حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دانلود نرم افزار تگلرام دی آر (Telegram DR) امنیت شما را به خطر می اندازد؟

این روزها و با فیلتر تلگرام موج بزرگی از برنامه ها و نرم افزارها که ادعای فیلترشکن تلگرام بودن و یا نسخه بدون فیلتر تلگرام بودن به راه افتاده و اکثر کاربران در این بین دچار سردرگمی شده اند. یکی از نرم افزارهایی که ادعای نسخه بدون فیلتر تلگرام را دارد با نام تگلرام دی آر (Telegram DR) شناخته می شود که یک نسخه تلگرام دی آر لایت (Telegram DR Lite) نیز دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم آیا دانلود نرم افزار تگلرام دی آر (Telegram DR) امنیت شما را به خطر می اندازد؟

تلگرام دی آر (Telegram DR) و تلگرام دی آر لایت (Telegram DR Lite) توسعه داده شده توسط گروه Moonshot توسعه داده شده است. اجازه بدهید کمی بیشتر موضوع را باز کنیم و ببینیم گروه مون شات (MoonShot Group) چه افرادی هستند؟ برنامه TelegramDR توسط نریمان غریب (شبکه منوتو) و امین ثابتی (کارشناس فنی بی‌بی‌سی) که هر دو ساکن لندن هستند، تهیه و معرفی شده و اخیرا هم توسط کانال‌های مختلف از جمله آمدنیوز تبلیغ شده است.

تلگرام دی آر (Telegram DR) و تلگرام دی آر لایت (Telegram DR Lite) توسعه داده شده توسط گروه Moonshot توسعه داده شده است.

در ابتدا ادعا شده بود که تلگرام دی آر (Telegram DR) متن باز (Open Source) است و با همکاری دوروف، موسس تلگرام تهیه شده (!) اما ریپوزیتی گیت‌هاب آنها خالی بود و ادعای اپن‌سورس بودن آن مثل اتصالش به دوروف، فاقد مدرک بود. امروز هم مقداری کد در گیتهاب اضافه کرده اند که کاربر بی‌اطلاع، ممکن است تصور کند واقعا اپن‌سورس است. همچنین نسخه iOS تلگرام دی آر هنوز ارایه نشده است که این نیز خود می تواند به دلیل پروسه تایید امنیت اپل برای نرم افزار تازه وارد باشد.

در گوگل پلی (فروشگاه نرم افزاری اندروید) برای توصیف نرم افزار به این صورت عمل کرده اند:

تلگرام دی آر (Telegram DR)

تلگرام دی آر (Telegram DR)

تلگرام دی آر نسخه شخصی سازی شده تلگرام است که پروکسی داخلی دارد.

این برنامه همان تلگرام+سایفون است!؟

تهیه‌کنندگان آن مدعی هستند که این برنامه همان تلگرام+سایفون است! خب اگر اینطور است که کافی است شما همان سایفون را هم جدا از تلگرام نصب کنید که نگرانی برای خود ایجاد نکنید. خب، ابتدا اینکه ما در ترنجی توصیه نمی کنیم که از فیلترشکن استفاده کنید و دلیل آن را می توان مربوط به امنیت خودتان دانست اما یا این کار شما یک ویژگی خاص از تلگرام را در دسترس خواهید داشت و آن یعنی مکالمه صوتی! بله! در تلگرام دی آر مکالمه صوتی غیر فعال است. سوالی که پیش می آید این است که اگر واقعا این نرم افزار از پروکسی داخلی یا به عبارت عوام پسندتر به کار برده شده توسط ارایه کنند، سایفون داخلی استفاده می کند، چرا قابلیت تماس غیر فعال است؟

به صورت مشخص دو دلیل عمده برای اعتماد نکردن به تلگرام دی آر (Telegram DR) وجود دارد:

  • 1- توسعه دهنده های تلگرام دی آر (Telegram DR) افراد تایید شده ای نیستند که بتوان تصور کرد آن ها فقط به فکر ما هستند تا تلگرام بدون فیلتر به ما بدهند! به هر حال ممکن است این برنامه دسترسی دولت های بیگانه را به اطلاعات کاربری ما باز کند. اگر قرار بود چنین شود، تلگرام اینقدر در کشورهای مختلف با مشکل مواجه نمی شد! پس بعید نیست که این تلگرام بدون فیلتر در جهت باز کردن دست دولت های بیگانه از جمله انگلیس فراهم شده باشد، اگر نام توسعه دهنده ها و موقعیت شغلی آن ها را بررسی کنید، متوجه می شوید!
  • 2- تناقص در ارایه اطلاعات مربوط به متن باز بودن پروژه که بالاتر خواندیم.
تلگرام دی آر (Telegram DR)

تلگرام دی آر (Telegram DR)

همچنین یک نسخه به نام تلگرام دی آر لایت (Telegram DR Lite) در گوگل پلی وجود دارد که هیچ تفاوتی در توضیحات با برنامه اصلی ندارد اما با بررسی و مقایسه اسکرین شات مربوط به این نسخه ما در ترنجی به این نتیجه رسیدیم که همانطور که از اسمش پیداست، نسخه لایت از دسته نرم افزارهای نسخه لایت گوگل هستند که نسخه وب نرم افزار را در قالب یک نرم افزار اجرا می کنند و حجم کمتری را از فضای داخلی موبایل شما اشغال می کند. این تنها تفاوت بین تلگرام دی آر و تلگرام دی آر لایت است.

به نظر ما بهتر است Telegram DR را نصب نکنید

در پایان ترنجی از شما درخواست دارد در این روزها به هر کسی مدعی است فیلتر تلگرام را دور زده است و برنامه ای تولید کرده که با آن به این نرم افزار پیام رسان دسترسی داشته باشید یا فیلترشکن خوبی دارد که این کار را انجام می دهد، اعتماد نکنید و به نظر ما بهتر است  Telegram DR را نصب نکنید تا خبری رسمی تر از همکاری رسمی تلگرام با آن ها منتشر شود.

نظر شما چیست؟ شما چطور فکر می کنید؟ آیا تلگرام دی آر (Telegram DR) را نصب کرده اید؟

اشتراک در
اطلاع از
25 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

من که نصب نمی کنم اینطور چیزا رو

Jahandar

دمت گرم سینا جان که دغدغه داشتی و وقت گذاشتی تحقیق کردی. اغلب سایتای دیگۀ ایرانی اخبار فناوری با کلی اهن و تولوپ اصلا براشون این چیزا مهم نیست و تنها دغدغه‌شون عقب نیفتادن از ترجمۀ مطالب سایتهای فناوری انگلیسی و آمریکائیه!

REZA

من نصب کردم ولی باش وارد اکانتم نشدم و پاکش کردم.چون وقتی فهمیدم با سایفون کار میکنه،گفتم خودم که دارم،پس اینجور امنیت خودم و به خطر نمیندازم

باید خود تلگرام اپدیت جدید بده،هیچوقت نباید به بقیه اطمینان کرد،این دیر اپدیت دادن تلگرام هم نسبت به اپدیت چند ساعته برای روس ها هم جای سوال داره!

REZA

البته الان دیگه سا،یفونم کار نمیکنه!

Peiman

تلگ.رام من خیلی راحت با turbo VPN بالا میاد

دکتر رسول آریان

برای من که هنوز فیلتر نیست.

Peiman

منم در مورد این اپلیکیشن شنیدم ولی یه چیزی بهم میگفت نصبش نکنم . حالا با خوندن این متن مطمئن شدم تصمیم درست بوده

mTAAHAAm

ظاهرا با آپدیت های جدید، تلگرام غیر قابل فیلتر می شه.البته بشرطی که نسخه فعلی را Uninstall نکنیم چون برای راه اندازی جدید ارسال پیامک مقدور نیست.

AmirMSZ

واقعا مرسی آقا سینا از اینکه این برنامه رو گزارش دادید لطفا اگه امکانش هست در گوگل پلی هم این نرم افزار رو ریپورت کنید و در کانال تون هم چند روز پیامش پین باشه تا همه ببینن

به نظرم هر چی که باشه، قطعا از سروش بهتره.
خیلی از مردم حاضرن پیام هاشون توسط اجنبی رصد بشه، ولی توسط داخلی رصد نشه. چون داخلی بگیر و ببند داره.

mTAAHAAm

آقا آریان می شه بیشتر توضیح بدین؟
بگیر و ببند چیه؟
واقعا می گیرن؟
شما موردی را می تونی نام ببرید؟
چون ما سر کلاس های دانشگاه و حتی بعضی همایش ها دیدیم که خیلی تند انتقاد می شه حتی یکبار مشخصا علیه حجاب حرف زده شد ولی واقعا اتفاقی نیفتاد.من با یکی از همین پیام رسانهای داخلی ی تصویر ممنوع برای دوستم فرستادم ولی چیزی نشد.
واقعا برام مهمه روشن سازی کنید و مصداق بیارید.مرسی

دکتر رسول آریان

مثال میخوای؟ ?
یه سر به اوین بزن تا مثال ها رو ببینی.

خود مدیر سروش همین چند وقت پیش خودش گفت که فشار روی ما زیاد هست از طریق نهادهای امنیتی. سرچ کن، خبرش برات میاد.

mTAAHAAm

فکر کنم منظور منو درست متوجه نشدید،نهادهای امنیتی با من و شما چکار دارند؟یا بهتر بگم کدوم کار من باعث می شه نهادهای امنیتی مثلا بیان در خونه دستگیرم کنند؟ خواهش میکنم واضح بگید شخصی را سراغ دارید که این مشکل براش پیش آمده باشه. خواهشا کلی گویی نفرمایید.باز هم ممنون

شما مثل اینکه توی این کشور زندگی نمیکنی.
خدا خیرت بده‌.

دلیل نداره بخوام اینجا در سایت عمومی بیشتر توضیح بدم. شما رو هم نمیشناسم که بخوام براتون توضیح بیشتری بدم. از دیدنش با چشم های خودم دیدم.

در کل هر کسی مختاره. شما برو سروش نصب کن.

mTAAHAAm

باز هم عذر می خوام چون شما را به عنوان یک کاربر محقق می شناسم می پرسم.
شما به زندان اوین سر زدید و دیدید؟
چند نفر را بخاطر اینکه اطلاعاتشون از طریق پیام رسان های داخلی لو رفته بود بازداشت کرده بودند؟
من بین پیام رسان ها آن یکی که از همه مفید تره را نصب می کنم که فعلاً تلگرامه.
با فیلتر کردنش هم مخالفم چون بی تأثیره. ولی بخاطر ناراحتی از فیلترینگ تلگرام حرف غیر منطقی نمی زنم.

lavy

دروغ و دونگ و اتهام و افترا که مالیات و کنتور نداره
شما خیالت تخت! اتهام پراکنیت رو با تمام قوت انجام بده

lavy

بازم خوبه شما مردم رو از پیامرسان داخلی می ترسونید عده ای رسما میگن حاضرن اطلاعاتشون رو دست مزدورای صهیونیست ها بذارن ولی دست مزدورای این حکومت ندن!!

آدم می مونه چی بگه به این حد از خفت و وطن فروشی بعضیا

عیب نداره آقای آریان !

غریبه پرستی تا بوده با این ملت بوده!

مطمئن باشید سنت الهی یه جایی پاسخ امثال شما رو میده

javadrohe

متاسفم افرادی مثل شما تو این مملکت کارشناس هستند!!عزیزم ما حاضریم از دسترنج جونها خودمون دفاع کنیم و امثال افرادی مثل تو که حاضرن تموم جون و مال و ناموسشون در اختیار بیگانه باشه نا امید کنیم سروش ایتا بله گپ تماما کار بچه ها خودمونه و ما دفاع میکنیم استفاده میکنیم و لذت میبریم چون انکه حساب پاک است از محاسبه چه باک است افرادی مثل تو ترس دارن چون مشکل امنیتی داری حتما بازم متاسف شدم از حرفهای شما کاش میدونستم کجایی بیام دیداری تازه کنیم

pedy6990

نام پکیج DigitalResistance.telegram.org می‌باشد.
نمی‌دونم این که دامنه خود تلگرام است معیاری برای امن بودن حساب می‌شه؟
در بحث حریم شخصی این حرف‌ها درسته.
ولی امروز امنیت برای کاربر ایرانی در امان بودن از مسئولین با دخالت‌های بی‌جا و دایره بزرگ جرائم که تقریبا همه ایرانیان را شامل می‌شود، تعریف می‌شود.

pedy6990

در ضمن این اولین نسخه ارائه شده این برنامه است، در بروزرسانی‌ها احتمالا شاهد رفع ایرادات و افزوده شدن قابلیت‌های دیگر مانند مکالمه خواهیم بود.

دکتر رسول آریان

نه. نام پکیج به تنهایی نمیتونه چیزی رو ثابت کنه. نام پکیج میتونه هر اسمی باشه.

Mortazavi

من به شخصه مشكلي باهاش ندارم چون بحث امنيتي واسه افراد خاص و نظامي و دولتي و سياسي مهمه نه واسه كل افراد جامعه

saeed-taak

نظرات كاربران ترنجي رو تك ب تك خوندم
اول در رابطه با پيام رسان داخلي عرض كنم
با يه سرچ كوچيك ميتونين پيدا كنين كه به راحتي تو برنامه سروش اكانت هك ميشه و اولين بار ادمين كانال اقاي جهرمي هك شدن و بهشون پيام دادن ك اين رو مدير سروش هم اعلام كردن و كاملا اثبات شده است
دوم سياست رايگان كردن دانلود و….. تو اين برنامه بود كه مهندسين مثلا برنامه نويسمون وقتي بررسي كردن ديدن براي دانلود بلفرض مثال يك فايل ١٠ مگابابتي هر ١ مگ حدود ٤ مگ از حجم نت رو مصرف ميكنه كه اين خودش يك فاجعس
نيازي نيست حتما شما سياست مدار و يك كاره مملكت باشي ك از اطلاعاتت نترسي شما عكس خانوادگي داري وقتي به راحتي هك ميشه چرا بايد از اين برنامه استفاده كني؟ يعني واستون ارزشي نداره با خيالت راحت رصد كردن؟
تلگرام از ورودش به دنياي مجازي كه اصلا امكانات نداشت اعلام كرد امنيت اول برامون مهمه بعد امكانات و حتي جايزه چند هزار دلاري گذاشتن و تا الان كسي نتونسته حتي ذره اي تجاوز كنه.
من مدير سايت هاستينگ توان وب هستم كه نيازي به تعريف ندارم و بيش از١٠٠٠ سرور براي رباتهاي تلگرامي ارئه دادم كه با فيلتر شدن تلگرام ضربه چند مليوني بهم وارد شد
اين چيزايي كه اطلاع داشتم و خواستم در جواب بعضي دوستان بگم
موفق باشين

javadrohe

عزیزم افرین که مدیری حتما از دوروف هم سوال کردی هزینه هاشو از کجا میاره نکنه هزینه هاشو با شماست ما خبر نداریم!!!!!!!!!!!!!!!!!هیچ گربه ای راه رضا خدا موش نمیگیره بعدم هیچ اطلاعاتی کار عکس زن و بچه تو نداره ناموس پرست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)