حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خودکشی دو جوان اصفهانی به بازی نهنگ آبی ارتباطی نداشته است

نوشته

6 سال قبل | 9 دیدگاه | اخبار، شایعات

در حالی که شایعات قبلی خودکشی دو دختر جوان اصفهانی را تحت تاثیر بازی نهنگ آبی می‌دانستند، پلیس فتا و رئیس اورژانس اجتماعی اصفهان و همین‌طور وزیر ارتباطات این شایعات را تکذیب کرده‌اند و علت آن را چیزی غیر از این بازی عنوان کرده‌اند. در ادامه همراه ترنجی باشید.

به گزارش ایران، در حالی که فرمانده انتظامی استان اصفهان با قطعیت از اقدام به خودکشی دختران اصفهانی تحت تأثیر نهنگ آبی خبر می‌دهد، رئیس پلیس «فتا»ی استان این مسأله را تأیید نمی‌کند.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با  «ایران» اظهارداشت: پرونده اقدام به خودکشی دو دخترنوجوان ابتدا در اختیار پلیس آگاهی استان بود و بعد از آن برای تحقیقات تکمیلی به پلیس فتا ارسال شد. با این حال ما به‌عنوان پلیس فتا نمی‌توانیم تا زمان انجام تحقیقات تکمیلی و تخصصی اظهارنظر دقیقی داشته باشیم و ارتباط این افراد با بازی نهنگ آبی را تأیید کنیم.

وی در ادامه افزود:گویا اعلام شده که دو دختر نوجوان پیش از اقدام به خودکشی پیامی را ضبط کرده‌اند و در آنجا علت خودکشی‌شان را تحت تأثیر بازی نهنگ آبی عنوان کرده‌اند. اما این ظاهر ماجراست و ما به‌عنوان پلیس فتا تا بررسی دقیق و رسیدن به مستندات کافی نمی‌توانیم با قاطعیت اعلام کنیم علت خودکشی این دختران بازی نهنگ آبی بوده است.

از سرهنگ مرتضوی پرسیدیم: «آیا بازی نهنگ آبی در ایران قربانی می‌گیرد و آیا سرورهای این بازی در ایران قابل کنترل نیست؟» که وی جواب داد: به طور قانونی کاربران نمی‌توانند در کشور ما این بازی را انجام دهند اما کاربرانی هستند که با به‌کارگیری «وی پی  ان » از طریق راه‌های غیرقانونی به سراغ چنین بازی‌های خشن یا سایت‌های پوچ‌گرا می‌روند. از این‌رو ما باید بررسی دقیق تری از این پرونده داشته باشیم تا بتوانیم با قطعیت علت حادثه را اعلام کنیم.

وی در خصوص زمان لازم برای بررسی ابعاد این پرونده از سوی پلیس فتا گفت: حداقل 24 ساعت زمان نیاز داریم تا علت اقدام به خودکشی 2 دختر اصفهانی را اعلام کنیم.

ایسنا نیز نوشته است که رییس اورژانس اجتماعی کشور احتمال خودکشی دو دختر اصفهانی به دلیل بازی در چالش «نهنگ آبی» که منجر به مرگ یکی و وخامت حال دیگری به دلیل شکستگی استخوان‌هایش شده را با استناد به شواهد موجود رد کرد.

نهنگ آبی خودکشی

حسین اسدبیگی ضمن اشاره به حضور کارشناسان اورژانس اجتماعی بر بالین دختر مجروح شده گفت: به دلیل وخامت حال این دختر مددکاران نتوانستند صحبتی با وی داشته باشند اما صحبت‌های انجام شده با اطرافیان این دختران و همچنین تمام شواهد حاکی است چالش نهنگ آبی به طور مستقیم تاثیری در خودکشی این دو شخص نداشته است.

به گفته وی، در گوشی تلفن همراه یکی از این دخترها مواردی از این بازی دیده شده که همین منجر به اعلام دلیل خودکشی آنهم تحت تاثیر بازی نهنگ آبی در فضای مجازی شد که ظاهرا اینگونه نیست.

به گفته اسدبیگی، پلیس اصفهان در حال بررسی علل و یا عوامل احتمالی خودکشی دو دختر یاد شده است و در آینده نزدیک گزارش آن اعلام می‌شود.

رییس اورژانس اجتماعی کشور با تاکیدی دوباره مبنی بر اینکه خودکشی دو دختر اصفهانی ارتباطی با این بازی ندارد، در ادامه دلایل این گفته خود را تشریح کرد.

اسدبیگی ادامه داد: مباحثی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه دختران مذکور طی نامه و یا فایل صوتی اذعان داشتند در پی القائات این بازی دست به خودکشی زده‌اند اما شواهدی (نامه و فایل صوتی) مبنی بر تایید این گفته‌ها یافت نشده است. یکی از اطرافیان دخترها عنوان کرده که آنها تحت تاثیر چالش نهنگ آبی دست به خودکشی زده‌اند که همین منجر به اعلام علت خودکشی در فضای مجازی شد.

رییس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به مرحله اول چالش نهنگ آبی و آن حک کردن نقش نهنگ به روی دست با استفاده از ایجاد خراش و زخم، گفت: هیچ نقشی به روی بدن یکی از دختران دیده نشده این در حالی است که خراشیدگی‌هایی به روی دست یکی دیگر از دختران وجود داشته اما عکس نهنگ نبوده و تنها آثاری از خودزنی بوده است.

اسدبیگی تاکید کرد: طبق این بازی مدیر یا ادمین رفتارهای افراد را هدایت می‌کنند یعنی دستوراتی که طی این 50 چالش ارائه می‌شود قابلیت دانلود از اینترنت را ندارند؛ بلکه پس از انجام یک مرحله، مرحله‌ای دیگر بازی ارسال می‌شود. همچنین اگر چنین ادمینی در ایران وجود داشته باشد، پلیس فتا به سرعت وی را دستگیر می‌کند؛ این در حالی است که در اخباری که پیش از این منتشر شده، آمده است که ادمین این بازی در خارج از کشور دستگیر شده است.

وی در حالی که تعداد افرادی که با ورود به این چالش دست به خودکشی زده‌اند را کمتر از 100 نفر در جهان اعلام کرد و افزود: بنابراین این بازی تهدید جدی برای خودکشی افراد در جامعه محسوب نمی‌شود. همچنین فردی که تمایل به آسیب رساندن به خود و دیگران دارد، منتظر گذراندن مراحل مختلف یک بازی نمی‌شود.

رییس اورژانس اجتماعی کشور به مضرات ابزارهای فضای مجازی و اینترنت اشاره کرد و گفت: ابزارهای تکنولوژی‌های جدید نیازمند اطلاع‌رسانی، آگاهی‌رسانی، برنامه‌ریزی و نظارت است.

اسدبیگی در تشریح دیگر دلایل اینکه بازی مذکور علت خودکشی دو دختر نبوده است گفت: اگر دلمان برای افرادی که در آستانه خودکشی قرار دارند می‌سوزد باید عوامل خطر را کاهش و عوامل محافظ را افزایش دهیم. یکی از عواملی که باعث گرایش افراد به خودکشی می‌شود، «افسردگی» است. باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود تا ممانعتی در برابر افرادی که تفکرات یا تمایل به خودکشی دارند، ایجاد شود.

وی در ادامه بر لزوم ارائه بسته بیمه‌ای برای خدمات مشاوره‌ای و مددکاری تاکید و ادامه داد: بیشتر از چالش نهنگ آبی باید نگران چالش‌های فضای مجازی باشیم که در تمام حوزه‌های کودکان و بزرگسالان رخنه کرده است. در فضای مجازی ارتباطاتی تحت عنوان «دوستی‌های اجتماعی» آغاز می‌شود که خود می‌تواند سرآغاز فجایع باشد.

رییس اورژانس اجتماعی کشور ترویج پرخاشگری و خشونت ناشی از بازی‌های اینترنتی را از دیگر دل‌نگرانی‌های کنونی فضای مجازی اعلام کرد و در این باره توضیح داد: این بازی‌ها خود مروج خشونت هستند چراکه در طول بازی کودکان به راحتی افراد را کشته و خون آنها را می‌ریزند و این کلید راهیابی آنها به مرحله دیگر می‌شود. این خشونت‌ها به امری عادی تبدیل و همین باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.

اسدبیگی با استناد به آمارهای سال گذشته پزشکی قانونی گفت: براساس این آمارها، در سال گذشته 4405 نفر خودکشی منجر به فوت صورت گرفته به عبارت دیگر روزانه 12 خودکشی منجر به فوت ثبت شده است.

رییس اورژانس اجتماعی کشور تعداد افرادی که سالانه دست به خودکشی می‌زنند را حدود 6 در 100 هزار نفر خواند و گفت: این آمار نسبت به کشورهای دیگر زیاد نیست اما تمام سازمان‌های درگیر تلاش خود را برای کاهش این آمار به کار می‌گیرند.

“ن” و “ع” تنها دختران کلاس نهم یک مدرسه دخترانه نیستند که در چالش حضور دارند “این گفته یکی از اقوام “ع” است که البته تأیید می‌کند از شخص دیگری شنیده است با این حال دقیقا در روز فوت “ع” به مدیر مدرسه در این خصوص هشدار داده است.

 نهنگ آبی

به گزارش خبرنگار ایسنا، صبح روز بیست و نهم مهر ماه، “ن” و “ع” در یکی از کتابخانه‌های اصفهان تصمیم می‌گیرند به زندگی خود پایان دهند. خانواده‌های هر دو قربانی می گویند دخترها “با شروع مدرسه با یکدیگر دوست شده بودند. هر چند مادربزرگ هر دو با هم همسایه هستند و اخیراً گاهی به کتابخانه می‌رفتند”. یکی 16 ساله و دیگری 15 ساله و هر دو 29 روز پیش، سال تحصیلی را در کلاس نهم یکی از مدارس متوسطه اصفهان آغاز کرده بودند.

حادثه ساعت 11 و 38 دقیقه ظهر شنبه اتفاق افتاده و آموزش و پرورش اصفهان اعلام کرده خارج از ساعت مدرسه بوده است. اگرچه خانواده ها در خصوص حضور فرزندانشان در چالش نهنگ آبی اظهار بی اطلاعی می کنند، اما پلیس اصفهان روز گذشته اعلام کرد “هر دو دختر، کاربر ایرانی چالش نهنگ آبی بوده‌اند” و به خانواده‌ها در این زمینه هشدار داد. این نخستین بار نیست که نسبت به ورود این بازی به ایران هشدار داده می‌شود، اما پیش از این آماری از خودکشی و یا اقدام به خودکشیِ مرتبط با این بازی از سوی مقامات رسمی اعلام نشده بود.

هیچ یک از خانواده‌ها هنوز فایل صوتی که پلیس اصفهان اعلام کرده حاوی پیام خداحافظی دختران و تایید عضویت آن‌ها در چالش نهنگ آبی است را نشنیده‌اند.

تنها دو مرد جوان پشت در ای سی یوی بیمارستان‌ امین، همراهان “ن” هستند، به سختی می توان حدس زد که یکی از آنها پدرش است، تلفنی، کمربندی را سفارش می دهد که پزشکان گفته‌اند در روند درمان مهره های کمر دخترش که در سقوط آسیب دیده نیاز است.

نخستین حرف پدرش در خصوص این حادثه، انکار شایعات فضای مجازی است، در حالی که تایید می کند، با دخترش مشکلی نداشته است. “ن” تنها فرزند خانواده است و پدرش از چالش نهنگ آبی بی اطلاع است. “ر” درباره وضعیت جسمانی دخترش می‌گوید: هوشیار است، اما هنوز از او نپرسیدم که چه شده است؟ و چرا این کار را با من و خودش و مادر پا به ماهش کرد؟

او می گوید: “مشکلی با دخترم نداشتم. تلفن همراه “ن” سیم کارت نداشته و وسائل او هنوز در اختیار پلیس است”.

“ن” از سقوط جان سالم به در برده است و اگرچه زنده مانده و هوشیار است، اما هنوز هیچ یک از اعضای خانواده نتوانسته‌اند دلیل حادثه را از او بپرسند. پدر می گوید: “همه چیز برای “ن” مهیا بود، ما شب ها همیشه با خانواده جمع می شویم و شاد هستیم، همیشه از دخترم می پرسم که در مدرسه یا خانه مشکلی ندارد و همیشه گفته نه.”

خانه “ع” را به راحتی می توان پیدا کرد، جایی حوالی پل چمران، محله ای است که اکثرا با هم فامیل هستند و همه از قدیمی های محل و از یکدیگر شناخت دارند؛ خانه “ع” را می توان از حجله ای که سر کوچه است، شناخت. اولین بنرهای تسلیت نصب شده اند مثل همه خانه هایی که عزادار می شوند زن ها در خانه و مردان سیاه پوش بیرون ایستاده اند؛ خانه خیلی شلوغ نیست؛ عمه “ن” نخستین زنی است که آنجا می بینیم در حال آشپزی است، می گوید: “صبح همان روز پدرم هر دو را با ماشین رساند کتابخانه محله؛ گفتند می خواهیم درس بخوانیم و بعد خودمان بر می گردیم رفتنشان همان و برگشتشان هم همان”!

مادر “ع” پنج سالی است که در قید حیات نیست و امکان صحبت با پدرش به دلیل شوک ناشی از حادثه وجود ندارد، عمو و عمه اش برای صحبت جلو می آیند، تازه اعلامیه مراسم ختم “ع” آماده شده و در حال پخش آن هستند، عموی “ع” در تماس با پلیس اعضای خانواده را از صحبت با رسانه منع می کند، اما پیش از پاسخ به هر سوالی این پرسش را مطرح می‌کنند که “آیا واقعا چالش نهنگ آبی وجود دارد؟”

در فیلمی که بعد از سقوط دختران منتشر شد، صدایی از یکی از شاهدان عینی شنیده می‌شود که در روایت حادثه می‌گوید: “نخست یکی از دخترها خود را از پل پایین انداخت، اما دختر دوم مردد بود، از لبه پل فاصله گرفت، اما بعد برگشت و پایین پرید”.

ایجاد زخم و خراش بر روی بدن از نخستین مراحل شرکت در چالش نهنگ آبی است؛ در گزارشی از صدای و سیمای مرکز اصفهان که به نظر می‌رسد گفت و گو با یکی از نزدیکان قربانی است، او وجود آثار جراحت را تأیید می‌کند. اما یکی از اعضای خانواده “ع” وجود چنین علائمی را حداقل در خصوص “برش لب” انکار می‌کند.

نوزدهم شهریور ماه امسال، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نشست خبری سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران، با تاکید بر اینکه نهنگ آبی یک چالش است نه یک بازی، گفته بود “از آنجا که نهنگ آبی نیاز به یک ادمین برای تأیید و اعلام مراحل دارد، با دستگیری سازندگان آن عملاً دیگر این چالش وجود ندارد.” اما سؤال اینجاست که آیا این چالش در ایران از سوی ادمین های ایرانی ادامه دارد؟

در چند مرحله از بازی هر یک از کاربران موظفند با یک نهنگ دیگر (یک کاربر دیگر چالش) از طریق تماس تصویری یا ملاقات حضوری تماس داشته باشند و این فرضیه را تقویت می‌کند که شاید هر دو دختر وارد این بازی شده و از این طریق با یکدیگر ارتباط داشته‌اند.

خودکشی نهنگ ابی در ایران اصفهانی

در روسیه از نوامبر سال ۲۰۱۵ تا آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳۰ مورد اقدام به خودکشی در ارتباط با چالش نهنگ آبی ثبت شده است، شیوه چالش نهنگ آبی در هند موجب شد تا دادگاه عالی دهلی‌ نو هفته گذشته از فیسبوک و گوگل درخواست کند امکان دسترسی کاربران به چالش نهنگ آبی را مسدود کنند. اما در ایران تا کنون آماری از سوی مقامات در این خصوص اعلام نشده و تنها به هشدارها بسنده شده است.

در ارتباط با سلامتی یکی از بازماندگان این حادثه، تسنیم نوشت: آخرین اطلاعاتی که از وضعیت دختر بازمانده چالش «نهنگ آبی» منتشر شد نشان می‌دهد که سطح هوشیاری او بالاتر رفته و با وجود شکستگی‌های متعدد در اندام‌های استخوانی، وضعیت سلامت این دختر جوان در حال بهبودی است.

روز گذشته 2 دختر نوجوان اصفهانی از بالای پل چمران اقدام به خودکشی کردند و خودشان را به پایین انداختند که با رسیدن اورژانس بالای سر این دو نوجوان، آن‌ها به بیمارستان منتقل شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون وضعیت سلامت دختر بازمانده این حادثه گفت: در حال حاضر سطح هوشیاری این دختر بالاتر آمده و به سبب آسیب‌ها و شکستگی‌های متعدد، اقدامات درمانی مورد نیاز برای او درحال انجام است.

کیانوش جهانپور افزود: اکنون با بالا آمدن سطح هوشیاری این دختر وضعیت عمومی او بهبود یافته و بد نیست اما از وضعیت بعد او نمی‌توان حرفی زد.

وی با اشاره به آسیب‌های وارده به این دختر اظهار داشت: شکستگی‌های متعدد استخوان و اندام‌ها بیشترین آسیبی بود که این دختر دید هرچند این موارد آسیب عمومی محسوب می‌شوند لیکن درحال انجام اقدامات پزشکی هستیم و با بالا رفتن سطح هوشیاری او احتمال بهبودی هرچه بیشتر فرد وجود دارد که به سرانجام دوستش دچار نشود.

جهانپور با اشاره به وضعیت دختر فوت شده، گفت: دختر فوت شده نیز در زمان رسیدن اورژانس و انتقال به بیمارستان زنده بود اما هوشیاری نداشت و زمانی که اقدام به خودکشی کردند همانجا به کمای عمیق رفته بود و با همین وضعیت به بیمارستان غرضی منتقل شد اما به دلیل نداشتن هوشیاری در ساعات اولیه فوت کرد

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AramMk

کسی ک اینقدر ضعیفه ک با یه نرم افزار خودکشی کنه همون بهتر که تو این دنیا نباشه ☺?

Peiman

چیزی که سازنده بازی گفته

siavash-t

دوست عزیز با این حرف شما دقیقا مثل سازنده بازی صحبت کردید! یادتون باشه که هیچکس بی دلیل خودکشی نمی کنه، چه از طریق این بازی کذایی، چه به هر دلیل دیگه. باید دید دلیل خودکشی چه بوده. هر فردی حتی کوچکترین میزان افسردگی (به هر دلیلی) داشته باشه، در صورتی که بهش رسیدگی نشه، احتمال خودکشی فرد بالا میره. فرقی هم نداره که طرف چه وضعی داشته باشه، چه فقیر چه ثروتمند، چه دختر چه پسر، چه زن چه مرد… لطفا سعی کنید نسبت به بقیه پیش داوری نداشته باشید.

Ali.Dr

کسی که به خدا ایمان داشته باشه هرگز و تحت هیچ شرایطی خودکشی نمیکنه .

Peiman

چقدر طولانی بود هر چی میخوندم تموم نمیشد

Morimf

اگه یکم ایمان و اعتقاد به خدا در طرف وجود داشته باشه هیچوقت حتی فکر خودکشی هم نمیکنه.ایشالا هرچه سریعتر ادمین های این بازیه شیطانی دستگیر بشن

ahmad

دقیقا اینطوره اعتقاد به خدا خیلی مهمه

Ali.Dr

انشالله

ahmad

نمیدونم ملت دارن چیکار میکنن و به کدوم سمت میرن وای امیدوارم هیچ وقت ابنجور اتفاقا نیافته

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا صحرائی