حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بلوتوث ۵.۱ توانایی تشخیص جهت سیگنال را دارد، کاربرد مکان یابی داخلی

نوشته

5 سال قبل | 7 دیدگاه | سخت‌افزار

بدون شک بلوتوث یکی از مهم‌ترین فناوری‌های چند سال اخیر در دستگاه های هوشمند است. از گذشته که به عنوان راهی برای ارسال و دریافت فایل در موبایل‌ها محبوب شده بود تا امروز که اتصال کم مصرف بی‌سیم اصلی ترین عملکرد آن است. امروز اما بلوتوث ۵.۱ آمده تا یک ارتقا اساسی در تجربه کاربری ما ایجاد کند. بلوتوث ۵.۱ توانایی تشخیص جهت سیگنال را دارد و این یعنی کاربرد مکان یابی داخلی به جالب‌ترین شکل ممکن رخ خواهد داد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

گروه توسعه استاندارد بلوتوث اعلام کرده است که یک ویژگی جدید را ابداع کرده است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا اشیا یا مکان ها را با دقت سانتی‌متری ردیابی کنند.

این گروه با استفاده از ترکیب فناوری فعلی ردیابی اشیا توسط بلوتوث با یک فناوری دیگر موسوم به “جهت‌یابی رادیویی” امکان اندازه‌گیری دقیق مکان اشیا را فراهم می‌کند. این فناوری می‌تواند فناوری ردیابی و مسیریابی را متحول کند.

در حال حاضر، سیستم‌های ردیابی بلوتوثی با اندازه‌گیری میزان قدرت سیگنال موارد را ردیابی می‌کنند اما طیف گسترده ۱ تا ۱۰ متر دارند. اکنون این گروه برای دقیق‌تر کردن اندازه‌گیری این فناوری، توانایی فهمیدن اینکه سیگنال دقیقاً از چه مسیری می‌آید را به توانایی اندازه‌گیری فاصله افزوده‌اند.

فناوری موقعیت مکانی فعلی بلوتوثی پیشرفت کرده است. ویژگی‌های مجاورتی آن می‌تواند به شما در هنگام نزدیک بودن به اشیا خبر دهد، اما نمی‌تواند بگوید از کدام مسیر بروید یا دقیقاً در کجا قرار دارند.

ویژگی‌های نزدیکی یا مجاورتی بلوتوثی همچنین معمولاً حداقل یک متر خطا دارد.

اکنون بلوتوث SIG جهت پشتیبانی از جهت‌یابی و مکان‌یابی در نسخه استاندارد ۵.۱ معرفی شده است تا فناوری موقعیت مکانی را دقیق‌تر و به طور کلی مفیدتر کند. اگر شما از یک دستگاه دارای نسخه ۵.۱ بلوتوث استفاده کنید، این فناوری جدید می‌تواند جهت سیگنال را به شما نشان دهد تا بدانید دقیقاً کجا را بگردید.

بلوتوث ۵.۱

بلوتوث ۵.۱

این فناوری می‌تواند کاربران را به سمت موقعیت اشیا هدایت کند، ضمن اینکه دقت آن به یک سانتیمتر بهبود یافته است.

بنابراین بر فرض مثال اگر سوئیچ خود را گم کرده باشید، نه تنها خواهید فهمید که لای مبل افتاده، بلکه می‌دانید دقیقاً زیر کدام کوسن را چک کنید. مدتی طول خواهد کشید تا این فناوری به دنیای واقعی برسد و در دسترس عموم قرار بگیرد.

مشخصات بلوتوث نسخه ۵.۱ تا به امروز تنها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است و مدتی طول می‌کشد تا سازندگان تلفن همراه و توسعه دهندگان نرم‌افزار این فناوری را به خدمت بگیرند.

معرفی این فناوری می‌تواند منجر به توسعه یک موج جدید از ابزارهای مکان‌یابی و مسیریابی شود که به GPS یا وای-فای برای ارائه اطلاعات مکانی نیازی ندارند.

این فناوری همچنین برای فروشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و دیگر مکان‌هایی که به بلوتوث مجهز هستند برای مسیریابی مفید است و به شما در یافتن و رسیدن به آنها کمک می‌کند.

نظر شما چیست؟ به نظر می رسد که با بلوتوث ۵.۱ دنیایی جدید به سوی ما و البته، تبلیغات‌چی ها باز شده است!

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
amer

سلام جناب عطایی عزیز خسته نباشید:
جناب عطایی سایت فون ارنا مقایسه جالبی انجام داده بین xz4سونی و not9سامسونگ از نظر مشخصات فنی و ظاهری لطفا پوشش بدین با تشکر

نیما عرفانی

من ندیدم که فون آرنا دقیقاً چه ملاک های رو مقایسه کرده اما ایکس زد ۴ كه هنوز معرفی نشده و نوت ۹ هم برای ۷ ماه پیشه و مقایسشون عادلانه نیست.
یک ماه دیگه ایکس زد ۴ باید با گلکسی إس ۱۰ مقایسه بشه و مدل پریمیوم با نسخه‌ی پلاس إس ۱۰.

amer

نیما جان از لحاظ ضخامت و باتری و وزن گوشی مقایسه کرده در ضمن این مقایسه به خاطر این انجام داده که ارتفاع و صفحه نمایش در یه اندازه هست با اینکه xz4یک دهم اینچ بیشتر هست.سایت گجت نیوز

amer

بله درست میگی ولی مقایسه ای که شما میگین بیشتر دوربین و پردازنده و باتری از نظر عملکرد هست ولی اینجا اومده هنر ژاپنی ها رو نشون داده و ضخامت و حجم باتری بزرگ و وزن با نوت9مقایسه کرده

نیما عرفانی

خب عزیزم برتری ایکس زد ۴ برابر نوت ۹ نکته ی قابل توجهی نداره.
زبان طراحیشون متفاوته و نوت ۹ نسبت ۱۸.۵ به ۹ داره ولی سونی نسبت ۲۱ به ۹. این قضیه می‌تونه در ضخامت و ابعاد گوشی تأثیرگزار باشه.
در مورد باطری هم اگه حجم ۴۴۰۰ واقعیت داشته باشه به شدت إس ۱۰ پلاس سامسونگ و پی۳۰ پرو هواوی رو به چالش میکشه. البته بهینه سازی های نرم افزاری هم مهمه که سونی باید بهش توجه ویژه ای کنه وگرنه باطریش به خوبی جواب نمی‌ده.( الخصوص در مدل پریمیوم که رزولوشن بالاتر داره).

amer

اصلا ربطی به طراحی نداره این گوشی xz4چه عرض چه وزن و چه ضخامت از نوت 9کمتره با اینکه ارتفاعشون یکی هست و تازه باتریXZ4بزرگتر از نوت9هست این گفته من یا فلان شخص نیست این حرف متخصصان و نظر سایت فون ارنا هست

نیما عرفانی

اتفاقاً به طراحی ربط داره ، اینم باید درنظر بگیری که نوت ۹ قسمتی از داخل گوشی رو به جایگاه قلم اختصاص داده و جک هدفون هم داره ، به همین جهت باطری ایکس زد۴ حجم بیشتری داره چون نه قلمی داره که بخواد جایگاهی براش درنظر بگیره نه جک هدفون که فضای داخلی بیشتری برای قراردادن باطریِ بزرگتر ایجاد می‌کنه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)