حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استفاده اجباری از رمز دوم یکبار مصرف تا اطلاع ثانوی ملغی شد

نوشته

4 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی، امنیت

حتما در اخبار دیده اید که اخیرا بانک مرکزی اعلام کرده بود که تا آخر خرداد ماه بانک‌ها و مؤسسات مالی مهلت دارند تا طرح رمز دوم یک‌بار مصرف (OTP) را برای تراکنش‌های آنلاین اجرای کنند، اما برخی از بانک‌ها از اجرای این طرح خودداری کردند و در نتیجه بانک مرکزی اجرا این طرح را تا مدت زمانی نا مشخص به تعویق انداخت. در حقیقت استفاده اجباری از رمز دوم یکبار مصرف تا اطلاع ثانوی ملغی شد و در ادامه با هم در ترنجی درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.

بانک مرکزی از سال گذشته با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌ها خبر از اجرای طرح رمز دوم یک‌بار مصرف از خرداد ماه سال جاری داد و بانک‌ها را ملزم کرد تا زیرساخت‌های لازم برای اجرای کامل این طرح و ابطال رمزهای دوم ایستا را فراهم کنند. پیگیری‌های صورت گرفته حاکی از آن است که اجرای این طرح تا مدت زمان نامشخصی به تعویق افتاده و ممکن است روش اجرای آن نیز تغییر پیدا کند. اجرایی نشدن طرح رمز دوم یک‌بار مصرف برای تراکنش‌های آنلاین چندین دلیل مشخص دارد که در ادامه به دلایل اصلی آن خواهیم پرداخت.

بانک مرکزی در نظر داشت که رمزهای دوم یک‌بار مصرف از طریق اپلیکیشن‌های بانکی در اختیار مردم قرار گیرد اما با توجه به محدودیت‌هایی که برای اپلیکیشن‌های گوشی‌های اپل در ایران اتفاق افتاده است، اجرای این طرح با مشکل مواجه خواهد شد؛ در واقع یکی از مشکلات اصلی مربوط به محدودیت‌های زیر ساختی و تحریم‌های نرم افزاری می‌شود و این موضوع استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف را برای برخی از کاربران غیر ممکن می‌کند.

۷۰٪ مشتریان شماره تماس اشتباه به بانک ها داده اند!

رمز دوم یکبار مصرف بانکی

رمز دوم یکبار مصرف بانکی

در همین راستا به نظر می‌رسد که بانک مرکزی باید از اپلیکیشن‌های موبایلی صرف نظر کند و به دنبال استفاده از سرویس‌های پیامکی باشد. یکی دیگر از مشکلات سد راه طرح رمز دوم یک‌بار مصرف، اطلاعات فردی مالکین حساب‌های بانکی است. بر اساس آمار‌های منتشر شده، نزدیک به ۷۰ درصد از مشتریان نظام بانکی شماره تلفن همراه خود را به صورت درست در اطلاعات هویتی خود در بانک‌ها ثبت نکرده‌اند.

از طرفی برخی از بانک‌ها بر خلاف سیاست‌های بانک مرکزی در نظر داشتند تا برای اجرایی کردن این طرح هزینه‌هایی را به صورت ماهانه یا سالانه از حساب مشترکین کسر کنند، اما بانک مرکزی اعلام کرده بود که این طرح فاقد هزینه اضافه برای مشتریان است؛ در نتیجه وجود اختلاف نظر میان مدیران بانک‌ها و بانک مرکزی یکی دیگر از دلایل اصلی به تعویضی افتادن این طرح است. در حال حاضر بانک ملت، پارسیان، رفاه، سرمایه، آینده، ملی، دی، سامان و برخی از بانک‌های دیگر قابلیت دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف را بر روی اپلیکیشن‌های خود فعال کرده‌اند اما استفاده از آن اجباری نیست و کاربران می‌توانند این قابلیت را با هدف افزایش امنیت حساب بانکی خود فعال سازی کنند.

به هر حال دیر یا زود این ویژگی که به مانند احراز هویت دو مرحله ای است، برای تراکنش های مالی باید صورت بپذیرد اما اینکه آیا زمان‌بندی اجرای این طرح صحیح است یا نه، فعلا مشخصا یک پاسخ دارد؛ نه! نظر شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)