حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جدیدترین جزئیات درباره رمز دوم یکبار مصرف بانکی یا رمز پویا

نوشته

4 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار داخلی، امنیت، حتما بخوانید

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اعلام جزییات فرایند رمز یکبار مصرف بانکی، گفت: بانک‌ها از اول خرداد برای ارائه رمز یکبار مصرف باید آماده باشند و مشتریان می‌توانند به تدریج این خدمت را دریافت کنند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره جدیدترین جزئیات درباره رمز دوم یکبار مصرف بانکی یا رمز پویا صحبت کنیم.

ناصر حکیمی در بخش خبری ساعت ۲۱ سیما درباره اجرای رمزهای دوم یکبار مصرف که از ابتدای خردادماه عملیاتی خواهد شد گفت: اینکه گفته می شود ۱۰ روز فرصت باقی مانده درست نیست و مردم نباید دغدغه ای در این زمینه داشته باشند چون از خرداد ماه این کار شروع می شود و کار به صورت تدریجی خواهد بود و قرار نیست اتفاق عجیبی بیفتد.

رمز یکبار مصرف موضوع ارتقا امنیت پرداخت های مجازی است

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اظهارداشت: در این زمینه یک بخشنامه فنی با هماهنگی بانک ها جلو می رفت و رسانه ای شد و این تفسیر صورت گرفت که همه رمزها از اول خرداد از کار می افتد و در این زمینه دغدغه ای ایجاد شد ولی اتفاق خاصی نمی افتد. رمز یکبار مصرف موضوع ارتقا امنیت پرداخت های مجازی است.

وی تاکید کرد: از چند سال قبل که موضوع برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی رو به افزایش گذاشته بود، به دنبال راهکاری در این زمینه بودیم که امروز یکی از این راهکارها در قالب رمز یکبار مصرف ارائه خواهد شد.

حکیمی افزود: کار از طریق تماس خود بانک با مشتری انجام می شود و بانک به مشتری اطلاع می دهد و ایجاد زمینه رمز یکبار مصرف از طریق مراجعه به شعبه و نصب نرم افزار امکانپذیر می شود. نحوه عملکرد بانک ها در این زمینه متفاوت است و ما مسیر را ساده خواهیم کرد.

ایجاد زمینه رمز یکبار مصرف از طریق مراجعه به شعبه و نصب نرم افزار یا فعال سازی پیانکی برای گوشی های عادی امکان پذیر می شود

این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: این فرایند هیچ هزینه ای برای مردم ندارد و بابت تغییر فاز رمز نباید هزینه ای پرداخت شود. مردم هیچ عجله ای نباید داشته باشند و از طریق بانک ها به افراد اطلاع رسانی می شود.

این فرایند رمز دوم یکبار مصرف هیچ هزینه ای برای مردم ندارد

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: برخی از پیاده‌سازی‌های رمز یکبار مصرف بر اساس گوشی‌های هوشمند بوده و در بخشنامه‌ای که بانک مرکزی منتشر کرده ابلاغ شده که نباید محدود به یک برنامه‌ کاربردی باشد چرا که برخی گوشی‌های هوشمند محدودیت نصب برنامه دارد و تعداد زیادی از مردم نیز گوشی هوشمند ندارند.

وی با بیان اینکه تمهیدات مختلفی باید اندیشیده شود که در حال هماهنگی با بانک‌ها هستیم، گفت: برای مثال برخی برنامه‌ها در یکی از سیستم‌های عامل گوشی‌های همراه از کار افتاد و نیاز به تغییر آن داریم. حکیمی درباره زمان اعلام شده برای اجرایی شدن طرح نیز گفت: زمان‌بندی بانک‌ها برای آماده‌سازی تا آخر اردیبهشت است اما این زمان‌بندی برای مردم نیست بلکه برای بانک‌ها اعلام شده تا آماده اجرای طرح شوند و مردم از این لحاظ نگرانی نداشته باشند.

رمز دوم یکبار مصرف برای تراکنش های بالای ۵۰۰ هزارتومان است

وی در مورد نگرانی کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها توضیح داد: تراکنش خرید شارژ و پرداخت قبض از طریق تلفن بانک و اینترنت بانک مشمول رمز یکبار مصرف نمی‌شود، همچنین این امکان برای کسب و کارهای نوپا اندیشیده شده که تا سقف ۵۰۰ هزار تومان در روز با همان رمز ایستا قابل برداشت باشد و برای بالاتر از این مبلغ بانک به مشتری اعلام می‌کند که ظرف مدت اعلام شده رمز یکبار مصرف بگیرد که خطری متوجه حساب مشتری نشود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: سقف ۵۰۰ هزار تومان گذاشته شده که اگر خطری بابت رمز ایستا متوجه مردم شد در حد همان ۵۰۰ هزار تومان در روز باقی بماند و شخص بتواند جلوی حساب را ببندد.

وی با تاکید بر اینکه رمز ایستا برای زیر ۵۰۰ هزار تومان به قوت خود باقی است، افزود: در مورد بحث فرصت ۶۰ ثانیه نیز این مدل توسط یکی از بانک‌ها پیاده سازی شده و امکان افزایش دارد و یا می‌توان روش‌های دیگری را انجام داد. راه های مختلفی وجود دارد که در طول مسیری که از اول خرداد به بعد به جلو خواهیم رفت به ترتیب در مورد روش‌های آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اول خرداد زمانی است که برای بانک‌ها اعلام شده و مردم نگران نباشند، گفت: اگر از اول خرداد بانک آماده ارائه این سرویس به مردم نباشد باید خسارت‌ها را به مشتری پرداخت کند.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

قطعا یه خوابی برای مردم دیدن 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)