حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تلگرام اینجاست که بماند!

نوشته

5 سال قبل | 14 دیدگاه | اخبار داخلی، شبکه‌های اجتماعی

نیمه اول اردیبشهت ماه بود که تلگرام برای بار دوم رسما فیلتر شد و این فیلترینگ تا امروز ادامه دارد. پس از همین اتفاق در ترنجی گزارش تکان دهنده ای خواندیم که می گفت “فیلترشکن سایفون پس از فیلتر اولیه تلگرام به میزان دو برابر بیشتر روی دستگاه کاربران باقی مانده است” و این خود یک زنگ خطر بزرگ است. پس از آن اما نسخه های غیر رسمی تلگرام که فیلتر تلگرام را دور می زدند بسیار همه گیر شدند و همین راستا هشدار وزارت ارتباطات را داشتیم که می گفت “نسخه فیلترشکن تگلرام و نسخه های غیر رسمی را نصب نکنید”. حالا در جدیدترین تحقیقات مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) می بینیم تلگرام اینجاست که بماند! در ادامه با ترنجی همراه باشید.

پس از فیلتر اولیه تلگرام که 9 ماه پیش یعنی زمستان 1396 صورت پذیرفت،‌ در ترنجی بهترین جایگزین های تلگرام را دیدیم و با هم مقایسه کردیم. در این بین تعداد زیادی نام پیام رسان ایرانی وجود داشت، پیام رسان هایی که تلاش خود را برای رهایی از وابستگی به سرویس های خارجی داشتند. حقیقت اما اینجاست که تلگرام بیش از حد خوب است و با وجود تلاش خیلی از کانال ها برای جا به جا شدن از تلگرام اما مهم ترین رکن جا به جایی از تلگرام به سرویس دیگر، یعنی کاربران به این حرکت “نه” گفتند! دلایل زیادی برای این “نه” وجود داشت که “نه” شخصی من، عدم توانایی پشتیبانی سرویس های داخلی از این حجم کاربر بود.

پروژه فیلترینگ تلگرام شکست خورده است

حالا و پس از حدود 6 ماه از فیلتر دائمی تلگرام تا به امروز به نظر می رسد پروژه فیلتر تلگرام شکست خورده است و مدعی این موضوع، آمار تحقیقات مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) است. طبق این گزارش ها شاهد تغییرات سهم پیام رسان های مختلف از بازار کاربران ایرانی به قرار زیر هستیم:

پیام‌رسان سروش از ۱۳.۵% در خرداد به ۴.۳% در مهر ماه کاهش پیدا کرد
ایتا از ۲.۹ به ۰.۹%
آی‌گپ از ۲.۵ به ۰.۴%
بله از ۱.۸ به ۰.۴%
گپ از ۱.۴ به ۰.۲%
بیسفون و ساینا نیز هرکدام از ۰.۶ به۰.۱%

سهم پیام رسان های داخلی از بازار پس از 5 ماه فیلترینگ تلگرام

سهم پیام رسان های داخلی از بازار پس از 5 ماه فیلترینگ تلگرام

این افت ها در حالی است ترافیک رایگان برای پیام رسان داخلی ارایه می شود ولی برای استفاده از تلگرام فلیترشکن نیاز است!

بررسی‌های صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از 47 درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.

طبق نتایج بررسی‌های صورت گرفته در مهر ماه 1397، ۶۲.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کردند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌­کردند. نکته جالب توجه این که در نظرسنجی خرداد ماه این مرکز نیز۶۲.۴ درصد پاسخگویان گفته بودند قبل از فیلتر از تلگرام استفاده می‌­کردند. بر اساس نتایج این نظرسنجی در حال حاضر و با گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام ۴۲.۳ درصد از کل پاسخگویان اعلام کرده­‌اند همچنان از تلگرام استفاده می‌­کنند که این عدد نسبت به خرداد ماه تقریباً ثابت مانده است. بر اساس نتایج این نظرسنجی زنان و مردان تقریباً به یک میزان از تلگرام استفاده می­‌کنند.

میزان استفاده از اینستاگرام بعد از فیلتر تلگرام رشد صعودی داشته است

همچنین نتایج نظرسنجی نشان می­‌دهد استفاده از واتس‌آپ بعد از فیلتر تلگرام افزایش یافته، این عدد بر اساس نظرسنجی ملی ایسپا در نیمه فروردین ماه سال جاری قبل از فیلتر تلگرام12 درصد بوده اما در خرداد و مهر ماه به ترتیب 2۵ درصد و 30.1 درصد بوده است. میزان استفاده از اینستاگرام بعد از فیلتر تلگرام رشد صعودی داشته و از 17.7 درصد در فروردین ماه سال جاری به 32.2 درصد در خردادماه رسیده بود اما این عدد طبق نتایج اخیر ایسپا از خرداد تا مهر نسبتاً ثابت مانده است.

همچنین 36.3 درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند در حال حاضر از هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. به عبارت دیگر در حال حاضر 63.7 درصد پاسخگویان اعلام کرده­‌اند حداقل عضو یکی از شبکه­‌های اجتماعی مجازی هستند. حال این عدد را مقایسه کنید با 62.5 درصدی که مهرماه امسال اعلام کرده اند از تلگرام استفاده می کنند!

طرح نظرسنجی «بررسی مسائل روز کشور از منظر افکار عمومی مردم ایران» در مهرماه 1397 با پرسشگری از 1281 نفر از افراد بالای 18 سال به بالای کشور به شیوه تلفنی انجام شد و بخشی از طرح مذکور به میزان استفاده مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته است.

نظر شما چیست؟ شما قبل از فیلتر شدن تلگرام از آن استفاده می کردید؟ حالا چطور؟ دلیل شما برای ترک کردن یا عدم ترک کردن تلگرام چیست؟ فکر می کنید چه نوع پیام رسانی/شبکه اجتماعی بتواند جای تلگرام را بگیرید؟

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Pouya

هیچ پیام رسانی مثل تلگرام نمیشه

REZA

ببخشید برای هیچکس قطعی انتن و اینترنت توی همراه اول و ایرانسل اتفاق نیفتاده من تو خوزستانم و امروز افتضاح بودن

علی شیخ زاده

منم خوزستانم ولی مشکلی ندارم

REZA

من دوتا شهر و اطلاع دارم که قطعی شدید داشتن.

Saeed Mohammadipouya

قطعا فقط و فقط تلگرام

علی شیخ زاده

حتی اگه پیامرسان های داخلی از نظر کیفی از تلگرام بهتر باشن بخاطر دید منفی که بهشون هست محبوب نمیشن

siavash-t

که نیستند.

siavash-t

خب دیگه. بدیهی بود که این اتفاق بیفته. عدم محدودیت، ایمنی و بدون باگ بودن باعث میشه تلگرام به این پیام رسانها برتری داشته باشه. حتی با وجود اینکه میلیاردها تومان به این برنامه ها کمک شد!

Saeed393

لون عده ای هم هستن یا رباطن یا بدون اطلاع ثبت نام شدن یا از خودشونن

Saeed393

منظورم پیامرسانای داخلی هستن

Amir Hossein

اجبار هرگز جواب نداده و نخواهد داد.این نتیجه همبستگیه جامعه بود.تو موارد دیگه هم همینطور مقاومت کنیم و زیر بار زور نریم وضعیت خیلی خوب میشه.
هروقت پیام رسان های داخلی به سطحی رسیدن که قابل اعتماد و بهتر از تلگرام باشن اونوقت همه استفاده میکنن ازش

akbar bakhshi

هم اینکه ظرفیت وتوانایی های پیام رسان های داخلی ضعیف است وهم مردم به نرافزارهای داخلی اطمینان به امنیت کابران ندارند وبه نوعی ترس دارند

BeFair

مشخصه دیگه بعد از این همه مدت فیلتر بودن ریزش نداشتن و بازگشت کانال های معروف (یا بهتر بگم، کامل نشدن کوچشون به سروش) نشون میده این پروژه موفق نبوده!

عزیزان فیلترینگ برای زمان فیس بوک و یوتیوب شاید تا حدودی جواب داد و دلیلش سرعت اینترنت پایین و نرخ نفوذ پایین این دو سرویس در ایران بود! تلگرام همه چیز همه ایرانی ها شده اونم روی اینترنت 4G+ ، پس فیلتر کنی جز هدر دادن منابع هیچ کاری نکردی!

Yohan

مهم ترین دلیل به نظرم عدم اعتماد مردم بوده.چون نگرانی بابت دسترسی دیگران!چه نهاد های امنیتی دولتی و چه هک توسط افراد کم سن و سال و یا حرفه ای.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)