حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قطع شدن فیلترشکن ها به همراه فیلترشدن اینستاگرام از خواسته های حوزه علمیه قم

نوشته

5 سال قبل | 24 دیدگاه | اخبار داخلی، شبکه‌های اجتماعی

طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با ارسال نامه‌ای به قوه قضاییه، از وضعیت فعلی فضای مجازی ابراز نارضایتی کردند و خواستار اجرای فیلترینگ اینستاگرام و تلگرام و قطع شدن فیلترشکن‌ها شده‌اند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم چرا قطع شدن فیلترشکن ها به همراه فیلترشدن اینستاگرام از خواسته های حوزه علمیه قم است؟

مراقب VPN رایگان باشید

مراقب VPN رایگان باشید

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با ارسال نامه‌ای به قوه قضائیه، نارضایتی خود از وضعیت نامساعد فضای مجازی را اعلام کردند و خواستند هرچه زودتر برای اجرای فیلترینگ اینستاگرام و تلگرام و همین‌طور قطع فیلترشکن‌ها اقدام شود. در متن این نامه آمده فضای مجازی کشور بیش از پیش به خارج وابسته است و تهدید‌های بالقوه‌ای نظیر جنگ رسانه‌ای و مشکلات اقتصادی را به همراه دارد؛ به همین دلیل باید در این زمینه اقدام‌های مناسبی صورت بگیرد. از طرفی با گذشت 7 سال از شکل‌گیری شورای عالی فضای مجازی و با وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسب داخلی، شاهد فعالیت‌های خوبی نبوده‌ایم و وابستگی به کشور‌های خارجی افزایش یافته است.

لزوم فیلترینگ اینستاگرام و قطع فیلترشکن‌ها

در بخش‌هایی از نامه طلاب حوزه علمیه قم به قوه قضائیه آمده است:

شبکه های اجتماعی و به خصوص پیام رسان‌ها جزو مهم‌ترین عرصه‌های فضای مجازی یک کشور محسوب می‌شوند که با داشتن ظرفیت‌ها و توانایی‌های بسیار خوبی که در ایران وجود دارد، همچنان پیام‌ رسان‌های خارجی از پیام رسان های داخلی فراگیرتر هستند. از سویی‌ وزارت ارتباطات و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های موجود بی‌اعتنایی کرده‌اند و به پیام رسان های خارجی آزادی عمل‌ بیشتری داده شده است که این مورد، نقض قوانین نظام اسلامی محسوب می‌شود؛ زیرا شبکه‌های مجازی زمینه مخالفت با نظام را فراهم می‌سازد. تلگرام و اینستاگرام جزو مهم‌ترین‌ شبکه‌های مجازی به شمار می‌روند که زمینه‌های ایجاد آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی را افزایش می‌دهند. از این رو ما خواستار فیلترینگ اینستاگرام و قطع فیلترشکن‌‌ها هستیم و تلگرام نیز باید بیش از پیش محدود شود؛ زیرا با وجود فیلترینگ هنوز کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند.

شبکه‌های مجازی خارجی به راحتی دسترسی داده‌های عظیم (Big Data) ایران را برای دشمنان فراهم می‌کنند. به همین دلیل فیلترینگ تلگرام پس از بحث و جدال‌های زیاد، سرانجام در اردیبهشت سال 97 عملی شد و پیام رسان های داخلی جایگزین‌ آن‌ها شدند و به رشد نسبتا خوبی نیز دست یافتند؛ اما با دسترسی مردم به فیلترشکن‌ها و روی کار آمدن نسخه‌های غیر رسمی تلگرام (هاتگرام و طلاگرام)، روند رشد پیام رسان های داخلی متوقف شد و مجددا آسیب‌های پیام‌ رسان های خارجی شدت گرفت.

پیام رسان های داخلی ظرفیت بالایی دارند

پس از فیلتر شدن تلگرام، استقبال زیادی از پیام رسان های داخلی شد، اما به دلیل توانمند نبودن و نبود زیرساخت‌های فنی، قادر به جوابگویی نیاز میلیون‌ها کاربر ایرانی نبودند و با مشکلات زیادی مواجه شدند؛ از این رو نسخه‌های غیر رسمی تلگرام با هدف تامین نیاز کاربران روی کار آمدند تا مجددا پیام رسان های داخلی با توان بیشتر به عرصه فضای مجازی کشور وارد شوند. در حال حاضر پیام رسان های داخلی از توانایی بالایی برخوردارند، اما امکاناتی در اختیار نسخه‌های غیر رسمی تلگرام قرار گرفته است که قدرت پیام رسان های داخلی را کافی نشان ندهند.

در نامه طلاب حوزه علمیه قم تاکید شده اگر اقدام‌های خوبی نظیر تقویت پیام رسان های داخلی و قطع فعالیت فیلترشکن‌ها صورت نگیرد، با بحران اقتصادی در کشور مواجه می‌شویم؛ زیرا مدیر تلگرام از ارائه خدماتی نظیر فناوری بلاک چین و عرضه پول مجازی (گرام) خبر داده است و این می‌تواند برای اقتصاد کشور ضررهای جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. از این رو طلاب و فضلای انقلابی متخصص در حوزه فضای مجازی می‌توانند با برگزاری مباحثه و مناظره با مدیران وزارت ارتباطات و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، گفته‌های خود را در خصوص آسیب‌های پیام ‌رسان های خارجی اثبات کنند.

نظر شما درباره درخواست حوزه علمیه قم چیست؟ فکر می کنید قطع شدن فیلترشکن ها به همراه فیلترشدن اینستاگرام به نفع کشور و شماست؟

اشتراک در
اطلاع از
24 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
REZA

کم کم همه چی داره فیلتر میشه و نیازی به وطارت ارتباطات نیست دیگه چون هیچ ازتباطی نیست

lovenokia

ترنجی با این خبرات دیگه کم کم خدا رحمتت کنه 🙂

Alif16

نفرین عامون بر حوزه علمیه

HiKa

اگر مملکت مردم سالاره و من هم یک شهروند هستم ترجیح میدم طرز فکر حوضه علمیه و طلاب فیلتر بشه تا فیلترشکن ها.
در غیر این صورت من کی باشم که نظر بدم 🙂

Pouya

?از اون پستاییه که بخوام کامنت بزارم اقای ع.طایی مجبور میشن پاک کنن ترجیح میدم سکوت کنم??

نیما عرفانی

تا وقتی که تو این مملکت دزدی و رانت خواری باشه ، بحران اقتصاد کشور با فیلتر این چیزا درست نمیشه
هرکی میاد تزِ جدید میده آخرشم برای خودشون منفعت داره و فقط دودش تو چشم مردم میره .
بعد از همه ی این قضایا و تحمل و هضم کردن تحریم ها دیگه باید خودمون رو برای دخالت امور مذهبی و دینی در سیاست آماده کنیم !
از هر راهی وارد میشن که مردم رو محکوم کنن به نصب سروش و بقیه پیان رسان های داخلی.
رفاه مردم براشون اهمیت نداره
تا زمانی که امنیت و سرورهای رمز نگاری شده ی تلگرام رو پیان رسان های داخلی نتونن پیاده و اجرا کنن و در تضمین امنیت و آسایش مردم ناتوان باشن بحث راجع به این موضوعات بی فایدست.
مملکتی که فروش نفتش به خاطر وجود برخی از مسئولین بی کفایت جامعه از فروش گوشی های آیفون کمتر باشه یعنی دیگه باید علناً درِ اون مملکت رو گل بگیرن.
بعد از گذشت 4-5 سال از فراگیر شدن تلگرام و اینستاگرام الان به این نتیجه رسیدن که مردم جنبه ی استفاده ی از اینارو ندارن و باعث بحران اقتصادی میشه ?. درک و فهم سران مملکت ما در همین حده ، از این بیشتر نمیشه ازشون انتظار داشت.
مگه فیلتر کامل و دائمی تلگرام و اینستاگرام به همین راحتیه که الان 2 ساله روش دارن مانور میدن
با اینکه میدونن چقدر از مردم و جوونا و دانشجویان از همین فضای مجازی دارن امرار معاش میکنن و اکثریت جوونای جامعه دیگه به این سبک زندگی عادت کردن بازم میخوان کار خودشون رو کنن برای همینه میگم نیت اینا در راستای منافع خودشونه نه برای دلسوزی و خدمات به مردم .
حالا هم پای دین و مسائل مذهبی و عقیدتی اومد وسط.
یادش بخیر گذشته که گوشی های هوشمند و بساط این شبکه های مجازی نبود، همه از این گوشی های ساده نوکیا یا سونی اریکسون داشتن که خدایی هیچ کس نمیتونه منکر این موضوع بشه که اون موقع ها لذت زندگی و امنیت بیشتر بود و خانواده ها جای اینکه به صورت مجازی حال همو بپرسن همه در واقعیت زندگی میکردن.

CAPCOM

این یعنی فاشیسم و دیکتاتوری توروخدا چرا آقای عطایی ناراحت بشه مگه نظر مارو نخواست پس باید منتظره دیدن حقیقت باشه آقا در این نظام اثری از دموکراسی دیده نمیشود مردم در خفقان و سرکوب به سر میبرند هرکسی الان به فیلترشدن واکنشی نشون بده بابدترین شکل بهش برخورد میشه از یک نظان امپریالیسم افراطی بیشتراز این انتظار نمیرود دوستان ما داریم میریم به سمت عربستان زمان جاهلیت زمانی که دختران را زنده به گور میکردند آخوند فقط بفکر حلال و حرام کردنه آخوند با پیشرفت علم و تکنولوژی دشمنه

کهکشان

کم کم وجود یک شخص ثالث برای نظارت بر چت های دونفره هم نامش میاد

CAPCOM

باتشکر آقای عطایی و من بگم که هدف از اینکارها بخاطره نفوذه بیش ازپیش شخص ثالث است پیامرسانهای داخلی برای اطلاعاته شخصیه ما گزینه مناسبی نیستند و معنیش خیلی مشخصه من خودم شخصا الان تلگرام و فیسبوک میرم و دیکتاتور هرکاری بکنه باز بایه پروکسی جدید اوکی میکنیم فدای شما دوستان خداروشکر اینجا ساندیس خور نداریم

hamidflh

روزای آخرشونه ?

Amir Hossein

امر دیگه ای ندارن؟!?
حوزه علمیه قم و امثالش مخالف همسو بودن با دنیا هستن
اینارو باید یه جا جمع کرد توپ بهشون داد بازی کنن هر وقت زنگ خورد برن سر کلاساشون?

Milad7

چی بگم که قابل انتشار باشه؟ ?

Pouya

دقیقا منم همینطور حرفامون قابل انتشار نیستن سکوت بهتره?

Yas

ترجیح میدم دهنم بسته بمونه تا اینکه مجبورشی پاک کنی نظرمو???
گرانی و فیلتر کنید
فقر رو فیلتر کنید
دزدی و اختلاس رو فیلتر کنید
مشکلات اقتصادی مردم رو فیلتر کنید

Farcry

خطر ناک ترین انسان ها افراد افراطی مذهبی هستن که عقل رو کنار گذاشتن باعث آزار همه میشن.حالا چه یارو مسلمون باشه یا چه مسیحی و …..

Farcry

یکی دوتا چی چی خور داریم که برای همه یکی منفی گذاشته.

MR.CAMPER

التماس تفکر…….

mTAAHAAm

بنظرم برگردن همون تلگرامو رفع فیلتر کنند بهتره خود بخود استفاده از فیلتر شکن و اینستا هم کم می شه.
اگه هم فیلتر کردن بیشتر بشه بعیده تاثیری داشته باشه فقط نسبت به نظام بدبینی میاره.
کاش این مراجعی که سر برخی موضوعات پیش پا افتاده بیانیه میدن در مورد موضوعات اساسی تر هم اقدام می کردند.
امیدوارم موضوعات سیاسی اجتماعی در ترنجی هم کمتر و به همون موضوع خودش بپردازه

BeFair

چشم

JAVAD

کاش یه لطفی بکنن و سرشون توی کار خودشون باشه و انگشت توی هر سوراخی نکنن

Yasin77

فقط اون قسمتش که گفته شبکه های مجازی زمینه‌ی مخالفت با نظام رو فراهم میکنن؛قشنگ آزادی بیان رو میشه مشاهده کرد

amoosaeed

بیان فیلتر کنن ما که میریم 😐 کارمون چیه انقدر دیگه دور زدن رو یاد گرفتیم استادیم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)