حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

زمانی که قطر نمایشگرها به ما دروغ می گویند!

نوشته

5 سال قبل | 33 دیدگاه | اختصاصی ترنجی

چند روز پیش در مورد نسبت های تصویر بیشتر از ۱۶ به ۹ با شما صحبت کردیم و یکی از معایب آن را مساحت کمتر آنها در اینچ برابر دانستیم. به طوری که یک نمایشگر ۶ اینچ با نسبت ۱۶ به ۹، مساحت بیشتری از یک نمایشگر ۶ اینچ با نسبت ۱۸ به ۹ دارد. با ترنجی همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

این مطلب توسط آقای رسول آریان برای ترنجی ارسال شده است.

به عنوان نمونه به تصویر زیر نگاه کنید. در اینجا دو تلفن هوشمند را می بینید. گلکسی نوت ۸ و گلکسی مگا ۶.۳. محصول سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۳ شرکت سامسونگ.

حال نمایشگرهای آنها را جدا کرده ایم تا درک بهتری از این موضوع داشته باشید. هر دو نمایشگر ۶.۳ اینچی هستند، اما گلکسی نوت ۸ نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹ و گلکسی مگا ۶.۳ نسبت تصویر ۱۶ به ۹ دارد. ملاحظه می کنید که نمایشگر گلکسی نوت ۸ کمی بلندتر است، اما در عوض پهنای کمتری دارد.

با یک نگاه اجمالی هم می شود فهمید که مساحت نمایشگر گلکسی نوت ۸ کمتر است. برای بررسی این موضوع می توانیم به سایت GSM Arena مراجعه کنیم. اگر در بخش Display به گزینه Size نگاه کنید، می بینید که عددی با واحد سانتیمتر مربع (cm2) نوشته شده که مربوط به مساحت نمایشگر است. مساحت نمایشگر گلکسی نوت ۸ برابر است با ۱۰۱.۱ سانتیمتر مربع و مساحت نمایشگر گلکسی مگا ۶.۳ برابر است با ۱۰۹.۴ سانتیمتر مربع. اگر این دو مقدار را از هم کم کنیم به عدد ۸.۳ سانتیمتر مربع می رسیم. اگر از ۸.۳ جذر بگیریم به عدد ۲.۸۸ سانتیمتر می رسیم. به عبارتی؛ نمایشگر گلکسی نوت ۸ به اندازه یک مربع حدودا ۳ در ۳ سانتیمتری، از نمایشگر گلکسی مگا ۶.۳ مساحت کمتری دارد.

در اینجا حس کنجکاوی ما گل کرد که بفهمیم قطر نمایشگر گلکسی نوت ۸ اگر در حالت ۱۶ به ۹ در نظر گرفته شود، معادل چه عددی است. می دانیم که قطعا از ۶.۳ کوچکتر است. به همین منظور به سراغ تلفن های هوشمندی می رویم که نسبت تصویر ۱۶ به ۹ دارند. ابتدا یک تلفن هوشمند با سایز ۶ اینچ را پیدا می کنیم، مانند هواوی میت ۸ و می بینیم که مساحت آن ۹۸.۷ سانتیمتر مربع است که از مساحت نمایشگر گلکسی نوت ۸ کمتر است. این بار به سراغ یک تلفن هوشمند با سایز ۶.۱ اینچ می رویم، مانند هواوی اسند میت و می بینیم که مساحت آن ۱۰۲.۶ سانتیمتر مربع است که از مساحت نمایشگر گلکسی نوت ۸ بیشتر است. به این ترتیب در می یابیم که نمایشگر گلکسی نوت ۸ را اگر با نسبت ۱۶ به ۹ در نظر بگیریم، چیزی نزدیک به یک نمایشگر ۶.۱ اینچ است‌. یعنی تقریبا ۰.۲ اینچ کمتر از چیزی که با نسبت ۱۸.۵ به ۹ برای آن اعلام شده است.

اما می خواهیم مساله دیگری را هم مطرح کنیم. زمانی که ما در یک نمایشگر با نسبت بزرگتر از ۱۶ به ۹ به تماشای ویدیوها بنشینیم، سمت چپ و راست تصویر سیاه است، چون نمی تواند با نسبت جدید خود را تطبیق دهد. پس به عنوان مثال صفحه نمایش گلکسی نوت ۸، هم پهنای کمتری دارد و هم در طول کمتری می تواند از صفحه استفاده کند. به این ترتیب دو سویه متضرر می شویم. به تصویر زیر نگاه کنید.

حال می خواهیم بررسی کنیم در شرایطی که سمت چپ و راست نمایشگر سیاه است، عملا با یک نمایشگر چند اینچی طرف هستیم. به همین منظور نیاز به دانستن طول یا عرض نمایشگر گلکسی نوت ۸ داریم.

شاید بتوانیم با جستجو در اینترنت، طول و عرض نمایشگرها را پیدا کنیم، اما همیشه هم موفقیت آمیز نخواهد بود. حتی می توانیم خودمان خط کش را برداریم و اندازه بگیریم، اما ممکن است دقیق این کار را انجام ندهیم و یا اینکه به آن گوشی دسترسی نداشته باشیم.

در اینجا می خواهیم ترفندی را به شما آموزش دهیم که با دانستن دو پارامتر اینچ نمایشگر و نسبت تصویر آن، بتوانیم طول و عرض و قاعدتا مساحت هر نمایشگر دلخواهی را حساب کنیم. به عنوان نمونه طول و عرض نمایشگر گلکسی مگا ۶.۳ را به دست می آوریم.

بدین منظور ابتدا اندازه قطر نمایشگر را که با واحد اینچ بیان شده، به واحد میلیمتر تبدیل می کنیم. برای این کار مقدار اینچ را در عدد ۲۵.۴ ضرب می کنیم تا قطر نمایشگر با واحد میلیمتر حاصل شود.

6.3×25.4=160.02 mm

سپس به هندسه رجوع می کنیم و رابطه بین قطر مستطیل با طول و عرض آن را می یابیم. مجذور طول مستطیل به توان ۲ به علاوه عرض مستطیل به توان ۲ برابر است با قطر مستطیل.

r=√x2+y2

می دانیم که نسبت تصویر گلکسی مگا ۶.۳ به صورت ۱۶ به ۹ است. پس به جای x عدد ۱۶ و به جای y عدد ۹ را قرار می دهیم. (لطفا سعی کنید از راست به چپ بخوانید، بابت بهم ریختگی عذر خواهی می کنم)

√162+92=√256+81=√337=18.357

این عدد ۱۸.۳۵۷ را می توانیم به عنوان یک شاخص برای تمام نمایشگرهایی که نسبت ۱۶ به ۹ دارند در نظر بگیریم.

حال می خواهیم رابطه بین قطر نمایشگر با این شاخص را به دست آوریم. برای این کار مقدار قطر را بر عدد شاخص تقسیم می کنیم.

160.02÷18.357=8.717

حال با ضرب کردن عدد ۱۶ در عدد ۸.۷۱۷ می توانیم طول نمایشگر را به دست آوریم.

16×8.717=139.472 mm

به همین ترتیب با ضرب کردن عدد ۹ در عدد ۸.۷۱۷ می توانیم عرض نمایشگر را نیز به دست آوریم.

9×8.717=78.453 mm

با ضرب کردن طول در عرض می توانیم به مساحت نمایشگر برسیم.

139.472×78.453=10941 mm2

مساحت را از واحد میلیمتر مربع به واحد سانتیمتر مربع تغییر می دهیم.

10941÷100=109.41 cm2

ملاحظه می کنید که دقیقا همان عددی که GSM Arena نوشته بود حاصل شد.

در ادامه می خواهیم طول یا عرض نمایشگر گلکسی نوت ۸ را به دست آوریم. مشابه حالت قبل، قطر نمایشگر را از اینچ به میلیمتر تغییر می دهیم.

6.3×25.4=160.02

با توجه به فرمول قطر و اضلاع مستطیل پیش می رویم. اما این بار به جای ۱۶ به ۹ از ۱۸.۵ به ۹ استفاده می کنیم. چون نسبت تصویر گلکسی نوت ۸ به صورت ۱۸.۵ به ۹ است.

√18.52+92=√342.25+81=√423.25=20.573

عدد شاخص برای نسبت ۱۸.۵ به ۹ به دست آمد. حال رابطه بین قطر و عدد شاخص را نیز مشخص می کنیم.

160.02÷20.573=7.778

حال می خواهیم عرض نمایشگر گلکسی نوت ۸ را به دست آوریم.

9×7.778=70.002 mm

حال که عرض نمایشگر گلکسی نوت ۸ را داریم، باید طول آن را در شرایطی حساب کنیم که سمت چپ و راست تصویر سیاه است. می دانیم که در این حالت، طول نمایشگر با عرض آن نسبت 16 به 9 دارد. چون نسبت ابعاد ویدیوی در حال پخش 16 به 9 است. از آنجایی که 16 تقسیم بر 9 تقریبا برابر با 1.777 است، پس عرض نمایشگر گلکسی نوت 8 را باید در 1.777 ضرب کنیم.

70.002×1.777=124.393 mm

حال این دو را در هم ضرب می کنیم تا مساحت جدید به دست آید.

124.393×70.002=8707 mm2

8707÷100=87.07 cm2

یعنی مساحت خالص در گلکسی نوت ۸ موقع تماشای یک ویدیوی HD یا فول HD برابر است با 87 سانتیمتر مربع. با این فرض که ویدیو را آپ اسکیل نکنیم و در همان نسبت استاندارد تماشا کنیم.

حال نگاه می کنیم ببینیم چه اینچی به این عدد نزدیکتر است. با نگاه کردن به مساحت نمایشگرها می بینیم که مساحت نمایشگر یک تلفن هوشمند ۵.7 اینچی با نسبت ۱۶ به ۹ برابر با 89.6 سانتیمتر مربع است. این عدد به 87 سانتیمتر مربع بسیار نزدیک است. پس نتیجه می گیریم که مساحت مفید نمایشگر گلکسی نوت ۸ در هنگام تماشای یک ویدیوی HD یا فول HD تقریبا به اندازه یک نمایشگر ۵.7 اینچی با نسبت ۱۶ به ۹ است. یعنی حدود ۰.6 اینچ کمتر از چیزی که تصور می کنیم.

بر همین اساس، نمایشگرهای ۵.۸ اینچی گلکسی S8 و گلکسی S9 در هنگام تماشای ویدیو، عملا یک نمایشگر ۵.2 اینچی هستند. این حساب و کتاب ها را می توانید برای سایر تلفن های هوشمند که نسبت تصویر بیشتر از ۱۶ به ۹ دارند، انجام دهید. از جمله آیفون X، اکسپریا XZ2، هواوی P20 پرو و…

سخن پایانی اینکه؛ اعلام کردن قطر نمایشگرها با واحد اینچ، دیگر نمی تواند ملاک صحیحی برای درک فضای قابل استفاده نمایشگرها باشد. به همین خاطر است که سایت GSM Arena در بخش Display، مساحت نمایشگرها را هم اعلام‌ می کند. زیرا با دانستن مساحت نمایشگر می توان درک واقعی تری از میزان بزرگی آن داشت.

 

ممنون از همراهی شما همراهان همیشگی

به نظر شما شرکت های سازنده تلفن های هوشمند با اعلام قطر نمایشگرها، همه واقعیت ماجرا را به ما نمی گویند؟

اشتراک در
اطلاع از
33 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Naranj

به هر حال واحد اعلام سایز الان بر حسب اینچ هست.انتظار دارید با مساحت اعلام بشه؟ این باعث گیج شدن مشتری ها و ضرر تجاری میشه
منظور اینکه سازنده ها دروغ نمیگن (چون روش محاسبه اش همینه) ولی همه حقیقت رو هم نمیگن!

دکتر رسول آریان

دقیقا. به نظر من هم همه حقیقت رو به مشتری نمیگن. اما به هر حال سایت GSM Arena مساحت رو هم در کنار قطر اعلام میکنه که کاربر بدونه جریان چیه.

آقای عطا.یی عکس اول رفته بالا یکم. باید زیر پاراگراف میبود. حالا اشکال نداره.

اگر میدونستم فرمول ها بهم میریزه، به صورت عکس میفرستادمش.

mostafa3

کلان واحد اینچ مشکل داره
یک گوشی ۶ اینچی با نسبت تصویر 19/۹ کوچکتر از 18/9هست
16/9هم از همه بزرگتره با سایز برابر
امیدوار این نسبت تصویر وارد تلویزیون ها نشه

دکتر رسول آریان

بله.

البته من فکر نمیکنم واحد قطر به اینچ حذف بشه.
به نظر میاد نسبت فیلم و سریال ها هم برای انطباق بیشتر با پرده سینما، از نسبت ۱۶ به ۹ فاصله بگیرن.

اگر دقت کرده باشید، بالا و پایین فیلم های سینمایی که ما دانلود میکنیم، اکثرا یک نوار سیاه داره. اون نوار سیاه بالا و پایین فیلم ها، به خاطر این هست که فیلم ها مخصوص سینما ساخته میشن که اولترا واید هستن. وقتی تبدیل میشن به HD و فول HD و ما دانلود میکنیم، به نسبت ۱۶ به ۹ درومدن. به همین خاطر بالا و پایین فیلم سیاهه.

پس برای اینکه این نوار سیاه بالا و پایین فیلم ها حذف بشه، بهتره تلویزیون ها هم به سمت ۱۸ به ۹ و حتی ۲۱ به ۹ برن‌. تا فیلم دقیقا بتونه کل صفحه تلویزیون رو پر کنه و اون نوار سیاه بالا و پایین حذف بشه.

البته منظورم بدون تغییر اسکیل و بدون کراپ هست.

Soltane.Ehsas

سلام
با عرض پوزش چون یه بار سؤال کردم جواب ندادین یه بار دیگه میپرسم
یه گوشی با این مشخصات میخوام
باطری‌ خوب.صفحه بزرگ.حافظه خوب.پردازنده مناسب.فست شارژ و …
به نظرتون Mi Max 2 بگیرم ؟
با تشکر

دکتر رسول آریان

شما باید برای هر پارامتر دقیقا مشخص کنی که مقصودت چیه. چون معیار خوب و مناسب از نظر هر کسی متفاوته.

مثلا می مکس ۲ از نظر من گوشی خوبی نیست. چون صفحه بزرگی داره و چون نسبت ۱۶ به ۹ داره، خوش دست نیست. صفحه نمایشش ۶.۴۴ اینچ هست. مثلا چون چیپست اون ۶۲۵ هست نمیتونه چندان جالب باشه، چون هر هشتا هسته اون از نوع A53 هست که A53 به خودی خود برای خوشه های ضعیف به کار میره، اما در این گوشی، هر دو خوشه هسته های ضعیف A53 هستن.

Soltane.Ehsas

ممنون

دکتر رسول آریان

خواهش.

Mortazavi

اتفاقا اسنپ۶۲۵ و اسنپ۶۳۰ پردازنده های خوب و مناسبی هستند چون از عهده اکثر کارها به طور عالی و همه کارها به طور معمولی برمیان
پی اس۱۸ فیفا۱۸ ،gta ،آسفالت ، nfs ، فتوشاپ،اتوکد و خیلی برنامه های دیگه عالی توی اسنپ۶۲۵ اجرا میشن

قبول دارم پردازنده های خیلی قوی با هسته هایa73 سرعت و کارایی بیشتری دارند ولی این دلیل نیست که بقیه ضعیف باشند تازه همه چیز نوع هسته نیست و تعداد و کلاک اونها هم مهمه مثلا اسنپ۶۲۵ با اسنپ۶۵۰ که دوتا هسته a72 داره از لحاظ سرعت و کارایی یکیه و مصرف کمتری هم داره

دکتر رسول آریان

اوکی.

Naranj

بودجه تون چقدر هست؟

Soltane.Ehsas

حدود 1.500.000

MR.CAMPER

اگر امکانش هست ۵۰۰ هزارتومن رو مبلغ پولتون بذارید یک HTC U ULTRA بخرید
نمایشگر QHD
دوربین ۱۲ با سایز سنسور ۱/۲.۳ اینچی
اسنپ ۸۲۱

Yas

خیلی دلتون خوشه
تا بخواد تلویزیونها ب این سمت برن ک شاید اصلا همچین کاری انجام ندن ۱۰ سال طول میکشه تا محتوا هم داشته باشن
اصلا ای کاش گوشیها برگردن به ۱۶:۹

دکتر رسول آریان

اتفاقا من خوشبین هستم به این قضیه.
سرعت تکنولوژی هم بسیار بالاس.

همین الان هم فیلم هایی هستن که فرمت ۱۶ به ۹ نداشته باشن. مثلا سینمایی دنیای ژوراسیک یا سریال خانه پوشالی. سریال خانه پوشالی با نسبت ۱۸ به ۹ پخش شده بود.

صحبت های فیلم بردار معروف ایتالیایی، آقای ویتوریو استورارو: “تمامی فیلم ها، صرف نظر از اینکه چقدر موفق باشند، پس از عمر کوتاه خود روی پرده‌ سینما، عمر به مراتب طولانی تری روی نمایشگرهای دیجیتال خواهند داشت‌. داشتن دو رسانه‌ متفاوت با دو نسبت تصویر متفاوت، باعث می شود همه‌ ما (کارگردان ها و سینماتوگرافرها) کابوس مشترکی داشته باشیم، یعنی به خطر افتادن ترکیب تصویر. به همین دلیل، هرگاه از طریق نمایاب (ویوفایندر) یک دوربین، یا یک مانیتور، به فیلم خود نگاه می کنیم، همواره با دو تصویر متفاوت از یک سوژه‌ یکسان دست و پنجه نرم می کنیم. به نظر من بسیار مهم است که مخاطبان دقیقا فیلم را همان طور ببینند که کارگردان و سینماتوگرافر تدوین کرده است. این استاندارد بهترین راه حل است.”

همین چند سال پیش بود که بعد از CD ها، فرمت های DVD سلطنت میکردن در دنیای فیلم ها. وقتی کسی میخواست فیلم با کیفیت ببینه، میگفت رفتم DVD خریدم. نسبت DVD ها ۴ به ۳ بود. چیزی نگذشت که فرمت HD 720 اومد. اینبار با یک نسبت جدید، یعنی ۱۶ به ۹.

نتیجه اینکه اگر جامعه بین المللی بپذیره، به راحتی میتونن فرمت ۱۸ به ۹ یا ۱۹ به ۹ رو جایگزین کنن و تلویزیون هاش هم خیلی زود توسط سامسونگ و LG به بازار میان.

دکتر رسول آریان

چون اپل هم در این راه قدم گذاشته، پس باید مطمئن بود که نسبت ۱۶ به ۹ قطعا منسوخ میشه.
چون خیلی از شرکت ها از اپل پیروی میکنن. مثل همین حذف شدن جک ۳.۵ میلیمتری صدا.

شرکت های اپلیکیشن سازی هم دارن نسبت ۱۸ به ۹ و بالاتر رو ساپورت میکنن. مثلا نت فلیکس و VLC و آمازون کیندل و اپرا و گوگل مپ و جیمیل و توییتر و …

الان توی یوتیوب سرچ کردم. چنتا ویدیو کلیپ پیدا کردم. مثلا این رو اگر خواستید ببینید. با نسبت ۱۸ به ۹ ضبط شده:
http://youtu.be/Enc1xN4HaAk

یا مثلا این کلیپ، که اینم با نسبت ۱۸ به ۹ ضبط شده:
http://youtu.be/WeqxJylzsWA

این یکی با نسبت ۱۸.۵ به ۹ ضبط شده:
http://youtu.be/VXFzmKb3Jz8

آقای Yas ملاحظه بفرمایید این کلیپ ها رو اگر خواستید.

اینم یکی از مانیتورهای اولترا واید خمیده سامسونگ با نسبت ۲۱ به ۹

روی لینک بزن ببینش. عجب چیزیه!
http://samsung.com/us/computing/monitors/curved/34-ultra-wide-curved-screen-monitor-ls34e790cns-za

چون صنعت بازی سازی هم نسبت های فراتر از ۱۶ به ۹ رو پذیرفته، پس قطعا خیلی زودتر از چیزی که فکرش رو بکنیم، نسبت ۱۶ به ۹ از رده خارج میشه.

این نسبت تصویر توسط کارت گرافیک ها هم پشتیبانی میشه. میتونی عبارت GPU 21:9 یا GPU Ultrawide رو توی گوگل سرچ کنی.

اینم یکی از لپتاپ های ۲۱:۹ که توسط ایسر ساخته شده:
http://businessinsider.com/acer-predator-21x-has-first-curved-screen-on-gaming-laptop-photos-2016-9

آقای Yas اینها نمونه هایی هستش از تلویزیون هایی که نسبت ۱۶ به ۹ رو ترک کردن و به سمت ۲۱ به ۹ رفتن. اتفاقا برخی از اینها در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ساخته شدن. نه اینکه فکر کنی همگی اینها محصولات خیلی جدیدی هستن. این نشون میده که صنعت دیجیتال حداقل از سه، چهار سال پیش خودش رو آماده کرده بوده برای کوچ به سمت Wide تر شدن.

ممکنه برات سوال پیش بیاد که این تلویزیون های ۲۱:۹ توی پخش فیلم به مشکل نمیخورن؟

باید بگم که در حال حاضر توی پخش فیلم هایی که مخصوص تلویزیون ساخته میشن، ممکنه به مشکل بخورن که یا باید نوارهای سیاه چپ و راست رو تحمل کنی، یا تصویر رو تمام صفحه کنی که در اون صورت بخشی از بالا و پایین فیلم حذف میشه، یا اینکه فیلم از پهنا کش بیاد، که در اون صورت هم کیفیت تصویر بد میشه.

اما اینجا یک استثنا وجود داره. مگر نگفتیم که در فیلم هایی که مخصوص سینما ساخته میشن، یک نوار سیاه در بالا و پایین فیلم دیده میشه؟ پس در این صورت اگر فیلم رو تمام صفحه کنیم که بخشی از بالا و پایین فیلم حذف بشه، در این حالت هیچ مشکلی برای فیلم پیش نمیاد. چون عملا بخش های سیاه اضافی حذف شدن و کیفیت فیلم حفظ شده.

برای مثال به تصویر زیر نگاه کن:
http://uupload.ir/files/rdd4_21.9.jpg

در این تصویر یک فیلم فول HD با نسبت ۱۶ به ۹ در حال پخش هست که به بالا و پایین اون نوار سیاه داره. تلویزیون هم یک اولترا واید هست که نسبت ۲۱ به ۹ داره. حالا به قسمت پایین تصویر نگاه کن. دکمه تمام صفحه تلویزیون رو زده. چه اتفاقی افتاده؟ بدون اینکه مشکلی برای فیلم پیش بیاد، بالا و پایین فیلم بریده شده. یعنی دقیقا همون جایی که نوار سیاه هست. در نتیجه فیلم داره کاملا عادی و تمام صفحه، عین پرده سینما پخش میشه. در واقع برگشته به همون چیزی که از اول بوده. نسبت خودش یعنی ۲۱ به ۹

آقای Yas حله؟؟؟

اینم اضافه کنم بد نیست.

به این نوار سیاه اصطلاحا میگن نوار اسکوپ.

یکی از روش های دستی انجام اون، این هستش که فیلم بردار بالا و پایین عدسی رو چسب برق میچسبونه. برای اینکه بدونه کادر فیلم دقیقا کجاس.

چون این فیلم قراره روی پرده عریض سینما پخش بشه. یعنی اگر دوربین فیلم برداری اصلا نسبت تصویر ۲۱ به ۹ رو هم نداشته باشه، به این شکل نسبتش رو تغییر میدن‌. بعدا موقع مونتاژ، اون بخش بالا و پایین رو که چسب زدن، برش میدن. یه فیلم ۲۱ به ۹ به دست میاد و قابل پخش در پرده عریض. البته این چسب زدن باید کاملا صحیح انجام بشه و حتی یک میلیمتر بالا و پایین زدن اون هم تاثیر چندین سانتیمتری روی پرده سینما داره.

به هر حال اینم یکی از روش های دستی ضبط فیلم با نسبت ۲۱:۹ هست.

Mortazavi

فوق العاده بود این مطلب

ممنون از کار بر آریان و سایت خوب ترنجی

دکتر رسول آریان

خواهش می کنم‌.
ممنون از شما که مطالعه فرمودید.

خیلی طولانی شد کامنت هام. ولی حیفم اومد اینو نگم.

برنامه جدید ویدیو پلیر سامسونگ یه قابلیتی داره که خودش به طور خودکار میتونه تشخیص بده که هر موقع نوار سیاه در بالا و پایین یک فیلم یا ویدیو کلیپ دید، اقدام بکنه به فیت کردن صفحه. یعنی تشخیص میده که برای فیت کردن اون ویویدی ۱۶:۹ با حذف نوار سیاه، اشکالی پیش نمیاد. در واقع ویدیو رو میبره به حالتی که بتونه اون رو با نسبت ۱۸.۵:۹ خودش هماهنگ تر کنه.

به این تصویر نگاه کنید. بخش تنظیمات ویدیو پلیر.
http://uupload.ir/files/ck2c_1.jpg

اینم نمونه کارش:
http://uupload.ir/files/77m4_2.jpg

به طور خودکار نوار سیاه رو تشخیص داده و ویدیو رو به این حالت در آورده.

اما اگر ویدیو ۱۶:۹ باشه و اون نوار سیاه رو نداشته باشه، اون مشکلاتی که بالاتر عرض کردم، همچنان وجود داره.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)