حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم عامل اختصاصی هوآوی Kirin OS قدم بعدی این شرکت چینی در دنیای موبایل

هفت ماه پیش بود که در ترنجی خواندیم سیستم عامل اختصاصی هوآوی برای شرایطی که شاید مجبور به ترک اندروید شود، در دست توسعه است. حالا خبر می رسد که سیستم عامل اختصاصی هوآوی Kirin OS قدم بعدی این شرکت چینی در دنیای موبایل خواهد بود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

حدود هشت ماه پیش بود که در ترنجی خواندیم هوآوی فروشگاه نرم افزاری خود را رونمایی کرد و با Huawei App Gallery آشنا شدیم. شاید آن را بتوان به نوعی سرنخ هایی از تلاش مستقل هوآوی برای ارایه یک سیستم عامل موبایل مستقل دانست. قطعا هوآوی هم تا زمانی که از استفاده از اندروید محروم نشود علاقه چندانی به چنین ریسک بزرگی و عدم استفاده از محبوب ترین سیستم عامل موبایل دنیا ندارد اما وقتی مجبور باشید و راه دیگری نباشد، مجبور هستید که برای تسلیم نشدن، راه خود را بسازید. گفته می شود هوآوی از سال 2012 با مشکلاتی که برای ZTE پیش آمد به فکر طراحی و ساخت یک سیستم عامل مجزا بوده است.

تا کنون تلاش های زیادی برای برجسته کردن یک پلتفرم موبایلی دیگر انجام شده است که همگی نافرجام بوده اند. از بادا و تایزن سامسونگ بگیرید تا حتی محصول مایکروسافت که سرزمین دسکتاپ ها را در اختیار دارد اما در سرزمین موبایل ها نتوانست سهم قابل توجهی را کسب کند، در حقیقت همان سهمی که کسب شد تتمه اعتبار نوکیا بود که از بین رفت! در این بین اگر شرکتی کم تجربه تر مثل هوآوی بخواهد وارد این زمینه شود هیچ تضمینی برای موفقیت آن نیست اما خب نمی توان هم قطعا گفت که سرنوشتش نیستی خواهد بود.

در حقیقت یک سیستم عامل دوم به هوآوی کمک می کند تا اگر از تولید موبایل اندرویدی محروم است، از بازار کاملا خارج نشود و پس از پایان این محرومیت بتواند دوباره موبایل اندرویدی بسازد. هر چند این موضوع خیلی غم انگیز است که شما کاملا محتاج به یک شرکت امریکایی باشد و در جهت بهره بردن از تلاش های آن ها مجبور به اطاعت های سیاسی و امیدواریم روزی این انحصار با ارایه یک سیستم عامل قوی از دیگر نقاط جهان بشکند. مثلا تلگرام تلاشی است که در مقابل غول های امریکایی ایستاد و واقعا تحسین برانگیز و سال ها از آن ها جلو تر است!

سیستم عامل کایرین هوآوی (Kirin Os)

سیستم عامل کایرین هوآوی (Kirin Os)

آقای Bruce Lee (بله بروس لی!) معاون هوآوی موبایل در حساب کابری ویبو خود تایید کرده است که این شرکت چینی در حال توسعه سیستم عامل موبایل برای جایگزینی اندروید است. در حقیقت این سیستم عامل که کایرین (Kirin OS) نام دارد فقط برای موبایل های هوآوی در دسترس خواهد بود. انتظار می‌رود اولین مراحل توسعه این سیستم‌عامل تابستان ۲۰۱۹ تکمیل شود.

هوآوی اخیراً در توسعه سیستم‌عامل‌ها سرمایه‌گذاری زیادی داشته است. احتمالاً به یاد دارید که یک هفته پیش در ترنجی خواندیم سیستم عامل فیوشا (Fuchsia) گوگل روی کایرین ۹۷۰ هم اجرا می شود.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید غولی به نام «ساخته سیستم‌عامل مجزا موبایل» که پشت نوکیا، مایکروسافت و سامسونگ را به خاک مالید در مقابل هوآوی سر خم می کند؟

اشتراک در
اطلاع از
23 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali

با هواوی نواورترین برند گوشی موبایل در جهان چیزی بعید نیست و هر غیر ممکنی ممکن می شه .

Amin

عه؟؟؟!!
نه بابا؟

کهکشان

ساقیت کیه دادا ؟

chalton

دادستانی کره‌جنوبی اعلام کرده است که جدیدترین تکنولوژی صفحه‌نمایش‌های تاشوی سامسونگ به سرقت رفته و به مبلغ ۱۴میلیون دلار به دو کمپانی چینی هواوی و BOE فروخته شده است
طبق اعلام دادگاه کره‌ای، سامسونگ به مدت 6 سال و بیش از 150 میلیارد وون (130 میلیارد دلار) در زمینه توسعه و تولید صفحه نمایش‌های تاشو زمان و هزینه صرف کرده است.
مرگ بر برند چینی دزد و طرفدارش.
فراموش نکنیم برند هواوی یه غده سرطانی در دنیای تکنولوژی هست.

chalton

اون کامنتی که من گذاشتم طرف اگه شعور درک کردنش رو داشته باشه دیگه برای طرفداری از هواوی کامنت نمیزاره،اگرم بزاره یه شخص عقب افتاده و کاملا اسکولی هست.

Saeed393

والا ما که چیزی از نواوری هواوی ندیدیم، شاید نواوری رو چیز دیگه معنی میکنید،

ali

با هواوی هر غیر ممکنی ممکن می شه .با میت 20xاس امروز کار کردم پشمام ریخت .

Amin

با هر پرچمدار دیگه‌ای کار کنی پشمات می‌ریزه.

اغراق نکنید لطفا

Amin

تا جایی که یادمه ریچارد یو، مدیرعامل هوآوی گفته بود دنبال سیستم‌عامل اختصاصی نیستیم

کهکشان

امین جان من فازتو نمیفهمم داداش ! کسی از هواوی تعریف کنه میزنی تو برجکش ! کسیم از هواوی بد بگه باهاش مخالفت میکنی !

Amin

روماس جان؛
بهتره حقایق رو بگیم.
من به جاش دفاع می‌کنم به جاش می‌کوبم.

یادت باشه آقا رسول هم همینکارو میکرد

کهکشان

خخخخخخخخ ! راه رفتن روی یخ ! این گ ن د ه گ و ز ی های هواوی آخرش هیچه ! هنوز تو یه رابط کاربری کامل مونده حالا بیاد سیستم عامل خودشو بزنه ! حتما اونم یه کپی دیگس از یه جایی دزدیده هههههههه

HiKa

به نظر من وجود یک سیستم عامل مجزا واقعا نیازه. من سیستم عامل تایزن سامسونگ رو تحسین میکردم چون با قدرت و پله پله در حال رشد بود و با قرار گرفتن روی گوشی های ارزان قیمت در بازار بزرگ هند، تقریبا فروش بالایی پیدا کرده بود.
حال هم هواوی میتونه با توسعه پله پله و آرام یک سیستم عامل که هم از لحاظ بهینگی روی سخت افزار های ضعیف و هم یک api مناسب برای ساخت اپلیکیشن ها، به قطب دیگری در این بین تبدیل بشه.

Amin

هنوزم تایزن داره رشد می‌کنه جناب‌.

کاملا درسته قابل تحسینه توسعه‌ی سیستم‌عامل

CAPCOM

سیستم عاملش هیچ وخت به گرد پای اندروید نمیرسه و میتونه یه پلتفورم برپایه اندروید باشه با رابط کاربریه Emui خودش که هیچکی ام نمیفهمه فقط اپلیکیشن های گوگل رو نداره

ronin

این کارشون خیلی خوبه
اگه قرار بود رو حساب اینکه یه سیستم عامل یا هر چیز عالی دیگه ای هست دیگه واسه درست کردن یه چیز بهتر کاری نکرد مطمعنا تکنولورژی درجا میزد
اگه مثل چیزای دیگش که با برنامه جلو رفتو به این جایگاه رسیده کار کنه مطمعنا تو طولانی مدت موفق میشه
(آدم میاد نظر ترولای سامسونگو میخونه حالش از قسمت نظرات به هم میخوره,بزرگ شید)

alifathi1qaz

هواوی خیلی خوبه ولی بعد یه مدت به شدت افت کیفیت پیدا می کنه

Sadeghh

طرفدار هواوی نیستم ولی این حرفتون رو رد میکنم
حداقل تا جایی که من دیدم اینطور نیست
داداش من یه honor7 تقریبا 4 سال داره واقعا همچنان خوبه

علی شیخ زاده

من سال ۲۰۱۴ میت ۷ گرفتم نزدیک ۳ سال دستم بود الانم دست اعضای خانوادمه اصلا تکون نخوره این حرف شما قطعا جنبه تخریب داره و مشخصه اصلا تجربه نکردید این گوشی ها رو

CAPCOM

آقا دوستان پلی استیشن کلاسیک که همون پلی استیشن ۱ می باشد معرفی شده اما این دستگاه سی دی خور نیست وهمه بازیها داخل دستگاه ذخیره شدند

ashkan_v

سلام. آقای عطایی لطفا در مورد محدودیت های جدیدی که هوآوی برای کاربرای ایرانی جهت دسترسی به اپلیکیشن های پیشفرضش بوجود آورده پیگیری کنید appgalery دیگه اصلا باز نمیشه برنامه themes هم با ورژن 9.5.301 از کار میوفته huawei mobile services با آپدیت به ورژن 2.6.3.302 دسترسی به کلود و نمیده ممنون

vahid abedi

منم بر این عقیده ام که انحصار گوگل باید شکسته بشه

همچنان که انحصار کوالکوم شکسته شد.

انحصار در تکنولوژی و اقتصاد و سیاست مثل یک سم هستش.

امیدوارم سامسونگ تایزن رو زودتر به بهره برداری برسونه تا الگوی سایر شرکتها باشه.

دوستان عزیز میدونین سامسونگ و هواوی چه زمانی تونستند ریشه هاشون رو مستحکم تر از همه کنند و سونی و الجی برعکس ضعیف تر شدن؟؟

بحث سر همیین استقلال و خودکفایی هستش.
زمانی که کوالکوم در اسنپدراگون ۸ هسته ای ۸۱۰ به مشکل خورد شرکتهایی چون سونی و الجی و خیلیها چاره ای جز استفاده از اسنپ بدنام ۸۱۰ یا ۸۰۸ نداشتن.

اما سامسونگ با چیپ اختصاصی اگزینوس و‌هواوی با چیپ اختصاصی کیرین تونستن بازار رو به دست بگیرن

و بدون عوارض ضربه های ترکش های اسنپ ۸۱۰ خودشون رو بیمه کنند.

سامسونگ در دوران اس ۶ و نوت ۵ بهترین دوران رو داشت.

کاش سامسونک در همه بازارها از اگزینوس استفاده میکرد. اما حیف قوانین ضد دموکراتیک و نژاد پرستانه امریکا سامسونگ رو مجبور به استفاده از کوالکوم در بازار های امریکا میکنه.

برا همین میگم انحصار مثل یک سم هستش.

مانند چیپست و ساختن ان اگر سامسونگ یا هواوی سسیستم عامل خودشون رو داشته باسن یا مثلا حتی الجی موبایل هم.

اونوقت انحصار خواهد شکست.

فارغ از خوب و بد بودن و برتر بودن شکست انحصار عالی هستس.

علی شیخ زاده

برگ برنده هواوی کشور پرجمعیت چین هست اگه روزی برسه ک گوگل اجازه استفاده به بقیه برند ها نده و برند های متعدد چینی از سیستم عامل هواوی استفاده کنن قطعا غول میشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)