حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نتیجه مقایسه دوربین هوآوی Mate 10 و آیفون X در شب

جمعه شب در ترنجی مقایسه دوربین در شب دو پرچمدار نیمه دوم سال 2017 را دیدیم که به صورت Blind Test توسط ما انجام شده بود. ما سعی کردیم صحنه های متنوعی انتخاب کنیم و با استفاده از برش های ویژه از هر صحنه دید مناسبی نسبت به عملکرد دستگاه ها به شما بدهیم. Blind Test به این معناست که شما نمی دانید این عکس برای کدام دوربین است و ابتدا رای می دهید، سپس نتیجه مشخص می شود و تنها دلیل این موضوع دور کردن تعصب از نتیجه است. بسیار خوب، آماده دیدن نتایج هستید؟ این مقایسه بین دوربین هوآوی Mate 10 و آیفون X در شب بوده است!

مقایسه دوربین در شب دو پرچمدار نیمه دوم سال 2017 به صورت نامشخص (Blind Test)

اگر مطلب مقایسه را ندیده اید ابتدا توصیه می کنیم که آن را کامل ببینید و سپس این مطلب را مطالعه کنید. بسیار خوب، ابتدا نگاهی به صحنه های مختلف خواهیم داشت و نظر خود را به عنوان انجام دهنده تست درباره صحنه های مختلف بیان می کنیم و سپس نتیجه ثبت شده توسط شما را بررسی می کنیم.

صحنه اول: گلدسته ها بدون زوم

این صحنه در نگاه اول به تصویر سمت راست یعنی آیفون X روشن تر و بهتر به نظر می رسد. کمی بزرگنمایی می کنیم و ابتدا از پایین تصویر که تفاوت نوری بیشتری با کل تصویر دارد آغاز می کنیم. همانطور که می بینید دوربین هوآوی Mate 10 توانسته اینجا تعادل بهتری را بین نقاط پرنور و کم نور صحنه ایجاد کند و جزئیات در این بخش بهتر ثبت شده است.

جزئیات گلدسته ها و دیوار آجر سفالی مشخصا روی نمونه اپلی واضح تر است. هر چند رنگ مشکی در نمونه هوآوی عمیق تر است اما بور بودن این بخش در خروجی آیفون را می توان به جزئیات بیشتر سوژه بخشید. اطلاعات تصویر ثبت شده که توسط حالت خودکار دوربین دستگاه ها انتخاب شده است را می توانید ببینید:

هوآوی Mate 10 با اتکا بر گشودگی دیافراگم بیشتر خود و افزایش ISO تلاش کرده است سرعت شاتر را سریع تر تنظیم کند تا از مات شدن در اثر لرزش دست تصویر جلوگیری کند. آیفون X اما در مقابل با تنظیم سرعت شاتر به مراتب کندتر و اتکا به لرزشگیر اپتیکال خود نه تنها ISO را در پایین تر سطح خود قرار داده بلکه گشودگی کمتر دیافراگم این دستگاه اصلا در خروجی دیده نمی شود. شایان ذکر است هوآوی Mate 10 برای دوربین اصلی خود لرزشگیر اپیتکال دارد اما دوربین تک رنگ دوم خیر این در حالی است که نمونه اپلی برای هر دو دوربین OIS دارد.

صحنه دوم: گلدسته ها با زوم 2X

جالب است بدانید در تمام صحنه های زوم 2X در شب آیفون X از دوربین اصلی خود استفاده کرده است که این یعنی عدم زوم اپتیکال و بهره بردن از گشودگی دیافراگم بازتر f/1.8 قرار گرفته در دوربین اصلی. هر دو دوربین هوآوی Mate 10 با f/1.6 ارایه شده اما سیستم دوربین دوگانه هوآوی با اپل متفاوت است و در همکاری با لایکا دوربین دوم 20 مگاپیکسلی تک رنگ در نظر گرفته است، پس در تمام اوقات زوم 2X در این دستگاه به صورت دیجیتال اما با افت کیفیت کم انجام می شود.

در این تصویر نیز نمونه اپلی سوژه اصلی را بدنه گلدسته در نظر گرفته است که نتیجه روشن تر ثبت شدن کاشی کاری روی گلدسته است و جزئیات بهتر روی بافت دیوار است اما نمونه هوآوی با تنظیم هماهنگ نقاط کم نور و پرنور توانسته جزئیات بیشتری در نقاط پرنور از جمله سرگلدسته و دریچه بالا در ثبت کند. اطلاعات تصاویر ثبت شده را می توانید ببینید:

اینجا با افزایش ISO در هر دو دستگاه اما در نظر گرفتن سرعت شاتر مشابه صحنه بدون زوم تصاویر ثبت شده است. جالب زاویه نسخه هوآوی به مقدار بسیار کم، بیشتر است.

صحنه سوم: در ماشین، صحنه پرتحرک، بدون زوم

این صحنه بسیار چالشی بود و 8 بار عکاسی کردیم تا بتوان بهترین خروجی را از هر دو دستگاه گرفت. در این صحنه دوربین هوآوی Mate 10 سمت راست (پایین) و آیفون X سمت چپ (بالا) قرار دارند. اینجا به وضوح می توان دید که پرچمدار هوآوی تصویر روشن تر، کم لرزشتر و البته کم جزئیات تری ثبت کرده است. اجازه بدهید از آخر به اول توضیح بدهیم، درست است که تصویر هوآوی نرم تر و کم نویز تر است اما این کم نویز بودن به دلیل اعمال پروسه کاهش نویز در پردازش تصویر است. برای درک بهتر موضوع لطفا به لوگو خودرو روی فرمان توجه کنید یا بافت کیف را بررسی نمایید.

روشن تر بودن تصویر هوآوی در صفحه کیلومتر، خروجی تهویه و روی داشبورد به وضوح دیده می شود و اگر به ساعت نگاه کنید، نمونه اپلی حسابی لرزیده است. در مقابل تصویر بیرون از پنجره در نمونه اپل از نظر نوری و رنگ ها بهتر است. اطلاعات تصویر ثبت شده را می توانید ببینید:

با بررسی اطلاعات تصویر می بینیم که نمونه اپلی به دلیل تنظیم سرعت شاتر کندتر در جبران لرزش دستگاه ناتوان تر بوده است و به سبب تنظیم ISO کمتر نیاز زیادی به آلگوریتم حذف نویز نداشته پس تصویر کمی شارپ تر است.

صحنه چهارم: در ماشین، صحنه پر تحرک، زوم 2X

مقایسه دوربین در شب

مقایسه دوربین در شب

در این صحنه نیز نتیجه مشابه به حالت بدون زوم را شاهد هستیم. تصویر هوآوری روشن تر و با جزئیات بهتر در نقاط کم نور است اما نمونه اپلی تصویر نویزی و شارپ تری دارد که اگر به پلاک پراید رو به رویی نگاه کنید، تنظیم نور بهتر بوده و شاهد نوردهی بیش از حد نیستم. تصویر سمت چپ آیفون X و تصویر سمت راست هوآوی Mate 10 است. اطلاعات تصویر را می توانید ببینید:

صحنه پنجم: کوچه خالی، صحنه پایدار، با زوم 2X

این صحنه در شرایط نوری بسیار ضعیفی ثبت شد که هدف بررسی توانایی عکاسی در شرایط نوری بسیار ضعیف بود. آیفون X سمت راست (پایین) و هوآوی ‌Mate 10 سمت چپ (بالا) قرر گرفته است. در نگاه اول تصویر آیفون روشن تر است اما با کمی دقت تنظیم نور در کل تصویر برای Mate 10 بهتر است. به پنجره روی دیوار سمت راست دقت کنید و تاثیرش روی دیوار مقابل، همینطور به پنجره بالا درب، درخت و حتی نور درب-باز کن ها را بررسی نمایید. تصویر نمونه هوآوی همینطور توانسته جزئیات بهتری روی درب ثبت کند هر چند در خروجی آیفون آن را روشن تر اما کم جزئیات تر می بینیم. اطلاعات تصاویر ثبت شده از قرار زیر است:

در این صحنه هر دو دستگاه تلاش کرده اند که نور بیشتری ثبت کنند. حداقل سرعت شاتر مناسب برای عکاسی روی دست را 1/4 ثانیه در نظر گرفته اند اما نمونه اپلی با تنظیم ISO روی 2000 و جبران نوردهی +2.1 پله تصویری روشن تر ثبت کرده است که کیفیتی در مجموع پایین تر دارد.

صحنه ششم: دکه تلفن، صحنه پایدار، بدون زوم

این تصویر همچنان نمونه اپلی تصویری روشن تر را نگاه اول ارایه می کند که با کمی بزرگنمایی متوجه بیشتر شارپ بودن عکس هوآوی می شوید. همچنین جزئیات در نمونه هوآوی بهتر ثبت شده اند. به شاخه های درخت، سیم برق و نور تیر چراغ برق توجه کنید. همچنین شماره نوشته شده روی دکه تلفن عمومی وضوح بهتر نمونه هوآوی را نشان می دهد. حتی نور نئون مغازه سمت راست دکه تلفن در نمونه هوآوی بهتر مدیریت شده است. اجازه بدهید مشخصات کلی تصاویر ثبت شده را بخوانیم:

اپل به صورت کلی در شرایط نوری ضعیف کند کردن شاتر را در اولویت قرار داده تا استفاده از ISO بیشتر را. این موضوع به صورت کلی خوب است اما اگر به شکل مناسبی کنترل نشود، سبب نوردهی بیش از حد می شود. سرعت شاتر سریع تر در نمونه هوآوی و ISO بیشتر در آن به دستگاه کمک کرده تا تصویری با ثبات بیشتر ثبت کند.

صحنه هفتم: کوچه با ماشین، صحنه پایدار، بدون زوم

در این تصویر دیگر عادت عکاسی دستگاه ها را آموخته ایم و می توان به راحتی آن ها را در نتیجه دید. نمونه دوربین هوآوی Mate 10 با نویز کمتر و آلگوریتم حذف نویز بیشتر حتی دودکش داخل خانه آخر کوچه را تقریبا با دیوار یکی کرده اما کنترل کلی گستره دینامیکی سبب شده که جزئیات درب کرم رنگ سمت چپ که در آیفون کاملا نورانی و غیر قابل دیدن است را ببینیم. آیفون تصویر شارپ تری را که حاصل نویز بیشتر است راایه کرده اما اگر به پلاک ماشین و جزئیات آن نگاه کنیم می توان گفت تصویر آیفون خواناتر است. دقت رنگ در این صحنه چیزی بین نمونه هر دو دستگاه است و هیچکدام رنگ دقیق را ثبت نکرده اند هر چند نمونه هوآوی به واقعیت نزدیک تر است.

و در نهایت اطلاعات مربوط به این صحنه:

همانطور که می بینید نمونه اپلی به دلیل جبران نوردهی 1.1+ پله تصویری با نوردهی بیش از حد دارد اما در نمونه هوآوی با تنظیم کمی ISO بیشتر این موضوع کنترل شده است.

اما نتیجه آرا کاربران ترنجی برای هفت صحنه بررسی شده در Blind Test دوربین آیفون X و هوآوی Mate 10 در شرایط نوری ضعیف از قرار زیر است:

همانطور که در تصویر بالا می بینید از این هفت صحنه 3 صحنه پیروزی با دوربین هوآوی Mate 10 بوده و 3 صحنه با دوربین iPhone X و با یک صحنه عملکرد کلی برابر از دیدگاه کاربران ترنجی، هر دو دستگاه تقریبا از نظر عکاسی در شرایط نوری ضعیف در یک رده قرار می گیرند.

دوربین هوآوی Mate 10 با استفاده از اپتیک بهتر شرکت Leica، گشودگی دیافراگم بهتر f/1.6 و البته پردازش هوش مصنوعی و شناسایی صحنه توانسته است عکاسی در شب پرچمدارهای هوآوی را که تا نسل پیشین خیلی تعریفی نداشت را به سطح بالایی از رقابت برساند. همچنین نمونه اپلی نیز با افزایش گشودگی دیافراگم و بهبودهای نرم افزاری عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

نظر شما چیست؟ رای شما چطور بوده و حالا پس بررسی کامل عملکرد عکاسی شب دوربین هوآوی Mate 10 در مقابل آیفون X نظرتان چیست؟ شما کدام یک را می پسندید؟

اشتراک در
اطلاع از
16 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ahmad ka

تو این جدول فقط یه صحنه 7 برتری با میت 10. وصحنه 2 هم برابر بقیه برتری با ایفوت10 هست که.

علی شیخ زاده

شیوه نظرسنجی عالی بود
مرسی بابت زحماتتون ??
نتیجه نظرسنجی خیلی جالبه. برابر ??

Peiman

تقریبا همه فکر کرده بودند مقایسه بین اپل و سامی

Mortazavi

ممنون بابت زحمات شما

mega08

هرچند برا ی کاربر عادی فرقی نمیکنه . و دوتا دوربینو مثه هم میبینه .مخصوصا این احمق هایی ک عقلشون به چشمشونو دهن مردمه. ولی در کل موندم اینایی ک به عکسهای آیفون رای دادن تصاویرو چجوری دیدن !!
آیفون همیشه دوربینش جزو بهترینا بوده . ولی اول نبوده . تکنولوژی پیشرفته تر در هواووی mate10 . تراشه ی npu واقعا خوب کار کرده براش.
کاملا تفاوت بین mate 9 و mate10 مشخصه.کاش با pixel xl مقایسه بشه.

mTAAHAAm

چرا اهانت می کنی.مردم به عکس بهتر رای دادن.

Sajjad

خیلی محشره این میت 10
اپل چطور اسمان شب رو روشن میکنه تا گلدسته ها نور بیشتری داشته باشن؟ کل قوانین رو برد زیر سوال
شرکت ها به خوبی فهمیدن که نرم افزار چه نقش مهمی داره روی کیفیت تصویر و دارن خوب کار میکنن تو این زمینه

mTAAHAAm

کلا آیفون 10 نابود شد.

siavash-t

حالا که نتایج مشخص شد، برام سواله که لنز و دوربین آیفون ساخت چه شرکتیه؟

siavash-t

تو رو خدا نگاه کن! به سوالت هم منفی میدن!

mTAAHAAm

طبیعیه.هرکی ی نظر داره.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)