هواوی به اینده و اینکه خدا بزرگه اشاره میکنید خود نشان دهنده اینه از خیلی ها با وجدان تر هستین و دل بزرگی دارین

البته با شما در اکثر موارد هم عقیده نیستم و اختلاف هم داریم در عین اشتراک در برخی موارد اما حقیقت رو همیسه باید گفت حتی اگر خوشایند انسان نباشه.

در پایان اینم بگم که انسانهای بزرگ و انسان های واقعی از شکست و مشکلات دیگران خوشحال نمیشوند حتی اگر دشمنشان باشد.

اما انسانهای ضعیف و کوچک و انسانهای ناتوان به جای توانمند کردن خود به دنبال شکست دیگران و مشکلات دیگران هستند و خوشحال هم میسوند

چه این شکست برای برند رقیب باسه چه فامیل چه همسایه و چه همکار.
چون انسانهای ضعیف به جای داشتن انگیزه و اراده و تلاش صرفا عقده و حسد و کینه در دل خود انبار میکندد. برا همین با وجود شکست دیگران هم به جایی نمیرسند

چرا چون قانون جذب دقیقا درست عمل میکنه و محبت پای محبت و حسد پای حسد جمع خواهد شد و هر چه به دنیا روانه کنیم در اخر به خودمان برخواهد گشت انهم چند برابر بیشتر

_V_

vahid abedi
🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

amer

کلا هواوی با این اتفاقاتی که براش رخ داده فاتحه اش خونده است.البته اگه عملی بشه

vahid abedi

عامر جان انشالله که عملی نسه

چه بر علیه هواوی چه هر شرکتی دیگه انشالله هیچ وقت شاهد دخالت های سیاسی غیر تکنولوژیکی نباشیم.

منتها اگر همین فردا هواوی به کل تعطیل بشه بازم از این 220 میلیون موبایل که توسط هواوی فروس میرفت حتی یک میلیون دستگاهش هم به فروش برخی شرکتها چون اچ تی سی یا سونی یا الجی اضافه نمیشه.

بیشترین سهم برای شیاوومی و لنوو و اوپو و سامسونگ و دو سه شرکت دیگه خواهد بود.

دلیل کاهش فروش شرکتهای یاد شده در جمله اول هواوی نبوده و نیست

بلکه اکثرا بر اسای رفتار ها و تصمیمات اشتباه خودشون به این وضع دچار شدن.

انشالله کاربران به جای خوشحالی از شکست دیگران به توانمند سازی و پیسرفت برند خود در عین وجود رقیب قدرتمند فکر کنند

رشد و پیروزی و موفقیت با وجود رقبای سخت مفهوم داره وگرنه در کلاسی که فقط یک شاگرد باسه یا دوتا باشه که شاگرد اول شدن مفهوم نداره

Amir galaxy

Haji pashmam

Milad7

عجب جنگی شده 🙂

علی شیخ زاده

دیروز ترامپ در یک جمله ضد ونقیض، جواب اون دسته از عزیزانی که میگفتن درگیری هواوی و امریکا بخاطر مسایل جاسوسی و امنیتیه رو داد😊
ما میگفتیم جاسوسی بهانه است عزیزان گر میگرفتن

_V_

علتش جاسوسی هم ممکنه باشه هرچند که خود آمریکا جاسوس بزرگه بعدشم شما فکر کردی هواوی با این همه شبکه ارتباطی و نیاز دولت چین ب پیشی گرفتن از آمریکا میشینه نگاه میکنه؟
هیچ کشوری نیست که جاسوسی نکنه
ولی ترامپ از گسترش شبکه های تحت پوشش هواوی ترسیده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)