حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا سونی از بازار موبایل خارج نمی شود؟ آن ها به شبکه مخابراتی 5G امیدوارند

نوشته

5 سال قبل | 15 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، سونی

مدت زیادی است که ابرهای سیاه بر سر سونی موبایل می بارند و قصد ندارند به جای دیگری کوچ کنند. همانطور که دیشب در ترنجی با هم خواندیم، سونی موبایل در جهت سوددهی بیشتر کوچک تر خواهد شد و چون این مرتبه اولی نیست که چنین احتمالی برای سونی موبایل مطرح می شود، خیلی شوکه کننده نبود اما چیزی از ناراحت کننده بودن این خبر کم نمی کند. امروز اما سوالی که پیش می آید این است که چرا چرا سونی از بازار موبایل خارج نمی شود؟ در پاسخ باید گفت گویا آن ها به شبکه مخابراتی 5G امیدوارند! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا در این زمینه بیشتر صحبت کنیم.

اجازه بدهید نگاهی به عقب تر داشته باشیم، جایی که 3 ماه پیش وقتی کازو هیرایی هنوز مدیر عامل سونی بود در ترنجی خواندیم کازو هیرایی تایید کرد که موبایل های سونی اینجا هستند که باقی بمانند اما آینده از آن موبایل ها نیست! دلیل اما از نظر وی به این گونه بود:

دلیلی که ما این کار را انجام می دهیم این نیست که فکر می کنیم تلفن های همراه هوشمند، آینده هستند؛ بلکه ما مجبوریم دستگاه هایی متصل به فضای ارتباطی داشته باشیم. اگر ما از این فضا دور باشیم نمی توانیم در تغییر الگو بعدی نقشی داشته باشیم.

این درباره موبایل های هوشمند امروزی نیست، این بیشتر درباره نگاه کردن به فرای موبایل های هوشمند است – به چیزی که ما در حال انجام آن هستیم – و می خواهیم بازیگری در این فضا باشیم، در حالت ایده آل رهبر آن باشیم. به این دلیل راهبردی من می خواهم مطمئن شوم که ما باقی خواهیم ماند نه به خودی خود در بازار موبایل های هوشمند، بلکه در کسب و کار فضای ارتباطی

به این صورت حدودا می توان دریافت که شرکت سونی مادر با وجود سودده بودن تلاش دارد تا سونی موبایل را سرپا نگاه دارد که به هدف ماورای آن برسد نه اینکه لزوما تمام دید آن ها روی سود مالی باشد. قطعا اگر سود مالی نباشد هیچ کسب و کاری سرپا نخواهد ماند اما اگر از سویی دیگر تامین شوید، می توانید به رویاهای خود به شکل جدی تری فکر کنید.

امروز اما آقای Hiroki Totoki که سمت مدیر ارشد مالی سونی را دارد گفته است:

من می خواهم چند چیز در مورد اهمیت فن آوری بی سیم 5G در زمینه استراتژی ما برای کسب و کار در زمینه گوشی های هوشمند پیش رو را بگویم. با فعال کردن ارتباطات با سرعت بالا، اتصال به زمان کم و اتصال همزمان، 5G، که انتظار می رود در آینده تجاری سازی شود، یک فن آوری است که ما در آن پتانسیل بسیار بالایی می بینیم، زیرا می تواند تمام دستگاه های قابل حمل را به Cloud (پردازش یا ذخیره سازی ابری) متصل کند.

به منظور استفاده کامل از این تکنولوژی پیشرفته، ما باید توانایی و قابلیت تحقیق بنیادی داخلی (درون شرکتی) خود را برای ایجاد برنامه های مرتبط حفظ کنیم. با ادامه کار بر روی 5G در کسب و کار گوشی های هوشمند ما، ما در حال تلاش برای توسعه فن آوری 5G به عنوان یک بستر است که می تواند در سراسر گروه سونی استفاده می شود.

پس آنطور که مشخص است، سونی موبایل در نقش فراهم آورده یک زیرساخت برای سونی عمل می کند که آن ها به اطلاعات حاصل از آن نیازمندند. نظر شما چیست؟ آیا ارایه 5G واقعا می تواند اینقدر در کسب و کار سونی تفاوت ایجاد کند؟ در حال حاضر اگر نگاهی به نمودار های زیر داشته باشید می بینید که فروش سونی موبایل از سال 2010 نیز کمتر شده است، سال هایی که واقعا این شرکت حرف زیادی در بازار نداشت!

میزان فروش سونی در هفت سال اخیر

میزان فروش سونی در هفت سال اخیر

میزان فروش سونی در سال 2017

میزان فروش سونی در سال 2017

فکر می کنید سونی موبایل در آینده به چه سمتی پیش می رود؟ آیا می تواند به سال های رویایی (البته برای خود سونی) 2013 و 2014 بازگردد؟ نظر خود را با ما در ترنجی به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
15 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

متاسفانه احتمال خروجش از بازار ایرانم هست
واقعا ناراحتم که نکنه سونی موبایل همین فعالیت مختصر رو هم تو ایران نداشته باشه??

آیا قراره 5G معجزه کنه؟

برخی میگن آینده موبایل ها به سمتی میره که روی موبایل ها، پردازنده های سبک میذارن و همه پردازش های سنگین بر دوش پردازنده های سرورها گذاشته میشه. از جمله ابر کامپیوترها و کامپبوترهای کوانتومی. همچنین این دسته افراد اعتقاد دارن که نیاز به منابع حافظه ای محلی کم میشه و همه اطلاعات روی حافظه سرورها قرار میگیره.

چند مساله اینجا مطرح میشه.

۱- آیا شرکت های بزرگ مثل گوگل، آمازون، مایکروسافت، اپل و … فضاهای ابری رو به رایگان به مردم میدن؟ قطعا خیر.

۲- ممکنه به عنوان اشانتیون فضای محدودی رو به کاربران بدن، تقریبا مثل الان، اما اگر کاربر فضای بیشتری بخواد، براش صرفه اقتصادی داره که بخواد ماهانه یا سالانه، هزینه اشتراک بده؟

۳- این منابع تا چه حد امنیت دارن. امنیت چه از لحاظ اعتماد به خود کمپانی ها و هم از لحاظ دسترسی افراد غیر مجاز مثل هکرها. چون قبلا از این دست اتفاقات افتاده.

۴- هزینه اتصال به اینترنت ۵G چقدر باشه و اینکه ارزش داشته باشه بخوایم هر پردازش یا ذخیره سازی رو از طریق اون انجام بدیم. بالاخره اینترنت هزینه داره.

۵- آیا دسترسی به اطلاعات به صورت لوکال بهتره یا به صورت کلود؟ قطعا کلود مزایایی داره، اما به شرطی که همه جا اینترنت پرسرعت پیدا بشه. اگر کاربر در شرایطی باشه که دسترسی به اینترنت پرسرعت نداشته باشه، قطعا به اطلاعات مورد نیازش هم نمیتونه دسترسی داشته باشه.

۶- فضایی که پردازنده ها و حافظه های یک موبایل اشغال میکنن، خیلی کمه. مخصوصا با معماری ۱۰ نانومتری و در آینده ۷ نانومتری، ۵ نانومتری و حتی ۳ نانومتری. مساله اینجاست که همچنان به پردازنده و حافظه نیازه، حتی اگر موبایل بخواد صرفا به صورت کلود کار کنه. نمیشه که یک موبایل کلا بدون پردازنده و حافظه باشه. چون نمایشگر گوشی باید اطلاعات رو نمایش بده، اسپیکر باید اصوات رو پخش کنه و مهمتر اینکه اون مودم ۵G خودش کلی پردازش داره تا اطلاعات رو به کلود بفرسته یا دریافت کنه. پس در بهترین حالت، موبایل ها همچنان نیاز به CPU و RAM دارن. تفاوت در این هست که به جای CPU با ۸ هسته، شاید با یک هسته هم کار راه بیوفته. به جای رم ۸ گیگ، با یک گیگ کار انجام بشه. سوال اینه که مگر چند میکرون یا چند میلیمتر تفاوت ابعادی هست بین یک پردازنده ۸ هسته ای و تک هسته ای. بین ۸ گیگ رم و یک گیگ رم. در خوشبینانه ترین حالت ممکن فقط میتونیم امیدوار باشیم که مصرف باتری کمتر بشه. اونم به شرطی که مودم های ۵G مصرف باتری زیادی نداشته باشن.

۷- اگر کاربر بخواد به صورت 4K فیلم برداری کنه، قراره کل فیلم برداری به صورت لایو روی سرورهای مثلا گوگل ذخیره بشه و بعد اگر بخوایم فیلم رو نگاه کنیم، دوباره از سرورها دانلود بشه یا حداقل استریم بشه. این خودش کلی ترافیک اینترنت رو بالا میبره و الکی کلی پهنای باند اشغال میکنه و کلی از سرورهای جهانی رو با کارهای بی ارزش مشغول میکنه. قطعا هزینه اشتراک ماهانه بالا میره. چه اشتراک اجاره سرور و چه اشتراک اینترنت. فقط خوش به حال شرکت هایی میشه که سرور اجاره میدن. کلی پول به جیب میزنن و کاربر هم کلی خرج اضافه به مخارج زندگیش اضافه میشه.

۸- شرکت های بزرگی هستن که از طریق فروش سخت افزار درآمد کسب میکنن. از جمله کوالکام. اگر قرار باشه همه موبایل ها بخوان با یک پردازنده تک هسته ای یا بدون GPU کار کنن، عملا شرکت هایی مثل کوالکام ورشکست میشن.

۹- شاید بشه برای ذخیره سازی اطلاعات تا حدی قانع شد ولی تصور یک پرچمدار موبایل با CPU و GPU ضعیف مشکله. یعنی کاربر اگر بخواد یک بازی کامپیوتری متوسط رو هم اجرا کنه، باید حتما به اینترنت پرسرعت وصل بشه و همه پردازش های گرافیکی با GPU سرورها انجام بشه. کاری که در حال حاضر خیلی راحت با یک GPU به اندازه چند میلیمتر میشه انجامش داد.

با توجه به مواردی که در بالا عرض کردم، نتیجه میگیریم که ماهیت کلی موبایل ها تغییر نمیکنه. اونها همچنان CPU و GPU و RAM و Memory و Modem و Display و Battery و Camera و … خواهند داشت. به نظر من تنها تغییرشون احتمالا صفحات منعطف و تاشو هست که بشه ابعاد نمایشگر رو کوچیک کرد. باتری رو بشه منعطف کرد و تغییراتی از این دست. تصور اینکه موبایل ها بتونن با یک باتری ساعت مچی کار کنن، یک تصور غلطه.

Peiman

کاملا موافقم ?

mosayebso

کلیت صحبتت درسته اما چندتا نکته:
۱:دنیای پردازشی بزودی تغییرات عمده میبینه و همونطور که ترانزیستور یک انقلاب توی دنیای کامپیوتر و پردازش بود پردازش های نوری و کوانتومی هم انقلاب های بعدی پردازش هستن پس اینکه ماهیت کلی همینی که الان هست باشه بنظرم اصلا اینطور نیست
۲:در مورد نسل پنجم اینو بگم که مودم های اولیه با سرعت ۱ گیگابایت بر ثانیه ارائه میشن که مطمئنا هیچ تاخیری توی دریافت و ارسال اطلاعات پیش نمیاره
علم تنها چیزی در دنیاس که هر لحظه در حال پیشرفت و ترقیه

دکتر رسول آریان

در خصوص رمزنگاری کوانتومی، دوتا مقاله دارم. با همکاری یکی از اساتید فیزیک که مرتبه دانشیاری دارن، به نام دکتر ناصری. اگر توی گوگل اسکولار سرچ کنید، مقاله ها رو میاره براتون. هر دو هم توی دوتا ژورنال با ایندکس ISI چاپ شدن. اینو گفتم که بدونید با دنیای کوانتوم غریبه نیستم. رشته من کامپیوتره، اما در این زمینه هم مطالعه داشتم.

خدمت شما عرض شود که بحث کامپیوترهای کوانتومی، بیشتر از این جهت اهمیت داره که میتونن نسبت به ابر کامپیوترهای ترانزیستوری، محاسبات رو سریع تر انجام بدن. این دسته از کامپیوترها صرفا مخصوص مراکزی خواهند بود که میزان پردازش زیاد یا پیچیده باشه. تا زمانی که با یک Chip بند انگشتی میشه کلیه احتیاجات یک موبایل رو برآورده کرد، چه نیازی به سرورهای کوانتومی هست.

استفاده از یک سرور کوانتومی به عنوان هسته اصلی یک پیام رسان میتونه انتخاب خوبی باشه. برای تحقیقات ناسا، پیش بینی آب و هوا و …

منظورم اینه که ارزش نداره بخوان کامپیوترهای کوانتومی رو الکی مشغول کنن به خاطر کارهای روزمره مردم. حتی به نظرم یک موبایل بدون داشتن یک سخت افزار خوب نمیتونه فیلم برداری ۴K انجام بده. چون بالاخره عملیات ضبط فیلم باید اول پردازش بشه روی موبایل بعد به سرور ارسال بشه. چون سنسور قراره در هر ثانیه حداقل ۳۰ بار عکس برداری کنه، اونم با رزولوشن بالا. فکر نمیکنم بشه این کار رو کلا انداخت بر روش پردازنده سرورها. به نظر شما میشه؟

مساله بعدی این هستش که در حال حاضر پردازنده های کوانتومی قابلیت جایگزین شدن با پردازنده های ترانزیستوری رو ندارن. چون هنوز قابل اعتماد نیستن. یعنی میزان خطای اونها هنوز بالاس. از طرفی هنوز قابلیت کوچکتر شدن لیتوگرافی هست. لیتوگرافی ۱۰ نانومتری، ۵ نانومتری و حتی ۳ نانومتری. یعنی حداقل تا ۱۰ سال آینده که بخوان به لیتوگرافی ۳ نانومتری برسن، قانون مور همچنان پا بر جا خواهد ماند. فعلا حالا حالاها ترانزیستورها جوابگو هستن و پردازنده های کوانتومی هم مونده تا قابل اعتماد بشن.

mosayebso

اقا رسول عزیز
سال اینده ufs3 و همینطور رم های Lpddr5 وارد گوشی های پرچمدار میشن(اولینش هم جانشین اس۹ هست) که پهنای باند به ازای هر لاین ۱۴۵۰ مگابایت هست که در مقایسه با ۶۰۰ مگابایت ufs 2.1 ارتقا خیلی جدی داده
همینطور رم Lpddr5 که پهنای باندش به ۶۴۰۰ مگابیت بر ثانیه ارتقا پیدا کرده
در مورد کوانتومی که گفتید
یه زمانی در مورد ترانزیستور هم همین حرف هارو میزدن اما سرعت پیشرفت تکنولوژی خیلی بیشتر از چیزیه که فکرشو میکنیددر اینده ممکنه مرکز پردازش همین موبایل های دست من و شما باشه
پس نیاز به افزایش قدرت پردازشی نسل به نسل افزایش پیدا میکنه تا وقتی که pc ها بطور کامل جاشونو با موبایل ها عوض میکنن
با ورود دستگاهای تاشو و افزایش ظرفیت داخلی دستگاهای قابل حمل افزایش قدرت اون ها قابل لمس هست
نسل پنجم اینترنت همراه یه انقلاب بزرگ بعدیه و برای تمام بخش های جدید امروزه مثل iot خودروهای خودران و… مثل یه داروی شفا بخش هست که مشکلات اون ها رو برطرف میکنه
اینکه میگید اینم یه چیزیه مثل نسل چهارم و تغییر انچنانی ایجاد نمیکنه اصلا موافق نیستم

دکتر رسول آریان

در خصوص این یک گیگابایت بر ثانیه هم که گفتید بحث دارم. آیا حافظه گوشی میتونه با سرعت یک گیگابایت بر ثانیه، اطلاعات رو بخونه و بنویسه؟

الان گوشی من نوت ۸ با اینکه حافظه خوبی هم داره، سرعت نوشتن روی اون حدود ۲۰۰ مگابایت بر ثانیه هست و سرعت خواندن حدود ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه.
بعد شما داری از سرعت ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه حرف میزنی! فقط در همین حد بگم که سرعت کارت حافظه هایی که توی بازار هستن زیر ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه هستش.

وقتی که سرعت حافظه ذخیره سازی گوشی ها با این رقم ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه خیلی فاصله داره، شما داری از سرعت اینترنت ۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه حرف میزنی.

دکتر رسول آریان

یعنی تامین کنندگان قطعات سخت افزاری موبایل، برن به سمت اجاره دادن سرور.

کمپانی های سازنده موبایل هم چون قطعات کمتری توی گوشی قرار میدن، گوشی رو به جای مثلا ۸۰۰ دلار، میدن ۴۰۰ دلار. مابقی سودشون رو از طریق اجاره دادن سرور جبران میکنن.

این پیش بینی غیر ممکن نیست، اما فکر نمیکنم دقیقا به همین شکل پیش بره. چون مشکلاتی بر سر راه این ایده ها قرار داره.

SMAO7

شرکتی که دیر محصولاتشو به بازار عرضه میکنه این فروششم طبیعی است. هنوز میان رده هاش دست مشتری نرسیده چه برسه به پرچمداراش….

Quality

عملکردش در سه ماهه اول 2018 دلیلی نداره بجز اکسپریا XZ1!
گوشی خیلی خوبی بود اما متاسفانه از ترند بازار خیلی دوره! حاشیه اش خیلی زیاد بود! شاید اگر این گوشی حاشیه کمتری داشت و مدل های میان رده افتضاحی مثل XA1 تولید نمیشد قطعا فروشش بهتر بود اما خوشبختانه امسال چه پرچمدار چه میان رده حاشیه زیادی ندارن و اکثرا کم حاشیه شدن (هرچند جا برای کم کردن حاشیه هنوز هست)

اما در کل من خیلی وقته نظرم اینه که سونی باید فقط پرچمدار تولید بکنه! سونی میان رده و پایین رده هاش اصلا قابلیت رقابت با گوشی باقی شرکت ها رو ندارن! هرچند امسال برخلاف سال های قبل XA2 و XA2 Ultra خیلی خوب ظاهر شدن و از هرلحاظ موبایل های خوب و کاملی هستن اما اگر کلا مثل اپل فقط پرچمدار بزنه قطعا میتونه پرچمدار های بهتر و کم نقص تری تولید بکنه و مثل چند ماه قبل دوباره سودده بشه

Faraz

این آمار فروشی که میبینم فایوجی که هیچ حتی غول چراغ آرزوها هم نمیتونه براشون کاری کنه (تو اوج هم که بودن چیزی نمیفروختن چه برسه به الان)

ali.k77

سونی با توجه به اینکه در بخش سرگرمی مثل فیلم سازی فعاله و بخش گیم رو هم سلطه ی کامل داره میتونه تو 5G موفق باشه چون واقعیت مجازی بخش تعیین کننده ای خواهد بود الان هم هدست وی آرِش که به یه پروژه ی آزمایشی شبیه هست تونسته اچ تی سی و سایر هدست ها رو خیلی راحت پشت سر بذاره چون بقیه مثل سونی پلی استیشن ندارن . چند ساله مدیران سونی همین حرف رو میزنن و از 4K زدن و امتحان کردنشون هم معلومه برنامه های جدی دارن اما چرا باید آینده نگری به معنی بیخیال شدن حال باشه ؟ سونی گوشی هاش کیفیت بی نظیری دارن و دو تا مشکل عمده داره طراحی و عرضه ی به شدت دیر که ضعف مدیریتی هستند .

BeFair

امیدوار بودن خوبه اما امیدواری بیش از خد خودکشیه

Saeed393

جند بار این حرفهایی از اینده زده شده پس حتما یه چیزایی هست که ما نمیدونیم، حتما برنامه های بزرگی دارن که منتظر رسیدن 5g هستن
یکیش میتونه اوردن بازیهای پلی استیشن روی تمام تلویزیون ها و موبایلها باشه ققط با خرید یه اشتراک، با اینکه الانم ps now رو داره ولی نسل پنج میتونه وضعیت استریم خیلی تفاوت داشته باشه با الان

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)