حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا امریکا از هواوی می ترسد؟

نوشته

5 سال قبل | 37 دیدگاه | هواوی

زمانی انرژی هسته‌ای پاشنه آشیل دو ابرقدرت دنیا در جنگ با یکدیگر بود، اما این روزها فناوری به طور ویژه، هوش مصنوعی، ارتباطات بی‌سیم و ابررایانه‌ها محلی برای قدرت‌نمایی کشورها شده‌اند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا بررسی کنیم که چرا امریکا از هواوی می ترسد؟

چین و امریکا، دو ابرقدرت دنیای فناوری می‌خواهند تسلط خود بر اینترنت و فضای مجازی را افزایش دهند و در پی بیرون راندن دیگری هستند.

این دو کشور به طور آشکارا در حال توسعه فناوری‌هایی بر ضد یکدیگر و افزایش قدرت دفاعی سایبری خود هستند. این جنگ فناورانه به صنایع مختلف کشیده شده است و شرکت‌های گوناگونی درگیر آن هستند.

شاید هیچ شرکتی به اندازه هواوی وسط این جنگ فناوری و ارتباطی نباشد. امریکایی‌ها چندین سال است اتهاماتی را متوجه شرکت هواوی کردند و مدعی هستند این غول فناوری و ارتباطی در حال شنود و سرقت اطلاعات برای دولت چین است.

دولت ایالات متحده می‌گوید هواوی اسرار تجاری را در اختیار چینی‌ها قرار داده و با دور زدن قوانین، به دنبال کمک فناورانه به ارتش و دولت این کشور است.

از آن سو، شرکت هواوی تمام این اتهامات را رد می‌کند و از فعالیت خود دفاع می‌کند. هواوی تلاش می‌کند نشان دهد برای حریم خصوصی شرکت‌های تجاری و کاربران ارزش بسیار بالایی قایل بوده و از اسرار و اطلاعات مشتریان حفاظت می‌کند.

در ماه‌های اخیر، تنش‌های میان چین و امریکا پیرامون هواوی شدت گرفته است که به بازداشت دختر مدیرعامل با سمت مدیر مالی هواوی در کشور کانادا انجامید.

افزون بر این، هم‌پیمانان ایالات متحده از جمله کشورهای بریتانیا، نیوزلند، استرالیا، کانادا، آلمان و ژاپن محدودیت‌هایی در خرید، ورود و استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی اعمال کردند و نگرانی‌های امنیتی پیرامون حضور این برند در بازار موبایل خود دارند.

اما دلایل واقعی و اصلی مخالفت امریکا با شرکت هواوی چیست؟ ایالات متحده از کدام فناوری یا قدرت هواوی می‌ترسد و به دنبال محدودسازی آن است؟

چرا امریکا از هواوی می ترسد؟

 

هواوی 5G

هواوی 5G

شبکه‌های موبایل ۵G

۵G یکی از اصلی‌ترین فناوری‌های محل تنش میان چین و امریکا است.

شرکت هواوی یکی از توسعه‌دهنده‌گان اصلی ۵G در دنیا است و اولین اسمارت‌فون مبتنی بر این فناوری را تا چند ماه آینده روانه بازار می‌کند.

۵G نسل جدید شبکه‌های بی‌سیم موبایل است که می‌تواند هر چیزی را به اینترنت متصل کند. وقتی می‌گوییم هر چیزی، از خودروهای خودران و پهپادها بگیرید تا تجهیزات خانگی و شخصی و اداری با سرعتی نزدیک به ۲۰ گیگابیت بر ثانیه به اینترنت متصل خواهند شد.

ما در اینجا نمی‌خواهیم وارد توضیحات فنی درباره ۵G شویم ولی کافی است بدانیم یک شبکه ۵G ظرفیت‌هایی بالاتر از وای‌فای، شبکه‌های ۴G و حتی ارتباطات بی‌سیم امروزی دارد.

از طیف امواج جدیدی استفاده کرده ولی در عین حل می‌تواند روی باندهای رادیویی ۴G هم کار کند. سرعتی ارایه می‌دهد که بالاتر از سرعت وای‌فای، شبکه‌های کابلی خانگی و ارتباطات بی‌سیم راه نزدیک است.

۵G افزون بر اینکه همه‌چیز را به اینترنت متصل می‌کند و رویای «اینترنت اشیا» را محقق خواهد کرد؛ بلکه اتصالی با کمترین تاخیر ارایه می‌کند که برای مصارف حساس و حیاتی مانند عمل‌های جراحی پزشکی، مدیریت ترافیک خودروها و غیره کاربرد خواهد داشت.

شهر 5G هوآوی

شهر 5G هوآوی

نگرانی‌های امنیتی ۵G

امریکا و کشورهای نزدیک به ایلات متحده دقیقا از قدرت ۵G در دست هواوی می‌ترسند. این غول مخابرات چین، تجهیزات ارتباطی و راه‌اندازی ۵G را در کشورهای دیگر نصب و راه‌اندازی می‌کند.

بنابراین؛ می‌تواند به همه‌چیز در اینترنت دسترسی داشته باشد و سلطه خود را در اینترنت افزایش دهد.

۵G نیز مانند هر فناوری دیگری همراه با نگرانی‌ها، آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌های امنیتی است. این نگرانی‌های امنیتی از یک سو متوجه خود اپراتور و مجری شبکه ۵G می‌شود و از سوی دیگر احتمال تهدیدات عامل ثالث مانند هکرهای دولتی یا تیم‌های خرابکار و نفوذ سازمان‌یافته در اینترنت را افزایش می‌دهد.

هنگامی که یک دستگاه به شبکه ۵G متصل می‌شود؛ کلیدهای رمزنگاری اطلاعات برای او ارسال خواهد شد. با نفوذ و شنود شبکه می‌توان این کلیدها را به سرقت ببرند و دست به خرابکاری بزنند.

اپراتورهای شبکه می‌توانند برای شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی یک شبکه ۵G خصوصی راه‌اندازی کنند. مثلا، هواوی یا دیگر اپراتورهای موبایل می‌توانند برای یک بانک شبکه خصوصی ۵G نصب کنند. بانک از این شبکه برای تایید هویت مشتریان استفاده می‌کند.

در واقع، یک لایه نرم‌افزاری روی شبکه ۵G قرار می‌گیرد که کنترل شبکه را به دست بگیرند. اما همین لایه نرم‌افزاری می‌تواند دروازه‌ای برای سوءاستفاده، خراب‌کاری، دست‌کاری اطلاعات و آسیب‌پذیری‌های دیگر شود.

هوآوی

هوآوی

به همین دلایل، دولت ایالات متحده فکر می‌کند به دست گرفتن زیرساخت شبکه ۵G توسط یک شرکت چینی مانند هواوی خطرناک است.

امریکا اعتقاد دارد هواوی با نیروهای امنیتی و نظامی دولت چین ارتباط دارد و به همین دلیل نمی‌تواند بازار بزرگی از ۵G را در دست داشته باشد و در کشورهای مختلف نفوذ کند.

جنگ‌های آینده، سایبری هستند و هواوی می‌تواند با قطع سرویس یا فاش کردن اسرار تجاری و نظامی برای یک کشور، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید باید از چین ترسید؟ از سرویس‌های اروپایی و امریکایی چطور؟

اشتراک در
اطلاع از
37 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ashiba

من که از پیام رسان سروش بیشتر میترسم

Dariushrd

حق داره، همه دنیا باید بترسن، دیروز یه خبر خوندم که طی چند سال دانشمندای چینی با همکاری دولت چین از اعضای بدن زندانیای سیاسی و عقیدتی برای آزمایشاتشو استفاده میکردن و هزاران نفرو مثل آب خوردن قربانی کردن! همچین کشوری اگه قدرت اول دنیا بشه واقعا به کی رحم میکنه؟! حاضرم همیشه آمریکا ابر قدرت باقی بمونه

Amin

چرا آمریکا باید از هوآوی بترسه؟
آمریکایی که اپل، گوکل، و مایکروسافت رو داره!
کسی منکر پیشرفت‌های هوآوی نمی‌تونه باشه.
لکن هوآوی هنوز قدرت اپل و گوگل رو نداره تا آمریکا بخواد ازش بترسه.
جالب اینجاست برخی از دوستان هوآوی‌پرست میان می‌گن آمریکا به خاطر جنگ تجاری با چین اینکار رو کرده.
اینطور نیست چون خیلی از برندهای چینی تو آمریکا فعالیت رسمی دارن.
اگر قرار بود سر جنگ تجاری باشه، بایست تمام برندهای چینی تحریم می‌شدن.
حال اینکه اینطور نیست!
در بین برندهای چینی، تنها برندهای مخابراتی تحریم شدن که نشون می‌ده آمریکا هدفی غیر از جلوگیری از جاسوسی نداره.
حالا کاری ندارم واقعا هوآوی و ZTE و… جاسوسی کردن یا نه.
بحث اصلی اینه که ترسی در کار نیست و این مسئله به دلیل جنگ تجاری هم نیست.
آیا آمریکا از ZTE ترسیده که تحریمش کرده؟!
آیا ZTE انگشت کوچیک اپل یا گوگل یا مایکروسافت می‌شه که تحریم شده به خاطر ترس؟
قطعا خیر!

اینا رو نگفتم چشم افراد متعصب رو باز کنم.
برای اونایی گفتم که طالب حق و حقیقت هستن.

Vahid

همه چی بر میگرده ب سابقه صاف و شفاف نبودن نظام کشور ت همه زمینه ها
اگه امریکا ب یک تکنولوژی برسه بقیه تشویقش میکنن حالا امریکا ن مثلا فرانسه یا همین اسرائیل و ژاپن
ولی حالا همین تکنولوژی ب چین یا روسیه برسه؟
خوب چرا بقیه بجای تشویق باید بترسن
همه اینا برمیگرده ب سابقه کشور و ی سری اطلاعات ک قطعا ما ازش بی خبریم
ن آلرژی ب هواوی دارم ن کسی ک بخام از امریکا ی بت بسازم
ولی قطعا چین رو یک کشور دموکرات نمیدونم
و یقین دارم ک هواوی هم با دولت چین همکاری میکنه
بحث ترس درسته هست
ولی ن ترس پیشرفت
ک مثلا بخاد برسه ب ابر قدرت جهان اونم تو سطحی علمی و…
ترس از کثیف کاری ها و استفاده نادرست
دوستمون حرفی قشنگی زد بنده هم ترجیح میدم آمریکا ابر قدرت جهان باشه تا کشورهای نظیر
چین”روسیه”انگلیس”

Mohammad 13759

بترسه هه دولت حروم زاده چین که این همه به دولت میانمار اسلحه داد که مسلمون هارو بکشن وکشت واز کشورش اخراج کرد باید نابود بشه چین به قدری اطلاعات میدوزده از ما ایرانی ها جنس بی کیفیت هم میده فقط به ایران وهنوز افرادی هستن بگن برندهای چینی جاسوس نیستن وخوبن

mosayebso

جناب ت..رنجی
شمایی که این همه سنگ هواوی رو به سینه میزنید
چرا خبر جاسوسیش از tmobile رو پخش نمیکنید؟
چرا خبر دزدیش از سامسونگ‌ دیسپلی رو پخش نمیکنید؟؟
امریکا از هواوی میترسه؟؟؟؟ واقعا مزحکترین و خنده دارترین چیزی که در تمام عمرم شنیدم این بوده
امریکایی که مهد فناوزی و تکنولوژی هست بیاد از یه شرکت چینی که کارش فقط دزدیه بترسه؟؟؟
اگر واقعا این برند بی گناهه و هیچ اطلاعاتی رو به دولت چین نمیده!(بله حتما پنگوئن ها هم پرواز میکنن) پس چرا دولت چین با این شدت واکنش نشان داد؟!!
واقعا برای این سایت متاسفم

majidbolhasani

جناب mosayebso آمریکا جاسوسی کردن و بقیه اتهامها رو بر ای کم رنگ کردن محبوبیت و جایگاهی که شرکت های چینی اخیرا به دست آوردن قرار دا ه و از قدرت گرفتنشون شوکه شده چون تمام این پیشرفت ها منجر به قدرتمندتر شدن کشور چین میشه و امریکای ابرقدرت از این مسیله خوشش نمیاد و دوست نداره جایگاه ابرقدرتیش به خطر بیفته و هواوی یک نمونه از صدها نمونه ای هستش که آمریکا تصمیم گرفته باهاشون جنگ نرم کنه تا باعث قدرت گرفتن اقتصاد چین نشن به بچه هم این رو بگی حدس میزنه که امریکا چرا این اتهام ها رو داره به چین که اولین رقیب قدرت اقتصادیش هست و دیگر رقیب هاش میزنه.خیلی ساده میشه به این نتیجه رسید.

amer

به نظرم امریکا نه فقط چین بلکه خیلی از کشورهای اسیایی دوست نداره پیشرفت کنن.این ترسی که امریکا از چین داره بیشتر جنبه ترس از پیشرفت یک کشور هست امریکا فهمیده که 5Gدر اینده نقش کلیدی در پیشرفت یک کشور داره و میخواد با جلوگیری و مختل کردن و تحریم شرکت هواوی جلوی پیشرفت 5Gدر چین بگیره

vahid abedi

مدرسه که نیست که شاگرد اولی از شاگرد پنجمی بترسه

در زمینه مخابراتی و تجهیزات شبکه هواوی مقام اول دنیا رو داره و نواور ترین شرکت مخابراتی هستس
تاکید میکنم مخابراتی تا به فن های سایر برند های موبایل بر نخوره.

هواوی بزرگترین شرکت مخابراتی دنیاست و با موبایل اصلا کاری ندارم

چین و کلا کشور های شرقی هم سابقه خوبی در زمینه احترام به حریم خصوصی ندارن حالا بقیه مسایل پیشکش.

سابقه چین در جاسوسی و یا شفافیت اصلا خوب نیست و خود این ذهنیت عامل هراس هستش

منتها شرکتهای غربی هم همچین وضو گرفته نیستن

اتفاقاتی که برای فیسبوک و برخی شرکتهای غربی و گوگل پلاس افتاد و داده های افراد رو در اختیار دیگران در ازای پول گذاشتن رو اگر شرکتهایی از چین انجام داده بودن که انصافا خیلی ها جامه میدریدن.

غرب و امریکا خیلی خیلی شفاف تر از شرق هستن
البته منظورم از شرق به مفهوم جغرافیایی نیست و شامل ژاپن یا کره نمیشه

مفهوم غرب و شرق رو نه از مبنای جغرافیایی بلکه از مبنای فکری فلسفی عقیدتی و سیستمی عرض میکنم

منتها غربیها با عملکرد دوکانه خودشون باعث وجهه بخشیدن به دیکتاتوریها و کشورها و نظامهای اقتدار گرا میشن‌

به عنوان مثال در قضایای ونزولا از گوایدو حمایت میکنن و نظرشون اینه که باید حکومت مادورو از قدرت برکنار بشه و حکومت دست مخالفان باشه

اما از این طرف در کشورهای دیگر که حکومت دست به حزف فیزیکی و کشتار مخالفان دست میزنه سکوت میکنن.

مثلا اگر مردم ونزولا میدیدن که تو لیبی بعد از جنگ داخلی و حذف قزافی دموکراسی و ارامش حاکم شده قطعا یک روز هم مادورو رو تحمل نمیکردن و نافرمانی میکردن

حتی ارتشیان
منتها با نگاه به گذشته و دیدن کشورهایی چون لیبی یا عراق یا خیلی کشورهای دیگه توان ریسک رو از دست میدن و محافظه کار تر میشن.

یعنی عملکرد دوگانه غربیها باعث مشروعیت بخشیدن به اقتدار گرایان جهان شده همچون کشور خودمون.
یعنی بحث من اینه که واقعا هراس و ترسشون از تیلط و نفوذ شرقیها بر شبکه و زیربنای ارتباطاطی واقعا به جاست

منتها خودشونم مدینه فاضله نیستن و از این دست کارها کم نداشتن.

منتها بحث و رقابت استراتژیکی هستش و بیشتر معطوف به اینده هستش تا لحظه حال

و برخلاف تصور دوستان تحریم امریکا و اروپا شامل تجهیزات شبکه و ارتباطاط هواوی هستش و نه بخش موبایل سازی هواوی

چون همین الان هم هواوی بعد از سامسونک رتبه دوم فروش تو کل اروپا رو داره و فروشش تو اروپا بیشتر از اپل هستش.

در پاایان به این نکته هم اشاره کنم که متاسفانه کشور ما به علت موقعیت استراتژیکی خودش همیشه بیشترین ضربه رو از شرق و در مرحله بعد از غرب دیده و متاسفانه تاریخ و روند تاریخی کشور ما رو اکثرا نه تفکرات داخلی بلکه قدرتهای شرقی و غربی تولید و باز تولید کردن و ما همچنان چوب این روند رو میخوریم. روندی که نقش انچنانی در ان نداریمم و به محل نزاع و بازی قدرتهای شرقی و غربی تبدیل شدیم. به عنوان یک مدرس دانشگاه برخلاف برخی دوستان و با احترام به نظرات دوستان هر دو طرف رو در به وجود اوردن وضعیت فعلی کشورمون مقصر میدونم و هیچ یک از دو طرف رو مدینه فاضله نمیدونم

منتها درصدشون یکسان نیست قطعا

Amin

پس جناب عابدی شما استاد دانشگاه هستید؟
چه دانشگاهی هستید بزرگوار؟

vahid abedi

سلام و خسته نباشید

کارمند وزارت اقتصاد و دارایی هستم
و مدرس دانشگاه

البته به صورت حق التدریس تو دانشگاه تدریس میکنم.چون جایی دیگه کارمند رسمی هستم.

من اذربایجان غربی تدریس کردم
دانشگاه ارومیه

و دانشگاه پیاام نور ارومیه و سلماس و خوی و دانشگاه جامع علمی کاربردی

amer

جناب عابدی موفق باشین شرمنده به خاطر همه چیز(چون بعضی کامنت ها خوشایند نیستن)

Amin

در پناه خدا موفق باشید

Tanhavash3

در جواب باید بگم ک حذف رو اینطور مینویسن ن حزف اقای استاد دانشگاه

amer

خخخخ.دمت گرم ماشا…خان.

Amin

من به شخصه هرگز نگفتم هوآوی بده.
ولی خب مشخصا قدرتش نه به سامسونگ می‌رسه، نه اپل، نه گوگل، و نه مایکروسافت.
این ۴ شرکت بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی هستن که هوآوی تنها در صورتی بهشون می‌رسه که دست از پیشرفت بردارن و یا برای مدتی متوقف بشن.

من هم دانشجو هستم و هنوز شاغل نشدم که می‌گی بازاریاب سامسونگ هستی.
اون مدتی که تابستون بود با دکتر آریان میومدیم اینجا تا وقتمون پر بشه.
می‌بینی که حالا رسول آریان نیست، منم خیلی خیلی کم.

حالا شما خودتو با شر گفتنات جر بده ببینم حقیقت تغییر می‌کنه یا نه.

Pouya

امین جان حیفه وقتی که گزاشتی برا جواب دادن به این!

Amin

آره پو‌‌‌یا جان.
ولی اتمام حجت لازم بود

Amin

دوستان اهل منطق خودشون قضاوت کنن!
ایشون معتقده پایین‌رده‌ی اقتصادی شیائومی از پرچمدار سامسونگ بهتره.

اظهار نظر هم می‌نویسه اضهار نظر.

Pouya

همین که به سامسونگ میگه دامدونگ خودش نشون دهنده ی سواد و شخصیت و شعور بالای ایشونه😁

chalton

بچه ترول ها این یه تیکه رو:
(دولت ایالات متحده می‌گوید هواوی اسرار تجاری را در اختیار چینی‌ها قرار داده و با دور زدن قوانین، به دنبال کمک فناورانه به ارتش و دولت این کشور است.) تازه سایت تر.ن.جی طرفدار شدید برندهای چینی هست و خیلی از خبرهای زد هواوی رو سانسور میکنه،
.
به سرقت رفتن تکنولوژی نمایشگر تاشوی سامسونگ و فروش آن به چینی‌ها
دادستانی کره‌جنوبی اعلام کرده است که جدیدترین تکنولوژی صفحه‌نمایش‌های تاشوی سامسونگ به سرقت رفته و به دو کمپانی چینی هواوی و BOE فروخته شده است. دفتر دادستانی در بیانیه‌ای اعلام کرده که دادسرای شهر سوون در روز پنجشنبه یازده نفر را در اتهام سرقت اسرار فنی سامسونگ متهم کرده است.
دادستانی کره ادعا می‌کند که یکی از شرکت‌های تأمین کننده سامسونگ اطلاعات این کمپانی در رابطه با “لایه‌های سه بعدی پنل‌های انعطاف پذیر OLED” را به سرقت برده است. به گفته دادستان این شرکت پس از بدست آوردن این اطلاعات آنها را به مبلغ چهارده میلیون دلار به شرکت‌های چینی هواوی و BOE فروخته است.
سامسونگ دیسپلی که زیرمجموعه شرکت بزرگتر به حساب می‌آید در بیانیه‌ای روز گذشته اعلام کرد که از نتیجه تحقیقات دادستانی شگفت‌زده و وحشت‌زده شده‌اند. گوشی‌های با صفحه نمایش انعطاف‌پذیر که سال آینده در رابطه با آنها بیشتر خواهیم شنید، به یکی از چالش‌های جدید سازندگان گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است و طبق اعلام دادگاه کره‌ای، سامسونگ به مدت 6 سال و بیش از 150 میلیارد وون (130 میلیارد دلار) در زمینه توسعه و تولید صفحه نمایش‌های تاشو زمان و هزینه صرف کرده است.

با کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند بالارده در بازارهای کلیدی، کمپانی‌ها به دنبال راهی دیگر برای متقاعد کردن مصرف کنندگان جهت خرید دستگاه‌های جدید خود هستند. به نظر می‌رسد که صفحه‌نمایش‌های خمیده سامسونگ ایده خوبی باشد. کره‌ای‌ها ماه گذشته در کنفرانس توسعه دهندگان این گوشی را برای لحظاتی در معرض دید عموم قرار دارند و تصاویر جدیدی از آن منتشر کردند. سامسونگ بزرگترین تولید کننده گوشی هوشمند است که در سه ماه آخر سال چیزی در حدود 20 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است و احتمالاً همین موضوع رقیبان چینی را برای به سرقت اسرار این شرکت وسوسه کرده است.

بازرسان این پرونده از پلیس اینترپل برای دستگیری آنها درخواست کمک کرده‌اند. از 11 شخصی که به نقش داشتن در این سرقت محکوم شده‌اند، 3 نفر آنها بازداشت شدند.
چینی ها میخوان دنیارو به گند بکشن،م.ر.گ بر چینی و طرفدارش.

Arrow

تو هم از اینایی که مرگ مرگ میکنن 🤣🤣
بدون این مرگی که برا مردم دنیا میخوای اول همه تو کسایی که نزدیکتنو میگیره بچه

majidbolhasani

آقای چالتون خود شما هم یه ترول هستی پس چرا اینم نمیگی که تا حالا بیش از صد بار سامسونگ از اطلاعات و پتنت و طراحی های شرکتی مثل هواوی دزدی کرده و کپی کرده.آقای چالتون خودتم یه ترول هستی به دیگران نگو ترول وقتی شرکتی مثل هواوی چیپست کرین ۹۸۰ هفت نانومتری رو میسازه و ۸”۶ میلیارد ترانزیستور رو در این فضای هفت نانومتری(بازم فکر کن واقعا خیلی حرفه هفت نانومتری)اون جای میده مطمئن باش آمریکا و آمریکایی و شرکت های آمریکایی مثل اپل از بعد پیشرفت این شرکت ها ترسیدن و جاسوسی و چسباندن انگ های دیگه فقط برای منحرف ساختن افکار عموم مخص صا اونایی که بدون اطلاعات این حرف ها رو باور میکنن هستش

RS.R

هواوی اول فناوری شده…آقا. تعصب نداشته باشین حتی این سیاست در حق سامسونگ هست حق نداره با چیپ اختصاصی خودش به آمریکا اروپا صادره کنه فقط اسنب دراگون. چیپ اگزینوس فقط بازار آسیا. بعد آقای آدمین. یادتون باشه. 90 درصد قطعات رایانه. لپ تاب ساخته چینه حتی. قطعات که واسه گوشی خراب شده جهت تعمیر. ساخت چینه حتی سامسونگ اپل سایر برندا. اگه هواوی همین فناوری فورجی تریجی به ایران نمیداد سر تحریم ها باید با همون سرعت یک مگابایت تو یک ربع سر میکردی. همین نونی که از سایت ت در میاری صدقه سری هواویی.

Tanhavash3

آقا ناموسا چی میگید اصن من ب ب حکومت کمونیستی مثه چین ک اعتماد ندارم و از طرفی ی حکومتی سکولار مثه آمریکا خودش بزرگترین جاسوس دنیاست ب بقیه چی کار داره بازم این انگلیس و فرانسه و اتحادیه اروپا با آمریکا شدن، من فقط دوست دارم ی زمانی بشه ک خود ایران ب ی قدرت الکترونیکی تبدیل میشه میدونم سخته ولی غیر ممکن نیست ب امید اون روز

Mohammad 13759

باglx

Tanhavash3

آمریکا اون همه تسلیحات نظامی رو برای چی داره غلط میکنی این همه تسلیحات داری ولی نمیجنگی بنظرم آمریکا باید جنگ جهانی سوم رو شروع کنه چون جمعیت انسان هم زیاد شده خدا رحمتش کنه هیتلر رو بعد اون من دیگ مردی ندیدم، ب امید ظهور دوباره جنگ 😍😍جنگ پدید خوبی هستش، دوست دارم ی جنگ بین ایران و اروپا شکل بگیره

vahid abedi

و درضمن اینو هم اشاره کنم فارغ از خوب و بد بودن به علت تحریم ایران تمامی تجهیزات مخابراتی و توسعه اینترنت و شبکه های پر سرعت در ایران به دست هواوی بوده و از تجهیزات هواوی استفاده شده

چون شرکتهای اروپایی از صدور تجهیزات ارتباطی بی سیم به ایران منع شدن.
که البته کاربر rs.r قبل از من به این نکته اشاره کرد.

منتها بهتره در اشاره جات سعی کنیم بدون تحریک طرف مقابل و خوراک بحث های حاشیه ای به اصل مطلب اشاره کنیم
بازم ممنون

vahid abedi

امین جان و جناب amer از نظر لطفتون ممنونم

انشالله موفق باشین.

متاسفانه ادبیات نامناسب برخی کاربران و توهین و تخریب و فحاشی بزرگترین آفت هستش.

ولی خب متاسفانه چاره ای نیست.
این مکان و سایت هم جزیی از جامعه و اجتماع هستش و ما در شرایط فعلی تو اجتماع هم شاهد خشونت های گفتاری و رفتاری و فقدان صبر و تحمل و بردباری هستیم و متاسفانه فضای جامعه و گفتمان درون جامعه ای ایران بیشتر از قبل داره به سمت رادیکال تر شدن و تضاد های بیشتر و افزایش برخورد های کلامی رفتاری پیش میره.

صبر و ارامش و انتقاد پذیری و تحمل نظر مخالف و تسامح و تساهل در جامعه امروزی ایران هر روز داره کمتر و کمتر میسه
و طبیعتا اینجا به عنوان یک بخش و حوزه کوچک از جامعه ایرانی متاثر از همین پدیده هستش و متاسفانه هر از چند گاهی خودشو نشون میده.

متاسفانه ما هنوز تفاوت گفت و گو و بحث با جدل کردن رو نمیدونیم و به اسم گفت و گو داریم جدل میکنیم

اونم با پیش فرض های مسلم و صد درصدی خودمون

در حالیکه فلسفه وجودی همچین سایت تکنولوژی لذت بردن از تکنولوژی و بروز شدن و از همه مهمتر
به اشتراک گذاشتن داده هایمان هستش

نه تمسخر کردن داشته های طرف مقابل

Milad7

ماشی آخر خنده اس خدایی 🙂

کهکشان

آمریکا بترسه ؟ خخخخخ آمریکا نمیترسه فقط ذات این بنجل سوسک خور چینیو فهمیده داره کار درستو میکنه !
حبابی بیشتر به بازاریابات برسون خخخخ

majidbolhasani

هالک جان اون گوشی که دست همه من و شماها هست برو درب پشتش رو بخون یا نوشته ساخته شده در چین یا نهایتا ویتنام یا کره!از قدرت اقتصادی و جایگاهی گرفتن شرکت های اصیل چینی ترسیده عزیز من آمریکا دوست نداره ابرقدرت بودن رو نه تنها چین یا شرکت هواویش بلکه هر کشور دیگه ای بدهد هر کشور دیگه ای جای آمریکا باشه و احساس کنه کشور دیگه ای داره ابرقدرت میشه و میخواد جایگاهش رو به تزلزل بندازه دست به همه نوع حربه ای برای کم کردن قدرت و کنار راندن رقیب هاش میزنه.

etemadian

سلام آقا سینا
وجود بعضی کاربران بی تربیت در این سایت باعث رویگردانی و شاید فرار کاربران فهیم از این سایت میشه
موقعی که عرض میکنم بی تربیت یعنی بمعنی واقعی کسی که تربیت نشده و اینگونه اشخاص هیچ پوئن مثبتی برای سایت ندارند .
نمیدونم چرا اینقدر دیر واکنش نشون میدید ، سریعا کامنتهاشون رو حذف کنید و کاربریشون رو هم مسدود کنید و نهایتا به اهالی سایت هم اعلام کنید تا همه بدونند اخلاقیات برای مدیران و کاربران این سایت از اهمیت ویژه ای برخورداره .
این عکس العمل دیر هنگام شما داره به نوشداروی بعد مرگ تبدیل میشه
شاد باشید
خدانگهدار

Mohammad 13759

اینهو جمهوری ازادی هیچ کس حق صحبت کردن و نظر دادن نداره . شما به چی میگی ادب به چی میگی بی ادب فوش و نازسا بی ادبی نه یه جایی میطلبه هه

majidbolhasani

آقای amin توی نظرات به نکات جالبی اشاره کرده و میشه دلیل شکایت آمریکا و تحریم شرکت هواوی اینایی که ایشون گفتن باشه ولی از بعد پیشرفت و اقتصادی و قدرت گرفتن شرکت های چینی که در نهایت منجر به قدرت گرفتن بیشتر از پیش اقتصاد چین بشه رو دلیل اصلی این کار دانست که آمریکا به قول یکی از دوستان وقتی یکی رو رقیب ببینه و بخواد یه شرکت رقیب رو خراب کنه برمیگرده میگه چرا کارمندهاش جوراب این رنگی میپوشن یا چرا کارمنداش مدل موی اینجوری درست میکنن.یه کلام از پیشرفت هواوی توی فن آوری 5G میترسه و …..‌!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)