حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی آنر 7 ایکس (Honor 7X)

آنر به تازگی پرچمدار خود یعنی آنر ویو 10 را معرفی کرد. هر چند این معرفی مدت کوتاهی پس از معرفی آنر 9 صورت پذیرفت اما  به نظر ما برای آنر “لازم” بود چرا که پرچمدار این برند نیاز داشت تا ترندی تر باشد.  آنر برای میان رده های خود خانواده آنر x ایکس (به جای x عدد بگذارید) ارائه می کند که دستگاه های خوبی از جمله آنر 4 ایکس، آنر 5 ایکس و آنر 6 ایکس را با خاطره خوشی  در بازار ما به جای گذاشت. این خانواده میان رده که سال گذشته ترند دوربین دوتایی را به رده بندی دستگاه های اقتصادی اضافه کرد حالا آماده تا ترند نمایشگر کم حاشیه با نسبت نمایشگر به بدنه 18:9 عرضه کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نقد و بررسی آنر 7 ایکس ( Honor 7x) را با هم بخوانیم و ببینیم آیا دستگاهی هست که بتواند در میان رده ها گزینه خوبی باشد؟

آنر ۷ ایکس (Honor 7x) به شکل مشخص همتای هوآوی میت 10 لایت است که کمی لایت تر شده است! میان رده پرطرفدار هوآوی توانسته توجهات خوبی را به خود جلب کند پس نمونه مشابه آن در آنر با قیمت کمتر می تواند مخاطب حتی بیشتری را جلب کند.

 

با وجود شباهت کلی که بین دو میان رده هوآوی و آنر وجود دارد اما طراحی جایی است که تفاوت در بیشترین حد خود قرار دارد. موبایل های این روزها با نمایشگر کم حاشیه و دارای نسبت تصویر 18:9 عموما از نمای جلو شباهت زیادی یه یکدیگر دارند. آنر 7 ایکس از این قاعده مستثنی نیست و در نمای جلو شبیه به دیگر موبایل های جدید است. البته نمی توان این را ایراد دانست چون شما با میان رده ای رو به رو هستید که دارای فناوری ای حتی ترندی تر از پرچمدار برخی از برندهای دیگر است!

حاشیه نمایشگر بسیار کم است که حتی می تواند از حاشیه نمایشگر میان رده های لوکس سامسونگ یعنی گلکسی A8 2018 یا پرچمدار گوگل یعنی پیکسل 2 ایکس ال نیز کمتر باشد اما این موضوع تا زمانی است که نمایشگر روشن نشده باشد! متاسفانه آنر به حاشیه مشکی نمایشگر نیز برای کمتر دیده شدن حاشیه شیشه محافظ متکی بوده و با روشن شدن نمایشگر کاملا قابل توجه است! البته این موضوع در کلیت شایستگی طراحی کم حاشیه آنر 7 ایکس خلل زیادی وارد نمی کند ولی موضوعی است که قبل از خرید باید بدانید!

قاب جلوی دستگاه برخلاف اکثر موبایل های با نمایشگر کم حاشیه از برندهای دیگر، با توجه به رنگ دستگاه متغیر است و در رنگ طلایی که برای بررسی در اختیار ما بود، به رنگ سفید در نظر گرفته شده است.  لبه پایین شامل لوگو honor است و بلندگوی مکالمه که بالای دستگاه است با طراحی خوبی در نظر گرفته شده که نگران جمع شدن خاک در آن نیستیم.

جنس بدنه آلومینیومی است و ما این را دوست داریم که اول دلیل آن را می توان در حس لمس دوست داشتنی فلز دانست و دوم دلیل آن در اطمینان خاطر از استحکام آن در برابر ضربات است. دلیل دوم عموما برای شخصی که در رده قیمتی میانه خرید می کنند می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. طراحی دوربین دوگانه آنر 7 ایکس و خطوط آنتن با چیزی که در میت 10 لایت دیدیم کاملا متفاوت است و روی پشت دستگاه فقط لوگو honor دیده می شود.

به صورت کلی با وزن و ابعاد کاملا مشابه با میت 10 لایت می توان گفت از نظر ارگونومیک و مهندسی برای دستگاهی ۵‌‌.۹ اینچی و باتری ۳۴۳۰ میلی آمپری تلاش شایسته از هوآوی را شاهد هستیم که اگر ضد آب بود، پورت Type C داشت و از حاشیه نمایشگر دقیقا با حاشیه شیشه محافظ آن برابر بود،  بهتر هم میشد!

نمایشگر آنر 7 ایکس بخشی است که یک برتری بزرگ و یک ضعف بزرگ وجود دارد، اگر بخواهیم خیلی رک بگوییم باید گفت نمایشگر ترندی (ترند: موضوع داغ روز) کم حاشیه یا نسبت 18:9 از مواردی است که در موبایل های این رده قیمتی فعلا از دیگر برندها دیده نخواهد شد اما کیفیت آن خوب است!

یکی از دلایلی که بر طول بررسی آنر 7 ایکس (Honor 7x) ما را به باید هوآوی میت 10 لایت می انداخت،  همین بحث نمایشگر است. عملکرد نمایشگر بین این دو دستگاه تقریبا تفاوتی ندارد و این یعنی روشنایی نمایشگر آنر 7 ایکس بعد از زاویه دید و دقت بازتولید رنگ از اساسی ترین نقاط ضعف دستگاه به شمار می رود! حداکثر روشنایی حتی وقتی روی حالت خودکار است و به صورت نرم افزاری در تلاش برای ایجاد رنگ های روشن تر برای دید بهتر است، هنوز خوب نیست. زاویه دید خیلی کم بوده و در زوایا شاهد تغییر رنگ هستیم. همچین وقت رنگ مشخصا به خوبی نمایشگرهای ips بهتر حتی خود هوآوی نیست! خوب اینکه در بخش تنظیم تنظیمات نمایشگر شاهد دسترسی به تغییر گرمای رنگ سفید هستیم و از آن کاربردی تر اینکه خوشبختانه حالت eye comfort نیز به صورت پیش فرض روی آن در دسترس است تا اگر چشم های حساسی به نور آبی نمایشگر دارید از آن استفاده کنید. این حالت در بقیه موبایل ها به night mode یا نرم افزارهای شخص ثالث فیلتر نور آبی یا از این قبیل اسامی مشهور است.

هر چند شخصا از حداکثر روشنایی نمایشگر رضایت ندارم اما حداقل روشنایی نمایشگر آنر 7 ایکس برای من تحسین برانگیز بوده و نمونه شبیه به آن در بین نمایشگرهای ips خیلی کم دیده ام. عمق رنگ مشکی تعریف زیادی ندارد و در نتیجه کنتراست نمایشگر خیلی بالا نیست.

هوآوی و آنر به رزلوشن خیلی بالا علاقه ای ندارند و میت 10 پرو را که بهترین پرچمدار آنهاست یا آنر ویو 10 * را با رزلوشن fhd+ عرضه می کند (بله میت 10 رزلوشن QHD دارد). با افزایش مشخصات میان رده ها و همه گیر شدن رزلوشن fhd و fhd+ شاید باید این شرکت ها به فکر یک تمایز بیشتر در بخش پرچمدارها باشند! آنر 7 ایکس رزلوشن FHD+ دارد و در اندازه ۵.۹ اینچ برای چنین دستگاهی کاملا جذاب است.  مطالعه متون و تماشای محتوا روی آن از نظر چگالی تصویر مشکلی وجود ندارد.

برای جمع بندی می توان گفت نمایشگر آنر 7 ایکس قطعا یکی از بزرگترین نقاط تمرکز آنر برای فروش است که در عین حال می تواند بزرگترین محل وارد کردن نقد به آن (البته بعد از کیفیت صدا بلندگو تکی که در ادامه خواهیم خواند) باشد!

عملکرد آنر 7 ایکس در زمینه نرم افزار و سخت افزار همانند میت 10 لایت بوده که بالاتر از انتظار رده قیمتی خود محسوب می شود اما جایی نیست که نقد به آن وارد نباشد و این نقد بیشتر خود را در بخش نرم افزار نشان می دهد. هر چند می دانیم می توان از این موضوع با سخت گیری کمتر عبور کرد اما در مقایسه با برخی رقبا مثل سونی که اندروید 8 را برای میان رده های جدید خود در لحظه عرضه ارائه می کنند، عملکرد شرکت هایی مثل سامسونگ (در گلکسی A8 2018) یا آنر در 7 ایکس غیر قابل قبول است. ارائه با اندروید 7 بدان معناست که حتی اگر شرکت ارائه کننده بخواهد 2 نسل آپدیت اساسی سیستم عامل ارائه کند، حداکثر تا اندروید 9 آپدیت خواهد شد و این در حالی است که به نظر ما شرکت ارائه کننده موظف است تا دستگاه خود را با به روزترین نسخه سیستم عامل عرضه کند تا آپدیت اساسی  سیستم عامل رفتار محاسبه شود.

رابط کاربری استفاده شده در هوآوی آنر 7 ایکس EMUI 5.1 است که در خیلی از محصولات سال 2017 این شرکت دیدیم. این رایط کاربری همواره برای ما مترادف با برنامه های کاربردی قوی و قابلیت های منحصر به فرد کاربردی است که البته به قول قدیمی ها “بی ستاره” است! به تعبیر امروزی ها با تمام شایستگی اما محبوبیت زیادی ندارد، حداقل در دید من این طور است و همیشه به دنبال نصب یک لانچر برای آن هستم که متاسفانه پس از نصب فقط تا زمانی که دکمه هوم را نزده باشید قابل رویت است و پس از آن دوباره لانچر EMUI ظاهر می شود!

به صورت کلی از نظر رایط کاربری باید گفت رابط کاربری معتادکننده و پر قابلیتی را شاهدیم که در طول این سال ها و بررسی دستگاه های متعدد با این رابط کاربری می توان گفت به آن عادت کرده ایم.

سخت افزار هوآوی 7 ایکس (Honor 7x) مجموعه خوبی است که نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. چیپست کایرین 659 که در قلب میت 10 لایت نیز می تپد نیز اینجا وجود دارد. ما در ترنجی نسخه 4 گیگابایت رم د 64 گیگابایت حافظه داخلی را در اختیار داشتیم و حقیقت این است که با توجه به نمایشگر fhd+ آن مشکلی در زمینه عملکرد در تجربه ما رخ نداد. هر چند قطعا این سریع ترین عملکرد در اجرای بازی و همه برنامه ها نیست اما در رده قیمتی خود عملکرد فراتر از انتظار ارائه می کند.

 

اگر علاقه مند به بنچمارک ها هستید نیز می توانید بنچمارک های آن را در تصاویر زیر ببینید:

 

 

باتری آنر 7 ایکس حجم ۳۳۴۰ میلی آمپری دارد و جای گرفتن آن در دستگاهی به این ضخامت و وزن قابل توجه است. عملکرد این باتری در حد و اندازه های عدد حجم آن نیست و ما را به یاد عملکرد رقبای هموطن آن با حجم باتری های بزرگ می اندازد! آنر 7 ایکس با چیپست 16 نانومتری عرضه می شود که این اینجا نیز یک عامل افزایش توقع در عمر باتری دیده می شود ولی ارضا نه!

به صورت کلی آنر 7 ایکس می تواند از صبح تا عصر را با اینتزنت سیم کارت و روشنایی ۷۰% (در فضای داخلی) دوام بیاورد که اگر شما کاربر کم مصرف تر باشید این رقم به یک روز کامل نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

سرعت شارژ شدن باتری 3340 میلی آمپری آنر 7 ایکس با وجود شارژر 10 واتی درون جعبه آن متوسط ارزیابی می شود و در مدت 30 دقیقه حدودا همان 30% شارژ می شود!

صدا در آنر 7 ایکس بخشی است که دوست داشتیم قوت بیشتری داشته باشد! اینجا یا یک بلندگوی تکی کاملا پایین تر از متوسط رو به رو هستیم که تعجب ما را برانگیخت. خروجی جک 3.5 میلی متری اما با هندزفری با کیفیت تر (پک کامل دستگاه در اختیار نبود) عملکرد خوبی داشت.

در مجموع اگر سرعت عملکرد خیلی خوب و قابل اتکا حسگر انگشت را به آن اضافه کنیم آنر 7 ایکس در بخش عملکرد با نمره خوبی قبول می شود!

عملکرد دوربین آنر 7 ایکس نیز بخشی است که بستگی دارد به میزان توقع و سخت گیری شما! عموما وقتی یک موبایل با دوربین دوگانه دیده می شود توقع ها از آن بالا می رود. آنر برای دوبین دوگانه 7 ایکس از همان ترکیب دوربین دوگانه آنر 6 ایکس * یعنی یک دوربین ۱۶ و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی بهره برده است. دوربین دوم اینجا فقط برای بوکه کردن تصویر به کار می رود و تمام! البته این همان قابلیتی است که اکثر ما دوست داریم و جالب اینکه خوشبختانه هوآوی امکان تعبیر نقطه فوکوس و میزان گشودگی دیافراگم را به صورت نرم افزاری ارائه می کند.

از نرم افزار دوربین آنر 7 ایکس گفتیم و واقعا شایسته است که درباره قابلیت عکاسی کاملا دستی و امکان تنظیم مشخصات دستی قبل از آغاز فیلمبرداری این دستگاه ها را ستود! شما می توانید سرعت شاتر را تا ۸ ثانیه و iso را تا ۱۶۰۰ تنظیم کرده یا فوکوس را خودتان مشخص کنید! این قابلیت ها به ندرت در موبایلی هم رده آنر 7 ایکس دیده می شود و چنین موضوعی به نقطه قوت خوبی برای آن تبدیل می شود.

با وجود این همه خوبی در بخش نرم افزار دوربین آنر 7 ایکس اما متاسفانه برای عکاسی HDR مجبور هستید مدام به حالت مخصوص آن مراجعه کنید و این اصلا خوب نیست! یا برای سوییچ کردن بین دوربین اصلی و سلفی راهی ساده از رساندن انگشت به شمال شرقی ترین پیکسل های نمایشگر (!) ندارید.

دوربین سلفی آنر 7 ایکس هر چند فلاش LED اختصاصی ندارد اما با فلاش نرم افزاری که موجب روشن شدن همه نمایشگر به رنگ سفید شیری می شود تصویر سلفی خوبی در شرایط نوری ضعیف ثبت می کند. همچین رزلوشن 8 مگاپیکسلی تصاویر جزئیات خوبی را ثبت خواهد کرد.

خب،  با تمام این صحبت ها، آیا دوربین آنر 7 ایکس چیزی هست که روی آن حساب کرد؟ باید بگوییم با توجه به رده قیمتی و کاهش توقع نسبت به دوربین دوگانه آن،  بله!

آنر شرکتی است محصولات کم تعداد که به صورت متمرکز روی جوانان هدف گزاری شده است و قرار است با قیمت مناسب مشخصات سخت افزاری فراتر از انتظار را ارائه کند. البته باید گفت که این مشخصات فراتر از انتظار گاهی  روی کاغذ نقش بسته و گاهی در واقعیت دیده می شوند. آنر 7 ایکس دستگاهی است که پیش از رویارویی نزدیک با آن شاید خیلی بیشتر از چیزی که هست روی آن حساب کنید و وقتی با آن تجربه کاربری می گیرید متوجه می شوید که اشتباه کرده اید اما در انتهای روز وقتی به مبلغ پرداختی توجه می کنید می بینید که آشی بیش پول خود خورده اید!

آنر 7 ایکس در حال حاضر با رده قیمتی ۱.۱ میلیون تومان عرضه می شود که دو رقیب جدی از هوآوی یعنی نوا ۲ پلاس و میت ۱۰ لایت را پیش رو دارد. اولی نمایشگر 18:9 کم حاشیه ندارد و دومی قیمت بالاتر پس می توان گفت عرضه آنر 7 ایکس کاملا حساب شده است. در وصف آنر 7 ایکس می توان گفت یک میان رده ترندی نیازمند به بهبود در برخی زمینه ها تا تبدیل به یک میان رده لوکس شود!

نظر شما چیست؟ امیدواریم کمک کوچکی در انتخاب صحیح به شما داشته باشیم.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

روال سایت طوری شده که روزی یکی دوبار آپدیت میشه می‌ره تا روز بعد . حتی بعضی از خبر هارو با یکی دو روز تاخیر میزارید . امروز از بعد ظهر کلی خبر منتشر شده اما سایت تعطیل بود! با این روال نباید انتظار داشته باشید که ترنجی اوج بگیره

دکتر رسول آریان

موافقم. البته به طور کلی تعداد کامنت ها مثل سال های قبل نیس. یادمه توی بخش کامنت ها جای سوزن انداختن نبود. ببخشید اگر اسم میارم از سایت های رقیب. اما دیگه همه میشناسن. به زومیت و دیجیاتو هم گهگاه سر میزنم. اونجاها تعداد مطالب در روز تقریبا همونه اما تعداد کامنت های اونجاها هم کم شده. انگار ملت همه توی تلگرام و اینستاگرامن و خیلی مشتاق سایت باز کردن نیستن. به طور کلی طراحی سایت هم رونقش کم شده. اغلب تمایل دارن محصولاتشون رو توی کانال و پیج ها معرفی کنن. اما این مساله هم کاملا مشخصه که ترنجی اون ترنجی چند سال پیش نیست.

به نظرم هواوی هنوز به بلوغ نرسیده. یعنی هنوز نمیدونه با خودش چند چنده. اون اوایل که سری آنر رو درست کرد، لوگوی هواوی میزد پشتش. بعد آنر رو تبدیل کرد به یک برند مثلا مستقل. به دلیل فروش آنلاین و سایر مسائل غیر منطقی دیگه. به این ترتیب لوگوی هواوی رو از روی سری آنر برداشت. اما باقی مدل های غیر آنری، همچنان اون لوگوی معروف هواوی رو داشتن. همون نمادی که شبیه گل هستش. اخیرا اون نماد گل رو هم حذف کرده، فقط یه هواوی خالی مینویسه. کمپانی که هنوز نتونسته با خودش کنار بیاد روی چگونگی حک کردن لوگو روی موبایل هاش، اومده سری پورشه دیزاین داده بیرون به قیمت حدودا 8 الی 9 میلیون. من نمیدونم واقعا کسی پیدا میشه که انقدر پول بخواد روی هواوی بده؟ آخه آدم لاکچری که بخواد 9 میلیون هزینه کنه، میره هواوی دست میگیره؟ حداقل میره پورشه دیزاین بلک بری میخره. سردرگمه این کمپانی.

NOVA

با سلام عرض ادب دوستان یک سوال داشتم ممنون میشم جوابم بدید. به نظر شما به صورت کلی honor 7x ارزش خرید بالاتری داره یا mate 10 lite؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)