حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

با ویژگی‌های جدید اکسپریا ایکس زد ۲ آشنا شوید؛ آیا سونی سرش را در میان رقابت شرکت‌ها بالا خواهد گرفت؟

نوشته

6 سال قبل | 23 دیدگاه | اخبار، برترین‌های ترنجی، سونی

در یک مراسم بسیار سریع امروز شاهد بودیم که سونی به روی صحنه آمد و با سلام شروعش، سونی اکسپریا ایکس زد ۲ (Xperia XZ2) و ایکس زد ۲ کامپکت (Xperia XZ2 Compact) را معرفی کرد و بالافاصله صحنه را ترک کرد. سونی قرار بود به سراغ رقابت با دیگر شرکت‌ها نرود اما ما کاری نداریم. این مهم است که سونی از پرچمدار جدید خودش رونمایی کرد. پرچمداری با جدید‌ترین سخت افزار و طراحی نسبتا تازه این شرکت؛ سوال اینجاست. آیا سونی می‌توان در گوی رقابت با دیگر شرکت‌ها سرش را بالا بگیرد ؟ در ادامه همراه باشید تا قابلیت‌های اکسپریا ایکس زد ۲ را بررسی کنیم.

۱. صفحه نمایش 18:9

بله ! بالاخره سونی تصمیم مهمی گرفت و بعد از مدت‌ها نسبت صفحه‌نمایش 16:9 به سراغ نسبت صفحه‌نمایش رفت که در سال جاری کاملا ترند شده است. 18:9 تقریبا از سال گذشته با دستگاه‌هایی چون الجی جی ۶ کاملا معروف شد و شاهد این هستیم که در میان کاربران نیز بسیار محبوب شده است. شاید بسیاری از اپلیکیشن‌ها و یا سایت‌ها با این نوع اندازه سازگار نشده باشند اما این را نیز می‌بینیم که اپلیکیشن‌های مطرحی همانند یوتیوب کاملا سازگاری خود را با 18:9 انجام داده‌اند پس اگر بگوییم این نسبت بسیار مطرح تر خواهد شد اشتباه نیست و سونی نیز عقب نمانده و همانند دیگر شرکت‌ها به سراغش رفته است.

۲. سنسور اثرانگشت …. این بار در پشت دستگاه !

سونی یکی از شرکت‌هایی بود که سنسور اثرانگشت خودش را در جای متفاوتی قرار داد و همین مورد مقایسه‌های بسیاری را درگیر کرد. جایگاه متفاوت و خوبی بود اما در اکسپریا ایکس زد ۲ شاهد این هستیم که محل سنسور عوض شده و همانند دیگر شرکت‌ها به پشت دستگاه منتقل شده است. البته این سال آخری است که محصولات سونی دارای سنسور اثرانگشت در کشور آمریکا هستند در نتیجه از سال آینده برای کاربران آمریکایی هیچ تفاوتی ندارد چرا که اصلا سنسور اثرانگشتی نخواهند داشت! در جریان این خبر هستید که؟

۳. موتور X-Reality رنگ و لعابی جذاب‌تر را به محیط شما می‌بخشد

صفحه‌نمایش‌هایی با قابلیت نمایش کامل HDR از سال گذشته مطرح شدند. برای لذت بردن از این قابلیت باید محتوایی را نیز پیدا کنید که از HDR پشتیبانی کند. مسلما این سبک محتوا فراگیری زیادی ندارد اما اینجاست که سونی این غول ژاپنی می‌تواند با موتور خودش در حالت X-Reality به رقابت بیاید.

X-Reality می‌تواند حالتی بسیار مشابه را تحت عنوان near-HDR برای شما فراهم کند تا از محتوای عادی با کیفیت HDR لذت ببرید در نتیجه حس حال تماشای ویدیو در این دستگاه بسیار می‌تواند متفاوت باشد!

۴. سیستم ویبره داینامیک

در اینجا با قابلیتی رو به رو هستیم که بسیار عجیب است و شاید برای همیشه در همین مدل از اکسپریا شاهد آن باشیم. یک قابلیت اختصاصی از سونی که می‌تواند رابطه شما را با دستگاه بسیار عمیق تر کند. به زبانی دیگر می‌توان گفت اکسپریا ایکس زد ۲ با توجه به اتفاقات افتاده چه در بازی و یا چه در هنگام تماشای ویدیو برای القای احساسات به شما از دو موتور جدید استفاده می‌کند که لرزش‌هایی با حالت‌های مختلف برای شما ایجاد می‌کند.

اینطور برای شما تعریف کنیم که توسعه دهندگان زیادی می‌توانند در هنگام روی دادن اتفاق و یا هیجان ویبره‌ای خاص ایجاد کنند. بدین ترتیب در هنگام بازی یا همان تماشا ویدیو ممکن است هیجان بیشتری به شما وارد شود. یا این قابلیت می‌تواند توسعه خوبی پیدا کند یا ممکن است به کلی محو شود چرا که فعلا فقط بر روی اکسپریا ایکس زد ۲ پیاده سازی شده است.

صحبت خود نویسنده: با شنیدن این قابلیت چقدر به یاد ویبره‌های دسته پلی استیشن در هنگام بازی افتادم !

۵. قابلیت فیلمبرداری در حالت 4K HDR

سونی اکسپریا ایکس زد ۲ می‌تواند در حالت 4K فیلمبرداری داشته باشد اما با این تفاوت که این قابلیت از رکورد HLG پشتیبانی می‌کند. HLG شباهت بسیار زیادی به استاندارد  HDR 10 دارد. به زبان دیگر رنگ‌هایی به شدت واقعی تر و جذاب‌تری را در هنگام فیلمبرداری شاهد هستیم. شما این را هم در نظر داشته باشید که با چنین دوربینی فیلمبرداری کنید و سپس با همین صفحه‌نمایش به تماشا بنشینید؛ از تولید به مصرف!

۶. قابلیت Super slow motion در رزولوشن FHD

بدون تعارف باید بگوییم. سال گذشته سونی برای اولین بار از قابلیت  Super slow motion در دنیای موبایل رونمایی کرد. قابلیتی که می‌توانید با آن ویدیویی 960 فریم بر ثانیه را ضبط کنید. در این قابلیت 0.2 ثانیه تبدیل به کلیپ ۶ ثانیه‌ای خواهد شد. این محدودیت کاملا منطقی برای سخت افزار موبایل است و به نظر می‌رسد اگر هر سال ارتقا داشته باشد، اتفاق جالبی خواهد بود.

امسال سامسونگ نیز از این قابلیت رونمایی کرد. با گلکسی اس ۹ هم می‌توانید یک لحظه 0.2 ثانیه‌ای را با ۹۶۰ فریم بر ثانیه رکورد کنید. با این تفاوت که در گلکسی اس ۹ رزولوشن نهایی برای شما 720 در 1280 است اما سونی گفت: ” نه نه ، من یک قدم جلو تر هستم! ” در اکسپریا ایکس زد ۲ و اکسپریا ایکس زد ۲ کامپکت می‌توانید همین مدت زمان را در رزولوشن 1080 در 1920 داشته باشید و هنوز متاسفانه زمان این حالت بیشتر نشده است.

۷. قابلیت 3D Creator به دوربین سلفی هم رسید

سال گذشته شاهد رونمایی از 3D Creator بودیم. قابلیت جالبی بود و مخصوصا خروجی پرینتر سه بعدی می‌توانست برای بسیاری از کاربران هیجان انگیز باشد. اکنون این قابلیت برای دوربین سلفی نیز پیاده شده است.

درست حدس زدید !! اپل دارای قابلیت Animoji است. سامسونگ AR Emoji را معرفی کرد و اکنون سونی 3D Avatar را به روی صحنه آورد. این قابلیت هم برای اکسپریا ایکس زد ۲ و هم برای نسخه کامپکت فعال است.

۸. شارژر وایرلس

نه برای اولین بار اما در موقعیت مناسبی شاهد این هستیم که سونی با کمی تغییر طراحی امکان استفاده از شارژر وایرلس بر مبنای فناوری Qi را به دستگاه خودش اضافه کرده است که می‌تواند برای بسیاری از کاربران حائز اهمیت باشد.
نظر شما چیست؟ آیا سونی برای رقابت آماده شده است؟
اشتراک در
اطلاع از
23 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

امکاناتش بد نیس ولی باید قبول کرد یک سرو گردن پایینتر از رقبا هست هم سخت افزار هم نرم افزار. منتظر پرمیوم میمونم ببینم اخر تیر سونی به هدف میخوره یا نه

REZA

یک سر و گردن که میگید یعنی خیلی زیاد!
میشه بگید تو کدوم گوشی های همچین امکاناتی هست؟اخه گفته بودید هم سخت افزار هم نرم افزار.نرم افزار دسته چون سونی بنظر خوردمم ضعیفه،نتیجه تست ها هم هنوز بیرون نیومده

دکتر رسول آریان

فکر کنم منظور ایشون از سخت افزار، یکسری آپشن هایی هست که رقبا دارن.

مثل: دوربین دوگانه، دیافراگم متغیر، دیافراگم بازتر، لرزشگیر اپتیکال، زوم اپتیکال، نوع پنل و کیفیت صفحه نمایش که قطعا بهترین نیست، مشکل در طراحی که گوشی رو در برخی قسمت ها به بیش از 1 سانت رسوندن، وزن بالای این دستگاه، دوربین غیر هم سطح با بدنه، قرارگیری محل دوربین و سنسور اثر انگشت پایین تر از محل استاندارد (همونطور که پارسال از محل قرارگیری سنسور اثر انگشت S8 ایراد گرفته شد)، حذف ورودی 3.5 میلیمتری هدفون، نسبت صفحه به بدنه کاملا غیر رقابتی، صفحه نمایش 2K نیست و به همین دلیل PPI کمتر، دوربین سلفی 5 مگاپیکسل با F 2.2 که برای پرچمدار جالب نیست، رم 4 گیگ در حالی که گوشی با رم های 6 و 8 هم توی بازار هست.

اینها مواردی هست که به نظر من میتونست بهتر باشه.

Mortazavi

دوست عزیزم اطلاعات کامل شما واقعا عالیه

ولی

بعضی موارد اشاره شده سلیقه شخصی شماست و تناقض سلایق شما با غول ژاپنی

جای دوربین که شما اشاره کردی که بد هست اتفاقاً می‌تونه جالب باشه ،درسته یکم نامانوسه ولی یه مشکل بزرگ کادر بندی رو حل می‌کنه که اگه افتخار بدید تلگرام پیام بدید کاملاً خدمتتون عرض میکنم (عدد ۷۷۷ رو بعد فامیلی من بزنید میشه آیدی تلگرام)
در مورد ضخامت تو فریم ۶میل هست و قول میدم بعد دست گرفتن گوشی نظرت عوض میشه که مثالش تقریباً وان ام۸

در مورد دوربین و صفحه باید بعد از مقایسه نظر داد

نبود دوربین دوگانه و دیافراگم ثابت۲ و اویز قطعاً جزو کاستی های اساسیه این گوشیه و با شما هم عقیده ام

میدونم منظورت از کادربندی چیه. بتشه ندید حرف شما قبول. اما خب دقیقا سوال اینجاست. اگر جای دوربین و سنسور اثر انگشت در XZ2 خوبه و به قول شما مشکل کادر بندی رو حل میکنه، پس چرا در XZ2 کامپکت، گوشی که دقیقا با XZ2 معرفی شده، شاهد این هستیم که دوربین و اثر انگشت بالاتره؟ یعنی این غول ژاپنی دوست نداشته که مشکل کادر بندی رو هم توی XZ2 کامپکت حل کنه؟ منتظر پاسخ شما هستم…

Sadeghh

رفیق جواب شما خیلی سادست فقط کمی تامل نیاز داره
مدل کامپکت به خاطر اندازه کوچیکش نمیشه دوربین رو پایین تر آورد چون مدام دست روی دوربین قرار میگیره

آقا صادق، یعنی اگر گوشی بزرگ باشه دیگه از این به بعد سونی دوربین رو میاره وسط گوشی؟ گوشی کوچیک باشه دوربین میره بالا؟

اتفاقا مشکل همین جا هستش که توی مدل XZ2 هم ممکنه اشتباهی به جای گذاشتن انگشت روی سنسور اثر انگشت، اثر بره روی دوربین!

ahmad

سختدافزار یعنی رم پایین عدم دوربین دوگانه عدم وجود لرزشگیر اوپتیکال عدم استفاده از آمولد و… نرم افزار هم مشخصه رابط کاربری روان وای نه چندان قوی سونی

ص د ر ا جان، در بخش ششم که در مورد اسلوموشن توضیحاتی رو نوشتی، چند خط انتهاییش ایراد داره. اونجایی که نوشتی سونی میتونه با همون مدت زمان اسلوموشن کنه در حالت FHD. این قسمت غلطه. چون سونی در حالت FHD دیگه نمیتونه مثل حالت HD با همون مدت زمان 6 ثانیه اسلوموشن کنه. برای تایید حرفم این قسمت رو بخون. ماشالا انگلیسیتم خوبه.

The XZ2 shoots super slow-motion video in 960 frames per second, just like last year’s XZ Premium model, but Sony is upgrading the resolution. Now you can shoot 0.09 seconds, slowed down to three seconds, at 960fps in 1080p, an upgrade from the 720p-only option in the XZ Premium. This change also means the camera won’t automatically zoom in on the video subject when shooting. If you want a longer slow-mo clip, you can shoot six seconds in 720p.
The new Galaxy S9 also shoots 960 fps as well but only at 720p resolution. Still, Samsung’s phone can automatically detect motion in the frame while Sony’s can’t.
Super slow-motion video seems gimmicky, at least in the case of the XZ2, because you have to anticipate when the action you’ll want to slow down will occur. I still don’t love it, but higher-quality video clips could make this version more enticing than Samsung’s device.

منبع:
https://www.tomsguide.com/us/sony-xperia-xz2-price-specs,review-5176.html

OMID33

اقا احمد من قبلا فکر میکردم شما جز کاربرای با منطق این سایتید ولی هر چه زمان بیشتر میگذره میبینم نه از اون تصویری که روز اول شخصیت منطقیتون رو باش به تصویر میکشید خیلی فاصله دارید

سخت افزار ضعیف؟؟؟الان مگه xz2 هم رده ی s9 نیست؟؟؟ مگه s9 دوربین تکی نداره؟ مگه اسنپدراگون 845 نیست؟ مگه رم 4 نداره؟؟؟
چرا اینقدر بی منطق نظر میدید؟؟؟
کجا یک سر و گردن پایین تر؟
این قابلیت های بالا رو بخون ببینم چندتاش رو هیچ گوشی دیگه ای نداره؟؟؟
کاملا مشخص نه تنها براحتی میتونه رقابت کنه بلکه تازه یکی دو سال دیگه خیلی شرکت ها قابلیت های الان xz2رو با افتخار معرفی میکنن
دوربین دوگانه ی همون اپلتون چقدر تفاوت با دوربین تکی s8 یا xz1 داشت؟؟؟

واقعا متن قشنگ و منطقی ترنجی زد ولی امان از بی منطقی
خسته نباشی عزیز.

علی شیخ زاده

بازم سنسور اثر انگشت واسه امریکا غیر فعاله؟
کی بود میگفت بخاطر جواز حضور در کشور امریکا سنسور رو بردن پشت

Terry

فعاله آقا کی یا کجا گفت غیر فعاله! متنو اشتباه فهمیدین!

Mortazavi

فعاله بزرگوار

تنها دلیل این کوچ ابلهانه تو فینگرپرینت بازار ( شیطان بزرگ? ) هست

میگه مدت زمان فیلم برداری XZ2 در حالت FHD به صورت 960 فریم بر ثانیه، عددش 0.09 ثانیه هست. حالا ما گردش میکنیم به سمت بالا، با ارفاق میشه 0.1 ثانیه.
بعد توی متن میگه فیلم برداری اسلوموشن با XZ2 در حالت FHD به نظر میاد برای گمراه کردن (تبلیغات) باشه چون پیش بینی زمان شات کردن مشکله. بعد میگه S9 به خاطر همون شات خودکارش جذاب تره.

پس منم اینطوری اصلاح میکنم جمله متن رو که سامسونگ میگه: “نه، نه، من یک قدم جلوتر هستم چون شات خودکار دارم و کاربردی تر هستم”

Mortazavi

عجببب

تکنولوژی پارسال سونی بعد یک قدم هم جلوتره

درود بر تعصب شما?

دکتر رسول آریان

درود بر تعصب شما!
منظور بنده شات خودکار هست که سونی نداره. چه در گوشی قبلی و چه در گوشی جدید. لینک هم بالا گذاشتم که نوشته استفاده از اسلوموشن سونی بدون داشتن شات خودکار، جنبه تبلیغاتی داره.
بین قابلیت کاربردی با قابلیت تبلیغاتی فاصله هست. یک قابلیتی رو ممکنی ببینیم که فقط توی تبلیغات خوب باشه، اما در عمل قابل استفاده نباشه.
مثل همین اسلوموشن 0.09 ثانیه ای سونی در FHD بدون داشتن شات خودکار!

Sadeghh

حالا اومدیو اون قسمتی که اون به صورت خودکار ظبط کرد مد نظر شما نبود!
اونوقت تکلیف چیه؟!
واسه همین میگم که رو هوا نظر ندین
اول با گوشی کار کنین…

فیلمش رو توی ترنجی گذاشتن. این بخش از اسلوموشن سامسونگ واقعا لازمه.

اما در مورد تک تک نکات، منم نظر خودم رو میگم.

1- نسبت 18 به 9 چیز خارق العاده ای نیست، علی الرغم مزایایی که داره از جمله خوش دست کردن گوشی، اما هنوزم مناسب پخش فیلم ها نیست، چون فیلم های ضبط شده 16 به 9 هستن. در هر صورت فعلا تا زمانی که فیلم های مناسب ارائه بشن، باید باهاش بسازیم. پس اینو نمیشه مورد خیلی خاصی دونست، هر چند با یکسال تاخیر، بالاخره در سونی پدیدار شده.

2- سنسور اثر انگشت پشت دستگاه هم ویژگی ممتازی نیست و حتی میان رده های شیائومی هم مدت هاست سنسور اثر انگشت پشت گوشی دارن.

3- در مورد ایکس ریالیتی فعلا نظری نمیدم. اما طبق مشاهدات قبلیم در گوشی های قبلی سونی، زمانی که ایکس ریالیتی فعال بود، توی گالری با نیم الی یک ثانیه تاخیر فعال میشد و جلوه خاصی رو به تصاویر میبخشید. تقریبا اشباع میکرد تصویر رو که از حالت بی روح بودن در بیاد.

4- در مورد لرزش پویا مکررا صحبت کردم در پست های قبلی. به هر حال چیز جدیدی هست ولی به قول شما شبیه دسته های پلی استیشن میشه که 15 سال پیش خود سونی داشتش. البته در پخش موزیک به عنوان شبیه ساز باس تا حالا استفاده نشده. به هر حال باید کاربران تست کنن و فیدبک خودشون رو اعلام کنن که دوست داشتن کف دستشون گوشی با هر بار صدای راک و جاز، ویبره بزنه یا نه. بعدا معلوم میشه.

5- قابلیت HDR در فیلم برداری قبلا هم بود. اینکه در حالت 4K بتونیم HDR کنیم، احتمالا در آینده به باقی گوشی ها هم منتقل میشه چون امکان بدی نیست. اما بهتره واقع نگر باشیم. اولا گوشی میتونه مثلا نیم ساعت بدون داغی و پیغام خطا در حالت HDR فیلم ضبط کنه؟ ثانیا چقدر داشتن قابلیت ضبط 4K در حال حاضر برای ما مهمه؟ اکثر کسانی که گوشی با قابلیت ضبط 4K دارن، هنوز هم FHD فیلم میگیرن. چون میشه تقریبا نامحدود فیلم گرفت و فشار الکی هم به گوشی نمیاد. سامسونگ هم قابلیت ضبط 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه رو امسال مطرح کرد. اما اینم فعلا چندان ضروری نیست و جزء الزامات به حساب نمیاد.

6- ویژگی اسلوموشن خودش رو ارتقا داد و قابلیت 960 فریم رو در حالت FHD اضافه کرد. اما متاسفانه مدت زمان فیلم برداری رو از 6 ثانیه به 3 ثانیه کاهش داد. همچنین به دلیل نداشتن شات خودکار، به قول نویسنده اون مطلب، این اسلوموشن XZ2 در حالت FHD بیشتر جنبه تبلیغاتی داره تا کاربردی. چون نمیتونی در لحظه مناسب دکمه شات رو بزنی، از بس که لحظه کوتاهی هست، یعنی 0.09 ثانیه!

7- حالت های سه بعدی هم قابلیت خوبیه و برای فان و سرگرمیه. دیگه اپل و سامسونگ هم دارنش. خیلی نمیتونه عامل جذب کننده ای باشه.

8- شارژ وایرلس فناوری جدیدی نیست. الان سامسونگ رفته به سمتی که سرعت شارژ وایرلس رو نزدیک کنه به سرعت شارژ سریع از طریق کابل. بعید میدونم شارژر وایرلس سونی سرعت خیره کننده ای داشته باشه. یکم دیر اقدام کرده برای این گجت. هر چند که خیلی از مردم هنوز علاقه ای به پول دادن بر روی خرید شارژر وایرلس ندارن.

جمع بندی اینکه سونی تغییراتی رو در طراحی و امکانات گوشیش داد. برخی از اونها قبلا هم در گوشی های دیگه بوده اما به هر حال در سونی جدیده و میشه به عنوان بهبود ازش یاد کرد. یکی دو مورد جدید رو هم عرضه کرده که حالا باید دید چقدر کارایی دارن در عمل و زندگی روزمره. متاسفانه طراحی و استایل گوشی چندان مورد پسند نیست. به هر حال خوبه که سونی هست. قطعا با این گوشی کولاک نکرده و بهترین نیست، ولی همین که برند با سابقه ای به نام SONY هنوز وجود داره، باید خرسند بود.

Peiman

از یک نظر سونی کار خوبی کرد که پریمیوم معرفی نکرد . امیدوارم گذاشته باشه برای ifa . از این به بعد گوشی هاشو تو mwc معرفی کنه و فبلت ها رو در ifa . مثل بقیه شرکتها . خوشحالم که نسبت ۱۸ به ۹ گذاشته . منتظرم تست های این گوشی بیاد ببینم چقدر پیشرفت داشته

ARMTIN

دوستان
سایت gsmarena اعلام کرده قابلیت سوپر اسلوموشن در XZ2 به ۲ صورت ضبط میشه …
1080p @960fps, 720p @960fps

دکتر رسول آریان

بله، اینو که خیلی وقته میدونیم.
اما اینم به اطلاعاتتون اضافه کنید که در حالت 1080P طول مدت فیلم برداری میشه 0.09 ثانیه و با وجود اینکه شات خودکار نداره، اگر نگم غیر ممکن، حداقل میتونم بگم فوق العاده سخت میشه لحظه مورد نظر رو شکار کرد.

Yohan

انتظار طراحی بهتری از ظاهر گوشی و حتی ظاهر لنز دوربین رو داشتم که خب باید تا لحظه برخورد نزدیک از نوع سوم صبر کنم و خودم ببینم و لمس کنم .
درباره فیلمبرداری چون خودم علاقه زیادی به این کار دارم حتی خبر 960 فریم در Xz1 برام جذاب و رویایی بود و حالا ارتقا اون به Full HD رویایی تر و همچنین پشتیبانی از ویدئو 10 بیت هم شرایط رو بهتر میکنه .
و واقعا بی صبرانه منتظر ملاقات این جادو ژاپنی توی فیلم برداری هستم . چون شرکت سونی قدرت بالایی توی ساخت سنسور دوربین داشته و واقعا میخوام بدون در رقابت با پرچمدار S9 و الجی و اپل چقدر تونسته ارتقا پیدا کنه .
در مورد نسبت تصویر چون علاقه زیادی به تماشا ویدئو بخصوص با گوشی دارم اوایل برام سخت بود ولی خب قطعا ۲ سال آینده شرایط متفاوت خواهد شد .
در مورد دوربین ۲ گانه باز هم باید منتظر تاثیر سنسور بود و تا دیدن مقایسه ها صبر میکنم .
البته اصلا از محل قرار گیری سنسور اثر انگشت خوشم نیومد و فکر میکنم مثل S8 توی پیدا کردن محل دقیقش دچار مشکل بشم .

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....