حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

پس از برندسازی دوباره سونی در سال 2016 و معرفی اکسپریا ایکس (Xperia X) پسوند A به محصولات میان رده این شرکت اضافه شد. اکسپریا ایکس ای 1 پلاس جدیدترین فبلت این شرکت ژاپنی است و امشب در ترنجی می خواهیم نگاهی داشته باشیم به طراحی آن، پس با ما همراه باشید.

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

سری فبلت های سونی که قبلا با نام آلترا شناخته می شدند حالا پسوند ترندی تر پلاس را یدک می کشند. البته می توان اینطور تصور کرد که سونی فبلت های 6 اینچی خود را با نام آلترا و بین این اندازه تا اندازه عادی را با نام پلاس مشخص می کند. به هر حال هر چه که باشد دستگاهی که می بینید نامش اکسپریا ایکس ای 1 پلاس است که شاید برخی آن را با اکسپریا ایکس ای 1 آلترا اشتباه بگیرند.

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

حاشیه ها در سونی اکسپریا XA1 plus در نگاه اول زیاد هستند اما وقتی نگاهی به رقبا از شما گلکسی جی 7 پرو که نمایشگری هم اندازه این دستگاه دارد می اندازیم می بینیم هرچند که حاشیه این دستگاه بیشتر است اما تفاوت در ابعاد آنچنان مشهود نیست. گوشه های تیز و عدم قرار گرفتن المان خاصی روی لبه پایین سبب می شود که شما حاشیه تصویر این دستگاه را بیشتر ببینید. حاشیه تصویر سمت راست و چپ تقریبا به صفر میل می کند و این برای کم عرض شدن آن و بهتر در دست نشستنش کمک شایانی می کند.

درباره خروجی شبیه به اسپیکر لبه پایین اکسپریا ایکس ای 1 پلاس باید بگوییم که خیر این یک بلندگوی دوم نیست و در نقش میکروفون مکالمه قرار گرفته است و دلیل بزرگ بودن آن را می توان حفظ تقارن در طراحی لبه جلویی دانست.

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

بلندگوی اصلی و تکی دستگاه روی لبه پایین آن قرار گرفته و کنار آن پورت USB Type C تنها المان دیگری است که اینجا دیده می شود. استفاده از این پورت برای دستگاه میان رده خبر خوبی است که این دستگاه را به روزتر نشان می دهد. لبه پایین و بالا قبلا در دستگاه های سونی تخت بود و می توانستید دستگاه را روی میز یا سطح صاف قرار دهید اما در اکسپریا ایکس ای 1 پلاس سونی این لبه ها را کمی منحنی کرده که سبب می شود نتوانید کاربری که ذکر شد را داشته باشید.

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

دستگاه را که برگردانید می بینید سونی خوشبختانه هنوز دوربین برجسته اکسپریا ایکس زد 1 را به میان رده خود نیاورده و با یک طراحی یکدست بدون برجستگی ما را خوشحال می کند. خوب آنکه سونی سالهاست مشخصات ضروری دستگاه را پشت آن هک نمی کند و به شکل ماهرانه ای در قسمت سینی سیم کارت جاسازی می نماید.

جنس پشت اکسپریا XA1 Plus پلاستیک مات است که در رنگ طلایی لیمویی جذاب آن می تواند زیبا باشد. در حقیقت این دستگاه کاملا از پلاستیک است مگر دو بخش کوچک در سمت راست و چپ دستگاه که باید گفت سونی سعی کرده دست شما کمی فلز را لمس کند و باقی دستگاه که شامل 2 بخش کلی لبه بالا، پایین و پشت دستگاه می شود را پلاستیکی در نظر گرفته است. بخش پایین و بالای اکسپریا ایکس اس 1 پلاس همانند طراحی اکسپریا ایکس زد (Xperia XZ) این چند تکه بودن طراحی را به وضوح نشان می دهد، اینجا بیشتر شبیه به طراحی چند تکه بدنه ماشین هاست تا طراحی یک موبایل!

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

لبه سمت چپ شکاف قرار گرفتن دو سیم کارت و مموری کارت وجود دارد که هر 3 مورد ذکر شده به صورت همزمان می تواند در اکسپریا ایکس ای 1 پلاس قرار بگیرد. جالب اینکه مموری کارت به صورت فشاری طراحی شده و روی سینی سیم کارت ها قرار نمی گیرد اما عذاب آور اینکه هر بار این سینی به هر نیتی (چه تعویض سیم کارت و چه برداشت مموری کارت) باز شود، موبایل شما حداقل 2 بار ری استارت می شود! طراحی لبه راست و چپ به دلیل انحنا مناسب سبب می شود که این فبلت 5.5 در دست به خوبی بنشیند و حس خوبی از لمس آن داشته باشید.

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

حسگر اثرانگشت همچنان در محل است که سونی خلاقیت به خرج داد و برای اولین بار در صنعت موبالی از آن بهره برد. حسگر اثرانگشت که با دکمه قفل یکپارچه شده است با سرعت خوبی کار می کند اما مسلما سریع ترین در بازار نیست چون این دستگاه گران ترین در بازار هم نیست! موضوعی که همواره به این دید سونی ایراد گرفته ایم این است که شما نمی توانید بدون باز شدن قفل محتوای صفحه قفل را که خیلی از اوقات برای دیدن آن دکمه قفل می فشارید، ببینید.

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

شیشه 2.5D محافظ نمایشگر اکسپریا ایکس ای 1 پلاس نمای جالبی به دستگاه می دهد و حس لمس بهتری نیز نسبت به شیشه های تخت عادی دارد. بالای نمایشگر همان طراحی همیشگی و آشنای سونی را دارد که لوگو این شرکت ژاپنی آنجا می درخشد.

متاسفانه این فبلت میان رده سونی گواهینامه مقاومت در برابر آب ندارد که ما انتظار داشتیم سونی با قرار دادن آن بتواند تمایز ویژه ای بین خود و رقبا ایجاد کند حال آنکه برخی رقبا در این رده قیمتی دستگاه های میان رده لوکس مقاوم در برابر آب دارند!

خوب آنکه سونی هنوز دکمه شاتر دو مرحله ای خود را نگاه داشت و البته جک 3.5 میلی متری نیز اینجا وجود دارد. هر چند نمی دانیم چرا سونی علاقه مند به قرار دادن این خروجی صدا روی لبه بالایی دستگاه بوده اما به هر حال این اتفاقیست که رخ داده است!

موضوعی که دوست داریم به صورت کلی درباره طراحی اکسپریا ایکس ای 1 پلاس مطرح کنیم این است که در نگاه اول به صورت مشخص “تپل” بودن و عدم تلاش سونی برای کمتر دیده شدن ضخامت 8.7 میلی متری دستگاه قابل توجه است. وزن 189 گرمی آن وقتی با گلکسی جی 7 پرو که باتری 3600 میلی آمپری ارایه می کند و بدنه تمام آلومینومی داشته اما وزنی 181 گرمی دارد، مقایسه بشود کمی علامت سوال طور به سونی نگاه می کنید. خلاصه این صحبت ها این است که این فبلت 5.5 اینچی سنگین تر و ضخیم تر از فبلت 6 اینچی اکسپریا ایکس ای 1 آلترا است. هر چند آن دستگاه باتری کمتری دارد اما به هر حال در مقایسه با نمونه سامسونگی که حتی قیمت کمتری دارد، اینجا عملکرد درخشانی دیده نمی شود.

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

بررسی طراحی سونی اکسپریا XA1 plus

به صورت کلی می توان گفت که طراحی اکسپریا ایکس ای 1 پلاس زیباست و اگر یک فبلت میان رده از سونی می خواهید بخرید یکی از جدی ترین گزینه های شما خواهد بود. نظر شما درباره طراحی این دستگاه چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

سلام سینا خان

ممنون بابت زحمتی که کشیدید

امکانش هست سخت افزار و کیفیت دوربین و سلفی و صدای این گوشی رو هم بررسی بفرمایید؟

Mortazavi

بنظرم گوشی واقعاً با کیفیتیه و سخت افزار صفحه و دوربین خوبی نسبت به کلاسش داره

سنسور غول‌پیکر imx300 برای یک میانرده واقعاً برازندست

صدای بلند و با کیفیت اسپیکر تکی این گوشی راضی کنندست

جنس پلاستیک بدنه پشتی انقدر باکیفیته که دیدم چندتا سایت با توجه به فلزی بودن چپ و راست نوشته بودن جنس بدنه از فلز هست، ولی به نظر من درهر صورت پلاستیک پلاستیکه!!!
باتری هم که با توجه به حجم بالا و بهینه سازی های عالی سونی نگین این گوشی هست

اما من بخاطر نداشتن ۴جی پلاس(مدل وارد شده به ایران ندارد) ،نمود زیاد حاشیه ها ،مقاوت کمتر بدنه نسبت به رقبای فلزی و قیمت خیلی زیاد این گوشی ترغیب به خریدش نشدم

جالبتر میشه وقتی بدونیم اکسپریاx با وجود داشتن اسپیکر استریو،پردازنده سریعتر،لنز واید G سونی، امکانات صوتی بیشتر، لرزشگیر ویدئو بهتر، بدنه تمام فلزی و نمایشگربهتر حدود ۴۵۰هزارتومان ارزونتره

Mortazavi

بله حق با شماست ۲۵مگا پیکسل برای موبایل هیچ ضرورتی ندارد(سنسور ۲۵مگا پیکسلی هست که روی ۲۳ کلاک شده)

چشم دیگه نمیتونم:))

موافقم قدیمی شده ولی انصافاً هنوزم ارزش خرید بالایی داره و از طرفی آخه میانرده های امسال سونی هم هیچ چیز جدیدی نسبت بهش ندارن

mTAAHAAm

چقدر حاشیه بالا و پایین داره. مگه مجبور بوده.

Quality

طراحی این گوشی عالی نیست ولی نقطه ضعفش هم به حساب نمیاد واقعا
در باقی موارد عالیه اگر قیمتش یکم متعادل تر بشه

آقای عطایی یک مورد جالبی رو متوجه شدم که ممنون میشم در سایت پوشش بدین
سونی برنامه Xperia Transfer رو بروزرسانی کرده و در رابط کاربری نسخه جدید تصویر موبایل اکسپریا رو تغییر داده و یک مدل کم حاشیه در بالا و پایین و بی حاشیه در کنار ها استفاده کرده (بصورت گرافیکی)
که به نظر طراحی Mirai باشه و مهمترین برنامه پرچمدار جدید هم همین Xperia Transfer هست تا کاربر ها راحت گوشی شون رو عوض بکنن 🙂

یک همچین کاری رو در اسکرین شات اپ های سامسونگ هم قبلا دیدیم و برای S9 هم یکجا دیدم خبر زده بودن

عکسش رو هم در اسکرین شات های این برنامه در گوگل پلی میتونید پیدا بکنید
اگر پوشش بدین ممنون میشم و هیچ کجا همچین چیزی ندیدم
ممنون

Peiman

بله . منم دیدم . متاسفانه گوشه های تیز هنوز وجود دارن

siavash-t

والا اگه دوستان منفی ندن من به جز حاشیه زیاد چیزی نمی بینم! اگه دوستان جور خاصی به گوشی نگاه می کنند بگویند تا من هم نگاه کنم!

Peiman

یکم دیر اقدام نکردید برای بررسی ؟؟؟

Peiman

در کل بخوام از ده نمره بدم ۷

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)