حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا هر روز موهایمان را بشوئیم؟

نوشته

6 سال قبل | 6 دیدگاه | پزشکی و سلامت، سبک زندگی

شستن مو یک امر شخصی است، به ندرت پیش می‌آید که فردی بخاطر مسائل پزشکی استحمام کند و اغلب برای نظافت شخصی خود بدن و موی خود را شستشو می‌کنند. بنابراین تصمیم در مورد چگونگی و تعداد شستن موها به نوع موی فرد، بافت پوست سر، چربی موها و عادات فردی برای حمام بستگی دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

در برخی از افراد، شستشوی مکرر موها، باعث آسیب دیدن پوست سر، خشکی و خارش می‌شود. برای بعضی از  موارد نادر، شستشوی زیاد باعث چربی یا بی‌حالتی مو می‌گردد.

چرا برای شستشو از شامپو استفاده می‌کنیم؟

شستشوی مو شبیه شستشوی بدن است، آب علاوه بر آلودگی و گرد و غبار، بوی نامطبوع و چربی و روغن‌ها را نیز از بین می‌برد. شامپو به آب، در از بین بردن گرد و خاک، بوها، دود و عرق کمک می‌کند. شامپو روغن اضافی و چربی بیش از حد مو را از بین می‌برد. محل ترشح روغن سر، غدد سباسه است که باعث حفظ رطوبت مو و پوست می‌شود. احتمال شکسته شدن موهای مرطوب کمتر از موهای خشک و خیس است.

اما رطوبت بیش از حد باعث ایجاد موهای چرب شده، بیش از حد نرم شده و موها سریع کثیف می‌شوند. پس از چندین روز استحمام بدون شامپو، روغن روی سطح پوست نفوذ کرده و موها را چرب و کثیف می‌کند، اکثر شامپوها روغن‌های اضافی را شستشو داده و به افراد کمک می‌کنند تا موهای تمیزی داشته باشند.

آیا هر روز موهایمان را بشوئیم؟

 شامپو چگونه عمل می‌کند؟

شامپو حاوی موادی شیمیایی به نام سورفاکتانت است. این مواد، سطوح بالایی از پوست و مو را از آلودگی و چربی پاک می‌کنند. بسیاری از شامپوها حاوی ترکیباتی به نام سولفات هستند که پودری غنی از گوگرد است و روغن را به آسانی از مو می‌زداید. این ویژگی هم به پاک کردن موها کمک کرده و هم ممکن است به مو آسیب برساند.

آگاهی از حداقل و حداکثر مدت زمان استفاده از شامپو برای حذف روغن زیاد مو و محافظت آن در برابر آسیب‌ها ضروری است. بعضی از مردم از شامپوهای سولفات و یا مرطوب کننده برای حفظ سلامتی مو و پوست خود استفاده می‌کنند، گرچه شواهد کمی مبنی بر اینکه شامپو بدون سولفات تاثیرات مثبت کمتری دارند، در اختیار است. تعداد دفعات شستشوی موها کاملا اختیاری است، بسیاری از افراد استفاده از شامپو را به طور کلی رد می‌کنند.

تعداد دفعات استفاده از شامپو

در بسیاری از افراد شستشوی مو با شامپو برای داشتن موهایی سالم و تمیز ضروری نیست و فقط چند بار در هفته موهای خود را با آب شستشو می‌دهند و بیشتر گرد و خاک را از بین می‌برد. تصمیم گیری در مورد چگونگی شستشوی موها و زیبایی آن‌ها بر اساس اولویت شخصی است.

آیا هر روز موهایمان را بشوئیم؟

بافت مو

افرادی که دارای موی خشک هستند باید از شستشوی روزانه موهای خود اجتناب کنند، در صورت شستشوی 2 یا 3 بار در هفته در کنار حفظ روغن‌های طبیعی، رطوبت و شادابی مو را نیز حفظ می‌کند. شستشوی 1 یا 2 بار در هفته برای افراد موهای خشک از سایش مو جلوگیری کرده و برای سلامت آن مفید است. موها زمانی خشک می‌شوند که فرفری و ضخیم بوده یا خیلی در معرض مواد شیمیایی مانند رنگ یا مواد شیمیایی قرار گرفته باشند.

ممکن است موهای خیلی چرب حتی چند ساعت پس از شستشو نیز دوباره چرب به نظر برسند، این افراد هر روز یا حداقل یک روز در میان موهای خود را می‌شویند. استفاده از شامپو سولفات زمان بین شستشو را افزایش می‌دهد. مو زمانی که صاف و محکم باشد چرب‌تر به نظر می‌رسد، افرادی که در معرض تغییرات هورمونی مانند بلوغ هستند نیز ممکن است دریابند که موهایشان طبیعی‌تر از معمول است. اکثر مردم در میان این افراط‌ها قرار دارند و می‌توانند موهای خود را 2 تا 5 بار در هفته بر اساس عادات شخصی خود بشورند.

چرب یا خشک؟

تشخیص چربی یا خشک بودن پوست سر و موها به انتخاب شامپوی مناسب کمک می‌کند. می‌توانید با مراجعه به پزشک نوع موهای خود را تشخیص دهید، اما با چند روش می‌توانید خودتان در خانه، نوع موهایتان را مشخص کنید.

چه هنگام موها بهتر به نظر می‌رسند؟

موهای چرب پس از شسستو با شامپو بسیار بهتر به نظر می‌رسند. اما موهای معمولی، یک روز پس از استحمام خوب و خوش حالت می‌شوند اما موهای خشک تا چند روز پس از دوش خوب به نظر می‌رسند.

موها چگونه شکسته می‌شوند؟

موهای خشک اغلب به راحتی می‌شکنند و ممکن است از انتها دو شاخه شوند. موهای چرب ترشح بیشتری دارند در نتیجه مو کمتر آسیب می‌بینند، موهای خشک ممکن است هنگام شستشو شکننده یا بی روح شوند، در حالی که موهای چرب تنها یک روز پس از شستشو صاف و چرب می‌شوند.

استایل موی مناسب

بخش عمده‌ای از تصمیم گیری در مورد چگونگی شستن موها به ویژگی‌های فردی و ظاهر شخصی بستگی دارد. بعضی از مردم موهای خود را بررسی کرده و حتی آن‌ها را با موادی چرب می‌کنند. برخی دیگر موهایشان را چند روز پس از شستشو بررسی می‌کنند. افرادی که موهای فرفری یا خیلی بلند دارند معمولا دوست ندارند خیلی زیاد از شامپو استفاده کنند زیرا شستشوی مکرر موها با شامپو به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد.

وضعیت پوست سر

وضعیت پوست سر نیز بر وضعیت موها تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به اسکالپ بسیار خشک، تمایلی به تولید چربی در پوست و مو ندارند. شستشو مو در سلامت پوست سر بسیار موثر است، بهداشت و شستشوی مناسب از خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر جلوگیری کرده و موی سر را نرم و براق می‌کند. افراد مبتلا به اسکالپ بسیار چرب دچار آکنه و جوش در پوست سر و آسیب به تارهای مو می‌شود.

آیا هر روز موهایمان را بشوئیم؟

آیا شامپو مصرف پزشکی دارد؟

اکثر مردم از شامپو استفاده می‌کنند بدون اینکه مشکل پوستی داشته باشند، چرا که استفاده منظم از شامپو می‌تواند شوره، ریزش و چربی پوست را کنترل کند. اما برخی از افراد به دلیل مشکلات پوستی و بنا به توصیه پزشک به دلیل خاصی از شامپو استفاده می‌کنند. افراد مبتلا به عفونت‌های انگلی پوست سر، به خصوص شپش، احتمالا به استفاده شامپوهای خاص برای رهایی از این مشکلات روی می‌آورند.

پسوریازیس پوست، با استفاده از شامپوهای مخصوص، به ویژه محصولات طبیعی و یا شامپوهای دارویی بهبود می‌یابد. افرادی که دارای شرایط خاص پوست هستند باید به متخصص مراجعه کرده و رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند. برای رفع برخی از مشکلات نیاز است که مدام مو و پوست خود را بشورید، در مقابل، برخی از شرایط پزشکی با شستن مکرر بدتر می‌شود. استفاده روزانه از شامپو ممکن اسن اگزما، خشکی پوست و شوره سر را تحریک کند.

آیا هر روز موهایمان را بشوئیم؟

جایگزین‌های شامپو

شامپو تنها راه برای تمیز نگه داشتن و پاکیزگی پوست نیست، برخی از گزینه‌های دیگر عبارتند از:

شامپو خشک: شامپو خشک یک اسپری پودری و با رایحه‌ای مطبوع است که روغن را جذب می‌کند. استفاده از این اسپری  زمان بین شامپو را به ویژه برای افرادی که دارای موهای خوب یا چرب هستند، افزایش می‌دهد. با این حال، شامپو خشک خاک را حذف نمی‌کند. اگر چند روز در یک ردیف استفاده شود، همچنین می‌تواند باعث انباشت پودر شود که پوست سر را تحریک می‌کند.

شامپوهای پاک‌کننده بدون شامپو: شامپوهای ضد شستشو که بعضی اوقات به نام “no-poos”  به فروش می‌رسند شامپوهایی هستند که از سولفات‌ها و مواد شوینده خشن استفاده می‌کنند. آنها به آرامی مو را خشک می کنند اما روغن آن را از بین نمی‌برند. این انتخاب خوبی برای افرادی است که موهای خشک و یا فرفری دارند یا افرادی که مایل به شستن موهایشان به صورت روزانه هستند اما نمی‌خواهند آسیب ببینند، می‌باشد.

در نهایت باید گفت هیچ تعداد و زمان خاصی برای شستشوی موی افراد تعریف نشده است. مراقبت از مو و تعداد  استحمام در هفته به فرهنگ، عادات فردی، سن و … بستگی دارد. اینکه هر فردی کی و چگونه باید موهای خود را شستشو دهد، تصمیمی شخصی بوده و به طور کلی بر سلامت عمومی فرد تاثیر می‌گذارد.

 

شامپوهایی که شما استفاده می‌کنید شامل کدام یک از مواvد بالا می‌باشد؟ چقدر به سلامت موهای خود اهمیت می‌دهید؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

من هر روز میشورم و حس میکنم موهام خشکه باید یک روز در میان بشورم

Peiman

دقیقا سوالی که دیشب برای من پیش اومد همین بود . خوشحالم که زود جوابشو گرفتم .ممنون اقای خدابخشی

Milad-silent

سلام دوست عزیر ممنون بابت این مقاله، لطفا در خصوص روشprp و روش های جدید که سبب رشد دوباره ی موهای ریخته شده میشن مقاله بزارید ممنون میشم❤

tohid mohammadi

اطلاع رسانی کن ترنجی جان:
http://yon.ir/qoVEW

Mortazavi

واقعاً عالی و مفید بود
درود بر شما ?

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h