حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

موزه های معروف تفلیس در تور تفلیس

نوشته

4 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

سفر به هر شهری بخش ها و جاذبه های منحصر به خودش را دارد. به گونه ای که در یک سفر چهار تا پنج روزه فعالیت ها و پیشنهادهای بسیاری برای تفریح و گردش پیش روی شما قرار دارد. بازدید از اماکن تاریخی و باستانی، گردش در مراکز خرید محلی و مدرن، بازدید از جاذبه های مدرنی چون مجسمه ها و تندیس ها، شهربازی ها و پارک ها و البته گردش در طبیعت اطراف شهرها، همگی از گزینه های متنوع و جالبی است که می توانید از آن ها استفاده کنید.

اما اگر کنجکاو باشید، دیدنی های یک شهر برای شما به همین جا محدود نمی شود و می توانید گشت و گذار در موزه های مختلف را هم در لیست برنامه های خود قرار دهید. مهم نیست کدام شهر، هر جای دنیا که بروید، پایتخت باشد یا شهری کوچک و ساحلی، همیشه چند موزه و گالری هنری هست که درشان به روی شما باز است و شما را به دنیای تاریخی خود راه می دهد.

موزه ملی گرجستان

قطعا اولین گزینه برای موزه گردی در شهر تفلیس  و تور تفلیس ، موزه ملی گرجستان است. موزه ای با مجموعه های خارق العاده که نمایشگری جذاب از فرهنگ و گذشته کشور گرجستان است. در این موزه مجموعه اشیائی از عصر برنز، چیزی در حدود ۳۵۰۰ سال پیش تا اوایل قرن بیستم به چشم می خورد. یکی از بخش های جالب موزه ملی گرجستان، جواهرات دست ساز و ارزشمندی از طلا و نقره و متعلق به چند هزار سال پیش می باشد. از دیگر مجموعه های موزه می توان به بقایایی از نخستین انسان های خارج از آفریقا، فسیلی از انسان کارورز (گونه منقرض شده ای از انسان ها) و بخشی معاصر مربوط به زندگی مردم گرجستان در دوره شوروی اشاره کرد.

خوب است بدانید که این موزه، علاوه بر ساختمان اصلی خود شامل ۵ موزه دیگر می شود که همگی زیر مجموعه موزه ملی گرجستان محسوب می شوند و مجموعه هایی چون گالری ملی، موزه قوم نگاری، موزه هنرهای زیبا، موزه تاریخ تفلیس وموزه اشغال شوروی می باشند.

موزه قوم نگاری روباز

موزه قوم نگاری، موزه ای وسیع و کامل است که در فضایی روباز تجهیز شده و بیش از 50 هکتار زمین را در پارک ویک تفلیس در بر گرفته است. در این فضا بیش از 70 ساختمان به چشم می خورد که در هر یک مجموعه ای عظیم و باشکوه از اسباب و اثاث سنتی مردم نواحی مختلف گرجستان به نمایش گذاشته شده است.

موزه قوم نگاری به 10 قسمت مختلف تقسیم می شود که در هر یک به صورت تخصصی یکی از جنبه های مردم گرجستان را در معرض دید قرار می دهد. جالب آن که هر یک از این ساختمان ها با الهام از ساختمان های مشهور گرجستان ساخته شده اند. به طور مثال نمونه ای از برج نگهبانی مشهور سوانتی در این موزه بنا شده و همچنین سازه هایی با الهام از خانه های مناطق آبخازیا، آجارا و … دیده می شود. در هر ساختمان نیز اشیا و مجموعه هایی مربوط به همان بخش، مانند لباس های محلی، سرامیک، ظروف و وسایل زندگی روزمره در معرض دید عموم قرار داده شده اند.

هنگامی که به موزه قوم نگاری تفلیس رسیدید، از آن جا که این موزه بر فراز تپه های پارک ویک قرار دارد، شاهد منظره ای زیبا از شهر تفلیس در برابر خود خواهید بود.

موزه هنرهای زیبا ( بخشی از موزه ملی گرجستان)

موزه هنرهای زیبا (Museum of Fine Arts) در قلب شهر تفلیس واقع شده است و یکی از جاذبه های تور تفلیس برای علاقه مندان به تاریخ و هنر محسوب می شود.این موزه تاریخ قرون وسطی گرجستان را به نمایش می گذارد که شامل گنجینه های مربوط به مسیحیت قرون وسطی و آمیخته با فرهنگ و هنر گرجستان می گردد.موزه هنرهای زیبای تفلیس هر روز بین ساعت 10 صبح تا 7 شب باز می باشد و روزهای دوشنبه نیز تعطیل است.هزینه ورودی این موزه 2 دلار بوده که برای کودکان زیر 6 سال رایگان است. همچنین درصورتی که نیاز به راهنما به زبان انگلیسی یا روسی داشته باشید با پرداخت 8 تا 10 دلار می توانید از توضیحات راهنماهای این مجموعه استفاده نمایید.

موزه ابریشم تفلیس

گرجستان یکی از کشورهای قرار گرفته در مسیر جاده ابریشم بوده است. تولید ابریشم در این منطقه دارای سابقه ای طولانی مربوط به دوران باستان است. موزه کشوری ابریشم (State Silk Museum) در میان تمام موزه های ابریشم جهان دو ویژگی منحصر به فرد دارد یکی اینکه قدیمی ترین آنها محسوب می شود و دیگر ویژگی منحصر به فرد آن تنوع و گستردگی کلکسیون های آن است. کلکسیون این موزه شامل فرایند تولید ابریشم از زمان تولد کرم های ابریشم در میان برگ های درخت توت تا انتها و تبدیل به نخ میشود و در دوران های گوناگون و با ابزارهای مختلف این فرایند به نمایش در می آید..ساختمان این مجموعه در بین سالهای 1887 تا 1891 میلادی توسط یک معمار لهستانی ساخته شد و جزئی از میزاث فرهنگی گرجستان محسوب می شود.

موزه عروسکهای تفلیس

موزه عروسکهای تفلیس در تور تفلیس  یکی از موزه های منحصر به فرد در جهان است. این موزه از جذابیت های گردشگری شهر تفلیس محسوب می شود.تمام عروسکها از سراسر جهان که نماد تمدن و فرهنگ خاصی هستند در اینجا یکجا جمع شده اند.از ایران نیز عروسکهای دارا و سارا که نمادی از آداب و رسوم کشور عزیزمان است در این موزه به چشم می خورد.در موزه عروسکهای تفلیس بیش از ۳۰۰۰ نوع عروسک از نقاط مختلف جهان وجود دارد.موزه عروسکهای تفلیس در سال ۱۹۳۷ میلادی تاسیس شده و بسیار قدیمی است.ابتکار تاسیس موزه عروسکهای تفلیس از ” Tinatin Tumanishvili ” بود.تقریبا از سال ۲۰۱۱ میلادی بود که عروسکهای دارا و سارا به مجموعه این موزه اضافه شد.هرچند خیلی دیر عروسکهای ایرانی در این موزه به نمایش درآمدند ولی باز جای تقدیر دارد.

موزه هنرهای معاصر زوراب تسرلی | Museum of Modern Art Zurab Tsereteli

زوراب تسرلی یکی از هنرمندان معاصر و مشهور گرجستان و روسیه است که در زمینه های نقاشی، مجسمه سازی و معماری سازه های بزرگ فعالیت دارد. این هنرمند بزرگ همچنین رئیس دانشگاه هنر سنت پترزبورگ روسیه می باشد.

به گزارش سفر باتو ، موزه هنرهای معاصر تفلیس نیز مخصوص آثار هنری زوراب تسرلی است که در سه طبقه گردآوری شده اند. هنگامی که وارد موزه می شوید، در طبقه همکف با طراحی و سیاه قلم های تسرلی رو به رو می شوید، در طبقه اول نقاشی های بزرگ و رنگی او را خواهید دید و در طبقه آخر نیز زندگی نامه او را به روایت تصویر می بینید. در این موزه وسیع همچنین می توانید چندین مجسمه زوراب تسرلی را از نزدیک تماشا کنید.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)