حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بستر تولید محتوا در آپارات : سرآب جوانان یا منفعت طلبی مدیران ؟

زمانی که در استفاده از سرویسی ایرانی به مشکل برمی‌خوریم هزاران سؤال در ذهن هر کس شکل خواهد گرفت که چرا سرویس مشابه خارجی مسدود شده است. چرا یوتیوب نداریم؟ چرا سیستم‌های حرفه‌ای یوتیوب برای ما ایرانی‌ها نیست؟ چرا نمی‌توان سیستم درآمد و پرداخت با تعامل از دیگر کشورها داشته باشیم؟ چرایی همه این سؤال ها حتی اگر برای ما اهمیت داشته باشد، باید فراموش کنید زیرا راه‌حلی نخواهد داشت جز تحمل و قبول استفاده از سرویس مشابه ایرانی؛ بگذریم که اگر به‌جرئت بگوییم درصد زیادی از تمام استارت‌اپ‌های موفق ایرانی، کپی ناقص از نمونه اصلی هستند، صحبت بی‌راهی نیست در این مطلب قصد داریم تجربه یک سال و خورده‌ای خودمان را از همکاری با آپارات با شما در میان بگذاریم و تا کمی بیشتر با سازوکار این سرویس ویدیو آشنا شوید.

من قصد دارم تمام صحبت‌های ادامه مطلب را به صورت کاملا خودمانی برای شما بیان کنم.

سوال اول : منبع درآمد آپارات از کجاست؟

آپارات وب سایتی است که خود را به عنوان بستر نمایش ویدیو معرفی کرده است. یکی از ابتدایی ترین روش‌های درآمد این مجموعه تبلیغاتی است که در قسمت‌های مختلف وب سایت قرار دارد. البته به صورت جانبی درامد‌های گسترده‌ دیگری نیز وجود دارد. برای مثال بر اساس میزان ترافیکی که هر ماهه در حال مصرف توسط این سرویس است، هزینه‌های قابل توجهی را از زیر ساخت و یا شرکت‌های اسپانسر دریافت می‌کند. بگذریم که اگر هر سیستمی رشد خودش را داشته باشد، به راحتی با در نظر گرفتن کاربران خودش می‌تواند روش‌های مختلف درامد زایی را داشته باشد. برای مثال اگر شرکتی بخواهد ویدیو خودش را به N بازدید برساند تا کاربران بسیاری را آگاه کند با پرداخت هزینه به آپارات امکان پذیر خواهد بود.

در میان صحبت‌های خودم اشاره کردم که افزایش کاربران تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش درامد خواهد داشت. شما در نظر داشته باشید اگر قرار باشد با هزار تا ویدیو، هزار بار یک تبلیغ پخش شود پس اگر کاربران یک سرویس به صد هزار برسد، صد هزار بار پخش خواهد شد و تاثیر گذاری آن به مراتب بیشتر خواهد شد.

در مورد تاثیر گذاری صحبت کردم. این را در نظر داشته باشید که کاربری که شما با محتوای زرد به یک سایت بیاورید تفاوت بسیار زیادی با وقتی دارد که شما کاربرانی را با محتوای خاص به سیستم خود اضافه کنید. صحبت از محتوای خاص شد. آپارات تقریبا دو سالی است که تصمیم به تولید محتوای اخصاصی خودش کرده است. محتوایی که مخصوص آپارات منتشر خواهد شد. تناقض‌های بزرگ همین‌جا شروع می‌شود. اگر آپارات رسانه‌است و به سراغ جذب نیرو تولید کننده محتوا می‌رود، پس به نحوی نیروی داخلی استخدام کرده است و می‌بایست به آن‌ها حقوقی ثابت پرداخت کنم اما اگر بستر تولید محتوا ایجاد شده است پس دلیلی بر پروموت برنامه تولیدی خاص نیست.  در مورد این دو خط زیاد توجه نکنید چرا که در ادامه بیشتر به ان خواهیم پرداخت.

سوال دوم : تفاوت درآمدی آپارات و یوتیوب در چیست؟

در یوتیوب سعی می‌شود که با ارائه قابلیت‌هایی ویژه برای تولید کنندگان محتوا، افزایش تولید محتوا و کاربر مفید زیاد شود و در نتیجه با پخش آگهی در ویدیو‌های تولید کنندگان علاوه بر درآمد سازی خود افراد، یوتیوب نیز درامد کسب کند اما اپارات خودش را یک بستر رسانه‌ای جدا میداند در نتیجه به صورت مستقل تبلیغات خودش را چه در ویدیو‌های تولیدی و چه در ویدیو‌های عمومی دارد و حتی در کناره‌های سایت نیز شاهد یک سری تبلیغات بنری هستیم.

شما وارد یوتیوب شوید. در صفحه اول که مروبط به خود یوتیوب است و تمامی ویدوی های نمایشی رندوم خواهد بود، تنها یک تبلیغ در بالای صفحه قرار داد. یک ویدیو آپلود کنید. در صفحه ویدیو نه تنها هیچ تبلیغی نشان داده نخواهد شد بلکه در ابتدای ویدیو نیز تبلیغی وجود ندارد.

اکنون وارد آپارات شوید. در صفحه اول تبلیغ‌های بنری مختلفی را خواهید دید. تمامی ویدیو‌های صفحه اول به صورت انتخابی است. چه در بالای سایت، پیشنهاد آپارات و چه در داغ‌ترین‌ها ویدیو ها توسط مدیریت انتخاب و تعیین خواهد شد. ویدیو خودتان را آپلود کنید. در ابتدا ویدیو تبلیغ پخش خواهد شد. در صفحه ویدیو تبلیغ بنری قرار دارد. در اواسط ویدیو از سمت راست تبلیغ دیگری پخش می‌شود. اگر ویدیو را متوقف کنید باز هم تبلیغ دیگری به صورت زیر نویس پخش خواهد شد. 😐 والا حرفی باقی نمیمونه !

اگر شما بخواهید در یوتیوب کسب درآمد کنید با ارتقا اکانت خود ضمن برخورداری از ویژگی‌های خاص من جملو استودیو مجاری ادیت و انتشار ویدیو می‌تواند از پلن‌های تبلیغاتی زیر استفاده کنید. تصویر زیر را ببینید:

این یعنی اگر شما اکانت خود را برای کسب درامد آماده کنید و شروع به تولید محتوای ویدیویی کنید یوتیوب دقیقا همه جایگاه‌های در نظر گرفته شده برای تبلیغات را با شما تقسیم می‌کند. تفاوت بسیار زیادی از نظر درامدی در یوتیوب و اپارات قرار دارد.

سوال سوم : آیا اپارات یک رسانه هست یا یک بستر نمایش ؟

همینجا مشکل اصلی پیش خواهد آمد. اول من تشکر می‌کنم از سیستم آپارات که الزامات تهیه تولید محتوای اختصاصی را در ایران پیاده سازی کرده است و این فرصت را به جوانان داده است تا بتوانند وارد زمینه کاری جدیدی شوند اما دوم از آپارات گلایه دارم که چرا با دانستن اهمیت موضوع کسب درامد، به اتکای انحصار طلبی و نبود سرویس‌های مشابه، کم توجهی به تولید کنندگان را در راس امور قرار داده است. منظور چیست؟ پله پله موضوع را برای شما باز خواهیم کرد. اگر شما بخواهید به عنوان تولید کننده ویدیو در آپارات مشغول شوید دو راه وجود دارد. یا با شما قرارادی مبنی بر سیستم پرداخت به ازای هر بازدید تعلق خواهد گرفت و یا این که شما باید طی قراردادی در صورت جذب اسپانسر درصدی را به آپارات بدهید یا اگر آپارات برای شما اسپانسری پیدا کرد تنها ۵۰ درصد به شما تعلق خواهد گرفت. هر بازدید برای سیستم اول ۱ تومان درآمد خواهد شد و هز ۱۰ هزار تومان پرداختی صورت می‌گیرد یعنی ۱۰۰ هزار بازدید !

علامت سوال برای شما ایجاد نشد؟ تمامی ویدیو‌هایی که در قسمت پیشنهاد اپارات قرار گرفته‌اند و یا در قسمت داغ‌ترین‌ها جز یکی از دو دسته بندی هستند مگر این که شرایط خاص ایجاد شده باشد. در هر دو حالت نمایش تبلیغات همانند قبل است و در سه و ته ویدیو آپلود شده توسط شما تبلیغاتی پخش خواهد شد. بخواهید یا نخواهید پخش می‌شود مگر این که تنها بتوانید نمایش ویدیو اول را مدیریت کنید. نمایش ویدیو هم توسط شما مدیریت نخواهد شد و شما باید با ارائه قرارداد اسپانسری و پرداخت درصد مورد نظر به صبا ایده، برای مدتی ویدیو‌های خودتان را مدیریت کنید. این یعنی هر چه کلیک بر روی بنر‌های دیگر در صفحه شما انجام شود، هیچ تفاوتی در پرداختی شما ایجاد نخواهد شد. شما لینک ویدیو خودتان را پخش کنید. هزاران کاربر را به صفحه خودتان بیاورید. هیچ کلیکی از آن‌ها اهمیت نخواهد شد!

اگر آپارات به عنوان یک رسانه مستقل شناخته شده است پس تولید محتوا و افزایش محتوا دال بر استخدام یک سری نیرو در سراسر کشور است. این یعنی به هر ویدیو تولیدی می‌بایست هزینه‌ای جدا پرداخت شود. اگر رسانه مستقل نیست و به عنوان بستر شناخته می‌شود چرا تبلیغات بنری در ویدو هایی قرار می‌گرد که صاحب اثر آپارات نیست و چرا به صورت جداگانه کلیک‌ها محاسبه و پرداخت نمی‌شود! اگر بستر نمایش ویدیو است چرا سیستم مدیریت تبلیغات وجود ندارد؟

سوال چهارم : رشد آپارات از کجاست ؟

رشد آپارات و از اضافه شدن کاربر به سیستم است. این فرمولی بسیار ساده خواهد بود. یکی از راه‌های افزایش کاربر، ارائه تولید محتوای اختصاصی خواهد بود. یعنی محتوایی که کاربر تنها در آپارات آن را پیدا کند. زمانی که آپارات رشد کند، تبلیغات خودش بیشتر شده و سپس بزرگتر خواهد شد. غیر از این که نیست؟ هست؟ نظر خودتون رو به ما بگویید . به اصل مطلب اشاره کنیم. اکنون که ویدیوی‌های اختصاصی در آپارات افزایش پیدا کرده است این یعنی آن فردی که ویدیویی را تولید کرده می‌بایست در افزایش درآمد خود اپارات سهیم باشد. این یعنی حق کپی رایت ویدیو تولید شده باید حفظ شود. این یعنی آپارات باید ، تاکید می‌کنم باید سیستم مدیریت تبلیغات را بر عهده کاربر قرار دهد و با کسب اجازه تبلیغات مورد نظر را در جایگاه‌های مشخص پخش و سپس با درصدی تولید کننده را سهیم کند. این درصد حتی در یوتیوب نیز به پارامتر‌هایی خاص بستگی دارد و برای هیچ کدام از کانال‌ها یکسان نیست. در آپارات نیز باید بدین صورت است.

با وضع کنونی اگر تولید محتوای اختصاصی شما در آپارات انجام دهید ممکن است با ۱۰۰ هزار بازدید تنها ۱۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشید در صورتی که ممکن است از این ۱۰۰ هزار کاربری که به ویدیو آمده‌اند تنها هزار نفر با کلیک بر روی تبلیغ‌های نمایش داده شده بتوانند با کلیکی ۱۰۰ تومان (مبلغی که بین تبلیغات کلیکی رواج دارد) هزینه ۱۰۰ هزار تومان در آمده داشته باشد. با فرض این ما با اعداد و ارقامی رو به رو هستیم که باورنکردنی است.

البته اجازه دهید …..

در یوتیوب جدای از کلیک‌های انجام شده به میزان بازدید به ویدیو پرداخت انجام خواهد شد چرا که باعث رشد برند می‌شود و با در نظر داشتن حالت اول کسب درآمد خود آپارات در نتیجه هر بازدیدی که انجام می‌شود ضمن افزایش درآمد خود آپارات این عدد نیز باید تقسیم شود. در یوتیوب به صورت میانگین هر هزار بازدید ۷ دلار ارزش گذاری خواهد شد. البته این باز هم تفاوت دارد و هر محتوا در هر رده بندی و با هر سابقه‌ای متفاوت خواهد بود. اگر یک تولید کننده محتوا تلاشی که برای کسب هزار بازدید در آپارات انجام دهد که مستلزم رسید به هزار تومان خواهد بود، این تلاش در یوتیوب می‌تواند به نزدیک ۳۰ هزار تومان درامد تبدیل شود. صد هزار بازدیدی که در آپارات صد هزار تومان خواهد شد، در یوتیوب را خودتان حساب کنید.

نکته اول: فکر کنم متوجه شده‌اید که چرا انقدر ویدیو دراپ تست در یوتیوب دارید چرا که با بازدیدی که صورت خواهد گرفت اندازه چند برابر اسمارت فون خراب شده، باز خواهد گشت !!!

نکته دوم: به شما گفتیم آپارات رسانه نیست و یک بستر “باید” باشد. این تناقض کاملی با اوضاع فعلی دارد. پروموت و تبلیغ برنامه‌های تولیدی بر خلاف اصل بستر سازی برای رشد خواهد شد اما اگر فرض کنیم که خیر آپارات یک رسانه تصویری است، پس باید به ازای تمام ویدیو‌های تولیدی هزینه‌ای را در نظر بگیرد. همانند قضیه برآورد برنامه‌های به صورت دقیقه‌ای در صدا و سیما !

سوال پنجم : اهمیت بیلبورد‌ و کمپین چند میلیون بازدیدی آپارات در چیست ؟

احتمالا شما نیز با دو کمپین قبلی آپارات رو به رو شده بودید. کمپین گذر از چند میلیون بازدید در روز نشان‌دهنده رشد کاملا صعودی این مجموعه را نشان می‌دهد. رشد بر اساس میزان بازدید در نظر گرفته شده و این میزان بازدیدی که هر چند کم اما تحت تاثیر قرار گرفته از سوی برنامه‌های تولیدی آپارات است. بر اساس میزان افزایش بازدید، رشد را محاسبه‌ می‌کنند اما آیا بر اساس میزان بازدید دستمزد درست و حسابی را به دست تولید کننده ویدیو خواهند رساند؟ چیزی که معلوم است و شما می‌توانید امتحان کنید، جواب را خیر مشخص می‌کند.

سوال ششم : اشتباه آپارات در کجاست ؟

این که من بخواهم بگوییم فعالیت کدام مجموعه درست و کدام مجموعه دیگر اشتباه است شاید وظیفه سنگینی را به دوش هر فردی بیندازد که بار مسئولیت آن کار هر کسی نباشد اما از دید یک فرد ساده به راحتی می‌توان متوجه این قضیه شد که اگر اپارات مشخص کند که آیا رسانه‌ای تصویری است یا بستری برای نمایش ویدیویی، تکلیف بسیاری از افراد مشخص خواهد شد. اگر آپارات به عنوان رسانه مشخص شده است پس باید وظیفه تولید و درآمد را برای تولید کنندگان ویدیو برنامه ریزی کند اما اگر به عنوان بستر نمایش ویدیو شناخته می‌شود از نظر نمایش تبلیغات و رعایت حق کپی رایت باید مواردی را در دستور کار قرار دهد.

سوال هفتم : آیا مشاوران اقتصادی ندارد و یا قصد استفاده از آن‌ها را ندارد ؟

صد در صد مجموعه‌ای بزرگ همانند آپارات به خوبی می‌داند که چه هزینه‌‌هایی دارد و چه راه‌کار‌هایی برای پوشش هزینه ! تا به اینجای کار و بنا بر صحبت‌های خودشان در اولین جشن تولید کنندگان ویدیو، بیش از ۱۲۰ گروه در حال تولید محتوا هستند. گروه‌هایی که هیچ هزینه‌ای برای آپارات در بر نداشته و هر کدام می بایست بیزینش پلن خود را داشته باشند اما به خوبی برای آپارات سودآوری کرده اند و باعث شده است کاربران هدفمند‌تری را به این وب سایت برتر ایرانی جلب کند.

سوال هشتم : آیا آپارات قصد اصلاح دارد یا خیر ؟

انحصار طلبی واژه‌ای است که برای این سوال به ذهن هر کسی می‌رسد. سرویس پخش ویدیویی بهتری در ایران نداریم و اگر داریم آن‌ها نیز برای تبدیل شدن به آپارات راه‌های طولانی را در پیش دارند برای همین نمی‌توان به آپارات گفت که بالای حرف ا ، کلاه ( آ ) وجود دارد. به دلیل استقبال از این قضیه جوانان زیادی قصد تولید محتوا را دارد اما آیا به نتیجه دلخواه خود خواهند رسید؟ خیر ! بیشتر به نتیجه و هدفی که مدیران آپارت در تلاش هستند، نزدیک خواهند شد. اگر رقبایی وجود داشته باشند که بتوانند از نظر ایجاد بستر مناسب برای آپارات رقابتی را ایجاد کنند، شک نکنید که اصلاح انجام خواهد شد. هیچ استارت اپی در وهله اول شاید با داشتن رقیب خوشحال نباشد اما این را باید قبول کرد که داشتن رقیب باعث افزایش کیفیت برای کاربر نهایی خواهد شد و در نتیجه اگر سرویسی بتوان ذائقه کاربر را تشخیص دهد، بلاشک می‌تواند موفق باشد.

سوال نهم : راه حل نهایی چیست ؟

چند باری در این مطلب به راه حل نهایی اشاره کردیم. در قسمت اول باید مشخص شود آیا آپارات خود را به عنوان رسانه در ایران شناخته است یا به عنوان یک بستر نمایش ویدیو ! سپس باید مشخص شود که اگر رسانه است پس تکلیف محتواهای تولید شده به صورت اختصاصی چیست و آیا آپارات می‌بایست هزینه‌ آن‌ها را پرداخت نماید که به نظر این کار بسیار مسخره می‌آید. آپارت مسلما یک رسانه نیست و یک بستر پخش ویدیو در ایران خواهد بود. این بستر پخش یا باید تولید محتوای اختصاصی نداشته باشد که در این صورت هیچ حقی بر زدن واترمارک بر روی ویدیو‌ها نیست و اگر محتوای اختصاصی وجود دارد، باید هزینه‌های مربوط به صورت کامل مشخص شود. پرداخت به ازای بازدید و حذف تبلیغات در ابتدای ویدیو و یا ایجاد سیستم مدیریت تبلیغات از جمله مواردی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

سوال دهم : آپارات یا یوتیوب ؟

عوض کردن عادت مردم بسیار سخت اما غیر ممکن نیست. با توجه به رشد اینترنت و دسترسی افراد، این را باید قبول کنیم که در لیست‌های بی سر و ته هزینه در ایران، اضافه شدن ۵ هزار تومان به صورت ماهانه برای خرید فیلترشکن و یا استفاده از نسخه‌های رایگان اصلا کار سختی نیست و اگر تولید کنندگان ویدیو اراده کنند می‌تواند رنج مخاطب خودشان را به یوتیوب بکشانند. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ با کمی تحقیق و استفاده از روش‌های غیر معمول به راحتی می‌توان سیستم پرداخت را فعال کرد و زمانی که فعال شد، ضمن ارزآوری به داخل کشور از زیر بار محدودیت‌های اجاری اعمال شده نیز هر فرد راحت خواهد شد. دیدن تصویر زیر به همان اندازه‌ای برای مدیران آپارات باید دردآور باشد که برای مسئولان یوتیوب باعث خوشحالی خواهد شد:

یک بار دیگر مشکل‌ها را با هم مرور می‌کنیم. سیستم تبلیغات قرار گرفته در آپارات اصلا مناسب نیست و هیچ بستر قابل قبولی را برای تولید کنندگان ویدیو فراهم نکرده است از این رو با تابوی تولید کننده ویدیو در آپارات رو به رو هستیم که بسیاری از جوانان را به داخل خودش خواهد کشاند و بدون حتی ذره‌ای حمایت از نظر مالی، صرفا سودآوری شرکت را تامین کرده است. با علاقه می‌توان سال‌ها زندگی کرد اما با نفس و هوا نمی‌توان زنده ماند ! هر کاری هزینه‌ای دارد و این هزینه‌ها باید در بیزینس پلن آپارات قرار بگیرد. شاید همه این موارد تنها یک جواب داشته باشد:

نمیخواهی؟ پس استفاده نکن !

و چه خوشآیند است چنین جواب‌های مشابه‌ای در مقابل تغیرات . وظیفه ما روشن سازی کاربرانی بود که علاقه زیادی به تولید محتوا در آپارات دارند. شاید خواندن این مطلب کمکی کند به دوستانی که علاقه زیادی دارند اما از آینده خبری ندارد …

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Quality

بدون شک آپارات سیاست های بسیار مسخره و انحصار طلبانه ای داره که تازه همیشه هم بابت حمایت نشدن ازشون اعتراض دارن!!!
توی یوتیوب خیلی ها با کانال هاشون زندگیشون رو میچرخونن و یک منبع کسب درآمد به حساب میاد! یعنی اگر هیچ کاری پیدا نکردی خیلی راحت میشه توی یوتیوب مشغول بشی که البته اوایل بازدید گرفتن سخته اما به مرور خوب میشه
یک چیزی شبیه مسافر کشی توی کشور خودمون!
اما در آپارات همچین چیزی نیست و هرچی هست رو خودش برمیداره یا اگر هم قرار باشه پولی بده خیلی کمه!
متاسفانه رقیب بزرگی برای آپارات وجود نداره که اگر وجود داشت خیلی بهتر بود

کلا شرکت های داخلی یکم که محبوب میشن سریع میرن سراغ سیاست های انحصار طلبانه! مثل اسنپ که کاربر ها رو مجبور به حذف تپ سی میکنه!!!!
یک همچین کاری باید جریمه های سنگینی داشته باشه که متاسفانه بعید هست کسی جریمه ای بکنه!

Quality

ببینید من قصد کوچک کردن کار دوستان تولید کننده ویدئو ها رو ندارم اصلا
فقط از این لحاظ مسافر کشی رو باهاش مقایسه کردم چون مثل یک شغلی هست که میشه هرکسی بره سراغش و درآمد داشته باشه بدون اینکه از جایی اجازه بگیره یا…
وگرنه مطمئنا این کار هم سختی های خودش رو داره و کار در مقیاس بزرگ به افراد حرفه ای نیاز داره و البته مسافرکشی هم کار آسونی نیست و هزار جور مشکلات داره
موفق باشید

علی شیخ زاده

تو ایران همه چیز انحصاریه?

mTAAHAAm

کیفیت فیلمهاش هم خیلی بالا نیست. ولی بهرحال بهتر از هیچی هست.
اشکالات و راهکارها را باید اهل فن بدن چون برخی مصکلات از جای دیگه نشات می گیرند.

sajjad203

درود.
متأسفانه انحصار طلبی آپارات به همراه پشتوانه قدرتمندِ فیلتر بودن بزرگترین سرویس اشتراک گذاری ویدئو در جهان یعنی یوتیوب | YouTube به طرز مستبدانه ای سبب رشد محبوبیت اجباری! آپارات و در پی آن رشد تصاعدی درآمد صاحبان عزیز! آپارات می شود…
در حال حاضر هیچ پیشنهاد دیگری به جز استفاده از یوتیوب به هر روشی! به جای استفاده از آپاراتِ خودخواه! نمیتوان داد.
با سپاس فراوان از ترنجی عزیز که آگاه سازی ما را در اولویت قرار داده است ❤

nazanin

اینو چک کن خوبه
http://www.namasha.com/

nazanin

الان با وجود سایت هایی مثل نماشا که واقعا هوای تولید کننده های محتوا رو داره دیگه نمی تونه انحصار طلب باشه.
http://www.namasha.com/

Peiman

به گرد پای یوتیوب هم نمی رسه . من که به هر روشی از یوتیوب استفاده میکنم

علی شیخ زاده

اگه یوتیوب از فیلتر در بیاد ظرف یک روز اپارات محو میشه

nazanin

چندین ماه پیش من با سیت نماشا آشنا شدم
نماشا یک سرویس اشتراک ویدیو رایگانه که خیلی به نسبت آپارات فنی قویتر و جالب تره رنکشم چک کردم 16 بود
من خودم ویدیو هامو میزارم اونجا راضیم هستم
اینم لینکش:
http://www.namasha.com

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)