حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پلتفرم سیستم عامل بومی ایرانی آماده است

نوشته

4 سال قبل | 26 دیدگاه | اخبار داخلی

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تنها با تغییر مدیریت در فضای مجازی می‌توان زمین بازی را به نفع کسب و کارهای ایرانی تغییر داد، گفت: سیستم عامل بومی آماده جایگزینی با سیستم های آمریکایی است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره پلتفرم سیستم عامل بومی ایرانی صحبت کنیم.

حمید فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص سیاست وزارت ارتباطات در مقابله با رویکردهای یکجانبه کشورهای خارجی در فضای مجازی و عدم مدیریت کشور بر این فضا، اظهار داشت: رویکرد شرکت‌های آمریکایی با ایران در حوزه فضای مجازی از جمله اپل و گوگل و اقدام به حذف اپلیکیشن ها و کسب و کارهای ایرانی از پلتفرم هایشان را ما به تروریسم اقتصادی تعبیر می‌کنیم و معتقدیم تنها زمانی می‌توانیم با این تروریسم مقابله کنیم که بتوانیم مدیریت این فضا را تغییر داده و در زمین خودمان بازی کنیم.

 

وی ادامه داد: تا زمانی که کسب و کارهای ایرانی در بستر سیستم عامل‌های آمریکایی فعال هستند، توقع هرگونه رفتار و اتفاقاتی از این دست، وجود دارد. اما هم اکنون برای مدیریت این فضا، در بخش وزارت ارتباطات و با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان فناوری اطلاعات ایران، موضوع راه اندازی سیستم عامل بومی را مجدد در دستور کار قرار دادیم و این مساله با جدیت بیشتری به جریان افتاده است.

سیستم عامل ایرانی

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه پلتفرم سیستم عامل بومی مدنظر آماده است و باید آن را با سیستم‌های فعلی آمریکایی که کسب و کارهای آنلاین ما روی آن قرار دارند جایگزین کنیم، خاطرنشان کرد: در این صورت زمین بازی در اختیار کسب و کارهای ایرانی قرار می‌گیرد و می‌توان آن را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اقدام شبکه اجتماعی اینستاگرام در مسدودسازی حساب کاربری عده‌ای از فرماندهان سپاه، گفت: سیاست‌های وزارت ارتباطات در حوزه فضای مجازی و به طور خاص رویکرد ما در حوزه اپلیکیشن‌های پرکاربرد و شبکه‌های اجتماعی پر کاربر، به سیاست‌های کلی ابلاغی شورای عالی فضای مجازی مربوط می‌شود و به هر آنچه که از سوی این شورا مصوب و از سمت مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات ابلاغ شود، عمل می‌کنیم.

فتاحی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در خصوص کلان فضای مجازی سیاست‌های ابلاغی مرکز ملی فضای مجازی را عمل می‌کند، افزود: تصمیم گیری در این حوزه با وزارت ارتباطات نیست و به طور خاص مذاکره و یا هر اقدام دیگری در مقابله با رفتارهای اینستاگرام، باید بر مبنای ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی صورت گیرد که تاکنون نیز دستوری در این زمینه به وزارت ارتباطات تکلیف نشده است.

اندروید R

اندروید R

رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه مصوبه‌ای که شامل حال فعلی اینستاگرام شود، به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است، گفت: اما نگاه وزارت ارتباطات و شخص وزیر ارتباطات به اقدام اینستاگرام در مسدودسازی صفحات ارزشی ما، حاکی از یک اقدام یک طرفه و نشان از عصبانیت دشمن بوده است. چرا که ما می‌توانستیم از این فضا در جهت رساندن پیاممان در عرصه بین الملل اقدام کنیم، اما این فضا مطلوب دشمن نبود. به همین دلیل پیرو قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی و ایجاد هم بستگی و وحدت ملی مردم پس از این تصمیم، صفحات فرماندهان سپاه نیز از سوی دشمن مسدود شد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه رویکرد مسدودسازی و سلبی دشمن در زمینه فضای مجازی، باعث افزایش تولید و گسترش محتوا در اثبات حقانیت سپاه شده است، گفت: در حالی که به دلیل این رویکردهای خصمانه و یکجانبه، بر صفحات افرادی که حافظ منافع کشور هستند اعمال محدودیت می‌شود، شاهد آن هستیم که در فضای اینستاگرام به راحتی فروش اسلحه و مواردی از جرم و جنایت ترویج می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر رویکرد سلبی برای مقابله با این فضا و مسدودسازی شبکه اجتماعی اینستاگرام نداریم.

فتاحی در مورد همکاری میان وزارت ارتباطات و ناجا برای دفع آفات فضای مجازی، نیز گفت: با جلسات متمرکزی که میان وزیر ارتباطات و فرماندهان ناجا در جریان است تا پایان هفته جاری به جمع بندی برای تهیه برنامه مدونی می رسیم تا بتوانیم به ناجا در مدیریت جرایم که به صورت عمومی در فضای مجازی صورت می‌گیرد، کمک کنیم.

به گزارش مهر، اقدامات آمریکا در مقابله با ایران در عرصه فضای مجازی روز به روز در حال افزایش است و حذف اپلیکیشن ها و کسب و کارهای ایرانی از بازارهای گوگل و اپل و نیز مسدودسازی صفحات کاربری ایرانیان در اینستاگرام و توئیتر نمونه بارز این اقدامات است.

این در حالی است که سوءاستفاده آمریکا از اعمال حاکمیت بر فضای مجازی، برای سایر کشورها نیز مسلم شده و دیگر دولت‌ها نیز به فکر مقابله با این روند افتاده اند. در ایران اما هنوز برنامه مدونی برای در اختیار گرفتن حق حاکمیت ملی در فضای مجازی اعلام نشده است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید سیستم عامل ایرانی محقق می شود؟ موضوعی که شرکت هایی مانند هواوی و پیش از آن، غول نرم افزاری دنیا یعنی مایکروسافت و حتی سامسونگ در آن شکست خورده اند!

اشتراک در
اطلاع از
26 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
.Alireza.

من بعد از این خبر دیگه اون ادم سابق نشدم

تیتر اصلی:سیستم عامل ایرانی جهت جاسوسی و هک شدن گوشی ها آماده است

شما یدونه کافه بازار رو نمیتونین ایمن نگه دارین همین چند وقت پیش هکش کردن دیگه چه برسه به سیستم عامل که هزار تا راه و و دریچه داره تا هک بشه

شما یه نفرم افزار تاکسی درست کن که هک نشه سیستم عامل پیشکش:)

Dariushrd

خخخخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ای خدااااااااااااا

mostafa67

چرا راههایی که رفتنو شکست خورده باید تکرار شه اون از موتور جستجو بومی اون از نقشه بومی این هم شکست میخوره حتما ، فقط چه پولی الکی بیادو بره و جیب یه عده پر شه ….

MohammadFarhaadi

چون پول توشه!از بیت المال برای خودشون بودجه در نظر میگیرن چندصد میلیاردی و بعد از یه مدت مبگن مشد از اول باز هم بودجه چندصد میلیاردی و باز هم نشد!اصل کاری اون پولست که بره تو جیب یه مشت دزد کثیف.

jilibilina

حالا اومدن یه لانچر روی اندروید نصب کردن، اسمشو گذاشتن سیستم عامل!
بودجه تخصیص یافته 150میلیارد
محل سرورها: وزارت بووووق 😉

m.b

تیتر مطلب:
سیستم عامل بومی ایرانی آماده است
متن مطلب:
تحریم های آمریکا
تروریست نامیدن سپاه
فیلتر اینستاگرام
یک‌جانبه گرایی آمریکا
آفت فضای مجازی
حذف اپلیکیشن های ایرانی از گوگل پلی
——————————————————-
خداییش تیترو خوندم گفتم دمش گرم الان میام مزایای سیستم عامل ایرانی نسبت به بقیه سیستم عامل ها و معایبش رو میبینم…
اومدم داخل مطلب درباره همه چی خوندم، الا سیستم عامل ایرانی…

CAPCOM

ببین دوست من بعضی حرفها و تصمیمات رو به اصطلاح میگن وعده سرخرمن
حالا این بنده خداها یه شکری خوردن

abolfazlbt

دقیقا

afsoongaregisoo

برنامه و گیم براش باشه میشه روش فکر کرد

Farcry

یعنی دهنتون سرویس. اون از 400 میلیارد تومنی که برای ساخت تلگرام طلایی دادید اونم از این. شما ها نادان ترین افرادی هستید که که تاحالا ایران به خودش دیده.

Pouya

😐😂

silver30

خخخخ سیستم عامل بومی
ما ایرانیا
دولت
کره زمین
خداوند متعال مبهوت مانده در اعمال ایرانیا

Amir7090

🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Behrouz

پیرو سخن اون عزیزی که راجع به جاسوسی گوشی حرف میزنه اولا که الان شما فکر میکنی با گوشی که دستته خیلی سیف وایمن هستی و هیچ جایی دنیا نیست که بخواد اطلاعاتت رو هک کنه یا دسترسی به اطلاعاتت داشته باشه یا از اون دسته ای از ادما هستی که میگن اطلاعات ما دست خارجی ها باشه بهتره تا این که دست داخلی ها باشه؟دوما الان جناب رییس جمهور یه مملکتی یا پست مهمی در دستته که فکر میکنی اطلاعاتت اینقدر مهمه؟ طرف تمام خصوصی ترین سیستم و اطلاعات زندگیش رو میتونی داخل اینستاگرام و سایر اپ های مجازی ببینی بعد اومده اینجا از جاسوسی و نگرانی اطلاعات شخصیش حرف میزنه ای خداااااا
پیروی حرف اون دوست عاقل در ایران و جهان هم عرض کنم وقتی خودتو از همه عاقلتر بدونی یا دیگران رو خیلی احمق فرض کنی(فرض کنی نه بدونیااا،ا دقت کن) همون موقع خودت از احمقترینهایی.این اثبات شده ست.هر کاری تلاش میخواد.شما بشینی دست رو دست بذاری و کار بقیه رو هم مسخره کنی هیچ چیزی درست نمیشه. همه سیستم عامل ها از یه جایی شروع شدن.یهویی اندورید اینجوری نبوده و … بعدشم الان یه وضعیتی که جاریه تحریمیه.با فرمون شما(نشستن و نگاه کردن و تمسخر کردن) جلو بریم تا چند وقت دیگه نه شمای عاقل نه من نادون توی همین سایتم دیگه نمیتونیم نظرو کامنت بذاریم پس اگه نمیتونی کمک کنی خواهشا ببندش حرف نزن که کسی که میتونه کمک کنه، کار خودش رو انجام بده. اره داداش اینجا اینجوریه.
اما در مورد خود مطلب:موضوع غیر ممکنی نیست چرا که ایران برنامه نویس های خوبی داره و درسته توی بخش های فیزیکی امکانات و دستگاههای تولید قطعات رو نداریم ولی توی بخش نرم افزار میتونیم عمل کنیم و از اونجایی که تحریمیم، احتمال قدرت گرفتن این نرم افزارها خیلی بالا میره.ولی به قول یکی از دوستان باید براش برنامه به اندازه کافی باشه و اگه مثل اندروید بیسش باز باشه تا هر کسی که میتونه، براش برنامه بنویسه، خب مسلما بهتره که البته توی بخش امنیتش کار دشوار تر میشه.در حالت کلی با بومی سازی توی هر قسمتی من موافقم ولی به شرطی که نحوه ی عمل درست باشه و از ادمای کار درست و کار بلد توی این زمینه استفاده بشه.
خدا کنه تکنولوژی توی ایران هم سرعت بگیره و ما هم ازش سود ببریم.

CAPCOM

من با برخی از دیدگاههای شما موافقم
آخه دوستانی که میگید بدبخت شدیم گوشیامون هک شده شما بجز ۴ تا عکس و فیلم و نرم افزار. چندتا پیام چی دارید که به درد یه هکر بخوره
هکرها در هر جایی از فضای مجازی که بخوان کارشون رو انجام بدن بسته به هدفشون شخص یا افراده VIP یا شرکتها و نهادها دولتی و یا اطلاعاته نظامی یک کشورو مورده حمله قرار میدن

jilibilina

میدونی فرق اینکه خارجیا از از گوشیت جاسوسی کنن تا داخلیا چیه؟
شما ممکنه توی گروههای شخصی در مورد مسائل مختلف کشور شکایت کنی و هرحرفی بزنی. از دید خارجی این حرفا بی اهمیت هست، ولی از دید داخلی برابر رفتن داخل گونی. فرقش این هست، نه اینکه هکر بیاد عکسای سیزده بدر رو سرقت کنه، یا ببینه اسمس بانکت که اومده چقدر ته حسابت مونده!!!

drafnm_rima

منم با شما موافقم، متاسفانه طرز تفکری که امروز در کشور ما مخصوصا در زمینه فن آوری خیلی ریشه دوانه این است که انتظار داریم دیگران لقمه حاضر و آماده را داخل دهان مان بگذارند. و همه دستاورد های ملی را تحقیر میکنیم، در حالی که باید بدانیم چند نفر مهندس یا حتی چند شرکت نمیتوانند با غولهای نرم افزاری جهانی مقابله کنند و مردم باید از آنها حمایت کنند.
هر کس از تولید داخلی حمایت کند و از ابزارهای خارجی استفاده نکند میتواند خود را در پیشرفت آن نرم افزار داخلی سهیم بداند. به علاوه کسانی هم که چیزی را تولید میکنند نباید بعد از اینکه مورد حمایت و فدا کاری مردم قرار گرفتند و به نان و نوایی رسیدند، خود را برتر از دیگران ببینند و یا مال اندوزی کنند، باید خود را خدمتگذار و نوکر مردم ببینند.
اگر این ادای دین دو طرفه انجام پذیرد کشور پیشرفت میکند و گرنه همین میشود که الان شده است.
تکنولوژی داخلی ابدا با خارجی قابل مقایسه نیست، و مردم همه از محصولات خارجی استفاده میکنند و اجانب هم هر مطلب مسمومی را به فرهنگ ما تزریق میکنند، آن هم با هزار ناز و منت.

XSilverTH

ما برنامه نویسای خوبی داریم که فقط به کارکرد برنامه فکر میکنند
اصلا فکر نمیکنند که یک کاربر خونگی ممکنه ظاهر نرم افزاری که استفاده میکنه ممکنه از کیفیتشم براش مهم تر باشه
بعدشم این موضوع غیر ممکنه
الان اپل سیستم عامل آی اواس رو داده هیچ برتری نسبت به اندروید نداره جز ظاهرش
حتی امنیتشم بهتر نیست
بعدشم تو خود مقاله اشاره شده

موضوعی که شرکت هایی مانند هواوی و پیش از آن، غول نرم افزاری دنیا یعنی مایکروسافت و حتی سامسونگ در آن شکست خورده اند!

بنظر شما برنامه نویسای ایرانی که تاحالا یک کار درست درمون هم نکردن از هواوی مایکروسافت و سامسونگ بهترند؟
سیستم عامل هایی مثل قاصدک SLG چاپار آریوس و حالا هم اندروید ایرانی
شما تونستید یه پیام رسان ایرانی درست درمون بسازید؟
دیدید جواب نداد تلگرامو فیلتر کردید بازم همه رفتند سراغ فیلتربشکن و واتساپ
تلگرامو رفع فیلتر کنید سنگین تره بخدا
الان شرکتهای بزرگی کاستوم رام هایی ساختند که معروف هم هست مثلا RR یا lineage os و واقعا هم عالی هستن من خودم RR رو دارم
اما هیچ وقت نمیان ادعا کنن ما اندروید ساختیم
بدبختا اندروید خودش بر پایه لینوکسه شما میخواید سیستم عامل جدا بسازید؟
اصلا چرا دارم خودمو خسته میکنم از نظرات مردم معلومه شکست خورده شروع شده

متاسفانه با سابقه بسیار بد دولت و مخصوصا اقای جهرمی در پیام رسان بومی و ماهواره پیام امیدی به موفقیت این طرح نیست .
در ضمن دیگر باید اقای جهرمی از گذشته درس گرفته باشد که دخالتش در روند عادی یک استارت اپ چطور ان را نابود کرد .
ساختن سیستم عامل بدون اینکه شما سخت افزار را خودت طراحی بکنی یک کار کاملا اشتباه است .
اقای جهرمی می تواند یک موبایل کاملا ایرانی در حد 1100 بسازد و خیلی بی سر صدا با گردن کج وارد بازار کند و برای ان موبایل هم یک سیستم عامل از صفر سخت افزار طراحی بکند که قابلیت های جذابی برای کاربر داشته باشد و خیلی بی سر صدا با نبض بازار سعی کند ان شرکت رشد کند و طرح ها و ایده های جدید بدهد.
صد بار گفتم وقتی جی ال ایکس بود هواوی نبود ولی الان جی ال ایکس در مه تحریم محو شده و هواوی تبدیل به یک غول فناوری شده است .
حتی از شرق هم فقط نق زده یاد گرفتند به جای کنایه و نق در سریال ها با سلبریتی های ابکی به محصولات چینی کمی هم اصول کار از انها یاد بگیرید .
———————
دیدین این بچه کوچولوها چطور لجبازی می‌کنن؟ مثلا حاضرن غذا نخورن و ضعف کنن اما نرن از بچه همسایه معذرت خواهی کنن. بابا همه این تحریم‌ها و ماجراها، فقط با یه “غلط کردم” حل میشه به خدا. اما به جای آشتی، حاضرن میلیارد میلیارد پول رو بریزن پای پروژه‌ای که خود این آقا هم امیدی به موفقیتش نداره.
ول کنین تو رو خدا. بلد نیستین… تهش یه سیستم پر از باگ و ویروس رو تحویل مردم میدین که فقط هزینه‌اش میاد روی قیمت گوشی. بعد احتمالا همین گروه هم یه به‌اصطلاح آنتی ویروس می‌سازه و پول اینم میره تو پاچه ما.
حاجی جان، Google play service که فقط روی دوتا نرم افزار maps و پلی استور کار نمی‌کنه که فوقش یه کافه‌بازار و یه نقشه کپی شده از دیتابیس یه برنامه خارجی رو جایگزینشون کنی. الان یه دیکشنری یا نرم‌افزار کاهش نور آبی (کاهش خستگی چشم) هم بخوایم بگیریم، Google play services می‌خواد. اینو میخوای چکار کنی؟ واسه هزارتا نرم‌افزار که نمی‌تونی بهینه‌اش کنی. به قول خودت، برنامه کار نمی‌کنه و می‌پرسه Google play services کجاست! خودشون از گوشی فقط زنگ و پیامک بلدن؛ فکر می‌کنن ته تکنولوژی همینه. تو حتی اگه بتونی برنامه رو گول بزنی، گوگل هم بیکار نمی‌شینه.
این اندروید بومی اگه بیاد روی کار، نه فقط تلگرام و هرچی VPN داریم خود به خود پاک میشه، بلکه مثلا بازی گربه سخنگو هم از گوشیت پاک می‌کنن چون مثلا گربه یا رنگ آبی نماد فلان فرقه هست! دیگه بماند بحث رصد شدن تک‌تک فعالیت‌هامون.
—————–
خيلي ساده اس براي جاسوسي…

مجبور كردن شركت ها ي موبايل به نصب نسخه ايراني😐 هواوي كه بدش نمياد بنظرم…

احتمالا بعد تلگرامم نصب نميشه روش 😁
موتور جستجو اشم يوز هست
روزي 5 بار ام اجباري اذان پخش ميكنه
————-
من همیشه گفتم سیستم عامل جدید یا بومی کردن چیزی به خودی خود مهم نیست، نیاز و اکوسیستم هست که مهمه شما اگه یه سیستم عامل بومی پرفکت از همه لحاظ هم بسازی تا وقتی مردم بهش احتیاج نداشته باشن یعنی شکست خوردی این قصه های بومی سازی همیشه بوده و هیچ چیزی بجز هزینه الکی نداشته ولی یکی اینو با دو بار شکست میفهمه یکی تا اخر عمر هم نمیفهمه
————
داداشای گل ، این چیزا همش کشکه بعدشم خود برنامه نویسان ایرانیشم از منو و تو بهتر میدونن که بدرد نخوره ولی باید یجوری از دولت پول بگیرن که جیباشونو پر کنن بعدشم یه اختلاس جدید ، مگه نمیبینین آدمای خودشون با یه طرفندی از خود دولت دزدی میکنن بعد میگن ناموفق شدیم با اون همه هزینه و از پولا هم خبری نشد
————
هدفشون که معلومه، قطع دسترسی آزاد مردم به شبکه های اجتماعی قابل اعتماد خارجی و جاسوسی از مردم ولی اینم مثل سایر پروژه هاشون به خیر خدا شکست خواهد خورد
————
برام جای سواله که این سیستم عامل بومی روی کدوم موبایل قراره نصب باشه ؟‌ احتمالا glx 😂 😂
یا فک کنم قرار اپل رو مجبور کنن سیستم عاملش رو عوض کنه و این رو بذارن .
———–
نکته مهم و قابل توجه این است که این سیستم‌عامل به خاطر رسمی نبودن از نظر فنی قابلیت نصب روی بسیاری از موبایل‌ها را ندارد، چون سازندگان آن‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. گوشی‌های سامسونگ و هوآوی حدود ۸۵درصد بازار گوشی‌های اندرویدی ایران را در اختیار دارند. طبق گفته مسئولان از همین ابتدا مشخص شده که اندروید ایرانی قابلیت نصب در گوشی‌های هوآوی را ندارد و گوشی‌های سامسونگ نیز در هاله‌ای از ابهام است. یعنی اگر کسی بخواهد از اندروید ایرانی استفاده کند باید موبایلش را هم عوض کند.
(خب در مورد این نظر باید بگم روی سامسونگ نصب میشه 😂)

میبینید که مردم انگیزه ای ندارند میخواید مثل پیامرسان اجباریش کنید؟
سامسونگ یه ابزار تولید میکنه که قفل اجبار شما رو بشکنه -_-
شرکتای خارجی شاید با شما مشکل داشته باشن اما با مردم ایران مشکل ندارن
مثلا همین گوگل اخیرا سرویسی مخصوص ایرانیا تولید میکنه
یا شرکت XSpace برای ایران داره اینترنت رایگان و پرسرعت راه میندازه -_-
یا حتی هواویهم آپدیتای اولشو برای ایران میده -_-

Ebinem

ناموسن اینا چی می زنن که این چرت و پرت ها رو تفت میدن.

ARMTIN

سیستم عاملی که ایران درست کنه باید رو پراید نصب کنند حتماً پرواز میکنه …
😂

CAPCOM

از خصوصیاته بارز و مورده بحث یک سیستم عامل امنیت و نفوذ ناپذیری و ثبات و پایداری و بهینه بودن اونه که هدف امنیت بالاست. ایران اگه بخواد کاری ام ازپیش ببره تنها هدفش حفظ اطلاعات و زیرساختهای نظامی و اهدافه خودش در منطقس سرمایه گذار این طرح ام سپاهه
بعید نیست که دراین امر روسیه یا چین که از هم پیمانانش هستند کمک بگیره
هدف مستقل شدن از جهانه
انزوای بیشتر
و کره شمالی شدن

drafnm_rima

کره شمالی انرژی هسته ای داره، اینترنت ملی داره، و بسیاری امکانات دیگر، فقر در کره شمالی در حد پایینی هست.
کره شمالی حتی بمب هسته ای هم داره، آمریکا با اون همه ادعا حاضر شد باهاش مذاکره کنه. بسیاری تکنولوژیهای ژاپنی و کره ای و چینی با نازل ترین قیمت به طور مستقیم و غیر مستقیم وارد کشور کره شمالی میشه. به شما ۴ تا عکس نشون دادن تا بترسونندت دلیل نمیشه کره شمالی کشور بدی باشه.
کره شمالی یک کشور مستقل داره که به اراده مردمش میچرخه.
کره شمالی را همه دنیا میشناسند در حالی که عربستان سعودی و اعراب را به عنوان گاو شیرده میشناسند.
آدم بی دین باشه ولی مثل کره شمالی عزت داشته باشه بهتره تا اینکه همه مدل منابع ملیشو(انسانی و معدنی و ..) در اختیار اجانب بذاره تا موقتا چند روزی راحت باشه.
به زودی کره شمالی شروع به فروش اورانیوم غنی شده خواهد کرد و دیگر کشورها خواه ناخواه ازش خرید میکنند.
شما هم بشین با سیستم عامل خارجی بازی کرک شده در سرورهای غیر معتبر و غیر قانونی انجام بده تا همه دنیا بگویند ایرانی ها دزدن، جور امثال تو رو هم باید روحانیت و سپاه و .. بکشند اخر هم بشینی بهشون فحش بدی.

Saeed393

اینم میشه مثل مرورگر بومیشون که 400 میلیارد بودجه دزدیدن اخر مشخص شد فقط یه پوسته از فایر فاکسه
خدا میدونه اینیکی چقدر پول توشه
شما میخوای سیستم عامل بومیتو رو پردازنده های دارای معماری انگلیسی و آمریکایی راه بندازی؟؟؟یا بازم اطلاعاتتونو دو دستی بدی دست چینیای کثیف
سامسونگ با اون همه عظمتش یه سیستم عامل نتونست برای مقابله با اینا درست کنه بعد شما اومدی باز شعار میدی؟ سامسونگ از اون سیستم عامل بادا بگیر تا بیا به این اخریه تایزن با اونهمه مهندس باتجربش و اونهمه فروش موبایلش به جایی نرسید، اقا ولمون کنید با این اداهاتون

.Alireza.

این پول هایی که میلیاردی که خرج چرت و پرت های مثل گوشی ایرانی و سیستم عامل ایرانی و نرم افزار ایرانی و تلگرام طلایی اینا خرج میکنین و تهشم به چیزی نمیرسین رو خرج کشور و مردم میکردین الان کل ایران دبی شده بود

.Alireza.

کشوری که با پول یه اختلاسش میشه ۸ تا برج خلیفه دبی درست کرد نمیشه با کل ثروتش بهترین کشور دنیا شد؟

sin315

من نظرات کاربران خوندم،
تقریبا در همه موارد درست بودند، اما در بعضی مسائل فنی یک اشتباه داشتند، مثلا می گفتند پیام رسان بدون باگ نمی تونیم بسازیم ولی می خواهیم سیستم عامل بسازیم؟! اولا سیستم عامل وقتی بسازی بر اساس نوع فکر ایرانی و فرهنگ ایرانی میسازی در ادامه استفاده از نرم افزار ایرانی با کد و فکر ایرانی که ساخته میشه مشکلی نمیاد یعنی بدون باگ میسازی، دوما برای ساختن سیستم عامل باید همه بستر ها فراهم بشه مثلا ساختن پردازنده، ساختن موبایل و اجزای موبایل و کامپیوتر، این چین که تونست سیستم عامل هارمونی او اس بسازه از قبل همه بسترهایش فراهم بود حتی بازی های مثلا سبک موبا آنلاین تونست با بهترین کیفیت بسازه، ولی ما در ایران هیچی نداریم، کسی هم نیامده شرکت جامعی در ایران تاسیس کنه که حداقل پیشرفت در زمینه نرم افزار و سخت افزار داشته باشیم، ما فقط بلدیم انتقاد کنیم حتی خود من! ما ایرانی ها از لحاظ فرهنگ کلا با نرم افزار سازگاری مثبت نداریم، مثلا برای ساختن نرم افزار باید ساعت ها کد نویسی کرد در حالی که میانگین کار مفید در ایران مثلا حدودا ۱ ساعت یا حتی کمتر است، این جماعت ایرانی یاد گرفته که از محصولات با کیفیت آمریکایی استفاده کند، وقتی اینهمه دکتر و مهندسان ما هنوزه از تلگرام یا واتس اپ یا اینستاگرام استفاده می کنند این یعنی هنوز سال ها مثلا ۲۰۵۰ میلادی تازه به اون درک و شعور نرم افزار میرسیم و حالا باید از پیشرفت یا ساخت سیستم عامل حرف بزنیم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)