حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم عامل بومی روی موبایل ها نصب خواهد شد

نوشته

4 سال قبل | 32 دیدگاه | اخبار داخلی، سیستم عامل

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت با هدف تضمین استقلال و امنیت، سیستم عامل بومی را طراحی کرده‌ایم که هم‌اکنون بر روی برخی از گوشی های موبایل نصب شده است و به زودی به صورت رسمی آن را معرفی می‌کنیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در خصوص تولید سیستم عامل بومی گوشی های موبایل عنوان کرد این اقدام با هدف مقابله با وابستگی‌های خارجی و حفظ استقلال کشور در زمان تحریم انجام خواهد شد. وی افزود البته مسئله تولید سیستم عامل بومی برای مخاطبان سوال‌های مختلفی را ایجاد کرده است که برخی بر این باورند این سیستم عامل قصد جایگزین شدن با همه سیستم عامل‌های موجود در تلفن همراه دارد که باید بگوییم اینگونه نخواهد بود.

تصویر تزیینی است

تصویر تزیینی است

جزئیات تولید سیستم عامل بومی ایرانی

امیر ناظمی در ادامه اظهار کرد از دید ما سیستم عامل بومی به معنای سیستم عاملی است که به نیاز بومی کشور پاسخگو باشد، اما قرار نیست این سیستم عامل جایگزین تمامی سیستم عامل‌ها شود. در واقع ما برای یک درصد از کارهایمان که به سیستم عامل مطمئن، دارای امنیت و استقلال احتیاج دارد، از سیستم عامل بومی استفاده خواهیم کرد. وی افزود سیستم عامل داخلی به صورت اپن سورس یا کد باز شخصی‌سازی شده است تا بتواند نیاز مردم را پاسخ دهد. یکی از اهداف طراحی این سیستم عامل جلوگیری از افشای اطلاعات طراحی شده است تا مطمئن باشیم برای اطلاعات این سیستم عامل امکان شنود و تهدید وجود نخواهد داشت.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه افزود:

زمانی اعلام شد که مدیران سیاسی و سیاستمداران مانند مرکل از گوشی‌هایی استفاده می‌کنند که امن است و شنود نخواهد شد، اما امکانات خاصی ندارد. از این رو ما نیز سیستم عامل بومی را برای نیاز یک درصد کشور طراحی کرده‌ایم. باید به این میزان نیاز هم پاسخ داد و با توجه به تاکیدمان بر حفظ استقلال، ضرورت این سیستم احساس می‌شود که اگر دیگران تصمیم گرفتند اپلیکیشن‌های ما را حذف کنند، ما سیستم عاملی داشته باشیم که اختیار عمل در دست خودمان باشد و اپلیکیشن‌های ما از آن حذف نشود. البته قرار نیست چرخ را از اول اختراع کرد و سیستم عامل بنویسیم، بلکه اپن سورس‌هایی وجود دارد که می‌توان آن را برای نیاز خودمان شخصی‌سازی کنیم.

نحوه تولید سیستم عامل داخلی

امیر ناظمی در ادامه افزود دولت سیستم عامل بومی را نمی‌نویسد و این کارها توسط پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها انجام خواهد شد. وی تاکید کرد لینوکس یک سیستم عامل کد باز محسوب می‌شود و بیس اولیه اندروید موبایل نیز اپن سورس است که بر روی آن امکانات متعددی ارائه می‌شود. از این رو ما نیز سعی داریم یک سیستم عامل اپن سورس ایجاد کنیم که به سایر کشورها نیازی نداشته باشد و امکانات ویژه خودمان را به کاربران ارائه دهیم.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان گوشی های موبایل در این طرح با ایران همکاری خواهند کرد، گفت در حال حاضر این سیستم عامل بر روی برخی از مدل‌های گوشی ایرانی نصب شده است و همانطور که بیان کردیم این سیستم عامل به نیاز تمامی کاربران پاسخ خواهد داد. این سیستم برای برخی از نیازهای خاص طراحی شده است و اگر کاربران احساس کنند که سیستم عامل فعلی آن‌ها برایشان محدودیتی ایجاد کرده است، قادر خواهند بود یک گوشی با سیستم عامل بومی در اختیار داشته باشند. البته این موضوع به این معنا نیست که اعلام کنیم از فردا کسی حق ندارد با سیستم عامل خارجی کار کند.

امیر ناظمی در پایان خاطرنشان کرد:

در همین حال با یکی از برندهای خارجی گوشی موبایل که حدود 8 درصد بازار ما را در اختیار دارد نیز برای نصب این سیستم عامل بومی روی گوشی‌های آن شرکت، وارد مذاکره شده‌ایم. این اقدام متداولی است و روی برخی گوشی‌های دیگر نیز تست شده است. هم‌اکنون این سیستم آماده است و به زودی آن را به صورت رسمی معرفی خواهیم کرد. همچنین هدف ما این است که یک محصول کاملا بومی مطمئن، مستقل و ایمن داشته باشیم که در صورت نیاز بتوانیم آن را جایگزین نیازهای خارجی کنیم.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید که سیستم عامل بومی موفق خواهد شد؟

اشتراک در
اطلاع از
32 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehrdad_ma

😂😂😂😂

afsoongaregisoo

خنده داره؟ کار بزرگی هست حالا به هر دلیلی میخاد پشت این کار باشه

_V_

۸ درصد گوشیای کشور؟!
یعنی مثلا منظورش کدوم برنده؟
😂

mehrdad_ma

نه اصلا 😂
فقط بدون یه بچه هم می‌تونه با سورس اندروید یه رام کامپایل بکنه

شما نصب کن خلایق هرچه لایق

_V_

یا حضرت ساندیس

Milad7

یه چیزی پرونده 🤣

_V_

یه جوری گفتن سیستم عامل من فکر کردم مثلا الان یه چیز انقلابی میدن
بگو اندرویده دیگه فقط با رابط کاربری آخوندی😂😂😂

jilibilina

نه یک کلمه کمتر،و نه یک کلمه بیشتر

خخخخخخ

pedy6990

واسه همین طرح از پیش شکست خورده یک میلیارد دلار از پولامونو ریختن پاش.
حداقل اسمشو بذارید جاسوس او اس حق مطلب ادا شه.

amer

ریدم به این سیستمشون

amer

شانس اوردیم اجباری نیست
همش زیر سر این وزیر جهرمی هست.خدا به ما رحم کنه

_V_

amer
چن وقت دیگه خبرش میاد،هر گوشیی به این سیستم مجهز نشه بزودی فلان خواهد شد😂

amer

اره به خدا بعید هم نیست.خخخ

mehrdad_ma

کاش تعریف اینها از ایمنی رو میفهمیدیم

یاد اون فرمانده سپاه افتادم موقع فیلتر تلگرام گفت ما پیام شما رو رصد کنیم خوبه یا خارجی ها

با همون تویت همه رو مطمین کرد که پیامها رو رصد میکنن

Pouya

😐اسیدم کجایی دقیقا کجایی

mega08

ماذا فازا!! شوخیشم زشته.مگه بچه بازیه
گنده تر از شماها نتونستن کاری کنن(با سیستم عامل مجزا) شما که پشه ای بیش نیستید.
خدایی گیر چه کسایی افتادیم. خودت ظهور کن

Mamad_zed terul

گوشی اندرویدی با تم جهرمی و تصویر زمینه اخوندی خخخ شوخی قرن برید به فکر بدبختی مردم باشید نه به فکر چیزهای چرتو پرت

_V_

خخخخخخ تم جهرمی😂😂😂😂😂
اسم سیستمشAkhoondOS
با رابط کاربری HajUI
😂

The Destroyer

و
ahmadi services
Hassan Store

_V_

😂😂😂😂

SHAHAB_MSD

بدبخت شدیم وارد سیستم عامل هم شدن!

RS.R

جایه اینگه. تشویق. کنیم. ما هم. سیتم عامل تولید. کنیم. جاش خنده. میزارن. درسه. به گرد نخود هیچ. سیتم عامل نمیرسه . اما. تا کی میخایم از دنیا عقب بمونیم مگه چند کشور سیتم عامل میسازن. حالا شرایط بد اقتصادی به کنار نارضایتی مردم از حکام به کنار اما بحث. توسعه تکنولوژی. رو. دیگه رفقا جدی بگیرد انشاالله. همه تون. تو رفاه باشید. مخصوصا. اس 10 پلاس 5g. یا. پی 30 پرو 5 g. داشته باشید😂😂

علی شیخ زاده

متاسفانه انگار دوستان اصلا معنی و مفهوم این پست و سیستم عاملی که عنوان شده رو متوجه نشدن.
عزیزان این سیستم عامل قرار نیست برای ما و شما ارایه یا اجبار بشه.
همانطور که در بالا کاملا شفاف عنوان شده این سیستم عامل قراره در دسترس عده خاصی مثل سران حکومتی و نظامی قرار بگیره تا از درز اطلاعات حکومت به بیرون گرفته بشه
مثل همون تلفن اوباما که میشد فقط باهاش تماس گرفت.
پس طبق متن بالا سیستم عامل مد نظر اصلا قرار نیست به پویایی و جذابیت اندروید و ios باشه چون تمام تمرکز روی مسائل امنیتیه و شاید نهایتا به امکاناتی مثل تماس تلفنی و پیامک ختم بشه.
البته باتوجه به پوچ بودن ادعا های دولت احتمال این که اینم تبلیغی بیش نباشه زیاده تازه اگه هم حقیقت داشته باشه امیدوارم امنیتش مثل پیام رسان های ایرانی نباشه یادمه سروش همون بدو معرفی هک میشد

mehrdad_ma

۸ درصد !!!
به نظرت یه s10 5G که فقط بشه باهاش تماس گرفت چه ارزشی داره آیا ۱۱۰۰ نوکیا ایمنی بیشتری نداره ؟
سران کشور که همگی آیفون به دستن

_V_

جناب شیخ زاده کاملا دیدیم که میگه برا درصد خاصیه
ولی از اونجایی که دیگه اینارو خوب میشناسیم میشه حدس زد بعد که هی توسعش دادن
یهو میگن همگی باید بریزن وگرنه فلان میشید /-:

علی شیخ زاده

چرا رفت برای بررسی😐

Amin B3DA

یا خدا اینا تو هر سوراخی میرن
الان سیستم عامل میدن همون اندرویده با یه لانچر باورکن
بجا حالت هواپیما نوشته اعتکاف. بجا گام شمار ذکر شمار داره. بک گوشی جهرمیه. بک قفلم عوض میشه هر بارو عکس یه روحانی میاره
دوربینش فقط عکسا با حجاب میگیره. زنگ به کسی میزنیم مداحی میزاره آهنگ پیشواز. اسم وای فای رو میزارن ارتباط با خدا. مخاطبینشم زن و مرد جدان و قبلشون حاج اقا و احج خانوم میزاره. اگرم با دختر نامحرم چت کنی خودش صیغه محرمیت میخونه زود

vahid

واقعا سیستم عامل بومیشونو خوب با حرفات تصویر سازی کردی،، تازه در صورت هر گونه کاری که اسلامو به خطر بخواد بندازه به صورت اتوماتیک امر به معروف و نهی از منکر میکنه و احتمال برا گوشی‌های ایرانی که این سیستم عامل روشون نصبه هوش مصنوعی هم طراحی کردن که تو عکس برداری حدود 100000000سوژه حرام رو شناسایی میکنه و مستقیم گوشی به مکارم کانکت میشه جهت راهنمایی

_V_

😂😂😂

Sajad

به نظر میرسه یه جور لانچر باشه 😉

CAPCOM

کاستوم رام ذوالفقار یک

_V_

😂😂😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)