حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

وزیر ارتباطات: حمله سایبری به زیرساخت های داخلی را به مراجع قضایی پیگیری می کنیم

نوشته

5 سال قبل | 3 دیدگاه | اخبار داخلی

می دانیم که دیروز (دوشنبه ۱۴ آبان ماه) حملات سایبری متعددی به زیرساخت های داخلی کشور انجام شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمله سایبری روز گذشته به تاسیسات ارتباطی کشورمان و دفع آن گفت: تصمیم داشتند از طریق نفوذ به یکی از سرورهای پابلیک موجود در بستر اینترنت برای ارائه خدمات به زیرساخت‌های داخلی دسترسی بگیرند که این نفوذ شناسایی و کدگذاری شده بود و متوجه بودیم که این را برای روز مبادا گذاشته بودند و اکنون با مستندات، این اقدام وقیح را از مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

محمد جواد آذری جهرمی امروز (سه‌شنبه ۱۵ آذرماه) در همایش پدافند غیر عامل اظهار کرد: تمام فعالیت‌هایشان روی این کدها تحت پایش از طریق مراکز SOC خود مراکز ارتباطی و با همکاری که در مرکز وجود داشت بود.

امروز با شرورهایی روبرو هستیم که در زیر ساخت‌های ارتباطی جمهوری اسلامی دخل و تصرف می‌کنند

وی افزود: امروز با شرورهایی روبرو هستیم که در زیر ساخت‌های ارتباطی جمهوری اسلامی دخل و تصرف می‌کنند. قبلا کارهای خود را انجام دادند و با افتخار هم درباره آن صحبت می‌کنند و می‌گویند ما استاکس نت را در شبکه ارتباطی ایران گذاشتیم و آسیب زدیم. البته جالب است که حرف‌های خود را فراموش می‌کنند و می‌گویند ایران حمله سایبری کرده است. این حمله سایبری را از قبل اعلام کرده بودند و تیم‌های دفاع سایبری در شبکه ارتباطی کشور از قبل رصد کرده بودند.

آذری جهرمی افزود: در گذشته پس از وقوع حمله سایبری تازه متوجه حمله می‌شدیم و شروع به تحلیل اتفاقی که افتاده می‌کردیم اما امروز پیش از شروع حمله در جریان قرار می‌گیریم و از آسیب‌های آن جلوگیری می‌کنیم که این دستاورد بزرگی است. ما امروز با دنیایی مواجه هستیم که فضای مجازی مانند اکسیژن برای آن است.

جهرمی درباره دفع این حمله سایبری گفت: روز گذشته از نوع تعاملی و command هایی که ارسال می‌کردند احساس می‌شد که می‌خواهند عملیات اجرایی را آغاز کنند که سریعا هم جلوی آن گرفته شد و اطلاع رسانی هم شد. مستندات آن هم جمع آوری شده که از مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم.

مستندات آن هم جمع آوری شده که از مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم

وزیر ارتباطات با وقیح خواندن دست اندرکاران حمله سایبری روز گذشته گفت: آنها برای این تخریب حتی ip خود را هم مخفی نکردند و رسما با ip شرکت اینترنتی خود چنین کاری را انجام می‌دهند که این جز از یک رژیم شرور و انسان‌های شرور بر نمی‌آید.

آذری جهرمی با بیان اینکه ما باید هوشیاری خود را بالا ببریم، افزود: البته هوشیاری ما بالا رفته است، اما آن‌ها باید بدانند که مرزهای سایبری ما بی صاحب نیست. پایش دقیق وجود دارد. اگر شما مهاجمان خوبی دارید ما هم مدافعان خوبی داریم که آن‌ها دانش و توانمندی‌شان بسیار قابل توجه است. درست است که شما صاحب تکنولوژی و فناوری هستید درست است که شرکت‌های تولید کننده سیستم عامل و نرم‌افزارها ممکن است با شما همراهی کنند درست است که ممکن است در حوزه نرم افزاری اعمال تحریم بکنید و از بروز رسانی نسل‌های امنیتی نرم افزار های موجود در ایران جلوگیری کنید اما ما هم توان دفاعی‌مان در برابر این تهاجمات کم نیست.

وی با بیان اینکه به زودی گزارشی از حملات سایبری انجام شده علیه کشورمان منتشر می‌شود، گفت: در این گزارش تعداد حملات و نحوه دفع آن‌ها بیان می‌شود. مواقعی به دلیل این که لزومی ندارد ذهن جامعه را نسبت به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است آشفته نکنیم لازم نیست که از این تهاجم‌ها صحبت کنیم، چون به طور روزانه دفع می‌شود اما وقتی که این شیطنت‌ها از گروه‌های هکری به عملیات دولتی خرابکارانه می‌رسد بایستی این‌ها را در جامعه جهانی هو کرد. این ها بی‌آبرو هستند باید بی‌آبروترشان کرد.

این حمله سایبری ضد مردم ایران است

وزیر ارتباطات ضمن اشاره به اینکه این حمله سایبری ضد مردم ایران است، خاطرنشان کرد: طبیعتا در چنین شرایطی همه دستگاه‌ها باید هم‌افزایی بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند. نگرانی برای مردم وجود ندارد ما قطعا خدمات را پایدار نگاه میداریم زیرساخت ارتباطاتی کشور و شبکه ملی ارتباطات یک شبکه پایدار است و از دسترسی خارج نخواهد شد. این که برای مدتی یک سایت را از دسترس خارج کنند محتمل است اما این که بتوانند خدمات عمومی را از کار بیندازند این خیال خامی است که طبیعتا ما برای تک تک سناریوهایی که برنامه‌ریزی شده طرح داریم و شبکه را پایدار نگاه می‌داریم. ما اجازه خرابکاری در شبکه را نمی‌دهیم و حق خود می‌دانیم آن چیزی که به عنوان مستندات از این‌ها جمع کردیم در مجامع بین‌المللی پیگیری کنیم و طبیعتا جامعه جهانی هم نسبت به این موضوعات حساس است.

وی افزود: در بعد دیگر تصمیم داریم این دانشی که از شرارت این‌ها به دست آوردیم را با کشورهای همسایه و کشورهای دوست به اشتراک بگذاریم چه بسا این‌ها خرابکاری هایی در آن کشورها می‌کنند و آن‌ها مطلع نیستند. نحوه اقدام، عملکرد و ابزارهای این‌ها طبیعتا در اختیار کشورهای دوست خود قرار می‌دهیم که توان دفاع از خود داشته باشند.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
CAPCOM

وضعیت ایران خیلی وخیم از هر نظر مورده تهاجم قرار گرفتیم و تاثیر روانیه این حملات بر مردم پررنگ خواهد بود مقامات فقط سعی میکنند با نشون دادن کنترل وضعیت مردم رو آروم کنند اما باتوجه به قدرت نفوذ هکرها و ضعف امنیتی سامانه های ما شاهد اختلال در سیستمهای کشور خواهیم بود

BeFair

خوبه شکایت کنین

siavash-t

تحریم ضد مردم، حمله سایبری ضد مردم، همه چیز ضد مردم! چه گناهی کردیم این وسط، خدا می دونه!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)