حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل فناوری LTPO را در نمایشگرهای OLED آینده خود برای کاهش مصرف انرژی به کار خواهد برد

نوشته

5 سال قبل | 6 دیدگاه | اپل

می دانیم که اپل بالاخره نمایشگر OLED را روی آیفون X استفاده کرد و یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت این آیفون به 1000 دلار نیز همین نمایشگر است. اپل در حال توسعه فناوری مد نظر خود است تا بتواند مصرف انرژی نمایشگر OLED را برای نسل های بعدی اپل واچ و آیفون ها کاهش دهد. در حقیقت اپل فناوری LTPO را در نمایشگرهای OLED آینده خود برای کاهش مصرف انرژی به کار خواهد برد و ما در ادامه در این باره صحبت خواهیم کرد، با ترنجی همراه باشید.

طبق گزارش های IHS Market اپل حق اختراعی برای فناوری LTPO برای backplane  در نمایشگرهای OLED را سال های 2014، 2015 و 2018 ثبت کرده است. اما این LTPO چیست؟ در ابتدا باید گفت که مخفف low-temperature polycrystalline oxide است. این فناوری قرار است به جای (polysilicon thin-film transistor (LTPS TFT استفاده شود که در حال حاضر در نمایشگرهای OLED استفاده می شود.

اما backplane چیست؟ در حقیقت بخشی از نمایشگر است که برای روشن و خاموش کردن پیکسل ها، مدیریت مصرف انرژی نمایشگر، رزلوشن و نرخ به روزسازی است. سوال اما اینجاست که چرا اپل می خواهد backplane خود را توسعه بدهد و آن را به عهده تامین کننده نمایشگر OLED نمی گذارد. دلایل زیر برای این موضوع وجود دارند:

1- برای درگیر شدن بیشتر در هزینه های و تکنولوژی پنل های OLED انعطاف پذیر
2- کاهش مصرف انرژی برای محصولات خودش
3- برای دستیابی به تحرک الکتریکی بالا برای وضوح (رزلوشن) بالاتر صفحه نمایش آن
4- برای مدیریت بهتر چرخه تامین و تولیدکننده های همکار نمایشگر

اما چرا اصلا باید از backplane نوع LTPO استفاده شود؟ چه مزایایی نسبت به نوت LTPS دارد؟ ابتدا و مهم تر از همه کاهش مصرف انرژی بین 5 تا 15 درصد که این موضوع بسیار مهمی است. اما اینطور نیست که فکر کنید تمام استفاده از LTPO به جای LTPS مزیت است، بلکه معایبی هم دارد. مثلا LTPO به ترانزیستورهای بزرگ thin-film نیاز دارد و این یعنی رزلوشن پایین تر در کنار هزینه بالاتر و تولید پیچیده تر.

طبق گزارش ها احتمالا اپل ابتدا این فناوری را در نمایشگر ساعت هوشمند خود به کار خواهد برد و سپس به آیفون ها انتقال می دهد، همانطور که نمایشگر OLED ابتدا در ساعت اپل استفده شد و سپس در آیفون ها!

نظر شما چیست؟ فکر می کنید اپل با اینکه تولیدکننده نیست اما می تواند فناوری نمایشگرهای OLED از تولیدکننده و توسعه دهنده های بزرگی مانند سامسونگ پیشی بگیرد/

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

آفرین واقعا به اپل، آفرین!

Pouya

احسنت خیلی خوبه دمش گرم???

علی شیخ زاده

تلاش اپل همیشه رو اینه ک فناوری های کاملا متفاوت و باکیفیت تر از سایر برند ها عرضه کنه
اگه این فناوری و جی پی یو توربو هواوی روی یه گوشی پیاده بشه نتیجه عالی خواهد بود

Naranj

ولی همین پنل های فعلی سامی هم خیلی کم مصرف شدند

saman1670

امیدوارم اپل سریع تر سوییچ کنه به میکرو ال ای دی.و این تکنولوژی ها رو اون جا پیاده کنه.

Naranj

مطمئن باشید هیچ کمپانی زودتر از سامسونگ باشه میکرو ال ایدی دست پیدا نمیکنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)