حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ظهور و افول سئو در ایران

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | ترفندهای اینترنت

سال‌ها از زمانی که اینترنت وارد کشورمان شد می‌گذرد و در این مدت شاهد رشد چشمگیر میزان کاربران بودیم به خصوص در سال‌های اخیر که استفاده از اینترنت همراه روی گوشی‌های هوشمند طرفداران بیشتری پیدا کرد و تمامی افراد جامعه با اپلیکیشن‌های موبایلی آشنا شدند و از آن استفاده کردند. کاربرانی که می‌خواهند از اینترنت استفاده کنند یا آدرس سایت هدف را می‌دانند و با وارد کردن آن در مرورگر اینترنتی خود وارد آن سایت می‌شوند‌، یا اینکه آدرس سایت هدف را نمی‌دانند و فقط به دنبال پاسخ سوالی که در ذهن‌شان است وارد یک موتور جست و جو می‌شوند و کلمه مورد نظر را سرچ می‌کنند تا به پاسخ سوال خود برسند.

بسیاری از سرویس دهنده‌های اینترنت و سایت‌های بزرگ دنیا مانند : یاهو، مایکروسافت‌، یاندکس، aol و… برای خود موتور جست و جو ایجاد کردند ولی هیچکدام از آنها نتوانستند کیفیت و دقت گوگل را داشته باشند.گوگل به عنوان بزرگترین موتور جست و جو در اینترنت شناخته می‌شود که از حدود 20 سال پیش فعالیت رسمی خود را شروع کرد و توانست در این مدت برند خود را جهانی کند و سهم عمده کاربران را به سمت خود هدایت کند تا حدی که دیگر کمتر کسی است که با گوگل آشنا نباشد و سرویس‌های آن استفاده نکند.

همزمان با محبوبیت گوگل و افزایش تعداد کاربرانی که از آن استفاده می‌کردند، صاحبان سایت‌ها هم به فکر کسب نتایج برتر در جست و جوهای کاربران افتادند زیرا این کار باعث میشد تعداد زیادی بازدید بصورت رایگان از شهرها و کشورهای مختلف داشته باشند و فروش خود را افزایش بدهند و این آغازی بود برای فرآیندی به نام سئو که نامی آشنا برای مدیران سایت‌ها است.

SEO که به فارسی سئو گفته می‌شود،  مخفف شده از Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتورهای جست و جو است و به مجموعه کارهایی گفته میشود که باعث می‌شود یک سایت از دید گوگل استاندارد و مناسب به نظر برسد و آن را در نتایج برتر نمایش بدهد. برای اینکه اهمیت گوگل و سایر موتورهای جست و جو را بهتر درک کنید بد نیست بدانید که بر اساس تحقیقات انجام گرفته روی سایت‌های مختلف حدود 65 درصد از ترافیک ورودی آنها از طریق موتورهای جست و جو بوده است و در گوگل نزدیک 60% از کاربران فقط روی یکی از 5 نتیجه اول کلیک می‌کنند و این آمار در صفحه دوم تنها به 5 درصد می‌رسد. کمی دقت به این آمار نشاندهنده تاثیر بسیار زیاد موتورهای جست و جو و داشتن رتبه‌های بالا در آن برای موفقیت در کسب و کار است .

گوگل همواره برای نمایش دادن بهترین و مرتبط ترین نتایج به سوال کاربر، تلاش می‌کند و در طول این سال‌ها سعی کرده با ارائه الگوریتم‌های مختلف به نوعی سایت‌ها را فیلتر کند و فقط سایت‌هایی در صدر نتایج باشند که لیاقت آن را داشته باشند. در سال 2017 گوگل از هوش مصنوعی و  ساختار پیشرفته‌ای به نام Rank Brain برای ساماندهی بیشتر نتایج استفاده کرده است و به همین دلیل شاهد تغییرات بسیار بزرگی در نتایج بوده‌ایم.

در حالت کلی پروسه سئو کردن یا بهینه سازی سایت در دو مرحله سئو داخلی و سئو خارجی انجام می‌شود که سئو داخلی شامل: بهینه سازی مطالب سایت، تگ‌ها، تصاویر، لینک های داخلی و خارجی، سرعت سایت، مشکلات موجود در کد می‌شود و  از سوی دیگر سئو خارجی شامل: ساخت بک لینک، ریپورتاژ آگهی، شبکه‌های اجتماعی می‌شود. هر کدام از این مراحل شامل چندین زیر گروه می‌شود که استانداردهای خاص خود را دارا هستند و باید به صورت اصولی انجام شود.

معمولا افرادی که کار سئو انجام می‌دهند یا کلاه سفید هستند و یا کلاه سیاه ! سئو کارهای کلاه سفید افرادی هستند که پایبند به قوانین گوگل بوده و با رعایت نکات لازم به مرور زمان باعث می‌شوند که رتبه سایتی بهتر شود و در مقابل سئو کارهای کلاه سیاه افرادی هستند که می‌خواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند و در زمان بسیار کوتاهی  سایتی را به نتایج برتر برسانند. پس اگر از شخصی که ادعای سئو کار بودن می‌کند شنیدید که می‌تواند در 2 هفته سایت شما را به رتبه یک گوگل برساند مطمئن باشید که با سئو کار کلاه سیاه طرف شده‌اید زیرا در حالت عادی و استاندارد باید برای یک سایت تازه راه اندازی شده یک بازه زمانی حداقل 6 ماهه را در نظر گرفت.

نتایجی که از سئو کلاه سیاه به دست می‌آیند بسیار پر خطر و موقتی هستند زیرا گوگل دیر یا زود این سایت‌ها را شناسایی کرده و آنها را به صورت موقت پنالتی  و حتی در مواردی به صورت کلی از نتایج خود حذف می‌کند اما نتایج سئو کلاه سفید چون طبق اصول و رعایت قوانین به دست آمده پایداری بسیاری هم دارد و به راحتی جا به جا نمی‌شود.

سئو در ایران سابقه طولانی دارد و امروزه هم شرکت‌ها و حتی اشخاص زیادی کار سئو انجام می‌دهند که تعداد زیادی از این افراد بصورت تجربی و بدون دانش کافی وارد این شغل تخصصی شده‌اند. سئو یک علم است که زیر شاخه‌های بسیار زیادی دارد و قطعا نمی‌توان با مطالعه چند مقاله در سایت‌های آموزشی و شرکت در دوره‌های کوتاه مدت در سئو به موفقیت رسید. برخی از شرکت‌های سئو در ایران به گونه‌ای فعالیت سئو را انجام می‌دهند که ماندگاری طولانی دارد، به عنوان مثال می‌توان از بین این شرکت‌ها به وب 24 اشاره کرد که از حدود ده سال پیش تا به حال در اکثر کلمات مرتبط در صفحه اول قرار دارد و ماندگاری طولانی در کار خود دارد و برخی دیگر پس از مدتی از نتایج گوگل حذف می‌شوند، دلیل این موضوع استفاده از روش‌های اسپم و استفاده از سئو سیاه است که در طولانی مدت در زمینه سئو و بهینه سازی سایت جواب نمی‌دهد.

در سال‌های اخیر بازار سئو ایران به وضعیت مبهمی رسیده است زیرا افراد بسیاری وارد این شغل شده‌اند که کوچکترین دانشی در مورد سئو ندارند و تفکرشان در این حد است که سئو فقط ساخت بک لینک به تعداد زیاد است، این افراد با همین تفکر و استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه به سراغ مدیران سایت‌های مختلف می‌روند و با سوء استفاده از نا آگاهی مدیران سایت‌ها پروژه‌های سئو را در دست می‌گیرند و در نهایت بعد از چند ماه اتلاف زمان و هزینه نمی‌توانند به نتیجه‌ای برسند و همین امر باعث شده افرادی که قصد دارند سایت خود را بهینه سازی کنند واقعا ندانند که به چه اشخاص و شرکت‌هایی می‌توانند اعتماد کنند.

اما با پیچیده شدن الگوریتم‌های گوگل به مرور زمان این افراد که در ظاهر فقط ادعای سئو دارند از بازار حذف می‌شوند زیرا در عمل نمی‌توانند هیچ پروژه‌ای را به نتیجه برسانند و مجبورند یا طبق قوانین گوگل کار کنند و یا این شغل را فراموش کنند زیرا گوگل راه دیگری برای این افراد باقی نمی‌گذارد. حضور در صفحه اول گوگل آرزوی هر مدیر سایتی است که بعضی از این مدیران می‌خواهند بدون هیچ زحمتی و در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسند و همیشه راه‌هایی برای دور زدن قوانین گوگل و حضور در صدر نتایج پیدا می‌کنند و گوگل هم در سمت مقابل مدام در حال بروز رسانی الگوریتم‌های خود است تا این سایت‌ها را از نتایج فیلتر کند و قطعا در آینده نزدیک تمامی راه‌های دور زدن قوانین برای گوگل بسته خواهد شد. همانطور که امروز هم شاهد هستیم بسیاری از تکنیک‌هایی که در سال‌های اخیر استفاده می‌شد نه تنها دیگر کارآیی ندارد بلکه حتی در چند ساعت می‌تواند سایتی را به طور کلی از گوگل حذف کند.

با این ترتیب آینده سئو سایت  به سمت انتخاب بهترین سایت‌ها برای نتایج برتر گوگل هدایت می‌شود. سایت‌هایی در نتایج برتر حضور خواهند داشت که محتوی ایجاد کنند و این محتوی می‌تواند شامل مقالات یا فیلم و اینفوگرافی باشد. در آینده گوگل سایتی را در صفحه نتایج بالاتر از همه نمایش می‌دهد که احساس کند بهترین پاسخ به سوال کاربر در آن سایت قرار دارد و نه سایتی که بیشترین تعداد بک لینک را دارد! به همین دلیل است که گوگل همیشه تاکید می‌کند محتوی پادشاه است و سایتی که بتواند بهترین و مرتبط ترین محتوی را در موضوع تخصص خودش تولید و منتشر کند قطعا جایگاه بسیار خوبی در نتایج خواهد داشت.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

عاشقتم جناب صدرا خان گل، چقدر چیز های جدید یاد گرفتم و البته یه ایده برای کسب درآمد ???

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....