حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

این گجت پوشیدنی دانشگاه MIT صدای درون سر شما را می شنود

نوشته

6 سال قبل | 2 دیدگاه | گجت‌های پوشیدنی

داستان های علمی تخیلی را حتما خوانده اید، شنیده اید یا دیده اید و در خیلی از آن ها تلاش برای خواندن صدای که درون سر شما وجود وجود دارد، دستگاهی اختراع شده است. اشتباه نکنید، این فکر شما یا ذهن شما نیست این همان صدایی است که در هنگام بسته بودن دهانتان و خواندن مواردی در سر شما شنیده می شود. حقیقتا تمایز دادن این دو مورد به صورت متنی کمی سخت است اما مطمئنم که متوجه شدید این دستگاه برای خواندن افکار و ذهن شما نیست بلکه برای موضوعی است درباره آن با خود بدون صدا صحبت می کنید است! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا با این گجت پوشیدنی دانشگاه MIT که صدای درون سر شما را می شنود، بیشتر آشنا شویم.

 

دستگاهی که در این ویدیو دیدید، همان صدای بی صدایی (!) که در سر شما در هنگام خواندن موضوعی ادا می شود را می شوند و به داده قابل پردازش توسط موبایل یا کامپیوتر تبدیل می کند! این خیلی جذاب است، فکر کنید دیگر استفاده از فرامین صوتی به سادگی هر چه تمام تر صورت می پذیرد و نیازی به ورد خواندن ها “Hey Siri” یا “Ok Google” نیست، کافی است آن را در ذهن خود بیان کنید، بله این توصیف بهتری است، در ذهن خود بیان کنید!

هر چند این گجت شبیه به موارد درمانی چسبیده روی صورت شما است (!) در حقیقت سعی در ساده کردن زندگی و به وجود آوردن یک ورودی داده جدید به کامپیوترها که هم اکنون موبایل ها نیز بخشی از آن ها حساب می شوند است! اما این دستگاه به این باریکی و منعطفی چطور صدای صحبت درون ذهن ما را می شنود؟ خب، پاسخ اینجاست: مانند هدفون هایی که با لرزش استخوان صدا را درون گوش شما انتقال می دهند و کانال گوش شما را اشغال نمی کنند، این سیستم از لزرش استخوان صورت شما آن صدایی که درون ذهنان وجود دارد را می شنود و با پردازش هوش مصنوعی به کلمات تبدیل می شود! تا کنون، سیستم برای استفاده در انجام کارهای سرگرم کننده مانند کنترل دستگاه ست آپ باکس تلویزیون، پرسیدن زمان یا جمع و تفریق ذهنی و البته به نوعی تقلب در حین بازی هایی مثل شطرنج با کمک کامپیوتر استفاده شده است. این گجت پوشیدنی دانشگاه MIT علاوه بر شنیدن صدای صحبت درون ذهن شما، یک پخش کننده صدا نیز دارد که اطلاعات را به شما می دهد. تست های این دستگاه در سکوت مطلق انجام شده و موفقیت آمیز بوده است.

به گفته Arnav Kapur دانشجو ارایه و انجام دهنده طرح “ایده ما این بود: آیا می توانیم یک پلت فرم محاسباتی داشته باشیم که بیشتر درونی است، و به نوعی انسان و ماشین را در هم می آمیزد به گونه ای که به نظر می رسد یک پیمان داخلی از شناخت خودمان است. انگیزه این طرح برای ایجاد یک دستگاه IA (بله درست خواندید، an intelligence-augmentation) یک دستگاه تقویت هوش بود.”

نظر شما چیست؟ این طرح جسورانه و آینده نگرانه را چطور دیدید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بیشتر شبیه به یک پروژه دانشگاهی بود تا یک دستگاه واقعا کاربردی. البته ایده جالبیه ولی به نظر من اصلا مشابه چنین چیزی که در این فیلم دیدیم نیست. چون یک سری از حروف فقط از طریق حرکت زبان قابل بیان هست‌‌. شما دستتون رو بچسبونید به زیر گردن یا کف خودتون، بعد کلمه Time رو بدون باز کردن دهن ادا کنید. قطعا فک و زیر گردن شما میلرزه. حالا اینبار بگید Hype
آیا تفاوتی در این لرزش حس میکنید. حتی کلمات خیلی شبیه تر.

صرفا با لرزش استخوان فک نمیشه بین همه حروف تمایز قائل شد. چون برخی از حروف با برخورد زبان به دندان و برخورد لب ها به هم هست که ادا میشه.

Peiman

چند وقت پیش در مورد ایدش خونده بودم اما فکر نمی‌کردم به این زودی عملیش کنند ??.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)