حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سرطان معده چیست؟

نوشته

6 سال قبل | 5 دیدگاه | پزشکی و سلامت

نکات کلیدی مربوط به سرطان معده:

1) سرطان معده زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی در معده ایجاد شوند.

2) سرطان معده معمولا علائم خاصی نداشته و اکثرا در مراحل پایانی و پیشرفته‌تر تشخیص داده می‌شود.

3) برخلاف تشخیص دیر و دشوار سرطان معده، داروها، شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی به خوبی در درمان این نوع سرطان بسیار موثر هستند.

در ادامه با ترنجی همراه باشید.

سرطان معده با رشد سلول‌های سرطانی در پوشش معده به طور مشخص ایجاد می‌شود، تشخیص این نوع سرطان مشکل است، چرا که معمولا در اکثر افراد، علائم در مراحل اولیه دیده نمی‌شود. موسسه ملی سرطان (NCI) اعلام کرده است به طور میانگین، در سال 2017 حدود 28000 مورد جدید به سرطان معده مبتلا شده‌اند. همچنین NCI تخمین زده است که سرطان معده 1.7 درصد از موارد جدید سرطان را در ایالات متحده از آن خود کرده است.

در حالی که در مقایسه با سایر سرطان‌ها، سرطان معده نادرتر است. یکی از بزرگترین خطرات این بیماری، مشکل در تشخیص آن می‌باشد. از آنجایی که سرطان معده معمولا علائم اولیه نشان نمی‌دهد و این امر باعث تشخیص دیر هنگام آن می‌شود،  این مشکل منجر به گسترش بیماری در سایر قسمت‌های بدن شده و درمان را دشوار می‌سازد. اگرچه تشخیص سرطان معده سخت است اما برای درمان باید اطلاعاتی درباره آن به دست آورد.

سرطان معده چیست؟

سرطان معده چیست؟

معده ( همراه با مری) قسمت فوقانی دستگاه گوارش را تشکیل می‌دهد. معده مسئول هضم غذا و سپس انتقال مواد مغذی به سایر قسمت‌های دستگاه گوارش یعنی روده کوچک و روده‌ی بزرگ است. سرطان معده زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سالم سیستم گوارش فوقانی بنا به دلایل سلامتی و یا به طور خود به خود سرطانی و از کنترل خارج شده و تومور را تشکیل می‌دهند، سرعت این روند آرام و آهسته می‌باشد. سرطان معده در طول سال‌ها به صورت آرام گسترش می‌یابد.

عوامل خطر سرطان

سرطان معده به طور مستقیم در ارتباط با تومورهایی در معده است. با این حال، برخی عوامل خطر ابتلا به این سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. این عوامل خطر شامل بیماری‌ها و شرایط خاصی مانند:

– لنفوم (گروهی از سرطان‌های خون) – عفونت‌های باکتریایی ناشی از باکتریH. pylori  (عفونت شایع معکوس که گاهی اوقات منجر به زخم می‌شود)

– تومورهای دیگر در سیستم گوارشی پولیپ معده (رشد غیرطبیعی بافتی که بر روی پوشش معده ایجاد می‌شود.)

سرطان معده در میان سالمندان معمولا افراد بالای50 سال، مردان، سیگاری‌ها، افراد با سابقه خانوادگی بیماری، اهالی آسیا (مخصوصا کره ای یا ژاپنی)، آمریکای جنوبی یا تبار بلاروس بیشتر شایع می‌باشد. باید توجه داشت سابقه‌ی پزشکی، خطر ابتلا به سرطان معده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برخی از عوامل مانند مصرف زیاد غذاهای شور، استفاده بیش از حد گوشت قرمز، سابقه مصرف الکل، ورزش نکردن، عدم تهیه و پخت درست غذا نیز با تاثیرگذاری بر سبک زندگی باعث افزایش احتمال ایجاد سرطان معده می‌شوند.

اگر فکر می‌کنید در معرض ابتلا سرطان معده هستید، می‌توانید از تست‌های غربالگری استفاده کنید. تست‌های غربالگری زمانی انجام می‌شوند که افراد در معرض خطر بیماری خاصی بوده اما نشانه‌های آن هنوز بروز نکرده باشد.

سرطان معده چیست؟

نشانه‌های سرطان معده

با توجه به اظهارات NCI، معمولا نشانه‌های اولیه یا علائمی برای سرطان معده وجود ندارد. متأسفانه این بدان معنی است که اغلب افراد از بیماری خود بی‌خبر بوده، تا اینکه سرطان به مرحله پیشرفته برسد. از بعضی از شایع‌ترین علائم پیشرفته سرطان معده، می‌توان به تهوع و استفراغ، سوزش مکرر، بی‌اشتهایی که گاهی با کاهش ناگهانی وزن همراه است، زود سیر شدن (بعد از خوردن مقدار کمی غذا)، مدفوع خونی، زردی، خستگی بیش از حد، درد معده ممکن است بعد از غذا خوردن بدتر شود.

سرطان معده چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آنجا که افراد مبتلا به سرطان معده به ندرت، علائمی را در مراحل اولیه نشان می‌دهند، معمولا بیماری در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص داده می‌شود. برای تشخیص، ابتدا پزشک برای بررسی هر نوع اختلالی، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. همچنین آزمایشات خونی از جمله آزمایش برای بررسی حضور باکتری H. pylori  صورت می‌گیرد.

اگر پزشک، وجود علائم سرطان را احتمال دهد، باید آزمایشات بیشتری برای تشخیص قطعی صورت گیرد. آزمایشات تشخیصی، برای بررسی تومورهای مظنون و سایر اختلالات در معده و مری است. این تست ها شامل مواردی از جمله اندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی، بیوپسی، تست‌های تصویربرداری، مانند سی تی اسکن و اشعه ایکس می‌شوند.

سرطان معده چیست؟

درمان سرطان معده

به طورسنتی، سرطان معده با یک یا چند روش مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی، عمل جراحي، ایمونوتراپی مانند واکسن و دارو درمان می‌شود. برنامه دقیق درمان به زمان آغاز و مرحله بیماری بستگی دارد. سن و سلامت عمومی افراد نیز در روند درمان موثر است. هدف روش‌های درمانی، علاوه بر بهبود سلول‌های سرطانی معده، جلوگیری از ابتلای سلول‌های سالم به سرطان است. اگر سرطان معده درمان نشود، ممکن است ریه‌ها، گره‌های لنفاوی، استخوان‌ها و کبد را نیز درگیر کند.

پیشگیری از سرطان معده

نمی‌توان مانع ایجاد سرطان معده شد اما با رعایت چند نکته می‌توانید خطر ابتلا به انواع سرطانها را کاهش دهید.

حفظ وزن سالم، استفاده از رژیم غذایی متعادل و کم چرب، ترک سیگار، ورزش منظم از جمله این موارد هستند. گاهی اوقات، حتی ممکن است پزشکان با تجویز دارو خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهند. این کار معمولا در درمان و جلوگیری از سرطان، در افرادی که دچار بیماری‌های دیگری هستند، موثر می‌باشند.

همچنین می‌توانید تست غربالگری را یکی از اولویت‌های خود قرار دهید. این تست در تشخیص سرطان معده مفید است. احتمالا پزشک یک یا چند آزمایش مانند معاینه فیزیکی، تست‌های آزمایشگاهی، مانند آزمایش خون و ادرار، روش‌های تصویر برداری، مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن، آزمایشات ژنتیکی را انجام دهد.

اگر بیماری در مراحل اولیه تشخصی داده شود شانس بهبودی بالاتر است. طبق گزارش NCI، حدود 30 درصد از افراد مبتلا به سرطان معده حداقل پنج سال پس از تشخیص، زنده مانده‌اند. علت این درصد بالا، تشخیص درست محل سرطان می‌باشد. یعنی در این افراد معده، منبع اصلی سرطان بوده است. هنگامی که منشا بیماری ناشناخته باشد، تشخیص سرطان دشوار شده و درمان را دشوار می‌کند. پس از طی مرحله یک، درمان سرطان معده سخت می‌شود، در مراحل پیشرفته تر، احتمال انجام آزمایشات بالینی نیز وجود دارد.

آزمایشات بالینی به شناسایی روش‌های پزشکی جدید، دستگاه یا درمان‌های دیگر در انواع بیماری‌ها و شرایط خاص کمک می‌کنند. می‌توانید بسیاری از آزمایشات بالینی, برای سرطان معده را در وب سایت NCI مشاهده کنید. وب سایت دارای منابعی برای کمک به شما عزیزان برای مقابله، تشخیص به موقع سرطان معده و درمان‌های آن می‌باشد.

 

دیدگاه شما در خصوص سرطان معده چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yas

انشالله اين بيماريها از همه بچهاى ترنجى و كاربران عزيزش بدور باشه و همه سلامت و تندرست باشيم كنار هم ???

Peiman

شرمنده داداش اومدم لایک کنم کامنتتو اشتباهی دیس لایک کردم

Sajad

به امید کشف هر چه زودتر درمان انواع سرطان. آدم تا وقتی درگیر نشده نمیفهمه ۱ ثانیه زندگی چقدر ارزش داره…

ahmad

واقعا خیلی سخته این نوع سرطان چون تو فامیل تجربشو داشتم شیمی درمانی و پرتو درمانی و …. هیچ کدم اثر نداره اخرشم مرگه

Peiman

واقعا دردناکه و باید قدر سلامتی رو دونست . منتهی تا از دستش ندی قدرشو نمی دونی متاسفانه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h